PRE/arab, bra kombo?

krusmynta

Trådstartare
Ja, vad skulle ni tycka om en sån korsning? Jag har gått och blivit kär i denna lilla sötnos, och går och funderar på om hon ska bli min framtida barockhäst!
Hon är nu 2,5 år och mellan 155 och 160 hög, borde väl kanske landa på 163?
Jag är runt 175 cm lång själv, tror ni att jag blir stor på henne? Hon är ju lite mullig och totalt omusklad men det känns som att hon får rätt mycket massa i framtiden. Feedback på utseende och rörelser tar jag gärna emot då man blir lite partisk när de lyckats charma en (hon är världens mest sociala och trevliga unghäst!)
http://www.youtube.com/watch?v=mOJ0pbEY8OQhttp://www.youtube.com/watch?v=fmVB3Whj3as
http://www.youtube.com/watch?v=9H2sH7suYIA
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

För stor blir du nog inte om du inte är jättetjock oxå? Ser jättefin ut men vad är avelsmålet när man korsar dessa raser? Alltså vad vill man förbättra ?

Har sett någon trevlig fullblod/PRE eller det kanske var fullblod/lusitano?

Kombinationen känns inte helt fel tycker jag iallafall men jag är inte så hemma i just avel :)
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

P.R.E./arab er en jättebra kombinasjon :laugh: I spania blir de stamboksförd som Pura Raza Hispano-arabe. Det blir avlet ganske mange av denne typen korsning, og også P.R.E/fullblod/arab.

De hispano-araberne jeg har sett, har alle varit vakre og funksjonelle hester, med et meget godt gemytt.
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

Vilken snygging! :d
Tycker inte man kan säga att en häst "passar till barock", isf skulle jag säga att det är grövre hästar som "passar" till det eftersom jag själv förknippar barockens hästar med grövre biffiga men små hästar! ;)
Å andra sidan så tänker man à la AR´s "dressyren är till för hästen" så vill man ju få fram det bästa ur den individ man har, då går det inte att säga att den eller den individen/rasen passar bättre eller sämre. Alla hästar kan bli vackra på sitt sätt! :)
Hästen på videoklippen har ett väldigt fint steg (tycker jag) och kommer nog se nätt och luftig ut jämfört med de grövre som blir mer "pampiga" i sitt steg.
Köp inte en häst till AR, köp en häst DU vill ha helt enkelt! ;) Om du inte har tänkt vara med på uppvisningar som ska försöka återskapa just en viss tidsera, då tar man såklart en häst som ser så mycket ut som det man vill återskapa som möjligt.
Har svårt att tro att du skulle bli stor på en häst på 163cm men det beror såklart på hur mycket du väger också.
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

Kul med era kommentarer och jag håller med er alla!

Jag vill ju mest ha en häst att utvecklas och ha roligt med och har inga intentioner om att vi ska tävla i några större sammanhang i framtiden. Jag vill ha en allroundhäst och både rida dressyr, hoppa lite smått och även köra lite, så egentligen passar ju "vilken häst som helst", de blir ju vad man gör dem till. Att jag fastnade för just den här var ffa hennes fantastiska temperament, supersocial och orädd men ändå försiktig och känslig. Att hon är snygg och rör sig bra gör ju det hela ännu roligare! Vad tror ni om hennes färg? Behåller hon den eller ljusnar hon? Tycker att hon borde vara ljusare vid det här laget om hon tänker bli skimmel, men kanske inte?
Fio: Jag vet inte vad uppfödarens tanke var, tror att han var intresserad av att se vad PRE-blodet kunde tillföra araberna (vilket för mig betyder lite storlek, lite massa, bättre steg och kanske för temperamentets skull?). Jag har en förkärlek för spanska hästar men inte riktigt ekonomin att köpa en renrasig, och den här korsningen är en av de som intresserat mig mest!
Och just det, tjock är jag inte så egentligen oroar jag mig inte så mycket för storleken, det är bara trenden mot så stora hästar som får en att börja fundera (men man får ta sig en titt på islandshästryttarna en stund så känns det bättre igen!)
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

Som Irene A sa, det är en ganska vanlig blandning i spanien.

Araberna (människorna) har ju härjat i spanien sen 900-talet (eller så) och de hade med sig araben (hästen). Både PRE och arab har ju anor från långt tillbaka och klassade som goda ridhästar. Jag är ganska säker på att hispañon har funnits iaf minst sen 900-talet. :D

Jag var sugen på en hispaño och var till spanien för att prova några. Tänkte mig att det skulle vara lite mer eld i dessa, iom fullblodet. Jag hade hört att så många PRE kunde vara lite lata... Men så mötte min prins där bland alla hästar, han är PRE och av kaliber. Han är ett energiknippe utan dess like. Det blev dyrare men jag har inte ångrat mig en sekund. PRECIS vad jag var ute efter. En riktig krigs-häst.

De hispaños som jag sett är mycket fina ridhästar och härliga individer. Det är ju ett fantastiskt alternativ till PRE, som ju kostar en hel del mer. Så nog tror jag du kan få lika mycket glädje av en sån jämfört med PRE! Om du hittar en fin kompis, som du klickar med tycker inte jag du ska backa.

Min har ungefär samma färg som den på filmen du länka till. Spanjorerna säger att han ska vara vit när han är 10 år. Jag hoppas aldrig för jag tycker det är en sån vansinnigt snygg färg. Jag har haft min i ca 1,5år och han har bleknat - men känns långt ifrån vit. Han är mer guld/svart/grå.
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

Ja, den främsta orsaken att det inte blir en ren PRE för min skull är nog priset.. Men arabinslaget ser jag egentligen inte som något negativt, hon blir kanske lite lättare än en PRE men tycker att hon fått mycket utseende och rörelsemässigt från sin pappa.
Jag var in och tittade på dina bilder, de har väldigt lika färg! Hur gammal är han nu (och på bilderna)?
I helgen blir det nog ett beslut, ska ut och träffa henne igen..
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

Bilderna jag har där är han nästan 3,5 år på. Han är nu 5. Jag har jättesvårt att tro att han skulle vara helt vit om 5 år, känns inte möjligt med tanke på hur lite han blekt under tiden jag haft honom, nästan 2 år. Men sånt kan ju gå fort...

Lycka till i helgen då! ;)
 
Sv: PRE/arab, bra kombo?

Tycker hon ser väldigt trevlig ut. Har mött ett par 3 hispanos och dessa har varit överkänsliga staket :p
Men jag tror ändå det är en rätt lyckad korsning om man korsar rätt individer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp