Preparat till katt med ledproblem

Glyco flex mini säljer min veterinär.
Har bra effekt i visa fall och ingen effekt i andra fall, men kan ju vara värt att prova och se om det har någon effekt på just din katt :)
 
Finns även veterinärfoder för leder, bl.a Hills J/D och Royal Canin Mobility.

Gav veterinären ingen tips ang foder och tillskott när ni fick diagnosen? :)
 
Finns även veterinärfoder för leder, bl.a Hills J/D och Royal Canin Mobility.

Gav veterinären ingen tips ang foder och tillskott när ni fick diagnosen? :)

Diagnosen (HD) är inte ny, den har hon haft sen 5 år tillbaka. Dock inte visat symptom hittills. Tills jag får tid, vill jag ge henne nått. Helst inte foder, då jag vill ha ner henne i vikt. Så tillskott hellre. Just nu, foder får bli en senare fråga.
 
Bosse får Hills J/D och verkar trivas med det. Han har börjat klättra och hoppar upp på sängen och mellan sängen och soffan och springer runt. Han fick diagnosen tidigt i livet men har blivit bättre och bättre med åren. Tyvärr tror jag det är ganska kaloririkt. Finns som både blöt och torrisar.
 
Bosse får Hills J/D och verkar trivas med det. Han har börjat klättra och hoppar upp på sängen och mellan sängen och soffan och springer runt. Han fick diagnosen tidigt i livet men har blivit bättre och bättre med åren. Tyvärr tror jag det är ganska kaloririkt. Finns som både blöt och torrisar.
J/d finns som kombinationsfoder med Metabolic 😊 Dvs ledfoder och viktminskningsfoder i ett.

Det finns överlag lite evidens för tillskott, förutom omega-3 som ska ha bevisad effekt (och finns tillsatt i bland annat ledfoder).
 
Diagnosen (HD) är inte ny, den har hon haft sen 5 år tillbaka. Dock inte visat symptom hittills. Tills jag får tid, vill jag ge henne nått. Helst inte foder, då jag vill ha ner henne i vikt. Så tillskott hellre. Just nu, foder får bli en senare fråga.
Om det är HD problem så kan det (efter koll hos veterinären) vara en bra ide med rehab för att få övningar och råd som kan underlätta för katten :)

Som foder finns hill's j/d metabolic, som är för leder och viktnedgång :up:
 
Om det är HD problem så kan det (efter koll hos veterinären) vara en bra ide med rehab för att få övningar och råd som kan underlätta för katten :)

Som foder finns hill's j/d metabolic, som är för leder och viktnedgång :up:

Ja, det är fysioterapeut jag ska boka till. Jag har en annan katt som är opererad för HD, så jag har relativt bra koll på just den biten. Tyvärr.

Får kolla fodret! 👌
 
Bosse får Hills J/D och verkar trivas med det. Han har börjat klättra och hoppar upp på sängen och mellan sängen och soffan och springer runt. Han fick diagnosen tidigt i livet men har blivit bättre och bättre med åren. Tyvärr tror jag det är ganska kaloririkt. Finns som både blöt och torrisar.

Vad härligt! Får hoppas Chloe gillar det då, hon är inte helt enkel när det gäller foder.
Chloe visar ingen typiskt HD-smärta än, men det kommer säkert komma med tiden. Där är det ju oftast nedhopp som är problemet.
 
J/d finns som kombinationsfoder med Metabolic 😊 Dvs ledfoder och viktminskningsfoder i ett.

Det finns överlag lite evidens för tillskott, förutom omega-3 som ska ha bevisad effekt (och finns tillsatt i bland annat ledfoder).

Ja, det är väl nått sånt jag hört. Ska definitivt kolla upp fodret!
 
Jag upplevde stor skillnad på min gammelkatt efter hon fått Cartrophen. Helt plötsligt klättrade hon hela vägen upp till taket i klätterträdet. Hennes sista år gav jag även Onsior som också hade bra effekt.
 
@MissFideli Vet inte om Solensia släpps på marknaden ännu, men det har visat sig ha god effekt men är ett läkemedel som ges via injektion en gång i månaden.
Samma preparat för hund (Librela) har verkligen gjort jättestor skillnad för vissa hundar med artros.
Äntligen något som riktar sig specifikt mot den smärta som artrosen orsakar!

https://www.veterinarmagazinet.se/2021/04/nu-kommer-helt-nya-lakemedel-mot-artrossmarta/
Enligt representant för läkemedelsbolaget ska det komma i höst 😁 kommer revolutionera artrosbehandling för katter spår jag!
 
Jag upplevde stor skillnad på min gammelkatt efter hon fått Cartrophen. Helt plötsligt klättrade hon hela vägen upp till taket i klätterträdet. Hennes sista år gav jag även Onsior som också hade bra effekt.

Där är vi inte än, men när vi kommer dit är det definitivt nått jag kommer testa.
Hon tar sig utan bekymmer upp och ner för min branta trappa, så nån direkt smärta verkar inte finnas än. Det kommer såklart att komma.
20201203_173228.jpg
 
Senast ändrad:
@MissFideli Vet inte om Solensia släpps på marknaden ännu, men det har visat sig ha god effekt men är ett läkemedel som ges via injektion en gång i månaden.
Samma preparat för hund (Librela) har verkligen gjort jättestor skillnad för vissa hundar med artros.
Äntligen något som riktar sig specifikt mot den smärta som artrosen orsakar!

https://www.veterinarmagazinet.se/2021/04/nu-kommer-helt-nya-lakemedel-mot-artrossmarta/

Intressant! Vad skiljer det från Cartrophen? Jag är inte så insatt i alla fina ord som används i vården 🙈
 
Intressant! Vad skiljer det från Cartrophen? Jag är inte så insatt i alla fina ord som används i vården 🙈
Det är en helt annan substans med helt annan verkningsmekanism. Det innehåller specifika antikroppar som blockerar en smärtsignal som utlöses av just artrosen - väldigt enkelt förklarat. Det är alltså ett smärtstillande preparat specifikt mot arteossmärta.
Cartrophen är inget direkt smärtstillande preparat alls, det har en helt annan funktion, och väldigt få djur klarar sig på enbart cartrophen exempelvis.
 
Det är en helt annan substans med helt annan verkningsmekanism. Det innehåller specifika antikroppar som blockerar en smärtsignal som utlöses av just artrosen - väldigt enkelt förklarat. Det är alltså ett smärtstillande preparat specifikt mot arteossmärta.
Cartrophen är inget direkt smärtstillande preparat alls, det har en helt annan funktion, och väldigt få djur klarar sig på enbart cartrophen exempelvis.

Tack! Jag har en 8-åring som har genomgått caputresektion på båda sidor. Tyvärr har hon börjat bygga ny kula på ena sidan. Veterinär säger att ny operation kommer krävas, men skulle denna kunna hjälpa även på henne ett tag? Eller är det ett hopplöst fall nu när hon har så mycket pålagringar?
 
Tack! Jag har en 8-åring som har genomgått caputresektion på båda sidor. Tyvärr har hon börjat bygga ny kula på ena sidan. Veterinär säger att ny operation kommer krävas, men skulle denna kunna hjälpa även på henne ett tag? Eller är det ett hopplöst fall nu när hon har så mycket pålagringar?
Det kan vara värt att testa! Pålagringar är samma sak som artros. Grundproblemet försvinner inte men hon kanske kan vara bra smärtlindrad på det ändå. Jag skulle ge 2-3 injektioner och sedan utvärdera om det haft någon effekt.

Det är inte helt billigt dock, vet inte vad priserna kommer ligga på hos katt men hos hund har det legat på ca 500-1500 kr/månad beroende på storlek av hund.
Har du medicin i försäkringen?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 693
Senast: Luff
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
996
Senast: DarkInNight
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
488
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp