Prefix - slå ihop, lägga till nya?

Detta är bra.

Jag tror dock att jag skulle vilja ha ett kortare namn på den första som i princip är dagens Allmänt.

Sedan funderar jag på att en uppdelning:
Hem&Fritid - träning, mat, kultur, dagbok och övrigt.
Arbete&Prylar - med skola jobb prylar och it.

Problemet är också som vanligt övrigt-prefixen, folk älskar att välja dem och det är en massa jobb att gå igenom dem och se var trådarna egentligen hör hemma.

Frågan är om det går att byta namn på de två forum som finns idag och få en vettig uppdelning på de två. Genom att kanske flytta ut arbete&skola från allmänt?

Det går ju att helt strunta i övrigt prefixen, Det mesta passar in under något prefix om prefixen är btra och tillräckligt många(vilket de borde vara om du väljer att ha tre icke djurrelaterade forum.
Kollar jag på vad som nu ligger under övrigt på allmän såväl som hem och hobby så går ju många att lägga in under nuvarande prefix utan problem. Exempelvis baktrådar går att ha under mat.


Angående det sista så tycker jag Hem och hobby känns tillräckligt spretigt och rörigt som det är blir inte bra att flytta dit än mer tror jag
 
Det går ju att helt strunta i övrigt prefixen, Det mesta passar in under något prefix om prefixen är btra och tillräckligt många(vilket de borde vara om du väljer att ha tre icke djurrelaterade forum.
Kollar jag på vad som nu ligger under övrigt på allmän såväl som hem och hobby så går ju många att lägga in under nuvarande prefix utan problem. Exempelvis baktrådar går att ha under mat.


Angående det sista så tycker jag Hem och hobby känns tillräckligt spretigt och rörigt som det är blir inte bra att flytta dit än mer tror jag
Problemet här är nog att det är ett antal trådar som kommer passa dåligt under något annat prefix även om man lägger till ett antal sådana.

I början var det som nu heter Allmänt "slask"-forumet där "allt" hamnade. Om man kan få ett klarare mer avgränsat namn på det kan det andra forumet som nu heter Hem&Hobby vara det där man hitter "resten". Det lär inte bli mycket spretigare än Allmänt var tidigare.
 
När det gäller dessa kan det vara en bra idé att dela upp på tre, men i övrigt är jag nog ute efter färre forum. Dvs sammanslagningar. De tre hästrelaterade forumen tycker jag borde klara sig med tre eller två forum. Möjligen med någon omflyttning av prefixen. Kom gärna med förslag där också.


Det är väl fyra hästforum nu inte tre? Jag har svårare att ha någon åsikt där då det är länge sedan jag själv var sktiv där eftersom jag inte pysslar me dhästar för tillfället( jag läser dcok mycket på det forumen) men spontat känns det som att Avel kan flytta in under Häst, Avel har ju inga prefix och då kan det lika gärna vara ett själv tänker jag. Häst är dock stort så då kanske något behöver flytta därifrån, ev utrustning till hästfolk? Möjligtvis går väl foder&strö att flytta också men övriga prefix passar bäst att vara kvar under häst tycker jag. Färre än 3 hästforum tycker jag inte du ska ha. Det blir så oproportioneligt jämfört med övriga forum då.
 
Problemet här är nog att det är ett antal trådar som kommer passa dåligt under något annat prefix även om man lägger till ett antal sådana.

I början var det som nu heter Allmänt "slask"-forumet där "allt" hamnade. Om man kan få ett klarare mer avgränsat namn på det kan det andra forumet som nu heter Hem&Hobby vara det där man hitter "resten". Det lär inte bli mycket spretigare än Allmänt var tidigare.

Det kanske räcker att ha övrigt på ett ställe?

Jag tror för spretiga forum kan leda till mycket evighetstrådar som då tärr kan svälja mycket intressanta disskussioner. Mer och tydligare uppdelng kan kanske leda till fler trådar om intressanta ämnen(och det antar jag är ett mål?) Ska jag försöka mig på ett exempel så finns det många trådart som på något sätt rör inredning och hur det ser ut hemma hos folk saker som rör det osv. Men det finns också en lång inredningstråd. Jag gissar att om inredning hade ett eget prefix under lämpligt forum så skulle en sådan jättetråd istället kunna bli flera egna trådar.
 
Jag har nu lagt in Träning under Fritid.
Jag hade önskat lite mer input :)

Det finns nu bara en sak kvar just nu. Prefixen under Djur. Ska vi vända på det och hitta ett bra prefix för gruppen fåglar, fiskar, ormar, spindlar, ödlor m.m. Kanske något i gruppen kan tas bort om det underlättar ett bra prefix?
 
Tycker träning är ett bra prefix men tänker att nåt lite vidare kanske vore bra eftersom det inte finns särskilt många träningstrådar? T.ex. som innefattar friluftsliv också, men det kanske blir för långt?
 
Saknar ännu mer nu att kunna välja flera prefix, då kan man ju också välja bort genom att välja alla utom någon. Som under fritid nu skulle jag vilja läsa alla utom två prefix, och det blir lite jobbigt att välja ett jag vill läsa och sen byta till nästa jag vill läsa när det är sex st. De två jag är ointresserad av har en hel del trådar så det är inte så lätt att bara scrolla förbi.
 
Tack för synpunkter. Du har nog rätt om att antalet träningsrelaterade trådar inte är så många. I väntan på fler synpunkter har jag valt att plocka bort prefixet, så får vi se senare.

Jag har tittat på detta med ignorera. Tanken är god och jag kan tänkas ha en lösning. Lösningen är dock lite farlig anser jag, man ställer in under sin profil vilka forum man ignorerar. Det känns lite bökigt och inte speciellt lätt att hitta. Framförallt är jag rädd för att man sedan glömmer bort att man ignorerat något och kanske inte förstår varför man inte hittar vissa trådar längre.

Jag lägger in detta i den andra tråden om detta, jag föreslår att vi fortsätter diskussionen om detta där.
 
Tack för synpunkter. Du har nog rätt om att antalet träningsrelaterade trådar inte är så många. I väntan på fler synpunkter har jag valt att plocka bort prefixet, så får vi se senare.

Jag har tittat på detta med ignorera. Tanken är god och jag kan tänkas ha en lösning. Lösningen är dock lite farlig anser jag, man ställer in under sin profil vilka forum man ignorerar. Det känns lite bökigt och inte speciellt lätt att hitta. Framförallt är jag rädd för att man sedan glömmer bort att man ignorerat något och kanske inte förstår varför man inte hittar vissa trådar längre.

Jag lägger in detta i den andra tråden om detta, jag föreslår att vi fortsätter diskussionen om detta där.
Man kan inte göra så då att man kan välja flera prefix som syns istället för bara ett? Sådär som man gör på tex Hemnet att man väljer att se bostäder i tex Västerås, Köping och Arboga.
 
@Gunnar Exotiska djur är väl en ganska vanlig benämning på typ fiskar, ormar, spindlar etc? Och Smådjur istället för däggdjur för kaniner, marsvin, råttor etc?
Jag google lite fick upp följande från Mälaren Smådjursklinik:
"Vad är exotiska djur? De flesta förknippar beteckningen exotiska djur med ovanliga, tropiska djur som man kan beskåda i djurparker och liknande. Inom veterinärväsendet betyder emellertid exotiska djur de mindre sällskapsdjuren vi har i våra hem, såsom fåglar, reptiler, kaniner, gnagare och iller. Många av dessa djur har vi haft som sällskapsdjur nästan lika länge som hundar och katter men många nya arter har tillkommit, framför allt på reptilsidan. "
Det verkar inte vara helt enkelt att veta vilka djur som ingår i denna grupp, trist, tror inte det går att använda?
 
Jag google lite fick upp följande från Mälaren Smådjursklinik:
"Vad är exotiska djur? De flesta förknippar beteckningen exotiska djur med ovanliga, tropiska djur som man kan beskåda i djurparker och liknande. Inom veterinärväsendet betyder emellertid exotiska djur de mindre sällskapsdjuren vi har i våra hem, såsom fåglar, reptiler, kaniner, gnagare och iller. Många av dessa djur har vi haft som sällskapsdjur nästan lika länge som hundar och katter men många nya arter har tillkommit, framför allt på reptilsidan. "
Det verkar inte vara helt enkelt att veta vilka djur som ingår i denna grupp, trist, tror inte det går att använda?
Personligen känns det i alla fall rimligare än att Däggdjur skulle vara en egen kategori jämte katt, hund och lantbruksdjur ;) Finns dessutom Smådjur som alternativ också så tror jag det blir lite tydligare. Det kanske är termer som är mer vedertagna på husdjursforum än i veterinärskrået :)
 
Ursäkta dubbelpost, men eventuellt kanske Smådjur & Gnagare/Kaniner & Gnagare och Tropiska Djur då? Akvariedjur? Terrariedjur?
 
Jag funderar på om vi bara skall ha Lantbruksdjur och Övr.Djur, då begreppen inte verkar solklara. Både smådjur och exotiska djur verkar innehålla samma djur beroende av vilken källa det är. Frågan är om det blir så många djur kvar efter det?
 
Jag google lite fick upp följande från Mälaren Smådjursklinik:
"Vad är exotiska djur? De flesta förknippar beteckningen exotiska djur med ovanliga, tropiska djur som man kan beskåda i djurparker och liknande. Inom veterinärväsendet betyder emellertid exotiska djur de mindre sällskapsdjuren vi har i våra hem, såsom fåglar, reptiler, kaniner, gnagare och iller. Många av dessa djur har vi haft som sällskapsdjur nästan lika länge som hundar och katter men många nya arter har tillkommit, framför allt på reptilsidan. "
Det verkar inte vara helt enkelt att veta vilka djur som ingår i denna grupp, trist, tror inte det går att använda?

I allmänmun, åtminstone hos oss som har lite 'annorlunda' djur hemma används exotiska djur som benämning. Jag tror och tycker att det är ganska tydligt och täcker det mesta som är utanför lådan sådär. :)
 
I allmänmun, åtminstone hos oss som har lite 'annorlunda' djur hemma används exotiska djur som benämning. Jag tror och tycker att det är ganska tydligt och täcker det mesta som är utanför lådan sådär. :)
Och bland mig och mina vänner som också har marsvin, är marsvin ett solklart exotiskt djur.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vilka husdjur har ni bukefalister hemma? Allt från hamster till lama, hjälp mig räkna! För att inte listan ska bli 20 mil lång med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 052
Senast: tessiem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp