Preparat mot svamp i hoven/strålen.

H

Hobbyryttaren

Är det någon som vet ett bra medel mot svamp i strålen/hovägg?
Hovslagarna har ett blå/lila spray för detta. Någon som vet namnet på det spayet?

När min häst en gång fick en hålvägg så rekomenderade hovslagaren pevaryl(för fotsvamp på människor) Om det var salvan som funka det vet jag inte men hålväggen blev inte större i alla fall.
Men salva funkar ju inte så bra på strålen tror jag, antar att det försvinner ganska snabbt.

Är det någon som vet?
 
Jag vet bara att det heter Blå spray hos vissa försäljare.
Hovtjära till strålen? Det är ju antiseptiskt.
 
Bla spray eller jodopax funkar bra.

Men tank pa att du maste halla hoven sa torr som mojlig under behandlingen, annars funkar det inte. Sa extra mycket span (eller halm) och inga leriga hagar!!
Slapp ut hasten pa ridbanan eller i ridhuset, for lera och vatten gor svampen bara varre.

Lycka till!!
 
Blåspray? Menar du den som man andvänder till sår?
Jag fick uppfattningen om att det var en annan sort som biter på svamp.

Hjäper tjära mot svamp? Det använder väl man mot röta?

Han har ingen röta i strålen så jag mistänker svamp.
Eftersom jag har hört att det är två skilda ting.
 
det blåa heter Rengör strålen

eller thrust bushter ( eller likn)
 
Det finns säkert flera liknande preparat, men det är just "Rengör strålen" som jag tycker är lättast att få tag i.
Finns i välsorterade hästsportaffärer, som säljer Mustads produkter (t.ex skor o söm, mm...)
Preparatet hette tidigare "Thrush Buster".
 
Är det white line desease du menar?
Det blir hål i hovväggen, där smuts och lera lägger sig.
Har själv problem med det på mitt föl och ett-åringen.
Någon som kan ge råd. Jag har tyvärr inte möjlighet att hålla hästarna på torr mark. Alternativet är att hålla dom inne och det går ju inte. Tacksam för råd. Hjälper det att sko? Mitt sjuåriga sto har sko fram, och hon har inget. Det är smittsamt och smittar genom marken.
 
Jag har precis samma problem med 2 av mina.Det enda hovis säger sig hjälpa är att smörja med hovtjära 2gg/veckan.Och att det sedan verkas bort mer och mer för varje gång.Visst har det blivit bättre men det hade vart skönt att bli kvitt det helt.Hon sa också att det kunde bero på en bakterie i jorden i hagen som orsakar detta,men de borde väl dö nu när det har vart så kallt??Men det har inte gått på vallacken.Han går numera också barfota.
 
Prova preparatet jag länkade till ovan, det är effektivare än tjära.

Men det ÄR helt korrekt att man tror att det är nån mikroorganism i jorden som orsakar hålväggar. De är svåra att helt bli av med, mer än tillfälligt. Kommer alltså ofta tillbaka.
 
Om man får vara elak - skyll på den som sköter hovarna.
Oftast beror olika former av röta i hoven på felaktig verkning och/eller skoning.
För mycket hov ( förvuxen ) eller trångskodd hov.
Att endast sko var 8e vecka tex är helt onaturligt för hoven.
Som ex min häst skos visserligen bara var 8e vecka eftersom hovarna växer så sakta, då får man kompromissa med olika
sorters gift. Jag använder fotbad en gång i veckan med kopparsulfat. Det tar bort ALLT.
Men som sagt - En FRISK, välmående hov får inte röta !!!
 
Jag antar att du har rätt. Har läst mycket om barfotaverkning och funderar på att ta av skorna. Först vill jag försöka att få stålen att utveklas mer.
Hästen har ingen bärrandsröta och bärranden/vitalinjen är tajt runt om. Men ändå så låter det lite ihåligt mitten/fram på framhovarna. Brukar sko om ca 7:de vecka fast i bland på sommaren så kan det bli tätare mellan skoningarna. Planerar en långsiktig övergång till barfota.
Först åker nog skorna av bak för de verkar ok förutom strålarna då.
 

Liknande trådar

T
Hästvård hej! Skodde hästen häromdagen med ny hovis som upptäckte att hon har svamp i strålen!:eek: Jag känner mig som en dålig hästägare nu...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp