Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Ela

Trådstartare
Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera…

Är dessa tillställningar verkligen för alla raser som det står i anmälningsblanketterna? Mitt personliga intryck var att så var inte fallet. Dessa tillställningar är framförallt för vanliga raser, som shetland, welsh, nordsvensk och framför allt halvblod.

Jag var mycket imponerad av årets domare som gjorde ett mycket bra arbete när det gäller halvbloden och även några av de andra raserna. Han tog sig tid och förklarade hästarnas för och nackdelar och även deras mödrars samt fäders för och nackdelar. Mycket intressant och lärorikt för oss i publiken.

Själv hade jag med mig araber som skulle premieras samt fölbesiktas. Det första domaren säger till oss när vi kommer in i ringen är:
- Vi kan inte araber så bra men vi sätter poäng så gott vi kan.
Jag blev nog som ett frågetecken och visste inte riktigt vad jag skulle svara. Så här i efterhand så kan man kanske tycka att man skulle ha protesterat eller kanske utgått innan poängsättning.
Men, men de är lätt att vara efterklok, nu blev i och för sig mitt ena sto BIS 4 så jag är inte missnöjd med poängen i sig. Detta är ingenting jag påpekar för att jag anser mina poäng för dåliga, utan jag känner mig orättvis behandlad.

Jag har full förståelse för att en domare inte kan klara av att bedöma alla raser. Det finns massor av raser och det kan inte vara lätt att vara expert på alla. Men vad är det som säger att inte jag har rätt till en domare som kan min ras vid ett sådant här tillfälle. Jag har betalt lika mycket som alla andra och borde där med ha rätt till en domare som kan min ras annars borde inte premieringen/besiktningen vara öppen för alla raser.
Jag skulle inte tro att exempelvis halvblods ägarna hade accepterat en domare som inte kunnat halvblod, varför ska jag då acceptera en domare som inte kan arab?

Vi som har arab vill inte få våra hästar bedömda på något annat sätt än som araber. Vi arab ägare har två möjligheter för att premiera våra hästar, antingen visar vi vid en av svenska arabhäst föreningen anordnade utställningar eller vid en vanlig premiering. Då borde man väl eftersträva att domarna bedömer på ett relativt likvärdigt sätt och har kunskap om hur arabhästen ska se ut samt röra sig. Finns det ingen möjlighet att orda domare som kan bedöma araber borde man inte ta emot dessa alls eller i alla fall upplysa om att domaren saknar kunskap om araber.

För att ta ett exempel visade jag för två år sedan ett sto på en premiering och får dåliga poäng, en månad senare visas hon av en av sahf arrangerade utställningar och får topp poäng. Ska det vara så? Har även ett exempel som är precis tvärt om.

För att återgå till premieringen/besiktningen så kände jag mig helt enkelt inte välkommen med min ras. När det väl var dags att få våra poäng lästes dessa mycket snabbt upp och hästarnas stam nämndes inte ens, till skillnad från övriga raser där det noggrant kommenterades både kritik och stam.

Jag har varit på många premieringar/besiktingar. Detta fenomen har alltid funnits men jag har alltid hoppats på en förbättring, tyvärr blev jag extremt besviken i år och är därför ytterst tveksam till att återkomma till en premiering/besiktning igen. Kanske måste man åka till en arabutställning för att få en domare som kan rasen?

Nu är jag medveten om att det inte bara är araberna som drabbas utav detta, utan alla mer ovanliga raser. Men så bör det väl ändå inte vara vid premieringar/besiktningar som är öppna för alla raser?

Skulle vara mycket intressant att se hur ni andra ser på saken.
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

För det första...Grattis till bra poäng på ena stoet!
Tycker du ska ta ditt inlägg o skicka det till den som anordnade premieringen. Annars sker ingen förbättring.
Du kan även skicka inlägget som ett öppet brev till tidningen ridsport för att starta en debatt.
Men att tro att det blir någon ändring om man inte framför det till rätt personer...det kommer inte ske.

Dessa domare som dömer är utbildade att döma samtliga raser. INTE att kunna alla stammar osv. Detta har de lärt sig av eget intresse för den rasen eller genom att läsa ridsport o se vilka hingstar o ston som finns i vissa bra tävlingsindivider.
Han menade hoppas jag att han inte kunde arabstammar osv.
För en bra exteriör är alltid en bra exteriör oavsett ras.
Tex en rak hals, brett ansatt osv är alltid fel oavsett ras.
Även felaktiga benställningar.
Likaså kan de bedömma gångarterna...
Som så många ggr sagts ...det enda som de skulle kunna ge felaktig poäng på borde vara typen o det har jag också svårt att tänka mig.
Vem var domare?

Som svar på din sista mening...
Jag anser att du har all rätt att känna dig besviken, men jag tror ändå att du fått en rättvis bedömning.
Jag anser att du ska ha all heder för att du premierar dina araber o tycker du är en mycket bra förebild som gör det.
Jag anser att vara bra på utställning är inte samma sak som att ha en bra exteriör...utan att kunna showa bra. Tycker inte man ska jämföra dessa två tillställningar.
Slutligen anser jag att du ska gå vidare även på annat sätt med ditt missnöje än att bara ta upp det här.
Hoppas du fortsätter premiera dina araber...
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Ungefär samma text som här är redan skickad till de som anordnade utställningen. Får se vad jag får för respons av det :crazy:

Jo domarna sa att de skulle sätta poäng så gått de kunde med tanke på att de inte var så bra på hur araber skulle se ut.

Jag håller helt med dig om att rörelserna och ben osv ska vara lika oavsett ras. Dock skiljer sig typen mellan de olika raserna och även huvud, hals och bål.

Kul att höra att någon är possitiv till bedömning av araber för övrigt :laugh:
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Skönt att höra att du skickat det vidare.

Jag tror jag tjatat lesss på arabfolket i arabtrådarna att de måste börja avelsvärdera stona o att de kan börja med det på premiering.
För hur det än är så är det en klar vägledning för det blir max någon enstaka poäng fel.
Det går inte att fortsätta stoppa in vilka ston o hingstar som helst i avelsboxen o tro att det finns några bra araber att avla på i framtiden.
Så peppa gärna andra att visa.
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

kl

Ingen mer som har ngn åsikt ?
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Det är två helt skillda saker, en utställnings bedömning och en bedömning ifrån en premieringsförättare.

En utställnings bedömning, är en specifik bedömning ifrån en "rasdomare", som bedömmer efter rasens typ men även efter sin egen smak av arabtyp, glöm inte bort det. Dessa domare dömer endast vid utställningar, en del även utomlands, men långt ifrån alla.
Många är inte opartiska utan att även stammen på din häst kommer med vid bedömningen.

En premieringsförättare, har en mer solid erfarenhet av exteriör bedömning, kroppsbyggnad osv, genom en bredare bedömning utav fler raser. Och ser din arab som vilken häst som helst, utan att ta in hennes härstamning i bedömningen. Alltså är bedömningen av en premieringsförättare i mina ögon mer värt då dessa poäng som ditt sto eller föl får, registrerade.
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

En nyfiken fråga bara - jag håller med dig om att det inte kan vara så kul att åka på premiering och få höra att domaren inte kan rasen - men du skrev att arabfolk har 2 möjligheter; antingen rasbunden premiering eller premiering för samtliga raser. Så är det väl för alla? Antingen så åker man på en premiering inom rasföreningen eller så åker man på en "öppen" premiering med "alla raser". Eller har jag missat nåt? Missförstått?

Tycker att det är hyfsat ofta som man får höra på utställningar att "domaren kan inte ens den här rasen, h*n är epert på kallblod/russ/connemara/whatever". Och eftersom det ofta är samma peroner som dömer premieringar så är väl problemet ganska kroniskt. Att de har utbildning på samtliga raser och dömer dem hyfsat ofta på utställning/premiering är ju inte detsamma som att de kan samtliga raser och är intresserade av avelsarbetet inom samtliga raser. (Men man hoppas ju på en rättvis bedömning, givetvis.)

Har åtskilliga exempel på hur olika domarna kan döma samma häst, så problemet är väl som sagt ganska oöverkomligt för nästan alla.
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Men på arabutställningar får väll inte domarna se hästens härstamning i förväg??? Är det inte så för att man ska få en så opartisk bedömning som möjligt.

Jag tycker att det är mycket störande när man kommer ut på vanliga premieringar, och domaren står och predikar om vissa av hästarnas stammar i evigheter, för att sedan knabbt nämna andras. Självklart är det på det viset att ingen domare kan ha kunskap om alla stammar, men bör dom inte då istället undvika att säga för mycket om sina favoriter?

Och till den komentar som wolken fee hade i tidigare inlägg, att en premierings domare dömer rättvisare, då araben bedöms som vilken annan häst som helst tycker jag känns lite udda. Självklart ska alla raser bedömas lika vad gäller exteriör korrekthet i ben osv. Men det är väll otroligt viktigt att domaren har satt sig in i den specifika rasens typ och mål för användning. Man kan ju knappast säga att man som arab ägare vill ha sin häst bedömd utefter samma kriterier som tex. en nordsvensk, eller som nordsvensk ägare ha sin häst dömd efter kriterierna som ställs på ex. russ osv.

Nej, jag tycker att om man ska döma en premiering där alla raser ska få vara med, då har man som skyldighet att läsa på om vad som bedöms som rastypiskt och korrekt på var och en av raserna.
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Arabföreningen har inga premieringar bara utställningar.
Det finns inget som helst avelsmål i föreningen för att bevara rasen bra o ha bra individer i aveln.
Inget bruksprov krävs, inga röntgen krav trots stort problem med cystor, o inga avelsvärderingar alls.
Jo...det finns ett "bruksprov" som kan liknas vid ett ridborgarmärkes tagning...o där hingstägarna skiter i om hingsten får klass III...det avlas på den ändå. Den är ju avelsvärderad.:grin:
Det finns dem som kämpar för att det ska bli ändring men det finns enorma bromsklossar från glada 80talet som inte vill ändra ett jota.

Så jag tycker Ela är fantastisk som faktiskt åker o avelsvärderar sina araber o tar reda på vad det är hon har. Om hon sedan tar till sig bedömningen som hon fått o använder sig av den när hon letar hingst så är hon på rätt väg.
O om någon av dem inte får bra poäng inser att den inte har i avel att göra så är hon på ännu bättre väg för arabens skull.
Fler araber till avelsvärdering!!
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Jag vet att arabhästföreningen inte har några premieringar, och jag tycker att det är stor synd och skam. Jag har inte heller något direkt till övers för deras sätt att ställa ut hästarna, då jag tycker att det verkar vara mycket svårt att bedöma en häst korrekt när den är så högt uppe i varv. Men! Som jag skrev i mitt tidigare inlägg får domarna inte se hästens stam, så den dömmer dom inte efter i alla fall. Sen är det helt klart så att domarna dömer efter egen smak. Men detta är inte ett fenomen som finns enbart inom arabhäst bedömning.

Att det inte är ett krav på röntgen är för mig helt obegripligt, då rasens sundhet och hållbarhet självklart är något av det viktigaste när man avlar. Också detta bruksprov som tas upp är ganska komiskt, då jag är en av dom som vill föra fram araben som en utmärkt rid och tävlings häst. Det finns ingen anledning att ha ett bruksprov där man inte kan se vad hästen verkligen går för.

Självklart tycker jag att man ska avelsvärdera sina araber, ston som hingstar. Men jag tycker att premierings domarna har en skyldighet att veta hur en arab ska dömas, och vad som ses som rastypiskt. Att komma till en premiering och få komentaren "vi kan inte araber så bra, men vi sätter poäng så gott vi kan", är väll knappast det man vill höra när man kommer in med sin häst i ringen??? Oavsätt vad man har för ras!
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Håller med dig i allt.
Men de är åtminstonde ärliga..även om de inte kan araben så bra så kan de HÄSTAR(o ponnier) o araben är en häst som alla andra.
En hållbar exteriör är densamma på alla raser.
Ela skrev att det kan skifta i typ o hbb. Men jag anser att det är bara på typ poängen det kan göra någon skillnad.
Bålet o halsen ska vara densamma både på arab o andra raser. Huvudet har minimal betydelse vid en premiering. Alltså inget som araben kan få nerdrag för vilket den kanske skulle få på en utställning om de inte gillade huvudet.
Typpoängen tror jag kan skilja max 1 p inte mer. O det kan lika gärna bli för högt som för lågt...
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Men på arabutställningar får väll inte domarna se hästens härstamning i förväg??? Är det inte så för att man ska få en så opartisk bedömning som möjligt.

Jag tycker att det är mycket störande när man kommer ut på vanliga premieringar, och domaren står och predikar om vissa av hästarnas stammar i evigheter, för att sedan knabbt nämna andras. Självklart är det på det viset att ingen domare kan ha kunskap om alla stammar, men bör dom inte då istället undvika att säga för mycket om sina favoriter?

Och till den komentar som wolken fee hade i tidigare inlägg, att en premierings domare dömer rättvisare, då araben bedöms som vilken annan häst som helst tycker jag känns lite udda. Självklart ska alla raser bedömas lika vad gäller exteriör korrekthet i ben osv. Men det är väll otroligt viktigt att domaren har satt sig in i den specifika rasens typ och mål för användning. Man kan ju knappast säga att man som arab ägare vill ha sin häst bedömd utefter samma kriterier som tex. en nordsvensk, eller som nordsvensk ägare ha sin häst dömd efter kriterierna som ställs på ex. russ osv.

Nej, jag tycker att om man ska döma en premiering där alla raser ska få vara med, då har man som skyldighet att läsa på om vad som bedöms som rastypiskt och korrekt på var och en av raserna.

Jag har fött upp araber i många år, dock ej längre. Och jag visade mina föl på fölvisning för en vanlig premierings förrättare. Och jag blev alltid väl bemött, så även mina föl.
Ibland så är kritik svår att ta, men du får ett skrivit protokoll vad domaren ansåg om ditt föl/häst. På arab utställningen är det inte alltid en skriven kommentar.
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Ett tips är kanske att även ta upp detta med SAHF. Kanske kan de propsa på att få med en domare på de premierinar där araber är anmälda. Som kan vara behjälpliga vid bedömningen av ff a typ men också med stammar och blodslinjer etc?
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Okej, jag utgick bara ifrån det som skrevs i första inlägget.

Men problemet med att avelsvärderade hingstar används i aveln oavsett vilken klass de får finns på andra raser också. En friare avel innebär tyvärr inte att alla hingstägare behöver bry sig så mycket - tvärt om, de kan tjäna pengar på sina nollade hingstar som ändå bara gått i hagen och skrotat i "alla år" och bara uppnått 35 poäng som mest - men stoägarna måste ta sitt ansvar, tycker jag. Måste fråga sig om stoet är bra att avla på och om hingsten som är vald verkligen är rätt för stoet eller om han bara råkar vara nära till hands och/eller billig, snygg färg eller whatever. Oavsett ras.

Väldigt märkligt att arabavlarna inte insett värdet av en frisk och sund individ och vad den kan göra för aveln i stort. Vad avlar de på då? Prestation? Förhoppningar? Färg?
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

En friare avel innebär tyvärr inte att alla hingstägare behöver bry sig så mycket - tvärt om, de kan tjäna pengar på sina nollade hingstar som ändå bara gått i hagen och skrotat i "alla år" och bara uppnått 35 poäng som mest - men stoägarna måste ta sitt ansvar, tycker jag. Måste fråga sig om stoet är bra att avla på och om hingsten som är vald verkligen är rätt för stoet eller om han bara råkar vara nära till hands och/eller billig, snygg färg eller whatever. Oavsett ras.
Jag tycker att du har sunda tankar och funderingar! Det finns ingen avel som är så dyr som den avel som sker på ovisshet!
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

Precis, man kan ju inte bara betäcka för att det är enkelt eller för att föl är gulliga. :crazy: Jag är beredd att åka utomlands för att hitta rätt hingst till mina ston i framtiden, om jag bara har råd. (Rent ekonomiskt, annars är det klart värt det.)
 
Sv: Premiering/Fölvisning för alla raser ?? "tveksam"

KL
Nu tycker jag det svävar ut från TS grundfråga om premieringar o kunniga domare...;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, men det är ju på sätt och vis en tävlingsgren så testar här. :D Jag är intresserad av...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp