Precis köpt första transporten - ge mig tips!

prinsessfeminist

Trådstartare
Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny!

Jag har funderat på detta i ca två år, och jämfört priser och modeller, och lusläst trådar både på Buke och andra ställen.

Jag förstår absolut att man många gånger får det man betalar för osv och nu är köpet i hamn och det är den det är.

Släpet ifråga är en Xx-trail Jade och av årsmodell 2016. Den har en tjänstevikt på 705 kg och är ett 1300 kg-släp, så jag kan lasta 595 kg häst.

Den har ingen sadelkammare och är fri från extravaganser, förutom att jag fick med helt nya åretrunt-däck, samt sommardäck i fint skick. Förra ägaren har låtit slå på sparkskydd i plåt, och tyvärr undrar jag om de inte då också slog ut väggarna något? (Det ser ut som det är en glipa mellan lämmen och väggarna. Inte mycket, men ändå, är det något jag behöver fundera på/åtgärda?)

Så vad skall jag tänka på? Tyvärr kan den inte stå inomhus och tyvärr har den redan fått lite röst på en del ställen (:mad:), trots att den bara är tre år.

Nåväl, priset var bra, den har aluminiumgolv och plyfa-väggar ser ut att vara felfria och all el fungerar helt utan anmärkning. Kulhandsken var lätt att manövrera och handbromsen likaså.

Hur sköter man om sin transport på bästa sätt, förutom att den givetvis mockas ut efter användning?

Om man vill måla den, den är brunsvart idag, vad skall man tänka på?
 
Senast ändrad:
Tvättar den( Säger hon som slarvar 🙈) tar utvändigt när jag orkar och invändigt nån gång om året.

Ha koll på bromsarna, jag lägger aldrig i handbromsen när den är parkerad tex.
Fixar till om de bromsar ojämnt.

Smörjer kulhandske och stödhjul vid behov.

Man använder den. Nästan det viktigaste tycker jag. Så den inte blir stillastående.
 
Ja det är ju viktigt att använda bromsarna överlag ordentligt, men tror att det är dumt att den står med handbromsen i om den inte ska användas på ett tag. Typ så.
😊

Jag tar i handbromsen när jag ställer av den men brukar lägga ur den sen.

Ja då blev det lite mer logiskt :)
 
Har du dubb på bilen måste du ha dubb på släpet (vid vinterväglag).

Ser du en glipa är det inte omöjligt att ponnyn kan fastna där om den skrapar eller slår.
 
Vi använder alltid handbromsen, när man tar ner den så backa 1 dm typ så släpper bromsarna om de skulle låst sig.
Har varit med om två gånger att släpet seglat iväg när vi missat/ inte hittat stenarna. Vissa saker lär man sig den långa vägen.
 
När man backar bak och parkerar så kör alltid fram ett par dm igen innan du kopplar loss så att dragstången inte är hoptryckt. Underlättar mycket för att inte bromsarna ska kärva fast. Handbromsen ska endast användas vid av och påkoppling och inte vid parkering utan då används stenar eller andra stoppklossar istället.
 
Tvättar den( Säger hon som slarvar 🙈) tar utvändigt när jag orkar och invändigt nån gång om året.

Ha koll på bromsarna, jag lägger aldrig i handbromsen när den är parkerad tex.
Fixar till om de bromsar ojämnt.

Smörjer kulhandske och stödhjul vid behov.

Man använder den. Nästan det viktigaste tycker jag. Så den inte blir stillastående.

Använd den!

Check på det! Nu skall här köras, tänker jag. Förutom hemresan igår på ca 17 mil så väntar (förhoppningsvis!) en resa nu i veckan på ca 45 mil (tor) för att hämta hem en häst!

Tvätta den!

Nu är den jättefin, den ser helt oanvänd ut, faktiskt, och färgen (svartbrun) är onekligen förlåtande. Jag skall förhoppningsvis bli bättre på att tvätta den än bilen. :angel:

Smörja kulhandske och hjul


Jättebra påminnelse. Vad använder man för smörja?

Koll på bromsarna

Välkommen påminnelse det med! Jag får bra tips nedan hur man backar och kör fram lite också. Toppenbra!


Tack!!! :love::bow::bump::banana:
 
När man backar bak och parkerar så kör alltid fram ett par dm igen innan du kopplar loss så att dragstången inte är hoptryckt. Underlättar mycket för att inte bromsarna ska kärva fast. Handbromsen ska endast användas vid av och påkoppling och inte vid parkering utan då används stenar eller andra stoppklossar istället.

Superbra tips!!

Det tar jag till mig direkt!

Tack! 👍🤩
 
Har du dubb på bilen måste du ha dubb på släpet (vid vinterväglag).

Ser du en glipa är det inte omöjligt att ponnyn kan fastna där om den skrapar eller slår.

Tackar! Jag kände till det där med däcken. Nu har jag dubbfria däck till bilen men nästa gång köper vi nog med dubbar. Dessa däck som vi har nu är värdelösa på landet, men när det köptes bodde vi i stan och då var behovet ett annat.

Glipan är ca 3 mm, så det är jag inte orolig för. Frågan är dock om jag skall sätta en list så att det inte i onödan regnar in?
 
När man backar bak och parkerar så kör alltid fram ett par dm igen innan du kopplar loss så att dragstången inte är hoptryckt. Underlättar mycket för att inte bromsarna ska kärva fast. Handbromsen ska endast användas vid av och påkoppling och inte vid parkering utan då används stenar eller andra stoppklossar istället.
Tipset med att alltid köra fram en bit efter att ha backat fick jag för flera år sedan av killen på besiktningen. Efter det har jag nästan inte haft några problem med bromsarna på släpet. Innan var det ett evigt micklande inför besiktningen...

Att alltid använda stoppklossar både framför och bakom hjulen är också bra när man bor på ett blåsigt ställe.
 
Jag brukar ha släpet parkerat med handbroms, men mitt rullar mycket. Oftast rör det sig om minst en gång /vecka.

Var noga med att stänga taklucka när det står så du slipper att det regnar in. Jag brukar alltid stänga alla fönster på mitt nuvarande, föregångaren krävde dock att något var på glänt för att slippa kondens när det stod.

Torka av bommar etc efter varje användning, så slipper ju intorkat bajs som är svårt att få bort sen.

Sopa undan spån från bakkant o väggar om hästen bajsat / det är fuktigt av någon anledning och lägg i en hög i mitten till nästa åktur. Även med alu-släp vill man undvika fukt som ligger.
Har hästen kissat rekommenderar jag att ta en vattenkanna och skölja lite efter mockning - sopa ur. Urin fräter så det vill du inte ha liggande i onödan.

Håller du efter det ska du se att det är fint i många många år till! :D
En annan bra vana är att inför varje besiktning lämna in det på en verkstad som smörjer upp bromsar etc om du inte kan göra det själv. Då vet du att det kollas regelbundet! O slipper onödiga ombesiktningar... ;)
 
Använd bromsarna så ofta du kan så de får motionera!
När man kör med häst i så får bromsarna knappt chans att motionera, så varje gång du kör släpet i tomme eller kanske hämtar hö - passa alltid på att bromsa kraftigt några gånger.
Samma sak när du ska besiktiga, kom ihåg att bromsa kraftigt några gånger så minskar du risken för ojämna/dåliga bromsprov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp