Prenumerera på oljefria soppåsar?

Rosett

Trådstartare
Det finns en prenumerationstjänst där man får hem soppåsar efter behov.
Baggy heter den, nån som provat och vet om påsarna håller bra (de är gjorda av majs) och om de är tillräckligt vida för en 10- litershink?
 
Har inte testat men är skeptisk. Majspåsar är som jag förstått det inte så mycket bättre för miljön, då framställningen oftast släpper ut en del otrevliga ämnen och är ganska energiineffektiv. Bästa skall vara soppåsar av återvunnen plast, rent ur co2-perspektiv, samtidigt som det ju finns många andra problem med det.

Så det beror väl lite på varför en vill prenumerera på soppåsar, men som jag ser det verkar återvunna påsar från vanliga affären vara det bästa just nu. Även om jag önskar att det fanns något ännu bättre.
 
Det finns en prenumerationstjänst där man får hem soppåsar efter behov.
Baggy heter den, nån som provat och vet om påsarna håller bra (de är gjorda av majs) och om de är tillräckligt vida för en 10- litershink?
Jag är skeptisk.

Jag kan inte riktigt begripa varför jag skulle vilja beställa soppåsar för ett par hundra när jag har egna påsar från affären eller i rulle? Det är dyra påsar.

Företaget antar att jag som ensamhushåll skulle behöva en påse varannan dag. När det i själva verket knappt blir två påsar i månaden. För att komma upp i den mängden sopor skulle jag behöva sluta med all form av sopsortering.

Av vad jag begriper (rätta mig om jag har fel) så är dessa påsar bara komposterbara i värmekompost. Är det inte bättre med papper som dessutom är en inhemsk råvara?
 
Jag vill dock tillägga att majspåsar nog är bättre än nytillverkade av plast, eftersom de inte stöttar fossilindustrin. Men prenumerera behöver du inte göra skulle jag säga. I min närbutik finns soppåsar av 70%återvunnen plast/30% majsplast. Finns även (bra!) majspåsar att köpa online.

Beror på, helt enkelt :)
 
Jag vill dock tillägga att majspåsar nog är bättre än nytillverkade av plast, eftersom de inte stöttar fossilindustrin. Men prenumerera behöver du inte göra skulle jag säga. I min närbutik finns soppåsar av 70%återvunnen plast/30% majsplast. Finns även (bra!) majspåsar att köpa online.

Beror på, helt enkelt :)

Fast i de allra flesta fall går det åt mer fossil råvara för att producera de "fossilfria" påsarna än det gör för att producera konventionella påsar, så man får inte sällan en sämre produkt med större miljöpåverkan... Men det är klart, numera verkar det i vissa kretsar vara viktigare att inte ha plast hemma än vad alternativkostnaden är.
 
Deras minsta prenumeration är på en påse varannan dag om jag minns rätt. Då får man ett halvårs förbrukning åt gången. Tror jag gör av med en-två i veckan så kommer få för många.
Jag håller mig nog till vanliga soppåsar i fortsättningen.
Tyckte det lät miljövänligt med majs men om det inte stämmer så är det ju ingen mening. :(
 
Deras minsta prenumeration är på en påse varannan dag om jag minns rätt. Då får man ett halvårs förbrukning åt gången. Tror jag gör av med en-två i veckan så kommer få för många.
Jag håller mig nog till vanliga soppåsar i fortsättningen.
Tyckte det lät miljövänligt med majs men om det inte stämmer så är det ju ingen mening. :(
De plastpåsar som finns i affärerna och de höjt skatten på är ofta tillverkade i Sverige av majs eller annan bioplast. Dvs många har i och med plastpåseskatten övergått till att köpa oljebaserade plastpåsar tillverkade i låglöneländer istället. Hur vida det är bättre för miljön eller inte låter jag vara osagt.
 
Fast i de allra flesta fall går det åt mer fossil råvara för att producera de "fossilfria" påsarna än det gör för att producera konventionella påsar, så man får inte sällan en sämre produkt med större miljöpåverkan... Men det är klart, numera verkar det i vissa kretsar vara viktigare att inte ha plast hemma än vad alternativkostnaden är.
Vilka fossila råvaror använder de då? Eller menar du genom ren energiförbrukning/el?
 
De plastpåsar som finns i affärerna och de höjt skatten på är ofta tillverkade i Sverige av majs eller annan bioplast. Dvs många har i och med plastpåseskatten övergått till att köpa oljebaserade plastpåsar tillverkade i låglöneländer istället. Hur vida det är bättre för miljön eller inte låter jag vara osagt.
Hmm … jo så är det ju.
De här majssoppåsarna är tillverkade i Baltikum. Kanske bättre än soppåsar från asien (eller var de nu tillverkas).
 
Vilka fossila råvaror använder de då? Eller menar du genom ren energiförbrukning/el?

Det går åt stora mängder fossil råvara i jordbrukssektorn, för att inte tala om klimatpåverkan från jordbruket (konstgödsel är ju tex en av de stora utsläppsbovarna). Man ska driva traktorer, gödsla mark, (och i övrig miljöpåverkan bidrar man till monokulturer och markpåverkan där vi i så fall hade kunnat odla råvaror att äta istället) osv.

Motsvarande beräkningar för tex biobränsle brukar vara lätt att hitta, och biobaserad plast är inte så oändligt mycket mer produktionseffektivt. Numera borde det finnas ganska gott om underlag på platserna om man sätter sig och googlar en stund. (När jag jobbade med liknande fanns det inte alls lika bra siffror.)
 
Det går åt stora mängder fossil råvara i jordbrukssektorn, för att inte tala om klimatpåverkan från jordbruket (konstgödsel är ju tex en av de stora utsläppsbovarna). Man ska driva traktorer, gödsla mark, (och i övrig miljöpåverkan bidrar man till monokulturer och markpåverkan där vi i så fall hade kunnat odla råvaror att äta istället) osv.

Motsvarande beräkningar för tex biobränsle brukar vara lätt att hitta, och biobaserad plast är inte så oändligt mycket mer produktionseffektivt. Numera borde det finnas ganska gott om underlag på platserna om man sätter sig och googlar en stund. (När jag jobbade med liknande fanns det inte alls lika bra siffror.)
Ah, ja, där har du en bra poäng! Nog därför återvunnen plast var så bra i jämförelse i det test jag såg. Slog alla andra med god marginal. Synd bara att det inte verkar finnas några soppåsar gjorda av endast återvunnen plast!
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 107
Senast: LiviaFilippa
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 976
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: Hazel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp