Bukefalos 28 år!

Prematurbarn

B

BamsePlutt

Hej! För någon vecka sen fick en släkting till mig en liten liten pojke, född i, om jag inte missförstod, vecka 24. Han vägde när han föddes lite mer än 700 gram. Dom lovar ingenting men som det ser ut mår han bra. Det var något krux med ett kärl till lungorna men det har enligt ultraljudet fixat till sig. Så det verkar positivt.
Jag är helt okunnig vad gäller för tidigt födda barn, skulle gärna vilja veta lite mera. Står inte föräldrarna nära så jag vill inte tränga mig på just nu med mina frågor, men är ändå mån om att det ska gå bra för dom och bebisen. Och jag vill gärna veta lite mera om prematurbarn. Så har ni tips på bra sidor eller erfarenhet så kan ni väl hojta till? Kram
 
Sv: Prematurbarn

Hej

Har lite brådis just nu men denna sidan rekommenderar jag. http://www.kanalen.org/vitidiga/

Finns beskrivet de vanligaste sjukhustermerna, lite tips till släkt och vänner.

Det som banet säkert hade problem med var ductus. Det är en "ventil" som skall stänga av ett kärl så blodet leds in till lungorna. Det är ett relativt vanligt problem, kan ibland fixas med medicin, ibland löser det sig av sig själv och ibland behöver det opereras.

/pewa - dotter f v28+2 810 gr (föööör länge sedan. Hon har nu blivit 8 år och stora damen)
 
Sv: Prematurbarn

Håller tummarna för att det går bra för den lille!

Vad är det du vill veta mer exakt om prematurfödda barn?

Nu var inte min förstfödda så extrem tidig. Han föddes i v. 29 med en födelsevikt på 840 gram. Neonatalvårdades i ca 4 1/2 månad.
Min bästa väninna fick en son i v. 26 och jag lärde känna en del "prematurföräldrar" under den tiden jag bodde på sjukhuset. Bla. en tjej som fick en flicka i v.23.

Jag har aldrig varit aktiv i föreningar -eller ens varit inne på dessa sidor- som har startats av föräldrar till för tidigt födda barn men jag kanske kan, av egna och andras erfarenheter, svara på de frågor du ev. har.
 
Sv: Prematurbarn

Hej och tack för svar!
Tyvärr tycks mitt liv gå i 190 knyck just nu så jag har inte hunnit svara... Vill tacka för länkarna ni rekommenderade, jag hittade bilder på lika små barn som denna kille och gud så små dom är! När man ser bilderna inser man hur sköra dom måste vara och vilken fantastisk sjukvård vi har trots allt.
Vad jag spontant känner/funderar över är naturligtvis - när vet man att ett så litet barn klarar sig? Någon stans är man naturligtvis orolig för eventuella skador - när kan dom eventuellt ses?
Hur lång tid, i snitt typ, brukar bebisen få vara kvar på sjukhuset? Barnets pappa var väldigt chockad/overklig från början och trodde nog att han skulle kunna börja jobba efter nån vecka, vilket naturligtvis inte blev så. Nu bor dom på lägenhetshotell intill sjukhuset och tar en dag i sänder. Känns som att dom verkligen lever i nuet och tar allt som det kommer - och så är det väl antar jag, dom kan inte göra så mycket annat.
Denhär lilla killens föräldrar är väldigt unga, mamman är 19 och pappan 21. Har ni någon erfarenhet av det? Dom har inte varit ihop särskilt länge heller, och vi alla hoppas såklart att dethär ska kunna binda ihop dom på ett bra sätt. Dom har jättemycket stöd från sina föräldrar så det är ju jättepositivt.
Just nu är den lilla pojken sjuk, han har någon typ av infektion och får antibiotika. Han är väldigt "slö" och medtagen, ligger helt orörlig. Fortfarande tro läkarna att det går bra då han, efter en dipp på 100 gram, går upp i vikt stadigt just nu.
Nä - bolla gärna ut era efraneheter och er kunskap för jag vet inte ett dugg om hur dethär funkar. Riktig stor kram och lyckönskningar till pojken och hans föräldrar!
 
Sv: Prematurbarn

ps. när han föddes tyckte dom att han var stor för sin ålder - dom hade räknat på mellan 500 och 600 gram. ds.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 420
Senast: Jeps
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 378
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 340
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp