Present till förskollärare?

Lenis

Trådstartare
Ger ni det, när barnen slutar etc? Och isåfall VAD? Jag är så himla nöjd med hur lillens "fröknar" hanterat hans långa och kämpiga inskolning och sedan hans tid efter det, och då de slutar snart vill jag gärna ge dem något. Har förstått att det är vanligt på vissa håll men kanske inte alla, vad är er erfarenhet? Och har ni tips på vad man kan ge? Så himla svårt när man inte känner människor att veta vad som kan passa :) (Har vänner bosatta i andra världsdelar där de ger väldigt fina presentkorgar osv men tänkte att det nog kan vara lite enklare här.)
 
Ger ni det, när barnen slutar etc? Och isåfall VAD? Jag är så himla nöjd med hur lillens "fröknar" hanterat hans långa och kämpiga inskolning och sedan hans tid efter det, och då de slutar snart vill jag gärna ge dem något. Har förstått att det är vanligt på vissa håll men kanske inte alla, vad är er erfarenhet? Och har ni tips på vad man kan ge? Så himla svårt när man inte känner människor att veta vad som kan passa :) (Har vänner bosatta i andra världsdelar där de ger väldigt fina presentkorgar osv men tänkte att det nog kan vara lite enklare här.)

Jag brukar baka till dagispersonalen ibland och det brukar dom blir jätteglada för.
 
Föräldrarna som hade barn på avdelningen samlade in pengar och köpte nåt fint till dem. Men en fin blomma eller blombukett är väl aldrig fel tänker jag :-) Presentkort någonstans kan vara trevligt om man är några stycken som vi ge något gemensamt.
 
Senaste gåvan jag fick av en klient var en speciell skål tillverkad i liten upplaga. Sen sa klienten "en sällsynt fin gåva till en sällsynt fin människa". Så himla fint.

Andra saker jag fått är blommor choklad, champagne (?!), något handgjort, fina kort, knredningsgrejer. Alla lika fina. Det är nog tanken som räknas faktiskt.
 
Här blev det i år önskan hos en butik med lite spännande grejer att de plockade ihop något. Någon gång har jag köpt blomma själv. Det behöver ju inte bli så avancerat.
 
Jag brukar baka en rejäl hög av små muffins (koka nån god kola till jul) som personalen kan ställa i personalrummet. Tillsammans med en personlig hälsning från båda barnen, men kanske ett extra tack om det varit något speciellt.
Det är så svårt med presenter när barnen tillsammans har 5-6 ordinarie fröknar plus en massa återkommande vikarier så jag har gjort såhär. Verkar uppskattat :)
 
Ger ni det, när barnen slutar etc? Och isåfall VAD? Jag är så himla nöjd med hur lillens "fröknar" hanterat hans långa och kämpiga inskolning och sedan hans tid efter det, och då de slutar snart vill jag gärna ge dem något. Har förstått att det är vanligt på vissa håll men kanske inte alla, vad är er erfarenhet? Och har ni tips på vad man kan ge? Så himla svårt när man inte känner människor att veta vad som kan passa :) (Har vänner bosatta i andra världsdelar där de ger väldigt fina presentkorgar osv men tänkte att det nog kan vara lite enklare här.)

Mamma jobbar pa forskola och far presenter och julklappar fran en del av barnen - allt ifran hemlagad kola till doftljus, prydnadsgrejer, blommor eller en arskalender. Tillsammans med ett handskrivet kort tycker jag nog de flesta presenter gar hem - alla alskar val den sortens eftertanke och uppskattning!
 
Jag tycker det är ett elände att lärare ska få presenter av varenda barn.
Ett kort - javisst. Skitkul att vara enda ungen vars morsa vare sig bakar eller ger presenter. Blev helt häpen när min son hamnade i specialklass inne i stan och det här försigick både till jul och sommar.
Jag ser det som en muta om jag ska vara ärlig.
 
Om det ej samlats ihop till en present så har vi oftast gett ett kort med en personlig hälsning i, istället för en massa prylar.

En gång gav vi en gåva till en skola i ett u-land i frökens namn och lade info om det i kortet.

Samla ihop tycker jag mest om, så slipper pedagogerna släpa hem en massa pryttlar från ett 20- tal barn ;)
 
Jag har inte jobbat som förskollärare men som ridlärare. Fick ofta godis i slutet av terminerna, jääättegott säger min sockerberoende sida. Men den andra sidan som ständigt kämpar med övervikt och sockerberoende ville inte ha godiset. Tyvärr vinner nästan alltid min sockerberoende sida och jag äter upp godiset.
Så skulle jag ge present till förskollärare skulle i alla fall jag undvika sötsaker, om man inte känner läraren väldigt väl.
 
Vi har gett bort en korg blandade pocketböcker till fritidspersonalen. En chokladask är helt ok också, men jag är en sur förälder som hatar insamlingar och att man förväntas betala till allt. Jag ger inte själv, utan då är det från klassen. Som arbetsgivare ger jag gärna presentkort eller liknande.
 
Jag tycker det är ett elände att lärare ska få presenter av varenda barn.
Ett kort - javisst. Skitkul att vara enda ungen vars morsa vare sig bakar eller ger presenter. Blev helt häpen när min son hamnade i specialklass inne i stan och det här försigick både till jul och sommar.
Jag ser det som en muta om jag ska vara ärlig.
De tog upp just det i senaste tidningen från facket, många lärare känner sig obekväma att bli överösta med gåvor och att de ser de barn som blir ledsna för att de inte har gett något. När det kommer upp i äldre åldrar med betyg så finns det anledning att fundera just på det där med mutor också.

En gemensam gåva till hela lärarlaget så som @Hyacinth beskriver kan vara en väg att gå, eller kanske just bara ett kort om man verkligen vill uttrycka något specifikt.
 
De tog upp just det i senaste tidningen från facket, många lärare känner sig obekväma att bli överösta med gåvor och att de ser de barn som blir ledsna för att de inte har gett något. När det kommer upp i äldre åldrar med betyg så finns det anledning att fundera just på det där med mutor också.

En gemensam gåva till hela lärarlaget så som @Hyacinth beskriver kan vara en väg att gå, eller kanske just bara ett kort om man verkligen vill uttrycka något specifikt.

Ja, jag tycker inte om det. En blomma eller choklad eller nåt till alla från alla är nog. Sen kan man ju ge löpande beröm och feedback, det hade jag uppskattat mer.
 
Jag tycker det är ett elände att lärare ska få presenter av varenda barn.
Ett kort - javisst. Skitkul att vara enda ungen vars morsa vare sig bakar eller ger presenter. Blev helt häpen när min son hamnade i specialklass inne i stan och det här försigick både till jul och sommar.
Jag ser det som en muta om jag ska vara ärlig.
https://lararnastidning.se/oklara-regler-kring-larargavor/

Det är ju en del oklarheter som sagt. Jag frågade om detta på mina barns förskola och det var tydligen inte något de såg som problem där.
 
Jag brukar generellt sett inte ge något. Skulle någon insamlings-intresserad-förälder fråga mig så kan jag kanske bidra med en 20-lapp eller så men det är inget jag aktivt söker upp eller initierar.
Det är alltså inget som jag principiellt är emot men inte heller något som jag tycker är fullständigt positivt och/eller viktigt.
 
Jag har jobbat nästan hela mitt liv i Förskolan-skolans värld.
Och visst är det kul med gåvor, men numera är det bara 9.orna som samlar ihop till något till hela personalstyrkan, alltså även jag som städerska, kökspersonal, och vaktis är med på gåvan.
De kan vara en ros med en personlig hälsning, och en get i ett u-land, eller Väteskeersättning till barn i 3.dje världen, eller en buske till skolgården.
Alltså något som vi får ihop, och som fler än vi har nytta av.
Träd i Vi-skogen har vi också fått.
Det är jätteuppskattat!!!!!

* Jenny *
 
När det kommer upp i äldre åldrar med betyg så finns det anledning att fundera just på det där med mutor också.
Behöver inte vara betyg inblandat för det. Går att tänka sig extra uppmärksamhet/annat gynnande som även mindre barn kan tänkas få.
Tycker det är märkligt att kommunerna inte oftare är tydliga med policys kring detta både för lärares och elevers/föräldrars skull.

Där jag varit (ej skola) fick ingen ta emot saker som var till en person, bara sådant som ställdes i fikarummet till alla. Dels för att alla gör lika viktigt jobb men vissa syns mer ut mot kunderna (=de som då får). Dels för att ingen ska kunna tänka tanken att någon får en belöning för något som just de gjort i visst ärende/för viss person. (Även om det är symboliskt med lågt värde, räcker med en medborgare som missförstår så blir det fel.)
Och generellt är att personalen blir minst lika glad för de små tacken som ifall någon vill ge något. Poängen är känslan att någon ser att man anstränger sig och uppskattar servicen de får.
 
Jag får nog sälla mig till de som skulle strukit idén på present och istället sett till att förmedla uppskattningen muntligt istället. Möjligen, möjligen ett kort om det var något extra.
 
Sonen bytte förskola pga. flytt. Vi tyckte det kändes roligare att ge något till barngruppen då. Så de fick en låsbräda som blev mycket uppskattad av både pedagoger och barn.

Till jul och sommar har vi inte gett något särskilt till pedagogerna. Längre fram om sonen själv vill kan jag tycka att hans egna kreationer är lagom nivå, typ ett kort eller så.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag har förstått att det finns de som ger presenter till pedagoger vid avslutningarna. Görs det varje avslutning? Eller bara vid...
2
Svar
22
· Visningar
3 120
Senast: lytesout95
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp