PRE / Engelskt Fullblod

Defektavingar

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det finns några där ute som har korsat PRE och Engelskt fullblod, och vad avkomman kan tänkas att användas till. Dressyr, hoppning, fälttävlan, akademiskt, hobbyhäst, skogsmulle?
Hur tycker ni att de har kompletterat varandra, hur blev avkomman i psyket och exteriört?
 
Det är väldigt svårt att säga hur avkomman ska bli när man korsar då man inte vet hur mycket avkomman får från varje... 50/50 på pappret men irl är det en helt annan sak.

Har man en uppfattning om vad man vill göra med sin häst är det bättre att köpa ett föl med de förutsättningarna.

Just korsningen pre och fullblod känns som det kan bli precis vad som helst.

Själv hade jag en korsning island/shettis/russ där på pappret var mest island. Såg ut som en island med shettisben och med orena gångarter (trav/tölt/pass i en enda röra)
 
Har ridit 3 PRE/fbl korsningar:

Min egen, ser ut som en brun varmblodig häst, 175cm. Dock kort rygg, hovar och ben samt bakdel från PRE, framparti och huvud från fbl. Hjärnan är en blandning. Absolut ingen talang för hoppning, aldrig varit lagt mot tävling när det gäller att galoppera med andra hästar. Vill alltid göra rätt, stressar invärtes och samtidigt lite bekväm ;)

En som jag fick förmånen att rida medans min var skadad, mer åt PRE än fbl, storleken kom nog från fullblodet, strax under 170 cm hade man för 3 hästar. Även här kort rygg, något biljarderande.

En som var född och inriden i spanien, strax över 170cm, typiska spanska sättet ( generaliserande över den sämre ridningen) Stressad kort skritt, symaskins trav och en galopp som gick i 190 samt att man gärna låg ner i kurvorna. Även denna biljarderade, tror dock det berodde på obalans.
 
I Spanien finns något som kallas Tres Sangres (tre blod) och det är korsningar mellan PRE/Arab/Engelskt fullblod, de används ofta som arbetande Vaquero-hästar, de är kvicka och uthålliga, vänder på en femöring och ger växel tillbaka! De jag har ridit har varit mycket roliga att rida. Tävlas även en del i distans. Kan se väldigt olika ut, på en del slår fullblodet igenom mycket och de blir långbenta och kantiga, andra ser nästan ut som renrasig PRE eller PRE med arab-huvud osv.

Rent generellt är ju inte PRE särskilt bra på att hoppa och fullblod har inte de bästa gångarterna eller kroppsbyggnad för dressyr, så risken finns ju att det blir en häst som inte funkar till varken hoppning eller dressyr. Men som skogsmullehäst/dressyr på hobbynivå kan det säkert funka och till WE kan det nog bli riktigt bra.
 
Sett ett par stycken irl och har inte varit imponerad. Rört sig medelmåttigt mot dåligt, markbundna och korta i steget, varit rätt spända och ingen större ridbarhet men inte heller rätt mentalitet för att lulla i skogen direkt.
 
Det är väldigt svårt att säga hur avkomman ska bli när man korsar då man inte vet hur mycket avkomman får från varje... 50/50 på pappret men irl är det en helt annan sak.

Har man en uppfattning om vad man vill göra med sin häst är det bättre att köpa ett föl med de förutsättningarna.

Just korsningen pre och fullblod känns som det kan bli precis vad som helst.

Själv hade jag en korsning island/shettis/russ där på pappret var mest island. Såg ut som en island med shettisben och med orena gångarter (trav/tölt/pass i en enda röra)

Det är ju alltid 50/50 men jag tror du menar fenotypen. Man vet ju aldrig hur de fördelar sig. Tänker att det kan vara bra med ett förtydligande.
 
Hej!
Jag undrar om det finns några där ute som har korsat PRE och Engelskt fullblod, och vad avkomman kan tänkas att användas till. Dressyr, hoppning, fälttävlan, akademiskt, hobbyhäst, skogsmulle?
Hur tycker ni att de har kompletterat varandra, hur blev avkomman i psyket och exteriört?
Jag har en vän som har en sån korsning, den är jättetrevlig :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
752
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp