Prata öppet om allas roll i sexuella övergrepp

"Jag behöver bara se på mig själv som yngre för att veta att vi tjejer inte alltid är guds bästa barn." Ridsports gästkrönikör Lisa Lidbeck tar sig an ett kontroversiellt ämne när hon vill belysa båda sidorna kring sexuella övergrepp.
 
Nu blir jag förbannad, och det blir jag väldigt sällan….. Du har ingen jävla aning om min ”koll” på fakta eller strukturer. Du vet heller inget om mina erfarenheter av sexuella övergrepp eller min ev relation till LL.

Jag har beundrat dig för ditt engagemang och ditt sätt att ta fighten och stå upp för offer. Men nu gick du över en gräns och jag känner mig rätt påhoppad och tappade den respekten tyvärr.
Jag lämnar denna tråd
Du kan inte se det märkliga i ditt svar till mig? Jag tänkte kommentera men gav upp då du verkar leva i ett annat universum än resten av oss. Tyckte att @Fiorano fångade det hela på ett utmärkt sätt.
Vill du uppnå mer nyanserad diskussion så får du nog ta till lite bättre argument än att för gång sjutusensjuhundrasjuttioelva återupprepa de mer än utslitna argumenten för hur synd det är om alla de män som blir falskt anklagade då vi vet att extremt få offer vågar anmäla och lika få anmälningar leder till fällande dom. TROR jag hörde något om att nio av tio inte anmäler och nio av tio anmälningar inte leder till åtal eller att den åtalade frikänns. Om de siffror jag minns stämmer så är det 1% av brotten som klaras upp juridiskt och du sitter och gråter över de stackars männen 🤮
 
...Och om man som LL skriver "...ångrar sig att de löpte linan ut" och därför anmäler, hmmm.? Varför skulle någon, i ett jämlik, ömsesidig romans med fullt samtycke, vare sig med längre eller kortare varaktighet, vare sig den varit genomtänkt eller inte, behöva ångra dig, om inte den kvinnliga parten (tjejen) var rädd för repressalier i form av ryktesspridning eller annat? Återigen -se strukturena bakom!
Usch, vad jag mådde illa av det här!
Och jag har också tonårspojkar. Visserligen inte inom ridsporten, men jag har nog aldrig legat vaken en enda natt och oroat mig för att de ska bli oskyldigt anmälda av en f d. flickvän... det finns annat med mer substans att oroa sig för...
 
Du kan inte se det märkliga i ditt svar till mig? Jag tänkte kommentera men gav upp då du verkar leva i ett annat universum än resten av oss. Tyckte att @Fiorano fångade det hela på ett utmärkt sätt.
Vill du uppnå mer nyanserad diskussion så får du nog ta till lite bättre argument än att för gång sjutusensjuhundrasjuttioelva återupprepa de mer än utslitna argumenten för hur synd det är om alla de män som blir falskt anklagade då vi vet att extremt få offer vågar anmäla och lika få anmälningar leder till fällande dom. TROR jag hörde något om att nio av tio inte anmäler och nio av tio anmälningar inte leder till åtal eller att den åtalade frikänns. Om de siffror jag minns stämmer så är det 1% av brotten som klaras upp juridiskt och du sitter och gråter över de stackars männen 🤮
Visa mig ETT enda exempel där jag ”tycker synd” om ngn? Det är nämligen bullshit! Däremot försöker säga att jag förstår vilken problematik krönikören vill belysa. Det blir ingen nyanserad diskussion så länge man blir attackerad som en idiot när man försöker se saker ur ett annat perspektiv än det som här anses ”rätt”.

Det @Fiorano gör är att på ett ganska raljerande sätt använda mig som ngt sorts företrädare för ”den onda sidan” eller ”dom små stackare som inte förstår”
Hon tar sig dessutom friheten att bestämma att jag har ”noll koll”. Och sen späder du på med att jag ”lever i ett annat universum”….

Jag utgår ifrån att krönikören inte är en bakåtsträvande ”dinosaurie” (som ngn så osmakligt kallade det”. Hon gjorde ett försök att lyfta en del av problematiken som ingen annan vågat. Jag tror mig se vart hon ville komma - men jag har aldrig ”tyckt synd” om ngn förövare eller ”försvarat gamla gubbar som ligger med sina elever” - sådana påståenden gör mig förbannad!

Nu lämnar jag tråden (igen)
 
Visa mig ETT enda exempel där jag ”tycker synd” om ngn? Det är nämligen bullshit! Däremot försöker säga att jag förstår vilken problematik krönikören vill belysa.

Vadå för problematik? Tala klarspråk här.

Det är aldrig offrets fel, dom har ingen skuld, i att någon vill utnyttja dom, och det hoppas jag att alla håller med om. Oavsett om det sker via grooming eller överfallsvåldtäkt.

Så vad är problemet?
 
Nu blir jag förbannad, och det blir jag väldigt sällan….. Du har ingen jävla aning om min ”koll” på fakta eller strukturer. Du vet heller inget om mina erfarenheter av sexuella övergrepp eller min ev relation till LL.

Jag har beundrat dig för ditt engagemang och ditt sätt att ta fighten och stå upp för offer. Men nu gick du över en gräns och jag känner mig rätt påhoppad och tappade den respekten tyvärr.
Jag lämnar denna tråd
Jag hoppas att du med lite eftertanke faktiskt kan förstå vad jag menar. Att svara "Va?" när någon argumenterar mot din åsikt med ren och skär fakta är djupt problematiskt. Det är ett grundfel som så många gör i debatten när de inte kan gå utanför sina egna upplevelser och "vad de hört" och på det viset ignorera fakta.
 
Visa mig ETT enda exempel där jag ”tycker synd” om ngn? Det är nämligen bullshit! Däremot försöker säga att jag förstår vilken problematik krönikören vill belysa. Det blir ingen nyanserad diskussion så länge man blir attackerad som en idiot när man försöker se saker ur ett annat perspektiv än det som här anses ”rätt”.

Det @Fiorano gör är att på ett ganska raljerande sätt använda mig som ngt sorts företrädare för ”den onda sidan” eller ”dom små stackare som inte förstår”
Hon tar sig dessutom friheten att bestämma att jag har ”noll koll”. Och sen späder du på med att jag ”lever i ett annat universum”….

Jag utgår ifrån att krönikören inte är en bakåtsträvande ”dinosaurie” (som ngn så osmakligt kallade det”. Hon gjorde ett försök att lyfta en del av problematiken som ingen annan vågat. Jag tror mig se vart hon ville komma - men jag har aldrig ”tyckt synd” om ngn förövare eller ”försvarat gamla gubbar som ligger med sina elever” - sådana påståenden gör mig förbannad!

Nu lämnar jag tråden (igen)
Du fattar inte? Hon lyfter en problematik som i princip inte existerar. Du får det att låta som om de stackars karlarna blir jagade av beräknande tjejer i en stor procent av fallen medan sanningen är att det du pratar om är mikroskopiskt med tanke på det stigma som tjejen får av en sådan här händelse. INGEN tjej vill hamna i en sådan utredning för hon förlorar mer på det än mannen i minst 99% av fallen. Det kan givetvis finnas någon enstaka idiot som inte förstår det men i de är långt långt vanligare att tjejer som har utsatts och anmäler ångrar sin anmälan just på grund av de fortsatta övergrepp de blir utsatta för av rättsväsende och hela samhället. Läs bara på kloaken flash back så ser du precis vad jag menar.
Det finns ingen orsak att visa ETT exempel på att du kör med "tycka synd om" argumentet. Den verklighetsbeskrivning du använder är bygd på "de stackars männen som blir lurade". Så hela grundidén i dina resonemenag är "tycka synd om". Det här inlägget lär bara bli löjligt eftersom jag om jag ska länka ställen där du "tycker synd om" får länka alla dina inlägg. Gå istället tillbaka och läs och börja fundera på strukturer i samhället.
 
Jag hoppas att du med lite eftertanke faktiskt kan förstå vad jag menar. Att svara "Va?" när någon argumenterar mot din åsikt med ren och skär fakta är djupt problematiskt. Det är ett grundfel som så många gör i debatten när de inte kan gå utanför sina egna upplevelser och "vad de hört" och på det viset ignorera fakta.
Eller så betyder ”va” just att jag inte förstår vad vederbörande menar 🤷🏻‍♀️ Du tolkar in ngt jag inte skriver. Lite eftertanke från ditt håll vore också klädsamt. Du har rätt i mkt men inte allt
 
Du fattar inte? Hon lyfter en problematik som i princip inte existerar. Du får det att låta som om de stackars karlarna blir jagade av beräknande tjejer i en stor procent av fallen medan sanningen är att det du pratar om är mikroskopiskt med tanke på det stigma som tjejen får av en sådan här händelse. INGEN tjej vill hamna i en sådan utredning för hon förlorar mer på det än mannen i minst 99% av fallen. Det kan givetvis finnas någon enstaka idiot som inte förstår det men i de är långt långt vanligare att tjejer som har utsatts och anmäler ångrar sin anmälan just på grund av de fortsatta övergrepp de blir utsatta för av rättsväsende och hela samhället. Läs bara på kloaken flash back så ser du precis vad jag menar.
Det finns ingen orsak att visa ETT exempel på att du kör med "tycka synd om" argumentet. Den verklighetsbeskrivning du använder är bygd på "de stackars männen som blir lurade". Så hela grundidén i dina resonemenag är "tycka synd om". Det här inlägget lär bara bli löjligt eftersom jag om jag ska länka ställen där du "tycker synd om" får länka alla dina inlägg. Gå istället tillbaka och läs och börja fundera på strukturer i samhället.
Du fattar inte heller. Du tolkar in saker jag inte skriver. Ett fel som väldigt många gör
 
Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”
Jo det är ovanligt, mycket ovanligt. HOn kan döma efter sig själv ,men det är nog fan bara hon som gjort sånt i så fall. Allt hon gör är att försöka lägga skulden på tejejerna och i det här fallet handlar det nog väldigt mycket om fälttävlansryttaren som betett sig som en röv och då är det inte ens hans ex som anmält
.
 
Nej folk borde inte behöva påminnas om att man inte kör bil på fyllan eller rånar banker heller 🤷🏻‍♀️ Men nu fungerar mänskligheten uppenbart så
Tror knappast någon behöver påminnas om det, dom som gör det gör det oavsett. Dom struntar i andra människor och går sin egna väg där och då när dom beter sig på det sättet. Det är samma med övergrepp, det finns ingen som inte vet om att det är fel. Det är samma med övergrepp, dom flesta som begår övergrepp vet mycket väl om vart gränserna går.
 
OM man nu ska ha utbildning i hur tjejer ska bete sig när det handlar om sexuella övergrepp måste ju den absolut viktigaste punkten vara "Ge fan i att victimblamea. Även om du inte gillar personen som berättar om övergreppet, även om den som anklagas är en trevlig snubbe och/eller en duktig ryttare. Bara låt bli."

Överlag tror jag hästsporten skulle vinna mycket på om mekanismerna kring övergrepp, maktstrukturer, grooming och konsekvenserna/hanteringsstrategierna för offren blev allmän kunskap även inom ridsporteliten. Det känns som om den ligger 50 år efter övriga samhället, och att ridsportens ledare fortfarande tror att övergrepp = ful gubbe som attackerar främlingar i parken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp