Bukefalos 28 år!

Premiering

K

kaka

Flytta gärna om den ligger fel :)

Jag har en WPB - valack som jag har anmält till premiering i sommar. Men det är ganska många år sedan jag var på en premiering och nu undrar jag om nån har bra tips på förberedelser inför visningen. Vill ha tips om allt möjligt, hur man skall tänka på när man ställer upp hästen, springer med den, utrustning, klädsel osv osv.
 
Sv: Premiering

jag antar att du menar utställning eftersom den är en valack ;-D

När jag har visat för hand så har jag haft ljusa byxor och blå V-ringad tröja med ngt vitt under (skjorta/blus/polo).
Bra skor att springa med.
Man och svans på en WPB skall vara utan några flätor/knoppar. Den skall ha träns, ingen annan utrustning
Träna på att gå och ffa springa med hästen för hand.
När du ställer upp hästen så skall den "öppna sidan" vara mot domaren, dvs det frambenet som är mot domaren skall vara framför det andra och det bakbenet som är mot domaren skall vara bakom det andra.
När du leder den är du som vanligt på hästens vänstra sida och när du "vänder" så vänder du hästen åt höger, dvs hästen är inanför dig.
 
Sv: Premiering

Tack! Det är samma princip som förr då :). Naturligtvis är det utställning ;)!
 
Sv: Premiering

En WPB visas alltid knoppad, samma princip som en Ridponny! Allt på en WPB ska vara välansat svansen snyggt klippt och all man i fina knoppar!
Träns ska vara med nosrem, så nätt som möjligt!
Handlern ska vara prydligt klädd i ändamålsenlig klädsel, färg efter smak!
Lycka Till!
 
Sv: Premiering

Tack så mycket. Jag har läst lite om att visa WPB och kommit fram till att det skall vara knoppat. Funderar lite på hovskägget men han har inte så mycket så det får nog vara kvar. Men svansen får väl inte vara tvärt avklippt utan skall väl vara mer som ett v vad jag förstår!
 
Sv: Premiering

Precis, ska visas knoppad i träns med engelsk nosgrimma. Lite babyolja runt ögon o nos får fram det eleganta, vi brukar även ha i lite babyolja i svansen, efter pälsglansen, för att få extra lyster i taglet. Se till att bada några dagar innan så pälsen inte blir så matt över ryggen. Om det funkar så brukar jag göra så, annars så är det pälsglans som gäller för att få lyster. Jag brukar ha lite örtgodisar i fickan som man kan använda för att få hästens huvud i den position man vill ha, för att kunna visa halsen så bra som möjligt när man ställer upp. Har även en kort pisk med lång lädersnärt på o som man kan vifta med bakom ryggen ifall man har en häst som tenderar till att somna vid uppställning (min rygg alltså).

När du putsar lädret på tränset så kan du ha på lite hårspray efteråt så får du sen mkt snygg glans på lädret med!

Glöm inte att sätta upp håret om du är långhårig, ser prydligare ut.
 
Sv: Premiering

Tack så mycket! Tänk vad bra tips man kan få :) Jag tror inte det är någon större risk att han "somnar" till när jag ställer upp honom :) Han älskar att visa upp sig - även om vi bara är på hemmaplan!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
808
Senast: valy
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 619
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 834
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp