Present 8-åring? Bilrelaterat?

Fibusen

Trådstartare
Det är ju en jättesvår ålder?! :nailbiting:

Och ja, jag är ute i väldigt god tid, men för att försöka undvika att bli ruinerad så brukar jag börja köpa lite presenter redan i Augusti/september, för sonen fyller år på juldagen. Blir lite saftigt att både köpa julklappar och födelsedagspresenter på samma lön. Plus en bilskatt, plus vatten/avfall som kommer var tredje månad...

Så jag vill inte dra ner några sommarfeelings här genom att prata om julklappar, så vi kan säga att jag letar födelsedagspresenter i ställer, men i år är jag helt lost!

Lego känns ju ganska självklart, men han är inte så intresserad av det. Det är bilar och sånt som är av intresse, men det har han i miljoner och jag tror inte han uppskattar det längre utan är nöjd med dom han har och nöjd om han får någon mer, men det är inte länge ”jippie” över det.

Han har radiostyrda bilar också, så det går bort.
Han älskar dock att sitta och plocka av däck och fälgar och byta ut mellan bilarna, kollar mycket YT hur folk gör om små modellbilar osv. Kanske någon byggsats på en bil? Finns det? För en 8-åring? Eller något annat tips som är bilrelaterat utan att behöva vara en liten leksaksbil?
 
Det är ju en jättesvår ålder?! :nailbiting:

Och ja, jag är ute i väldigt god tid, men för att försöka undvika att bli ruinerad så brukar jag börja köpa lite presenter redan i Augusti/september, för sonen fyller år på juldagen. Blir lite saftigt att både köpa julklappar och födelsedagspresenter på samma lön. Plus en bilskatt, plus vatten/avfall som kommer var tredje månad...

Så jag vill inte dra ner några sommarfeelings här genom att prata om julklappar, så vi kan säga att jag letar födelsedagspresenter i ställer, men i år är jag helt lost!

Lego känns ju ganska självklart, men han är inte så intresserad av det. Det är bilar och sånt som är av intresse, men det har han i miljoner och jag tror inte han uppskattar det längre utan är nöjd med dom han har och nöjd om han får någon mer, men det är inte länge ”jippie” över det.

Han har radiostyrda bilar också, så det går bort.
Han älskar dock att sitta och plocka av däck och fälgar och byta ut mellan bilarna, kollar mycket YT hur folk gör om små modellbilar osv. Kanske någon byggsats på en bil? Finns det? För en 8-åring? Eller något annat tips som är bilrelaterat utan att behöva vara en liten leksaksbil?
Om det inte finns modellbilar att bygga finns en sats med kugghjul man kan köpa (gäller kanske att kolla att man får tag i sådana som rör sig om man vevar). Eller sådana där dyra stavar och kulor i magnet som går att bygga med (men inte om han har småsyskon som äter magneterna, det är jättefarligt).

https://www.google.com/search?q=kug...VRs4sKHUzAD1EQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1352&bih=753 typ.

(Men jag smygtittade på Meccano också nu som @Fille sa och det fanns rejäla mängder byggsatser för 8 åringar som bestod av rimligt prissatta bilar, hjullastare och annat, hos återförsäljare som är vanliga. Kanske mer typ CDon och dyl än leksaksaffärer dock. Det verkar ju mycket roligare. Lustigt tyckte inte det fanns för ett par år sedan (alltså byggsatser snarare än lådor med blandat) men letade kanske inte.)
 
Senast ändrad:
Det är ju en jättesvår ålder?! :nailbiting:

Och ja, jag är ute i väldigt god tid, men för att försöka undvika att bli ruinerad så brukar jag börja köpa lite presenter redan i Augusti/september, för sonen fyller år på juldagen. Blir lite saftigt att både köpa julklappar och födelsedagspresenter på samma lön. Plus en bilskatt, plus vatten/avfall som kommer var tredje månad...

Så jag vill inte dra ner några sommarfeelings här genom att prata om julklappar, så vi kan säga att jag letar födelsedagspresenter i ställer, men i år är jag helt lost!

Lego känns ju ganska självklart, men han är inte så intresserad av det. Det är bilar och sånt som är av intresse, men det har han i miljoner och jag tror inte han uppskattar det längre utan är nöjd med dom han har och nöjd om han får någon mer, men det är inte länge ”jippie” över det.

Han har radiostyrda bilar också, så det går bort.
Han älskar dock att sitta och plocka av däck och fälgar och byta ut mellan bilarna, kollar mycket YT hur folk gör om små modellbilar osv. Kanske någon byggsats på en bil? Finns det? För en 8-åring? Eller något annat tips som är bilrelaterat utan att behöva vara en liten leksaksbil?

Det finns Lego Technic pullback bilar. De håller för min 5åring att leka med utan att falla i hundra bitar direkt som andra legobilar. Men är lite svåra att bygga ihop för honom, så för en åttaåring borde det vara mer lagom. De drivs av gummiband och åtminstone den vi har går att bygga till två olika bilar.
 
Går lego bort även om man numera kan bygga bilar med det också?
Finns färdiga kit man köper där de skriver vilket ålder de lämpar sig för på, t ex.
75895_box1_v29_x.jpg
 
Är han bara intresserad av bilar i helhet eller är det skruvning också? Tänkte ellådor och sådant? Vet brorsan höll på mycket med sin ellåda och väldigt lärorikt.
 
Är han bara intresserad av bilar i helhet eller är det skruvning också? Tänkte ellådor och sådant? Vet brorsan höll på mycket med sin ellåda och väldigt lärorikt.

Jo, det finns intresse av skruvning också, ska kolla upp det, tack! 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp