Prata öppet om allas roll i sexuella övergrepp

"Jag behöver bara se på mig själv som yngre för att veta att vi tjejer inte alltid är guds bästa barn." Ridsports gästkrönikör Lisa Lidbeck tar sig an ett kontroversiellt ämne när hon vill belysa båda sidorna kring sexuella övergrepp.
 
Ja, jag också? Denna krönika kommenterar ju sådant som händer i hästvärlden, dvs sexuella övergrepp som begås av tränare (män) mot yngre elever (flickor).

Man kan inte bortse från sammanhanget när man tolkar ett debattinlägg.
Nej men man kan inte heller bortse ifrån det som faktiskt står till förmån för ”sammanhanget”
 
Har jag? Visa gärna var
Gör den?
Jag tycker den handlar om hur vi ska undvika att ngn blir ”offer” från första början 🤷🏻‍♀️

Jag tycker heller inte att den i första hand handlar om gubbar som utnyttjar sina minderåriga elever - det begriper ju varenda vettig människa att hon inte försvarar…..

Däremot belyser hon problematiken med ”19-åriga killar som blir anmälda av 17-åriga tjejer i kompisgänget för att han skickat ett olämpligt sms”. Jag har jobbat som lärare på hästgymnasium och tro mig, där behöver vi verkligen upplysa åt ”båda hållen”.
Alla tjejer är inte offer - däremot har vi alla ett förbannat ansvar att känna igen dom som är

Menar du att ämnet inte skall tas upp på tränarutbildningarna? Om man bortser ifrån att ”lära sig” var ett olyckligt ordval så är det väl ett ypperligt tillfälle att påminna killarna om hur man bör bete sig?

”Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.
Allt är inte dina direkta citat, men du försvarar och instämmer med dem.
 
Hon skriver att " Är alla medvetna om att elever inte sällan attraheras av, vill bli sedda och bekräftade av sina tränare och ridlärare, som de ser upp till, så kan förhoppningsvis båda parter hantera situationen på ett bättre sätt. Det gäller åt båda håll."

Det viktiga här är ju att betona att den vuxna i det sammanhanget är ansvaret att säga nej. Jag pratade häromdagen med två kvinnliga vänner som båda jobbar som lärare i högstadie/ gymnasie. De hade båda varit med om att unga personer beter sig på sätt som vissa skulle kalla "flirtigt, inviter, frågar om de kan ses på fritiden etc." Men det är så självklart för mina vänner hur de som vuxna, ansvariga lärare ska bete sig.
Så jag fattar inte hur det kan vara så svårt för vissa andra?
 
Allt är inte dina direkta citat, men du försvarar och instämmer med dem.
Fast påstå då för helvete inte att jag har sagt det - sånt gör mig vansinnig. Kan man inte diskutera utan att ngn tillskriver mig åsikter eller läser in egna tolkningar o mina svar så får det vara för min del - tack och hej
 
Gör den?
Jag tycker den handlar om hur vi ska undvika att ngn blir ”offer” från första början 🤷🏻‍♀️

Jag tycker heller inte att den i första hand handlar om gubbar som utnyttjar sina minderåriga elever - det begriper ju varenda vettig människa att hon inte försvarar…..

Däremot belyser hon problematiken med ”19-åriga killar som blir anmälda av 17-åriga tjejer i kompisgänget för att han skickat ett olämpligt sms”. Jag har jobbat som lärare på hästgymnasium och tro mig, där behöver vi verkligen upplysa åt ”båda hållen”.
Alla tjejer är inte offer - däremot har vi alla ett förbannat ansvar att känna igen dom som är

Ingen har väl någonsin sagt att precis alla tjejer är offer? Däremot är det ju en jävla victim blaming att skriva att man ska utvärdera allas roller i sexuella övergrepp. Gäller det våldtäkt, misshandel och mord också?

Att hon försöker belysa en problematik att unga tjejer anmäler äldre killar som skickar olämpliga sms är precis det jag vänder mig emot. Killar/män ska ge fasens i att utsätta tjejer för olämpliga saker. Ju yngre man är när man lär sig det ju bättre. Helst innan 19 års ålder.
 
Ni är så många som argumenterar på ett så bra sätt att jag inte känner mig tvungen. Är hemskt besviken på LL och det blir hemskt tydligt vem som suttit vid hennes köksbord och berättat om de förföriska unga kvinnorna🙄.

Känner dock att detta inlägget representerar LL och hennes försvarare SÅ bra😅. Noll koll på fakta eller de strukturer övergreppen nära nog alltid följer till punkt och pricka.


Screenshot_20230327_235150_Samsung Internet.jpg
 
Ingen har väl någonsin sagt att precis alla tjejer är offer? Däremot är det ju en jävla victim blaming att skriva att man ska utvärdera allas roller i sexuella övergrepp. Gäller det våldtäkt, misshandel och mord också?

Att hon försöker belysa en problematik att unga tjejer anmäler äldre killar som skickar olämpliga sms är precis det jag vänder mig emot. Killar/män ska ge fasens i att utsätta tjejer för olämpliga saker. Ju yngre man är när man lär sig det ju bättre. Helst innan 19 års ålder.
Fast problematiken finns ju, oavsett om du vänder dig emot den eller inte.
 
Fast påstå då inte att jag har sagt det
Sant, my bad. Det var fel av mig, det används så mycket citationstecken att jag blev förvirrad, jag ber om ursäkt för det. Oavsett skrev du att det var ett problem att tjejer anmäler killar för olämpliga textmeddelanden. Hur är det ett problem, det är väl helt rätt och riktigt oavett ålder?
Du HAR dessutom skrivit att påhittade anmälningar när det kommer till sexuella övergrepp inte är ovanliga, vilket helt enkelt är felaktigt.
 
Nej men man kan inte heller bortse ifrån det som faktiskt står till förmån för ”sammanhanget”

Vill du ens diskutera eller försöker du bara trolla?

Kunde inte bry mig mindre om en 25-åring eller 30-åring har ett förhållande med sin 50- eller 55-åriga tränare. Det är bara inget förhållande om flickan är 15 och mannen 40. Eller om tränaren är 70 och eleven 55, be my guest. 72 och 57 funkar också utmärkt.

Eftersom kontexten är tonåringar som blir utnyttjade av äldre män är det just ”förhållande”-biten jag vänder mig emot. Det är inget förhållande om en vuxen ligger med en tonåring.
 
Ni är så många som argumenterar på ett så bra sätt att jag inte känner mig tvungen. Är hemskt besviken på LL och det blir hemskt tydligt vem som suttit vid hennes köksbord och berättat om de förföriska unga kvinnorna🙄.

Känner dock att detta inlägget representerar LL och hennes försvarare SÅ bra😅. Noll koll på fakta eller de strukturer övergreppen nära nog alltid följer till punkt och pricka.


Visa bifogad fil 115361
Nu blir jag förbannad, och det blir jag väldigt sällan….. Du har ingen jävla aning om min ”koll” på fakta eller strukturer. Du vet heller inget om mina erfarenheter av sexuella övergrepp eller min ev relation till LL.

Jag har beundrat dig för ditt engagemang och ditt sätt att ta fighten och stå upp för offer. Men nu gick du över en gräns och jag känner mig rätt påhoppad och tappade den respekten tyvärr.
Jag lämnar denna tråd
 
Kunde inte bry mig mindre om en 25-åring eller 30-åring har ett förhållande med sin 50- eller 55-åriga tränare. Det är bara inget förhållande om flickan är 15 och mannen 40. Eller om tränaren är 70 och eleven 55, be my guest. 72 och 57 funkar också utmärkt.
Jag måste i ärlighetens namn säga att jag tycker det där kan vara nog så sunkigt faktiskt beroende på hur hög maktposition tränaren har.
 
”Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”

Om jag inte skulle upp 05 i morgon så hade jag bemödat mig att utveckla resonemanget. Men det får bli en annan gång
Det behövs inte för min del, jag har redan hört det citerade resonemanget så många gånger förr. I alla möjliga olika versioner. Men om du själv känner dig övertygad om att det skulle kunna bidra till att göra världen till en bättre plats kan du förstås utveckla det.
 
Det behövs inte för min del, jag har redan hört det citerade resonemanget så många gånger förr. I alla möjliga olika versioner. Men om du själv känner dig övertygad om att det skulle kunna bidra till att göra världen till en bättre plats kan du förstås utveckla det.
Gång på gång, på gång, på gång. Jag är inte ensam om att ha blivit utnyttjad av manliga "vänner" och aldrig ens kommit på tanken att anmäla.
Skulle vilja säga att det är min situation och liknande som är majoriteten, och inte de "stackars" pojkar som "inte visste bättre" och som blev anmälda för att tjejen hade något slags vendetta. Det händer typ i amerikansk TV.
 
Oerhört märkligt oxå att bara vissa män råkar ut för den extrema oturen att bara träffa på alla lögnaktiga tjejer gång på gång medan man aldrig hör ett ord om andra män. Ungefär lika stor otur som Paulo Robero hade som åkte fast första gången han köpte sex.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 494
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp