Present till mamma?

cili

Trådstartare
Min första sån här tråd någonsin tror jag. Min mamma fyller år om en vecka och blir då 44 år. Och jag har inte den blekaste aning om vad jag ska köpa för födelsedagspresent.
Vi ses väldigt sällan eftersom jag bor 40 mil bort, och jag kommer heller inte åka ner förrän senare i sommar. Alternativen är då att skicka något eller att ta med det ner när jag åker ner nästa gång, det spelar ingen större roll vilket det blir.
För att det ska bli lite enklare att ge tips kommer här lite info:
Hon har fyra barn, alla utom jag bor hemma och två inte börjat skolan än.
Hundar är ett stort intresse, men hon har redan allt jag kan tänka mig att man behöver inom det området.
Hon bor i ett eget hus med trädgård, i gamla Skaraborgs län.
Vet inte riktigt vad jag ska säga mer. Hon är inte speciellt sportig (längre), inte modeintresserad, använder inte mycket smycken eller smink...

Priset är inte jätteviktigt, men inte "flera tusen". Har ni några idéer?

Tidigare har hon bl.a. fått en stor pärlad bild föreställande ena hunden och tre inramade kollage på de senaste tre hundarna hon ägt. Så det vore roligt med något som inte är så hundigt denna gång. Nu har jag dessutom mer pengar att röra mig med än vad jag hade då.

En idé som jag fick nu var ett sånt där halsband med ett fyrkantigt hänge där man kan skriva barnens namn på var sin sida. Om inte annat skulle det kunna bli en kompletterande mors-dag-present.
 
Halsband är väl en jättebra ide :)

Annars choklad/nalle/blomsterbud?
Det levereras till dörren på bestämd dag eller läggs i brevlådan. Inte så dyrt, finns mycket fint och välja på och hon kan få det på sin födelsedag
 
Kanske en mugg med ett foto av er barn på? Den tänker jag att en mugg använder man ju varje dag och blir påmind om det speciella tillfället som kortet föreställer och sådär...

//r
 
Jag tänker att hon kanske skulle uppskatta en upplevelse som ni två gör tillsammans om det är möjligt.

Om det nu är så att ni inte umgås så mycket så kanske det är något ni båda skulle uppskatta. Sen om det är ett restaurangbesök, en film på bio, gemensam ridtur/hundträning, gå på konsert etc beror ju på vad ni har för gemensamma intressen :)
 
Halsband är väl en jättebra ide :)

Annars choklad/nalle/blomsterbud?
Det levereras till dörren på bestämd dag eller läggs i brevlådan. Inte så dyrt, finns mycket fint och välja på och hon kan få det på sin födelsedag
Bud känns lite tråkigt, och rätt opersonligt. Då är det liksom inte något man själv plockat ut "för hand".

Kanske en mugg med ett foto av er barn på? Den tänker jag att en mugg använder man ju varje dag och blir påmind om det speciella tillfället som kortet föreställer och sådär...

//r
Har dessvärre inte bra bilder på alla, och inga alls på oss alla tillsammans :/

Jag tänker att hon kanske skulle uppskatta en upplevelse som ni två gör tillsammans om det är möjligt.

Om det nu är så att ni inte umgås så mycket så kanske det är något ni båda skulle uppskatta. Sen om det är ett restaurangbesök, en film på bio, gemensam ridtur/hundträning, gå på konsert etc beror ju på vad ni har för gemensamma intressen :)
Det är lite svårt att få till en sån upplevelse, pga små barn och att jag är nere så sällan. Vi är rätt lika i sättet men olika i övrigt, så det är nästan svårt att hitta någon restaurang som blir jättebra till båda, bio känns inte så socialt, rida ska vi göra ihop med mina mostrar nån dag (fick det i present när jag fyllde år), hundarna går inte att träna på samma plats. Det blir mycket enklare med nåt som inte är en upplevelse helt enkelt :/

Vi har i och för sig sagt att vi ska springa blodomloppet i slutet av sommaren, det kanske går att göra något på det spåret? Hon har träningskläder (för det har hon köpt av mitt företag :p ), men det kanske finns nåt annat roligt?
 
Tråkigt att det inte känns så bra med en upplevelse. För jag tänkte lite att gesten att fixa barnvakt och hitta på något är mer värt än själva grejen ni gör :)

Annars kanske du lan fixa något till din mamma och vara barnvakt när hon ska iväg?

Är ni flera som ska springa ihop? I så fall kanske ni kan göra något tillsammans efteråt? Bada badtunna t.ex? :)
 
Kan ni inte göra något alla syskon ihop då?
Tex att alla skriver, målar ect något som ni sedan sätter ihop till ett stort collage? Hinner ni inte träffas innan så kan det ju skickas till den som sedan sätter ihop allt
 
@Killaloe
Det är så himla svårt att hitta någon som kan ta alla, jag vet ju inte vem hon vill lämna ifrån sig barnen till heller. Själv kan jag inte vara barnvakt för jag är kass med barn och yngsta är 1,5 år :p

Loppet går vid kl 19 på eftermiddagen en vanlig tisdag, så det är svårt att göra något efter eftersom folk ska jobba dagen efter. Det är en resa på över en timme hem därifrån nämligen :/
 
Kan ni inte göra något alla syskon ihop då?
Tex att alla skriver, målar ect något som ni sedan sätter ihop till ett stort collage? Hinner ni inte träffas innan så kan det ju skickas till den som sedan sätter ihop allt
Det blir svårt att få ihop med tanke på åldern på övriga barn, det är bara jag som är "gammal" :p
 
Du kan kanske fixa en cd-skiva med hennes favoritlåtar? Eller låtar som ni har gemensamma minnen/händelser till eller så? Eller köpa en (finns ju såna som inte alls kostar så mycket) mp3 där du lägger in träningsmusik/glad musik som hon kan ha när hon tränar för/springer Blodomloppet?


//r
 
Det blir svårt att få ihop med tanke på åldern på övriga barn, det är bara jag som är "gammal" :p

Men det behöver ju inte vara ett hinder! Kan ni inte göra en stor tavla mer allas hand och fotavtryck i olika färger? Så kanske även hundarna kan vara med på ett hörn ;) förslagsvis gör det dock utomhus :D
Och går det att fixa så ni möter upp folk innan loppet och käkar något om det är svårt att göra något efteråt?

Annars tänker jag att det kanske inte är helt orimligt att fråga folk om de kan tänka sig att typ äta efteråt (typ knytkalas/picknick) trots att det är en tisdag. Det behöver ju inte bli så sent :) Jag menar, det skadar ju inte att fråga om det nu är så att ni är några stycken. Ska ni dessutom åt samma håll allihop kanske det går att stanna på vägen vid något fint ställe.
 
Men det behöver ju inte vara ett hinder! Kan ni inte göra en stor tavla mer allas hand och fotavtryck i olika färger? Så kanske även hundarna kan vara med på ett hörn ;) förslagsvis gör det dock utomhus :D
Och går det att fixa så ni möter upp folk innan loppet och käkar något om det är svårt att göra något efteråt?

Annars tänker jag att det kanske inte är helt orimligt att fråga folk om de kan tänka sig att typ äta efteråt (typ knytkalas/picknick) trots att det är en tisdag. Det behöver ju inte bli så sent :) Jag menar, det skadar ju inte att fråga om det nu är så att ni är några stycken. Ska ni dessutom åt samma håll allihop kanske det går att stanna på vägen vid något fint ställe.
Menade att det blir svårt att få till, eftersom jag bor så långt ifrån.

Innan loppet blir också svårt, eftersom dom flesta andra jobbar och därmed måste skynda sig för att hinna till platsen i tid. Dessutom vore det mer släktkalas än födelsedagspresent till just henne.

Har mailat runt till några som gör sånna där halsband i alla fall, så jag kommer någonstans. Men det känns som om jag vill ha nåt mer som bara är från mig liksom, på halsbandet finns ju alla andras namn också med ifall det blir ett sånt...
 
Beroende på vad hon redan har i trädgården kanske det kunde vara kul med något extra till den? Fick ett "familjeträd" med olika äppelsorter av familjen när jag fyllde år och det var en himla kul present tycker jag. Det är ju liksom något som kommer att stå i vår trädgård jämt, förhoppningsvis ge mig anledning att bjuda in dem på äppelpaj i framtiden också :d Och någonting som växer i trädgården påminner ju kanske lite om dig varje gång hon kommer ut och ser det, vilket ju kan vara kul om ni bor så långt ifrån varandra.

Men har hon redan en full trädgård är ju inte det så kul kanske. Sitter i samma sits och funderar vad tusan jag ska köpa till pappa, som fyllt år idag :o
 
Aha, ja då förstår jag hur du menar. Men kan du göra det nästa gång du är där? Ta med färg och tyg och fixa med fot och handavtrycken? Det behöver ju inte bli så komplicerat :)

Annars låter ett familjeträd som @nejlica föreslog som en himla fin ide :)

Eller så kanske du, baserat på ditt deltagande i nagellackstråden, kanske kan fixa hennes naglar när du är där nästa gång? Om det är något som du tycker är roligt och det är något som hon normalt sett inte gör och kanske komplettera med något lack eller dylikt om hon har tid/möjlighet/lust att fixa dem själv efteråt?
 
Beroende på vad hon redan har i trädgården kanske det kunde vara kul med något extra till den? Fick ett "familjeträd" med olika äppelsorter av familjen när jag fyllde år och det var en himla kul present tycker jag. Det är ju liksom något som kommer att stå i vår trädgård jämt, förhoppningsvis ge mig anledning att bjuda in dem på äppelpaj i framtiden också :d Och någonting som växer i trädgården påminner ju kanske lite om dig varje gång hon kommer ut och ser det, vilket ju kan vara kul om ni bor så långt ifrån varandra.

Men har hon redan en full trädgård är ju inte det så kul kanske. Sitter i samma sits och funderar vad tusan jag ska köpa till pappa, som fyllt år idag :o
Det är en bra idé! Men då måste jag köpa växten där nere, för den mår nog inte så bra av flera timmar i varm bil. Gäller bara att komma på någon växt som "sköter sig själv" och som hon tycker om, så hallon går helt bort där. Vinbär kanske vore något, dom växer väl ganska lätt? Behöver man två för att få bär då eller räcker det med en buske?

Trädgården är snarare ful än full :angel: Men ett träd känns som lite väl mycket, med tanke på lekstuga, studsmatta och andra stora grejer. En buske däremot går väl alltid att klämma in ;) Om hon nu inte redan har det, måste kolla av det med någon annan först i så fall.
 
Bärbuskar sköter i allmänhet sig själv och vad jag vet räcker det med en buske :) Finns ju t.ex. flera olika vinbärssorter att välja på. Till min mamma köpte vi en gång ett körsbärsträd som inte blir speciellt stort, tror det blir ca 150 cm högt och kräver därför inte så mycket utrymme.
 
Bärbuskar sköter i allmänhet sig själv och vad jag vet räcker det med en buske :) Finns ju t.ex. flera olika vinbärssorter att välja på. Till min mamma köpte vi en gång ett körsbärsträd som inte blir speciellt stort, tror det blir ca 150 cm högt och kräver därför inte så mycket utrymme.
Jag har så pinsamt dålig koll på vad hon tycker om :o Flyttade hemifrån för tio år sedan...
Men röda vinbär går väl alltid åt, man kan ju göra massa olika saker med dom, det brukar ju barn gilla att äta direkt från busken också. Sen skulle jag kunna kombinera den med en med svarta bär, jag har för mig att hon gillar dom men är inte helt säker. Körsbär har jag ingen aning om ifall hon äter... Det enda jag är helt säker på att jag ska låta bli är hallon.
 
Nu hittade jag gula hallon, det vore ju jätteroligt. Dom ska tydligen smaka annorlunda också. Och det latinska namnet på hallon innehåller mitt namn :angel:
Måste bara dubbelkolla med någon som har koll på vad hon har i trädgården, och om hon har plats. Då vore det kul med gula hallon + nåt mer
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Ska ge en 9½-åring en liten "sommarlovspresent", för absolut max 100 kr. Hon gillar "tuffa" saker, lyssnar på Lady Gaga och hårdrock...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp