Presentation av våra avelsston

Victovie

Trådstartare
Av nyfikenhet och intresse skapar jag denna tråd!
(Har sökt efter en sådan tråd men ej funnit)


Presentera era avelsston :)
-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)
-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen (hingstar, ston, släktingar, stofamilj).
-Karaktär/personlighet
-Hur hamna stoet hos dig
-Tidigare avkommor, resultat
-Mål med stoets avkommor
-Bild/er
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Rolig tråd :) Jag räknas väl till gröngölingarna, men jag vill ändå vara med!

-Zamona xx e: Zaffaran u: Monavale (e:Strong Gale) född: 2001 Stamtavla och löpresultat

-Zamona har startat ett par gånger i både slätlöp och steeple med några vinster och placeringar. Hennes stam är väldigt eftertraktad inom National Hunt-avel, hennes mormor är helsyster till 2 Grand National-vinnare, som även de fötts upp hos Z:s uppfödare. På fädernet är det oxå idel prestation och längre bak i ledet hittar vi hingstar som Northern Dancer, Sir Gaylord, Tom Fool, Sea Bird, Tamerlane mfl. Efter att jag köpte henne har hon påbörjat omskolning till fälttävlanshäst med idel lovord från tränare och ryttare på elitnivå.

-Z är känslig, vaken, uppmärksam och klok. Hennes största svaghet är att hon blir lätt stressad, förmodligen sviter från galoppen tyvärr.

-Jag började jobba hos Z:s uppfödare 2005 och har ridit henne sedan dess. Vi har alltid haft en fin kontakt. Hennes värdefulla möderna gjorde henne attraktiv på avelsmarknade och hon värderades till otroliga 250 000 euro! 2009 fick jag äran att köpa den här fantastiska hästen, även om hon inte var till salu, med löfte om att en dag betäcka henne med en svensk halvblodshingst.

-Z har bara en avkomma än så länge, Cloud Connected (e:Algot 1182) som föddes hos mig under 2011. Han har inte hunnit med att prestera så värst mycket än ;) men han blev klass I på fölvisningen med fina lovord från domaren både till honom och hans mamma. Han är nu såld till Anna Nilsson (internationell FT-ryttare).

-Mitt mål med hennes avkommer är att de ska bli bra fälttävlanshästar. De ska kombinera fullblodets uthållighet, mod och intelligens med halvblodets ridbarhet. Jag vill ta fram föl med bra gång, hopp och temperament.

img_3813_176395012.jpg



img_1456liten_155868180.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Presentation av våra avelsston

Har funnits men det var nog längesedan! bra idé med ny aktuell :banana:

-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)
Molinna (36) e. Bernstein u. Moonlight e. Zinsky xx - Jaguar - Kaliber - Cyrano - Brabant, f.1999
-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen
Stoet själv: klass I som föl, nästan placerad CNC* fälttävlan, startad 120 hoppning, utb LA/Msv C dressyr. Bra hoppskalle och benteknik, ordinära gångarter men med bra register. BLUP dressyr 122, trav 130, galopp 117, temp G 124.

Hingstarna: Fader ELIT-prem men ej tävlad pga skada i ung ålder. Även ee, eeu, eu och euu ELIT. Morfar en av Sveriges på senare tid bäst förärvande fullblodshingstar inom spec dressyr (enl bla BLUP). uue. A-prem, står sig fortfarande ganska bra i BLUP-statistiken trots äldre årgång. uuue. ELIT-prem.

Stolinje: Mor visad på treårspremiering klass II, 8 på galopp. Hobbyhäst. Mormor B-prem 36p. Mormorsmor ELIT. Stofamilj 36 har listats som en av de mest framgånsrika i världen, men första gemensamma nämare till den mest framgånsrika grenen ligger 7-8 generationer bak i vårt fall.

-Karaktär/personlighet
Glad och vänlig, men med mycket humör och jävlar annama.

-Hur hamna stoet hos dig
Egen uppfödning (mammas)

-Tidigare avkommor, resultat
En f. 08 e. Jaguar Mail, ej visad
Dräktig med Floricello

-Mål med stoets avkommor
3-åringen: Championat i fälttävlan, ev dressyr. Långsiktigt lättare klasser FT och hoppning, medelsvåra klasser (MsvA) dressyr.
Bebisen: Svårklass dressyr, sedan avel om det är ett sto. Drömma kan man ju hur mycket som helst innan de är födda :angel:
Generellt: Avkommorna är i första hand tänkta till mig själv. 3-åringen var tänkt som fälttävlanshäst men visar mer talang inom dressyr. Hur nästa föl blir får lite bestämma inriktningen på ev framtida avel.

-Bild/er

PICT8803.jpg

PICT8576.jpg


Avkomman:
DSC04437.jpg

DSC04482.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Presentation av våra avelsston

Instämmer med de andra, kul tråd!
Eftersom jag sitter på mitt nattjobb nu verkar detta som ett roligt tidsfördriv;)

Solette Sack-Flamingo -2001

Stoet själv genomgick ett ganska uselt treårstest men stod senare hos T Vilhelmson Silfvén och reds där av aspiranter med fina lovord.
Solettes mamma Solana hann lämna 6 avkommor samtliga visade förutom en på treårs med diplom och dubbeldiplom, varav en helsyster till Solette.

Fadern Björsells Sack 907 vann både Breeder's Trophy finalerna som 5 och 6-åring samt kom på en meriterad delad åttonde plats i unghäst-VM 1997. Under 1999 tog Sack flera placeringar och vinster i klasser upp till Intermediare både i Sverige och internationellt. År 2001 debuterade han i Grand Prix dressyr och hade sedan dess internationella framgångar med prestationer runt och över 70% i GPS och GP Kür. År 2003 inleddes med att Sack utsågs till "Best Stallion" under de prestigefyllda hingsttävlingarna i Zwolle

Morfadern Flamingo 481 är far till både OS-hästar och andra avkommor av högsta klass.
Mest känd blev han nog då han ingick i det svenska OS-laget i dressyr i Los Angeles 1984 då Sverige tog lagbrons. Mellan åren 1984-1986 var Flamingo rankad som Sveriges bästa dressyrhäst. 1986 blev det SM-guld och han blev 1:a i küren vid VM i Toronto. 1993 hade Flamingo 14 placeringar i Msv dressyr och 95 placeringar i Svår dressyr varav 43 segrar.


Solette är en stor dam av hög rang som vet vad hon vill. Hon har ett gott temperament men även humör. Jag lånade henne av uppfödaren som 6 åring och köpte henne sedan. Tyvärr har hon idag en skada som satte stopp för henne att utvecklas till tävlingshäst, jag hann med några vingliga starter när hon var grön men vi lade mest fokus på träningarna.

Nu är hon mitt avelssto och fick sin första avkomma 2011 hingst e.Zuidenwind. Tyvärr skadade sig även den lilla endast 5 veckor gammal av yttre trauma och framtiden var oviss, det är idag över 6 månder sedan och på utsidan verkar han vara frisk som en nötkärna! Tiden får utvisa dock men tanken/förhoppningen är tävlingshäst dressyr.
Solette är dräktig igen och väntas föla 20 maj, fadern Highcruiser. Denna kommer troligtvis att vara till salu.

195861_10150104317586344_563156343_6517111_1363610_n.jpg


197288_10150106316916344_563156343_6536037_1394927_n.jpg


315720_10150310504496344_563156343_8088108_1548625914_n.jpg


Jag ser framemot att läsa om många fina ston!:)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Kul tråd! :laugh:

Nu får jag passa på att vissa mitt sto då :)

Benedictin heter då mitt avelssto,kommer från sto-familj 33, hon är född 1992 och har gått MSV hoppning och lätt fälttävlan, är B-prem.

Fader är Le Mans xx 824, som gick som galopptör och sprang in hela: 837 700 kr i sin karriär,

Benedictins moder Balalajka är ELIT-prem,hon har bla. lämnat Ivan ( f.1995 e.Nocturne) som har tävlat i MSV Fälttävlan, Rosa Pantern ( f.1985 e.Panter) tävlat Svår Dressyr, Blossom ( f.1998 e. Warsteiner) är Selektionssto. Balalajka föddes 1975 och dog 2000, hon lämnade efter sig 12 avkommor varav 9 ston och 3 valacker.

Benedictin fick sitt första föl som 5-åring, Bouquet (Sto,f.97 e.Angard) som tävlar MSV dressyr.

Benedictin är också mormor till en valack vid namn Budweiser ( f.01 e.Warsteiner) som också tävlar MSV dressyr. Han kvalade in till Breeders i Flyinge som 5-åring i dressyr.

Jag köpte henne för snart 2 år sedan och hade henne som läromästare i hoppning, vi blev. bla. klubbmästare på min hemma-klubb innan hennes ben sa stopp till att hoppa högre hinder ( ca.1m och uppåt), där efter började vi mest att rida dressyr och ut i skogen, skulle i våras ha tävlat henne i dressyr en gång, men hon blev tyvär skadad en dag innan tävlingen ( hade knockat sig själv i huvudet genom att komma åt en dörrkarm påväg ut till hagen)

Sedan började man igen med dressyren efter lite återhämtning för henne ( skulle ta det lugnt i 2v.) och då började tankarna komma på att betäcka henne, och här står man nu med ett dräktigt sto som tog sig på första brunsten! :bow:

Hon är nu dräktig med Warsteiner och är beräknad att föla 22 april.
Fölet är tänkt att behållas och bli min nya tävlingshäst och om det blir ett sto, även till avel.

Jag hoppas på ett stoföl, men huvudsaken är att fölis är friskt :laugh:

9thoy1.jpg


En lite dålig bild på min dam,tog för ca.1 vecka sedan, men bättre än inget, lägger upp en bättre bild till helgen :idea:
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Väldigt kul att få läsa mer utförligt om alla dessa fina ston som finns här inne :)!
Ser fram emot att få läsa om många fler till!


Mina ston

Frida
F.-99, 170cm (36)e.Tip Top u.Bordighera ELIT ue.Maraton ELIT uu.Gerbera uue.Galant - Lansiär.

Tip Top - En av USAs framgångsrikaste dressyrhästar de senaste 5 åren, enligt Eurodressage.com (13/12 -11), som pensionerades nu i december. Han har haft stora framgångar i internationell Grand Prix och innan dess vann han Unghästmiljonen med Kyra Kyrklund.
Bordighera skadades som ung och aldrig ridits, men har bevisat sin styrka i avelsboxen istället med bla Savoia, ELIT-premierad, som 2008 utvaldes till Sveriges bästa avelssto.
Maraton tävlades av Rolf-Göran Bengtsson i internationell svår Grand Prix hoppning.

Frida är familjens egna uppfödning efter att ha lånat modern Bordighera av mammas nära väninna, som lagt grunden för den framgångrika grenen av (36)an genom införskaffandet av Gerbera (e.Galant). Mamma har aktivt följt denna stostam ända från unga år (under ca 30 år?) och önskade en avkomma utav denna linje då dess styrka var ridbarheten hos alla avkommorna, och att ingen av stona uppvisade någon som helst märrighet, som då annars var vanligt förekommande.

Detta är ett sto som sitter mycket djupt i våra hjärtan. Vi har haft många kära ponnyer och hästar hos oss men vi brukar inte ha några svårigheter med att släppa och sälja. Men Frida kommer vi aldrig kunna släppa. Ett enormt hjärta av guld, ranghög i hagen utan fysiska tilltag - det räcker med ett öra och alla hästarna lyder, samtidigt genuint ödmjuk och underlägsen alla människor - litar fullkomligt på familjen. Och vi på henne.
Flera som har kommit och träffat henne har spontant utbrustit "Vilka fantastiskt snälla ögon". Glädjer en att även andra ser det man sj upplever var dag :love:.

Frida är syster till Savoia (e.Master) som är mormor till Tight Junction/Tomahawk som nyligen gjorde storsuccé i Tyskland och såldes till ms White för 7,8 miljoner kr!!

Egna Prestationer: Har vinster och placeringar i MsvB dressyr, startat MsvA innan hon återgick till avelsboxen.

Tidigare avkommor:
Forsythia f.-03 e.Don Primero. Min egen tävlingshäst. Vinster och placeringar upp till MsvA, blev 8:a i finalen i 7-års Championatet på Flyinge 2010. Gör bytesserier ner i varje, har lätt för passage och piruetter, tränar trampa. Fått 9a vid ett par tillfällen på sin ökade galopp. Målet är Grand Prix.
Figharo f.-04 e.Saigon. 49p som föl. Såldes till Saigons ägare som hingstämne som föl, visades upp på Tullstorsp hingsvisning som ettåring.
Fiorelli f.-10 e.Bocelli. Såld till Stockholm som framtida tävlingshäst
Fjärilsviol f.-11 e.Connaisseur (Con Amore - Donnerhall). 51p på fölvisning (1098888). Har behållts som min blivande påläggskalv efter Forsythia.

KopiaavDSC00936.jpg

KopiaavDSC00796.jpg


Fiorelli
IMG_7683.jpg


Forsythia
294683_10150282828795951_717330950_8240135_381238604_n.jpg


Fjärilsviol
310637_10150277227755951_717330950_8207060_1005311974_n.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Glömde berätta hur hon är i sin personlighet, hon är väldigt snäll i all hantering, men har en del åsikter i ridningen, men när man väl har övertygat henne gör hon alltid sitt bästa, alla som har sett henne har sagt att hon ser så klok ut och att hon har väldigt vänliga ögon samt att hon ser väldigt feminim ut med sitt huvud.

Är låg i rang, men kan säga till om hon tycker att hon blir för mycket nedtryckt.
Är inte spec.stoig heller av sig ;)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Mitt sto heter Millennium MB (36) även kallad Kakan:p f: 98 e: Landlord (Elit) u: Magic Mist ( Elit) e: Cortez (Elit) u: Canadia Mist (Elit) e: Gaston – Jarramas- Polarstern – Nagel – Ruster.

Kakan blev klass I på treårstestet i gång och hopp. Placeringar tom 130 och fantastisk bakbensteknik. Hennes helbror vann breeders som 6 åring och helsystrar har placeringar till 130. Sen är det fler syskon med vinster och placeringar tom 150.

Till sin person är hon bestämd som tusan, blir många ansökningar innan de beviljas. Dock otroligt snäll även om det finns lite humör. Får man henne med sig så ställer hon upp i vått och torrt. Hungrig som en shetlandsponny och kan nog gå över lik för lite mat ( fungerar ALLTID som muta):rofl:

Jag hade hand om henne som föl/1 åring på markebäck och blev väldigt fäst vid henne. Dock hade jag inte råd att köpa henne då men hittade henne på annons i mars- 11 och slog till. Har kunnat följa henne lite genom livet då hon varit med på samma träningar och så.

Hon fick 2008 ett sto e: Hip Hop som är fin. Bara sett löshoppningsfilm men den gjorde en inte besviken, enligt senaste rapporten så hoppar hon liten bana med vattenmatta mm med klart godkänt. 2010 fick hon en hingst e: Livanos som blev långbent och säg ut att röra sig bra. Nu är hon dräktig med Corlensky G.

Mitt mål med hennes avkommor är att få trevliga hästar för hoppning. Vill ha rätt mycket vilja och spirit. Bra och hållbar exteriör. Vill gärna att de får lite mer gång och elasticitet i markarbetet.


222080_1984447807328_1127231790_2374022_5705629_n.jpg

Hade dåligt med bilder men den bruna är det iallafall :)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Kaprisch f-92 e. Ramiro Z - Tolbert

Kaprisch har plac tom 140 hoppning.
Hon är ett underbart sto, väldigt bestämd o visar
alla i hagen vem som är drottningen.

Vi hittade henne genom en annons här på bukefalos -04

Hon har fått 7 st avkommor, den äldsta är född 2003 o har nyligen debuterat svår hoppning.
Avkommorna födda 2005 & 2006 är båda ute på tävlingsbanorna upp tom 120 klasser.

Nu dräktig med Radisson

PICT0608.jpg

Kaprisch

155182_01.jpg

avkomma e. cardento

lichton4.jpg

avkomma e.Tornesch

301318_206067449466425_164786773594493_474869_1496512658_n.jpg

avkomma e. Livanos


Nästa sto heter Grace f-93 e. Landlord - Godehard
Grace har startat 155 hoppning plac i 150 hoppning.
9-9 på kvalitets. Finalplacerad 5 & 6 års breeders.

Väldigt snällt sto som är lite ranglåg.
Jätte bra mamma på alla sätt o vis.

Min syster har fött upp henne sen såldes hon o så köpte vi tillbaka henne 2011.

Hennes äldsta avkomma blir 5 år o har gått lite 110 klasser.

Nu dräktig med Radisson

Har tyvärr dåligt med bilder på henne i datorn.


Vårt 3 dje sto heter Vilma f- 98 e.Levantos II - Furidant
Vilma är tävl tom 130 hoppning.
Hon har 5 syskon i sv hoppning bla Verona.

Hon är ödmjuk o väldigt snäll.
Älskar gos o godis.

Vi hittade henne via en annons -2010

Hon fick en avkomma e. Cabachon iår
Nu dräktig med Corlensky G

vilmis.jpg

Vilma

visionlj.jpg

avkomma e.Cabachon
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Fackellilja
f.-06 (36) e.Topaasch u.Forsythia ue.Don Primero ELIT uu.Frida uue.Tip Top.

Lilja 898 på gångarterna som föl.Tragiskt nog skadad som föl och aldrig ridbar, men ska enligt flera vet.s bedömningar hålla för avel. Har iår 2011 fått sitt första föl, Flora Linnéa e.Bellagio, som sålts till beridare hos Patrik Kittel.

Topaasch är efter den världskände Jazz, närmare presentation krävs nog inte... Topaasch själv godkändes 2005 med bla 9 på trav och galopp - och 10 9 av beridarna för bla känslighet, ridbarhet och sin uppförsbacke! Gick tragiskt bort i tarmvred 2006. Morfadern Zeoliet har på prestationsprov tilldelats 9,2 i dressyr, 9,0 i hoppning och 9,5 i löshoppning. Många framgångsrika avkommor i både hoppning och dressyr samt godkända söner. Han är e.Ramiro, modern Sargab fick "preferent" redan som 10 åring, den då yngste i Holland. Mormors fader Ulft har bla tilldelats 9 i dressyr. Har 8 godkända söner samt framgångsrika avkommor i båda grenar.

Don Primero (e.Donnerhall - Pik Bube) har tävlat Grand Prix med 40-tal placeringar, har 12 godkända söner, 2 avkommor har vunnit Unghäst-VM. Har tävlat framgångsrikt inom hoppning med. Årets hingst 2007.

Ett klokt, ljuvligt snällt sto med nerv och tryck, påminner en hel del om sin mormor Frida.

Målet med både Fridas och Liljas föl är att få fram avkommor med hög ridbarhet, stor arbetsvilja och bra rörelser med kapacitet för Grand Prix dressyr.

208283_10150148382435951_717330950_7076321_8310019_n.jpg

IMG_7308.jpg

IMG_7068.jpg


Frida är dräktig med Sir Donnerhall II och Fackellilja är dräktig med Sohn der Sonne inför 2012
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Haha ja det är lite kul att det är så pass med (36)or! ^^
Undrar hur pass nära de är stammässigt?

Gerbera (e.Galant - Lansiär), grunden till familjens och LN's ston
392286_299318670100632_100000675044408_952268_921248881_n.jpg

377923_300375533328279_100000675044408_954605_814809581_n.jpg


Här med Bordighera (e.Maraton), Fridas mor
378908_300898356609330_100000675044408_955667_432618556_n.jpg

388691_300376429994856_100000675044408_954608_1342423902_n.jpg


Lite släkthistorik ^^
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Min är inte så nära, Gerberas mormors mormors mor Ramona är mormors mormors mor till Florina, som jag räknar som grund i min linje eftersom alla efter det kommer från samma uppfödarfamilj. Men Florina finns först som mormors mormors mor i sin tur till mitt sto.

Ramona är också första gemensamma nämnare i stall EMMEs sto, hon ligger som mormors mormors mor även där.

Så våra ston kommer från 3 helt olika grenar i 36an. Amuratha, som är grundsto, har tre registrerade avkommor. En godkänd hingst, ett sto Amora som endast lämnade en avkomma, godkänd hingst, och så ovan nämnda Ramona som alltså är den enda som för stofamiljen vidare.

Ramona har 4 registrerade avkommor, Jeanette som Victovies ston kommer från, Monica som mitt sto kommer från och Rossti som EMMEs sto kommer ifrån, samt Rosmari som alltså bildar en fjärde gren.

Så, nu kanske vi inte ska ha för mycket OT om våra kära 36or :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Presentation av våra avelsston

kul tråd, stona här är ju jääääätttefiiiiina!

Tänkte att jag kunde presentera Bamora för er.

Hon är född 2006. Köpte henne i samband med bruksprovet 2010 kan man säga då jag fotade hingstar. Tog kontakt med hingsthållarna för o se om de ville ha kort o kom på så sätt kontakt med IPS horsegroup som jag sedemera köpte Bamora av. Trodde inte att de hade nåt annat än hingstar i varierande ålder så vart rätt förvånad när jag fick svaret att de nog hade en häst som passade mig, en 35 sek video senare hamnade hon hos mig..... :P

Inget jag ångrar en sekund! Förutom en stor kapacitet har hon allt annat jag vill ha! Eftersom jag sedan en ridolycka inte känner mig säker på en häst som är så ung o känslig så var det väldigt viktigt att hon hantermässigt är en stjärna. Av alla hästar jag har träffat är hon en av de mest okomlicerade o snällaste. Jag har aldrig stött på ett problem med henne förutom den gången min ovana mamma skulle lasta henne då Bammy brukar gå rakt in i släpet, men det är mig hon har förtroende för så att jag fick tänka om den gången. Annars är hon som en lydig vakthund, ingen annan häst mer än Leia får nämligen gosa med mig i hagen, vi har ett väldigt starkt band, speciellt nu när hon är dräktig får då kan bara jag göra allt med henne. En kompis fick inte ens ge henne godis häromdagen.. hahah. När det kommer till arbete/uppgifter så behöver man bara visa henne en gång, sen gör hon allt med 110% insats. Säger jag hoppa så hoppar hon! Går jag nånstans så går hon efter, även vid situationer som andra hästar skulle reagera på starkt. Hon är väldigt trygg i sig själv, och är modig. Hon hoppar inte helt kasst heller. På kvaliten fick hon 5-5, men det var tredje gången nånsin som hon ens sett bommar, hon skulle nog kunna få 7-7 med träning. Hon har bra teknik fram, men bara tillräcklig bak så att säga. Kanske att hon skulle kunna bli en bra fälttävlanshäst, bortsett från att jag inte skulle ha nerverna o kunna se på ;)

Hon har stammen Krack C-Gribaldi- Amor- Pericles xx. Hon är från Karin stammen som är ett svenskättlat sto, då pappa till Amor är Herscher (heristal). Hon har två bröder som har varit aktuella för uttagningarna i KWPN, äldsta systern är Elite. O en yngre syster såldes för 20 000 euro som ettåring som avelssto! Hennes mormor har lämnat många bra tävlingshästar inom både dressyr och hoppning. de flesta har tävlat motsvarande medelsvår, men några har även tävlat svår. Det finns även en hingst som var med i bruksproven i KWPN men inte klarade sig hela vägen.

Hennes fördelar som avelssto är en bra typ, extremiteter, bakbenen och psyket. Hon är känslig men med motorn på rätt ställe. Hon har alltid bakbenen med sig, hon har helt enkelt en kropp som bidrar till att hon alltid arbetar vid motion. Hon är snäll, ibland kan det bli lite hett mellan öronen, men hon försöker verkligen o sköta sig.

Hon har ett föl, Con d'Amor. Han är efter Connaisseur. Han har ärvt sin mammas härliga temperament, han kan rent av upplevas som sävlig. Helt okomplicerad i allt även han. Likaså sin mor har han fullt förtroende för människor. Jag valde Connaisseur första gången då han har en bra typ, ett liknande rörelsemönster och en jävligt bra galopp. Galoppen är bamoras svaghet, hon blir lite busig o spänd så den blir lite jämnfota, speciellt när hon är lös, då vill man inte ens titta;) Han har bibehållt bamoras fina bakben. Han är åt det långlinjerande hållet, medan Bamora är normal mot kort. Under sommaren har han inte varit superfin direkt då han har varit tunn, jag har matat han o bamora som attans för att hålla den i normalt hull. Så först nu när han käkat sin egna mat börjar han se riktigt trevlig ut även i typen. Ska bli spännande o se vad det blir av med honom!

Nu är Bamora dräktigt med Shooting Star. Jag vill ha kvar lite av Donnerhallblodet då Conny blev såpass fin. Shooting star har bra grundgångarter, o är inte kass på att hoppa direkt heller. Så därför föll valet på honom. Jag valde främst mellan honom o Herzendieb. senare på säsongen kom ju även SD II som då hade varit aktuell. Jag vill ha multihingstar fast med dressyr som främsta gren, delvis för att Bamora är lite multi både i stam o i "verkligheten" men även för att om avkommorna inte skulle visa sig bli nåt bra i dressyr så vill jag iaf att nån ska kunna ha nåt kul med dem!

Nu till sommaren blir det Bamoras sista föl på ett tag, jag har hittat en ung svårklassryttare som har provridit henne lite under hösten som är jätteintresserad av att tävla henne åt mig. Det kommer i så fall få ta den tid det tar, så får hon fler föl sen om hon går sönder eller när hon blir 14-15 år. Såvida inte Conny o nästa föl blir skitfina, då kommer jag o överväga embryo. Det kommer bli svårt att inte ha henne hemma jämt, men jag har hittat en toppentjej som även gör mkt skoj med sina hästar, rider mkt ute, barbacka, o hoppar. Vilket jag tycker är viktigt, hästar ska ha kul även om de ska tävlas.

dagen innan fölning
225548_10150185177705748_747485747_7041296_1912946_n.jpg

3 dagar senare var det debut i stor hage
226864_10150191316145748_747485747_7088463_1372238_n.jpg


Ca en vecka gammal
249936_10150205283580748_747485747_7221003_4559915_n.jpg

i september
316830_10150317661910748_747485747_8139299_1940424496_n.jpg

299802_10150317660945748_747485747_8139291_171426602_n.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Mitt sto ska betäckas för första gången till våren men hon får vara med här ändå :)
Soya f 2002, E: Schwadroenur U: Corint UE: Cortez

Soya gick 3 års med betyget 44/40 på dressyr/ hoppning. Ansåg för liten, hon är bara 160. Har kvalat för MSV B. Har en fantastisk bakbensaktivitet, har väldigt lätt för att sätta sig i arbete,älskar att hoppa och är rädd om sig, förnuftig och storhoppad. Stammen är Elitpappan Schwadroneur, mor är ett diplomsto som ingår i selektionssatsningen. Mormor är Zaffran, Elit. Cortez elit. mormorsfar är Pontus är A o mormorsmor Doriette var även hon elit. Så en ganska trevlig stam.

Soya är en evighetsmaskin, som min tränare formulerar det: 2 jetmotorer och en cykelbroms. Inte det minsta tittig eller osäker, ett enormt självförtroende. Tyvärr inte en dam som tycker allt är ok utan har mycket egen vilja å får hon inte som hon vill/måste göra ngt hon inte vill så får du veta det. Känslig till tusen, är något inte som det ska talar hon om det. Stor integritet och gillar att jävlas, tycker det är lite kul när folk blir arg på henne. Me aldrig elak, gör alltid sitt bästa så länge hon tycker det är ok. Jobbar hårdare om man vet hur man ska ta henne. Extremt lättfödd.

Stoet hamnade hos mig då jag red henne undertiden hon stod till försäljning. Hon var svår och läskig, reste sig, slängde av, rusade... skrämde folk i största allmänhet men ju längre tiden gick, desto mer började jag känna för henne så jag tog henne på foder och sen köpte jag henne.

Inga tidigare avkommor.

Målet med vårens betäckning är egentigen en biprodukt av att jag vill kunna ta ett föl efter henne till mig när hon börjar bli till åren. Men när jag ändå ska ta ett föl kan jag ju ändå dra på för fulla lungor, se hur bra det kan bli. SÅ målet är stjärnorna så får vi se vart vi hamnar. Ska i april betäckas med Charmeur.

Fattar inte hur man länkar...fortfarande...till fb så inga kort. :(
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Mitt mål med samtliga ston är att föda upp sunda, exteriört korrekta New forestponnyer med mycket bra rörelser och med en kapacitet och ett temperament som lämpar sig för tävling på högre nivå i första hand hoppning, men även fälttävlan och dressyr.
Jag är mycket intresserad av Svensk ponnysport, i synnerhet hoppning. Ett mål med min uppfödning är att förse svenska ponnyryttare med svenskfödda ponnyer med talang, kapacitet, förmåga, ridbarhet och samarbetsvillighet för att på så sett minska importen av "tävlingsponnyer" till Sverige.

Dimmans Elmia RNF 2092
Elmia-elit-2011.jpg

f.94 svbr stickelhårig e.Silverlea Buckskin RNF 96 (ELIT) u.Miss Ellie RNF 1560 (ELIT, mitt stamsto. Hade henne mellan 1990-2008) ue.Burma Wilton RNF 59
Elmia är ELIT-premierad, diplomsto och utmärkelse på kvalitetsbedömning med 8,05 allround. Flerfaldigt guldbelönad på utställning. Hon har tävlat lätta klasser i dressyr och hoppning. Egen uppfödning. Trevligt och snäll, ganska opersonlig ponny som helst går för sig själv.
Föllista:
1998 h gbr e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Eros RNF 182 (godkänd hingst, fyra medaljer vid NM i hoppning, guld individuellt och silver i lag 2011, silver individuellt och guld i lag 2010)
2006 h br e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Elvis, placerad i ungponnychampionatet hoppning som tre- och fyraåring.
2007 s br e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Electra RNF 2706
2008 h gbr e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Elton RNF 198 (godkänd hingst)
2009 h gbr e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Edward (Bästa föl på Riks-09, 99888=42p. exporterad till Holland som hingstämne)
2010 h br e.Jolly Roger RNF 109 - Dimmans Emir (har jag kvar som hingstämne, han är inackorderad hos en kompis)
2011 h skm (br) e.Miclas Activ RNF 100 - Dimmans Electron (såld till Holland)
2012 dräktig med Miclas Activ RNF 100 (jag hoppas på ett mörkbrunt stoföl)

Dimmans Denitha RNF 187-S
denitha-2011.jpg

Denitha 18 år, 41p.
f.93 fux, strimbls, 4vtff. e.Dennie RNF 37-S (ELIT) u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK). Denitha är A-premierad, hon har tävlat msvB hoppning och LA dressyr och hon är flerfaldigt guldbelönad i utställningsringen. Egen uppfödning. Min pärla, den snällaste och vänligaste häst men kan tänka sig, men det är ändå ett härligt tryck i henne och hon är en synnerligen rödhårig dam...;)
Föllista:
1997 h mfx e.Jolly Roger RNF 109 - Dimmans Danthe
2001 h br e.Xandino RNF 89 - Dimmans Dizasher (placerad i ungponnychampionatet hoppning som 6-åring)
2006 h fx e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Da Vinci (kvalad till ungponnychampionatet i hoppning som 4 och 5-åring, kvalad till SvRF ungponnyfinal 2011)
2007 h isab e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Da Capo, 40p men ej stamboksberättigad pga färgen.
2008 h fx e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Dito
2012 dräktig med Dimmans Eros RNF 182
Denitha lämnar inte längre stamboksberättigad avkomma då hon har 25% Golden Wonder i härstamningen. :smt012

Lady Jane RNF 149-S
ladyjaneAC-10.jpg

f.98 brun e.Kantjes Ronaldo He.Imp.197 u. Dirkstud Dorette Stb.6193 ue. Carlo He.Stb.204. Lady är Ster i Holland och ELIT-premierad här i Sverige. Inköpt 2010 från Stuteri Micla då de lade ner sin avelsverksamhet.
Föllista:
2002 h - e. Berkhof´s Higgledy Piggledy He.Stb.172 - Hoppenhof´s Gino
2003 h - e. Meonbury Peter Rabbit He.Imp.92 - Hoppenhof´s Youri
2004 h fx e. Woodrow Carisbrooke He.Imp.98 - Hoppenhof´s Olliver (hopputmärkelse 50 poäng och gångartsutmärkelse 47 poäng)
2005 s br e. Meonbury Peter Rabbit He.Imp.92 - Miclas Camelia RNF 2637 (diplom 42p)
2006 h skm e. Miclas Activ RNF 100 - Miclas Aristocrat RNF 195 (godkänd hingst med hopputmärkelse 51 poäng och gångartsutmärkelse 50 poäng, 2:a i ungponnyfinalen, hoppning))
2007 s br e. Kantje´s Umberto RNF 175 - Miclas Countess (hopputmärkelse 10-9 som treåring)
2008 s br e. Miclas Curt Cobain RNF 154 - Miclas Cristall (40p ext som treåring, ej stamboksberättigad)
2009 s br e. Kantje´s Umberto RNF 175 - Miclas Comtesse
2010 h br e. Vognmandsgårdens Akrobat RNF 181 - Ran´s Artist
2011 s skm e. Miclas Activ RNF 100 - Miclas Corona Magnifica
2012 dräktig med Miclas Activ RNF 100

Dimmans Electra RNF 2706
electra-elisabet2-10.jpg

f.07 brun e. Fredriksbergs Dizney RNF 98 u. Dimmans Elmia RNF 2092 (ELIT) ue. Silverlea Buckskin RNF 96 (ELIT). 39p som treåring, medelbra treårstest. Helsyster med Dimmans Eros RNF 182. Egen uppfödning.
En liten trygg och stabil ponny, kanske inte den vackraste, men med en enorm samarbetsvilja och ridbarhet. Dessutom är hon inte rädd för något...:grin:
Föllista:
2011 s br e. Miclas Activ RNF 100 – Dimmans Echo
2012 dräktig med Mclas Activ RNF 100
Skall ej betäckas 2012 utan ridas och tävlas i några år.

UTLÅNADE:

Priory Miss Ellie RNF 1734 “Peggy”
Peggy%20o%20Martin040829.jpg

f.1988 brun e. Priory Footlight NFS 29/068 u. Priory Sue Ellen NFM 24/036 ue. Priory Post Box NFS 20/006. Diplom, Elit-premierad. Placeringar I msvB hoppning. Pensionerad från avel 2008, därefter har hon stått hemma hos en arbetskamrat som promenadponny/läromästare. Också Peggy är en mycket vänlig ponny som lärt många barn att rida mellan fölningarna.
Föllista:
1992 h br e. Miclas Madoc RNF 106 - Miclas Marcis, (segrare kvalitetsbedömning, hoppning, 42p ext).
1993 s br e. Miclas Madoc RNF 106 - Miclas Classica (Placerad i ungponnychampionatsfinalen I dressyr, placeringar I FEI dressyr)
2002 s skm e. Miclas Curt Cobain RNF 154 - Dimmans Priscilla (dog i olycka som treåring)
2003 s isab e. Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Peggy Sue RNF 2525 (diplom, gångartsutmärkelse på treårstest, hopputmärkelse på kvalitetsbedömning)
2004 s fx e. Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Proud Mary RNF 2662 (avelssto)
2006 s fx e. Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Dimmans Pamela (Hopputmärkelse på treårstest, felfria rundor i LB hoppning. Bästa Föl och Reserv BIS på utställning)
2008 h br e. Dimmans Eros RNF 182 - Dimmans Primus

Fredriksbergs Kamé RNF 2509
kame_trav_KI-07.jpg

f.91 Isabell 140 cm e.Smedhults Cavat RNF 44 (ELIT) u.Fredriksbergs Joan RNF 1099 (ELIT) ue.Leede's Boy RNF 16 uu.Decideria-Ihl RNF 862 (ELIT) - e.Zuidpool's Rufus van Nomad RNF 4. En lite försiktig dam som nu är utleasad på obestämd framtid till en annan uppfödare.
Kamé exporterades som två- eller treåring till Danmark. I Danmark fölade hon som fyraåring 1995, och såldes därefter som tävlingsponny. Stofölet hon fick 1995 är nu avelssto på ett stort NF-stuteri i Belgien, och hon har där blivit mor till två godkända hingstar, Sulaatik's Versage (godkänd i Frankrike) och Sulaatik's Versace (godkänd i Holland). Kamé har tävlat framgångsrikt i Danmark, hon har placeringar i PRI (FEI:s inledande), PRT (FEI:s Lagtävlan) och PRM (FEI:s Mästerskap) på Landsstævne (nationell nivå) i Danmark. Båda hennes föräldrar är ELIT-premierade, och båda har lämnat många mycket framgångsrika tävlingsponnyer. Hennes mor Fredriksbergs Joan RNF 1099 "Johanna" torde vara unik då hon har lämnat två avkommor som deltagit i EM i två olika discipliner (Fredriksbergs Mozart - dressyr och Fredriksbergs Garp - fälttävlan).
Föllista:
1995 s gbr e. Marlino NFH 94 (DK) - LL Möllegaardens Dunnhill Imp.1918
2005 h isab e. Fredriksbergs Kavat RNF 23-S - Fredriksbergs Zac
2006 h isab e. Fredriksbergs Kavat RNF 23-S - Fredriksbergs Aragon
2007 h isab e. Fredriksbergs Kavat RNF 23-S - Dimmans Karat
2009 s fx e. Sturevallens Gentleman RNF 95 - Dimmans Kithara (död 1 år gammal)
2010 h br e. Skattegårds Porter RNF 156 - Dimmans Kaiser
2011 s isab e. Mister Malthe RNF 151/NFH 108 - Rans Karamell
2012 dräktig med Miclas Activ RNF 100

Jojovisst 4364 ”Jojo”
jojo-fri.jpg

f.2001 gulbrun russ e.Tomtebos Enoc G 481 (ELIT) u. Gissa 2932 ue.Guval 365Diplom, premierad GI, flerfaldigt guldbelönad på utställning. Startat på travet, har flera syskon som travat under 2,00 minuter.
Jojo står hemma hos sin uppfödare på obestämd tid för att ridas, köras och ev användas i avel. Hon är en härlig ponny, mitt första russ.
Föllista:
2011 s fx e.Pelle Russ 611 – Dimmans Joett Russ (mitt första - och kanske enda - russföl :D )
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Vill presentera ett av mina ston.

Det blir det sto som står mitt hjärta närmast: Yosefine ox (Nastapic- Yasmin DK- Siglavy Bagdady VI).
Hon kom till mig som ettåring och blir 21 nu till våren.

Detta sto var min första arab, jag visste ingenting om dem, kunde ingenting om stamtavlor. Hade förälskat mig i rasen hos en westertränare och beslöt att skaffa en unghäst. På den vägen var det.

Yosefine visade sig komma från en i Sverige mycket ovanlig stam på mödernet. Hennes morfar var född på Babolna i Ungern och representerade en mycket ursprunglig gren av rasen, där det främsta kännetecknet är uthållighet och styrka samt en mycket stor kärlek till oss människor. Det där med ett litet dishat huvud var inte så viktigt när det handlade om att hästen skulle orka springa mil efter mil i öknen med sin ryttare!

Själv har Yosefine ridits väldigt mycket men inte tävlats mer än lokalt i hoppning eftersom jag inte är någon tävlingsmänniska.

Som ridhäst är hon omöjlig att trötta ut, aldrig dum men vill komma framåt! Och gärna i snabb takt!

Hade jag vetat vad jag vet idag när jag började använda henne i avel hade jag satsat på distanshingstar.
Hennes sista avkomma kvalade i år till internationell distans.

Avkommelista:
Tatinka f. -95 e. Shaheer
Shanook f- -96 e. Shaheer
Nahla f.- 97 e. Noir
Rioja Morena f. -98 e. Noir
Varenne f. -02 e. Alt

208587_203683822996522_100000647171720_614250_23663_n.jpg


Sonen Varenne som ägs och tävlas av Charlotte Tillman:
310673_266030990095138_100000647171720_893031_1580564002_n.jpg


I år när jag en plan om att betäcka henne med Elcatero, om hon fortfarande kan bli dräktig. Vill gärna ha ett sista föl efter henne, ett som jag behåller här på stuteriet!
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: fio
·
Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: token
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 461
Senast: tina_sj
·
Avel Jo jag vet att det finns en massa trådar om just detta, men jag vill ändå få förklarar för mig hur det fungerar. Jag sökte nämligen...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp