PRE i sverige

N

Nimbus

Går i hästköpar tankar, är då ute efter att skaffa en PRE.

MEN nu till frågan. Det har ju börjat dyka upp en del svensk födda PRE hästar rätt så frekvent. Hur bra är vi egentligen på att ta fram bra PRE hästar i Sverige? (tänkte främst på att det ju är en rel. ny ras här). Vilken kunskap finns om PRE- aveln?

Dessa frågor dök upp då det var ngn som sa att vid premiering av PRE hingstar (ston också för den delen) här i landet så kan det vara svårt att få en "rättvis" bedömning av hästen då det finns så lite kunskap av rasen.

Eller är det ett bättre köp att importera från Spanien?

Hoppas på en bra och konstruktiv diskussion om detta!
 
Sv: PRE i sverige

Skulle vara intressant att få veta varför du just vill ha en PRE ?

Skulle jag själv köpa så hade jag nog tagit reda på ett välkänt stuteri med bra rykte och köpt därifrån...alltså från Spanien.

Finns säkert många seriösa här med...men faktum är att det plockas in mkt "skit"...dvs för att tjäna pengar på.För faktum är att de bästa hästarna inte säljs hur som helst.
 
Sv: PRE i sverige

Jag vet inte om jag skulle våga köpa en PRE i Sverige.
Skulle jag köpa en PRE i Spanien så skulle jag lägga ned otroligt mkt research på att hitta seriösa människor med bra hästar.

Vad jag har förstått så är BRA PRE (utan att vara 10:poängare) - DYRA, med svenska mått mätt.
3-4-åringar 150 000-300 000kr....

De PRE som det avlas på i Sverige, köptes de dyrt för att de var konstaterat bra? Eller köptes de dyrt för köparna var okunniga och blev pålurade sämre hästar bara för att hästarna för oss okunniga "ser ok ut"? Eller köptes de billigare som föl/1-åring men då även som grisen i säcken - är de i sådana fall som vuxna konstaterat bra individer?

Min uppfattning är att de flesta i Sverige inte vet vad som är en bra PRE, det saknas koll på härstammning och bra linjer. Det saknas övrig kunskap om extremiteter och rastypisk korrekthet.

Eftersom vi är så gröna på PRE så är chansen stor att bli lurad...
Det viktigaste borde således vara att 1. själv läsa på och sätta sig in i PRE 2 . Hitta en seriös människa som kan hjälpa en hitta en bra individ.

Vad hade du tänkt dig med din PRE? Har du insett att det finns lättare sätt att rida dressyr på :-)!
Jag skulle själv väldigt gärna ha en bra PRE, verkar ha hittat en möjlig kontakt men har inte tillräckligt med pengar för att ha två hästar!
 
Sv: PRE i sverige

Nu gör jag ett "kombi"-svar :)

Vad hade du tänkt dig med din PRE? Har du insett att det finns lättare sätt att rida dressyr på :-)!

Eftersom jag är dressyr ryttare så var väl då tanken att det ska bli min nya dressyr häst ;) Jag har bekanta som har PRE häst och har träffat en hel del andra individer också och tycker att det verkar vara en ras för mig. Jag gillar deras temprament och samarbetsvilja (är medveten om individuella skillnader) men rent generellt så är det en härlig ras. Antar att jag kunde skaffa mig ett lämpligt hbl, men av ngn anledning så har hbl aldrig fallit mig i smaken så det är ju tur att det finns annat att välja på.

Har ett eng fbl nu som kompanjon, jag har aldrig varit inne på den "lätta vägen", antar att jag är lite självplågare :smirk:

Min uppfattning är att de flesta i Sverige inte vet vad som är en bra PRE, det saknas koll på härstammning och bra linjer. Det saknas övrig kunskap om extremiteter och rastypisk korrekthet.

Detta är min även min uppfattning kring detta. Jag anser att om man ska börja med avel så bör man lära sig allt som möjligen går att lära sig. Annars gör du bara rasen (och indirekt andra uppfödare) en otjänst. Sådant bör man bara kunna!

Har läst och forskat allt jag kommit åt om rasen (är en sån hopplös "måste ta reda på allt" person). Däremot vet jag inte riktigt hur man ska bära sig åt för att hitta ngn seriös person som kan hjälpa mig att leta runt. Är tyvärr helt förtappad på spanska språket så det är ju ett stort problem.

Det handlar ju om ganska så stora pengar om man ska ha en BRA häst, är helt införstådd i det, har inte siktat under 150.000 iallafall. Det känns lite orealistiskt.
 
Sv: PRE i sverige

"(är en sån hopplös "måste ta reda på allt" person)".

Det låter ju toppen - då kommer du säkert lyckas finna din häst utan att bli lurad!

Det är ju vackra hästar så det är nog lätt att förhasta sig...
 
Sv: PRE i sverige

Men man borde kanske ta ngn snabb kurs (typ på 3 år) i spanska innan man åker ner, fast enklast (och snabbast) är ju att lyckas hitta ngn bra person som redan kan spanska :smirk:

Och jag som ser ut så här :love: så fort jag bara ser en häst (läs PRE) över huvudtaget (nåja oftast iaf). Så med i bagaget kommer även en person med lite mer kritiska ögon :D


Hur är det med alla dessa "hästförmedlare" som man kan hitta på nätet, vilka kunskaper har dessa om rasen? Det verkar ju finnas en uppsjö utav människor som hjälper andra att importera, är inte dessa lite "medskyldiga" till alla dessa dåliga hästar som köps in och sedan används till avel? (därmed inte sagt att jag ska gå genom en sådan)

Dessa ska ju hjälpa till vid köp av hästen....

Men finns det inte fler som har åsikter om "vår" PRE- avel? Intressant att höra för- och nackdelar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PRE i sverige

Angående förmedlarna, ring och prata med dem. Om du har lite känsla/öga samt är en god människokännare så kommer du antagligen kunna sålla genom samtal.

Själv har jag en bekant som själv har gott öga för "vad som är en bra häst" hon har bekanta i Spanien som föder upp och säljer PRE.

Köper man häst genom bekanta så är nog chansen att bli lurad "lite" mindre.

Lurigt att lita på människor man inte Känner...
 
Sv: PRE i sverige

Det är nog en stor fördel att ha sådana kontakter, det underlättar mkt. Tyvärr så har jag lite dåligt med sådana just i Spanien. Men jag har inte bråttom, så det vet jag hinner lösa sig :)

Det är jätte svårt att kunna lita på okända personer. Det kan verka så himla bra, men under ytan så kan ju vad som helst ligga och lura...
 
Sv: PRE i sverige

Har läst svaren men svara ditt. Det finns nog både seriösa och oseriösa både i sverige och i spanien. Det är säkert klart lättare att hitta en bra häst i spanien - där finns de ju i överflöd - men jag gissar att du får betala dubbelt för samma kvalite som du även kan finna i sverige. Jag ser PRE hästarna i spanien varje år och har sett hästar som säljs för halvmiljonen som i mina ögon inte är värda det priset.

Visst besitter de större kunskaper i spanien än vad vi här gör, man jag känner till uppfödare här i sverige som har PRE (cartujano) hästar sedan många år tillbaka innan de var så här populära och de har mycket kunskap och bra hästar, som visats för spanska domare. Hur de gör med registrering av PRE hästarna vet jag inte eftersom jag inte är insatt men jag tror deras hästar är införda i spanska stamboken.

Mitt tips är att du inte enbart tittar på de spanska hästarna, utan granska dem och jämför dem med de svenskfödda. Har du ingen PRE kunnig människa i närheten som kan hjälpa dig något? Visst - har du massor av pengar över så välj och vraka ;) Men vad jag ville få fram är att det finns säkert några stycken här i sverige som inriktar sig på seriös PRE avel och är duktiga på det också. Har du inte bråttom som du sa - så ta det lugnt. En vacker dag ramlar Mr/ms right horse i armarna på dig, och var h*n är född får vi överlämna till fantasin ;)
 
Sv: PRE i sverige

För det första - vilken ras du än väljer så finns det bluffmakare i alla raser! :crazy:

För att återgå till frågan!!
Vi (läs uppfödare utav svenska P.R.E och inom Svenska P.R.E föreningen) hade nyligen en utställning här i Sverige, med hitflygna spanska domare, som dömer P.R.E i Spanien.
Domarna var klart nöjda med det svenska avelsmaterialet samt
avkommorna, tyckte vi över lag hade bra hästar både rent exteriört, mentalt samt bruks!!
Vänd dig till www.swepre.com , där kan du få seriös hjälp med både ev import eller köp i Sverige! :bump: :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PRE i sverige

Nimbus skrev:
Hur är det med alla dessa "hästförmedlare" som man kan hitta på nätet, vilka kunskaper har dessa om rasen? Det verkar ju finnas en uppsjö utav människor som hjälper andra att importera, är inte dessa lite "medskyldiga" till alla dessa dåliga hästar som köps in och sedan används till avel? (därmed inte sagt att jag ska gå genom en sådan)

Dessa ska ju hjälpa till vid köp av hästen....

Men är det inte köparen själv som bestämmer vilken häst den vill köpa?
 
Sv: PRE i sverige

Det var detta som jag var ute efter lite grann ;)

Det är ju helt klart att föredra att köpa en häst från sverige, det underlättar mkt (m a p språk och kultur). Jag kommer helt klart att kika runt här hemma vad som finns att hitta och jämföra med vad jag kan hitta i Spanien. Det låter ju jätte bra att dom spanska domarna gillade vad dom fick se, det är ju ett tecken på att vi är på rätt väg även här hemma :)

Men samtidigt så är jag lite tveksam till vår avel här i landet (överlag), vi har lite av en kultur att ta vårt fina sto (som kanske blivit skadat) som vi har hemma och betäcka med ngn fin hingst utan att eg tänka efter så mkt. För att vi vill ha en avkomma av vårat fina sto. Detta är bara en grov generalisering! (men tyvärr har jag sett lite för mkt av det här i kring vart jag bor)

Är inte då risken stor att det blir lite samma inom vår PRE- avel? Samt att vi avlar på hästar som kommer i det långa loppet medföra att rasen blir mer och mer lik vilket hbl häst som helst?(missförstå mig inte, hbl hästar ÄR fina) Är medveten om att de även nere i Spanien vill ha fram mer moderna sporthästar med större rörelser och en modernare typ än de traditionella klassiska hästarna.

Men som du sa det finns seriösa likväl som oseriösa uppfödare både här hemma och i spanien, inom alla raser!

Jag är bara ute efter att få ngn att bolla lite tankar kring detta med, då jag vill göra ett så bra köp som möjligt. Och vilka kan vara bättre än människor som håller på med just PRE hästar :)

*väntar på att Mr. Right*
 
Sv: PRE i sverige

Självklart är det väl köparen själv som ska bestämma vilken häst denne vill ha, men hästförmedlarens uppgift är ju att ta fram lämpliga hästar enl givna kriterium utav köparen. Har du då inga större kunskaper om just denna ras så kan du bli väldigt lurad av en duktig försäljare men en välsmord trut!
 
Sv: PRE i sverige

Jag tror att det är ganska dumt att generalisera vad gäller svensk PRE-avel. Mitt intryck är att det finns alla sorters PRE-ägare, från de mest seriösa som snokat rätt på det bästa de kunnat hitta till salu både vad gäller sto och hingst och som tar mycket hjälp från Spanien för att välja rätt kombinatoner i aveln - till det motsatta.

Som någon skrev så kommer ju också Cria Caballar regelbundet och inspekterar hästarna i Sverige. Nu är tydligen inte bedömningsprotokollen offentliga - men den som har fått en bra bedömning har väl inget att dölja, och är fri att själv välja att delge en fölköpare resultatet.

Sen får man ju titta på den individ man ska köpa också - har man inte skickligheten att plocka ut en bra häst själv, så finns det ju andra som kan hjälpa till och titta efter om hästen är välproportionerlig och rör sig tillfredställande. Ska man inte avla så är ju facit av uppfödningen = den faktiska avkomman det som egentligen är det intressanta. En bra häst är en bra häst, liksom...
 
Sv: PRE i sverige

Det kan hända att det inte är det bästa att dra en sådan generalisering över just PRE aveln. Kan ju vara så att jag bara lyckats stöta på dom mindre seriösa personerna, inte helt omöjligt :(

Kvaliten på PRE hästarna i landet varierar ju precis på samma sätt som det gör inom de flesta raser. Bara synd att man inte är mer noggrann överlag när det gäller vilka individer man använder som avelsmaterial.

Personligen så är jag inte ute efter ngn häst att ha i avel, utan jag vill ha en bra och trevlig individ att arbeta med. Men visst, skulle den vara så pass bra att den skulle passa i avel så varför inte. Men det är inte prio nr 1.

En bra häst är ju en bra häst, men chansen för att få en bra avkomma borde väl öka om man ser till att ha en bra planerad avel?
 
Sv: PRE i sverige

Hur kan du ha fått för dig att ingen vet någonting om PRE här i Sverige?

Gör som andra har skrivit , ta kontakt med någon av föreningarna som finns här i Sverige så får du den hjälp du behöver!

Har själv en moderlivsimporterad PRE.
Jag vet hur föräldrar och syskon ser ut och även vad dom har presterat, så jag hade ändå lite att gå efter.
:banana:
 
Sv: PRE i sverige

Blir man lättduperad av oseriösa försäljare med välsmord trut så bör man nog avhålla sig från att köpa häst ;)
Allvarligt talat, jag har forskat lite grann i PREmarknaden. Det finns mycket riktigt både de som har kunskap och har satt sig in i rasen, och de som inte vet speciellt mycket. Många verkar rida på vågen av popularitet som rasen har just nu, särskilt de som importerar för vidare försäljning. Där bör man nog vara försiktig. De vet inget om rasen och litar på att köparna i Sverige vet lika lite, deras huvudmål är att tjäna snabba pengar inte att sälja bra hästar.
Det finns också mer seriösa förmedlare har jag förstått, både här i Sverige och i Spanien. Är man tveksam kan man ju alltid be om referenser.

Jag tycker det är lite tidigt att tala om svensk avel, hästunderlaget är så litet och alla avelsdjuren är importerade. När det börjar komma fram avkommor efter svenskfödda hästar, då kan man börja tala om svensk avel och börja utvärdera aveln. Hittills verker det mest som det korsas hej vilt med vad som finns till hands, utan någon vidare linje i det hela. Det kan komma fram en del bra individer, fast en del jag har sett kan knappast kallas PRE. Alla svenskfödda är också unga, man vet inte än hur de kommer att fungera som ridhästar och som avelsdjur. Det måste framtiden utvisa.
 
Sv: PRE i sverige

"Hittills verker det mest som det korsas hej vilt med vad som finns till hands, utan någon vidare linje i det hela".

Ja. Har själv tittat lite på olika sidor där det verkar finnas någon typ av, för mig, tveksam avelstanke. Bl.a. har det korsats med nordsvensk travare...quarter (???).

Jag trodde att man i ett ev avelsarbete med andalusier skulle blanda in förädlande gener....fel av mig men jag är ju också ren amatör.
 
Sv: PRE i sverige

ecssory skrev:
"Hittills verker det mest som det korsas hej vilt med vad som finns till hands, utan någon vidare linje i det hela".

Ja. Har själv tittat lite på olika sidor där det verkar finnas någon typ av, för mig, tveksam avelstanke. Bl.a. har det korsats med nordsvensk travare...quarter (???).

Jag trodde att man i ett ev avelsarbete med andalusier skulle blanda in förädlande gener....fel av mig men jag är ju också ren amatör.
Fastän jag refererade till den rena PRE-aveln. Inom en rasavel bör man också ha en linje och ett mål, inte bara att producera hästar av rasen hur som helst. Som jag sa, framtiden får utvisa.
Att man sen korsar med alla möjliga och omöjliga raser är väl ofta för att hingstägarna vill ha in betäckningspengar på sina hingstar, och det finns inte så många renrasiga ston i landet, tror jag. PRE anses väl allmänt vara en förädlande ras, korsad med t.ex. Nordsvensk måste det ju bli en lättare och ädlare avkomma. Inte min favoritkorsning förstås :(
 
Sv: PRE i sverige

haha...ja det är sant. Fast jag syftade inte på mig själv, utan mer att det faktiskt finns väldigt lättlurade människor som välsmorda trutar kan utnyttja. I mitt fall så är det snarare tvärt om, jag är en väldigt jobbig hästköpare ;)

"Hittills verker det mest som det korsas hej vilt med vad som finns till hands, utan någon vidare linje i det hela. Det kan komma fram en del bra individer, fast en del jag har sett kan knappast kallas PRE. Alla svenskfödda är också unga, man vet inte än hur de kommer att fungera som ridhästar och som avelsdjur. Det måste framtiden utvisa."

Det är väl ungefär detta jag funderat över (är bara hopplöst dålig på att sätta det i pränt). Att det ju måste vara svårt att kunna ta fram bra individer utan ngn "riktigt" kunskap om PRE avel?! SJÄLVKLART finns det personer som besitter den kunskapen och intresset att lära sig mera om detta även i sverige, det är bara synd att det verkar vara ett få tal. Bara för att klargöra att jag är helt med på att alla inte är dåliga och oseriösa!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 706
Senast: Valle
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 257
Senast: lizan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp