Pratar ni om sex med era vänner?

enough

Trådstartare
Jag undrar hur öppna ni är vad gäller sexsnack med era vänner. Är det något strikt privat som ni enbart delar med er partner, pratar ni om valda inte så specifika delar med vissa kompisar, eller kan ni prata om det mesta med de flesta, kanske även om kinks ni har o.s.v?
Hur känner ni inför andra som delar med sig, känns det besvärligt eller okej?

Jag tenderar att vara rätt öppen och utlämnande kring det mesta och har nog haft ganska lätt för att snacka sex, men det har då varit på ett generellt och "vaniljigt" plan, sånt som de flesta känner igen sig i.

Nu senaste tiden har det varit en omvälvande tid för mig sexuellt. Jag har börjat leva ut starka saker jag tidigare haft mycket skam inför, och jag har gått in i en relation med mycket utforskande och experimenterande. Det har varit befriande men omtumlande och inte alltid helt enkelt, och mitt behov av att prata om det har varit jättestort, - men jag har inte känt att jag kunnat göra det. Inte för att jag skulle ha svårt att öppna upp själv, utan för att jag är rädd att de jag pratar med ska känna att de får veta mer än de vill höra, att jag vräker ur mig för mycket. Självklart har jag pratat massor med min partner, och med mig själv genom att skriva ner tankar, men det har inte räckt egentligen. Det har väl gjort det svårare också att flera av mina närmare vänskapsrelationer, som jag kanske hade kunnat prata med om det här, nästan hamnat på paus under pandemin.

Nu har jag i alla fall en vän som det blivit tvärtom med, vi har börjat ha tätare telefonkontakt, upptäckt att det ger oss båda mycket, och vi har blivit alltmer personliga. Vi har snackat mycket kring relationer förut men aldrig sex, men så kom ämnet upp och det var som att vi båda lite lättat kände att det här går ju visst också att prata om. Jag känner nu att jag äntligen har nån jag kan bolla lite med, kunde t.ex. ta upp en grej sist som känns lite besvärlig i min relation, och det var så skönt. Det gav ett annat perspektiv, och det känns bra att veta att jag kan återkomma till det nästa gång vi snackar. Dock har jag inte gått in på detaljnivå om t.ex. vad jag och min partner har för kinks, och det vet jag inte om jag kommer/bör göra. Jag vill ju prata om det egentligen, men vet inte riktigt vad det fyller för funktion, och om det är "för mycket" för nån annan att veta. Samtidigt som det nu blir rätt mycket flummigt ospecifikt "runtsnack" och det gör det ju lite svårare att förklara saker.
 
Jag undrar hur öppna ni är vad gäller sexsnack med era vänner. Är det något strikt privat som ni enbart delar med er partner, pratar ni om valda inte så specifika delar med vissa kompisar, eller kan ni prata om det mesta med de flesta, kanske även om kinks ni har o.s.v?
Hur känner ni inför andra som delar med sig, känns det besvärligt eller okej?

Jag tenderar att vara rätt öppen och utlämnande kring det mesta och har nog haft ganska lätt för att snacka sex, men det har då varit på ett generellt och "vaniljigt" plan, sånt som de flesta känner igen sig i.

Jag pratar i väldigt generella termer om det. Dels för att det är ett privat ämne för mig, men också för att jag inte uppskattar att få höra för mkt från andra. En bekant till mig är väldigt detaljerad och jag stör mig jättemkt på det och tycker synd om de killar hon hänger ut rätt hårt. Hade mått jättedåligt om nån av mina pojkvänner diskuterade mig på det viset med sina vänner.
Klart att jag kan snacka om specifika situationer jag varit med om men jag säger väldigt sällan vem partnern då varit. Jag tycker det är en respekt man kan visa.
 
Jag tycker att sex, kinks och diverse är jätteintressant att prata om även ur ett personligt perspektiv, och gör det gärna med ett par vänner som jag vet är lika bekväma med det. Har ingenting emot att surra om sådant med främlingar heller om det skulle falla sig så, det är ingenting jätteprivat eller skamfyllt för mig.
 
Prata sex gör jag med min bästa vän. Men när det kommer till mitt eget sexliv så är jag väldigt sparsam och säger inte mycket. Min kompis däremot är väldigt öppen och ibland får jag veta mer än jag vill veta. Jag som person är väldigt stängd och berättar inte mycket om mej överhuvudtaget oavsett vad det gäller.
 
Jag har vissa vänner jag kan prata med allt ner på orgasmnivå, medan andra kan jag knappt prata relationer med. Är dock inte bekväm med att dela väldigt intima eller privata detaljer med många, men kan prata relationer och sex i generella termer med typ alla. Tror det kan vara nyttigt att stöta och blöta sådant även med andra än potentiella partners för att få fler perspektiv och idéer.
 
Jag undrar hur öppna ni är vad gäller sexsnack med era vänner. Är det något strikt privat som ni enbart delar med er partner, pratar ni om valda inte så specifika delar med vissa kompisar, eller kan ni prata om det mesta med de flesta, kanske även om kinks ni har o.s.v?
Hur känner ni inför andra som delar med sig, känns det besvärligt eller okej?
Är väldigt öppen mot de nära vänner jag har och de är likadana tillbaka, vi snackar om allt.
 
Jag har två vänner jag kan prata sex med. Kan nog prata sex på generell nivå med flera i min närhet, men just de här två vännerna kan jag komma med personliga frågor, berätta något, undra något osv. Har jag haft en fundering om något har jag kunnat gå till dem och de har svarat. Nu har jag tyvärr inte alls så mycket kontakt med en av vännerna längre pga sjukdom, men den andra finns kvar i min närhet fortfarande, så ibland kan jag fråga henne något jag funderat över.
 
Jag kan berätta om tidigare händelser eller prata om något som bara gäller mig. Däremot undviker jag att annat än väldigt ytligt nämna något om en nuvarande partner eller så. ONS har aldrig varit något för mig. Hade inte uppskattat om andra pratat om hur de upplever mig, så därför pratar jag inte om andra heller.
 
Först och främst vill jag säga att en regel jag har är att alltid kolla av med en eventuell partner först huruvida de tycker det är okej att jag pratar om vårt sexliv eller inte. Särskilt om det är människor som vet vem min partner är (vilket ju de flesta av mina vänner gör förr eller senare då jag i princip aldrig har ons eller kk:s).

Men, jag har en relativt komplicerad relation till min egen sexualitet. Eller ja, jag och min sexualitet är på goda termer som så, men jag har märkt att hur jag tänker och känner kring det inte är särskilt vanligt alls, och det får mig att hålla tyst ganska mycket. Jag rör mig generellt i progressiva kretsar där många är väldigt öppna med sina sexliv, och många är poly och HBTQ och då upplever jag att det helt plötsligt förutsätts att en ska vara superöppen och liberal/progressiv vad gäller relationer och sex också. Något som jag helt enkelt inte är.

För mig är sex något som verkligen bara kan ske med en människa jag älskar. Hade världen varit funtad så hade jag nog endast haft sex med en människa i mitt liv och levt med den människan resten av livet. Hur själva sexet sen ser ut är helt irrelevant för mig, det är människan jag älskar som är i centrum, och det enormt starka band som sex för mig innebär. Att ha sådana värderingar kring det gör det väldigt, väldigt svårt att prata om, åtminstone med de vänner jag har, och jag ryggar tillbaks inombords när de pratar om ligg, hur sexiga eller inte sexiga olika personer är, om kinks och fetischer och sex som något separat från själva partnern. Jag förstår ju att alla inte är som jag, men i en värld där sättet jag är funtad anses vara på något sätt bakåtsträvande, och alla har någon impuls att vilja 'befria' mig så fort jag berättar hur det ligger till, ja, då blir det så till slut att jag håller tyst, eller bara pratar om sex i generella, opersonliga termer. Vilket är lite synd, för det tar bort en dimension jag gärna skulle haft med åtminstone mina närmaste vänner. Min absolut bästa vän vet om och accepterar hur jag är funtad, men det blir ändå lite en vägg av oförstående. Vilket känns väldigt ensamt och tråkigt ibland.
 
Har aldrig haft behov av att prata om sex med nån vän. Så nej, det har inte kommit på tal, mer än nåt litet prat nån gång, rätt ospecifikt.
 
Jag har inga som helst problem att prata om sex generellt, om kink generellt eller om leksaker osv. Däremot pratar jag bara med min partner om vårt sexliv, hur vi ska/kan/vill leva ut osv.

Tror det är bra att våga prata, få upp ögonen för att sex kan vara så mycket mer än det som lärdes ut i skolan, få hjälp att se vad som inte är okej och hur kul det kan vara.
 
Tror det är bra att våga prata, få upp ögonen för att sex kan vara så mycket mer än det som lärdes ut i skolan, få hjälp att se vad som inte är okej och hur kul det kan vara.
Det där är enda anledningen till att jag alls pratar om sex. Har märkt att det är så vanligt att även andra åtminstone någon gång haft helt bedrövligt sexliv. Att då kunna prata om hur bra det kan vara, hur dåligt det inte behöver vara osv tror jag är jätteviktigt.
 
Viktigt att prata sex så speciellt kvinnor får reda på hur det kan vara och framför allt hur det inte ska vara. Det är så många tjejer som fortfarande tror att det ska göra ont, tjejer som inte alls tar för sig utan låter killen styra allting utan närmare eftertanke, tjejer som lägger den i killarnas händer att de ska få orgasm och blir så besvikna när det inte händer.
 
Jag kan prata rent generellt om sex men inte så att man går in på intima detaljer, definitivt inte iallafall där nuvarande partner är inblandad då han definitivt inte skulle uppskatta det.
Är inte pryd tycker jag men tycker att det blir lite skumt om jag träffar väninnans partner och vet exakt hur hans könsorgan ser ut och vad han har för kinks mm särskilt om man misstänker att han troligen inte är ok med det. Har haft bekanta där bägge parter inte haft nåt problem med att outa sitt sexliv och då är det en annan sak.
 
Brukar inte prata med vänner om sex, känner helt enkelt inte det behovet och tycker nog inte att det är ett särskilt intressant samtalsämne. Om någon börjar prata sex med mig så är det ok, men jag kommer ändå inte prata så mkt om mitt eget sexliv.
Jag är liksom inte ”pryd” eller liknande så det skulle inte bli obehagligt för mig om en vän ville prata om sex. Är det viktigt för vännen så självklart.
 
Nej, i alla fall väldigt sparsamt, det känns verkligen inte som att de skulle vara nått tabubelagt eller att de skulle vara obekvämt, men nej de är inte ett ämne vi pratar om bara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 203
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp