premier ringgold?

Andorra

Trådstartare
Fick hem ny häst i går. Han hade med sig en westernsadel men eftersom jag bara ridit engelskt och faktiskt bara suttit i en westernsadel en gång så har jag en undran.
Det här är en Premier ringgold, 16". Ser ut att vara lite äldre men har inte kollat så noga. Är det en hyfsat bra sadel eller rent skräp? Vill gärna veta om det ens är idé att behålla sadeln. Vill inte ha någon riktigt lågbudgetsadel som kan skada hästen. Givetvis måste ju sadeln även passa.
 
En snabb googling visar att premier ringgold har ett nypris i sverige på ca 15 000. Så lågbudgetsadlar är det inte. Tycker själv att de är riktigt fina, aldrig haft nån själv dock.
Om den passar vet jag inte.. ;)

Grattis till din nya häst!
 
Låter ju bra att det inte verkar vara en lågbudgetsadel.
Jag har ingen aning om hur man kollar om en westernsadel ligger bra.
Någon som kan ge lite korta konkreta saker jag ska kolla efter.
 
Premier är en bra sadel i regel. Lär inte vara ny då de (om jag minns rätt) slutat tillverkas.
Min känsliga rumpa (ridit i tre-fyra stycken) tycker de är lite hårda dock.

När den ligger på ska den inte vara i "olod" eller trycka på bogbalden o har du spänns sadelgjorde bör den inte guppa väldans mkt när du travar hästen lite, inget rugg på ryggen efter ridning o inga "torra fläckar", inte lätt i sadelträsket - Lycka till
 
Hård är den. Hade ont i sittbenen efter provridningen :).
Har inte använt den än här hemma. Lyckades inte begripa hur man spänner gjorden..... Är ju inte riktigt som på en vanlig sadel precis.
 
Inte så olika egentligen, höger sida justerar man inte så ofta, så att sadelgjorden blir jämn när den är spänd bara. men innan man spänner åt då.
På vänstersidan drar du bara remmen ett extra varv från gjord-sadel-gjord och spänner sen som vanligt. ;)
 
Han spände väääldigt fort!
Om man snurrar stroppen runt gjordöglan som han gjorde och sn fäster änden någonstans.....har ju en pinne i öglan på gjorden som man normalt att petar in i hålen på en vanlig gjord.....men vad händer med den om man snurrar som han gjorde?
 
Han spände väääldigt fort!
Om man snurrar stroppen runt gjordöglan som han gjorde och sn fäster änden någonstans.....har ju en pinne i öglan på gjorden som man normalt att petar in i hålen på en vanlig gjord.....men vad händer med den om man snurrar som han gjorde?

Den används inte på samma sätt på westernsadlar. På engelska är det ju själva "pinnen" som ser till att sadelgjorden sitter fast i gjordlädren, men när man snurrar cinchen och drar den uppåt behövs inte det på samma sätt. Enda gången pinnen verkligen behövs som i engelsk sadling är om du har en så kort cinch att den pekar nedåt, men det har jag bara sett på bild en gång så det verkar inte alltför vanligt :)

Jag brukar låta pinnen sitta i löst, sen snurrar jag två varv och drar antingen cinchen genom latigohållaren eller gör en "slipsknut" :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 361
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 393
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp