Presentation om min katt!

T

TaylorSwift

Jag kom på att jag aldrig invigt mig och min katt på "riktigt" här på katt forumet, så here we go!:D

Hon föddes den 5 agusti-07, tsm med 3st syskon.
Pappan var Perser
och mamman 75%perser 25% huskatt.

Såhär såg hon ut när hon kom:


Väldigt skygg och ville inte alls vara med. Hon bodde på övervåningen och gick bara ned om man följde henne.

Sen har hon gjort många framsteg!
Nu ÄGER hon verkligen huset! man får passa sig om man tex ska hämta ett glas med vatten på natten.
Hon är nu ute regelbundet ca 1-2h varje kväll, många svackor då hon inte viljat se dörren men nu funkar det super och hon kommer alltid springandes som en liten raket när man ropar! :D


Nu ser hon ut såhär:


Hon är världens bästa katt!
och jag älskar henne :love:

I höst ska vi ta ungar på henne m vi hittar en lovande pappa så då återkommer vi med fler små luddbollar:D
 
Sv: Presentation om min katt!

Vilken sötis!

Tänk på att perser har haft väldigt utbredda problem med PKD, så innan man har några avelsplaner för en katt med perserinslag bör man scanna njurarna.
 
Sv: Presentation om min katt!

Vilken sötis!

Tänk på att perser har haft väldigt utbredda problem med PKD, så innan man har några avelsplaner för en katt med perserinslag bör man scanna njurarna.

Aldrig hört talas om. Vad är det?/vad händer? Är det ärftligt?

:plite många frågor men man blir ju lite små nervös,,

Men tack för att du sa det! :bow:
 
Sv: Presentation om min katt!

En sjukdom som yttrar sig som cystor i njurarna, dödlig, ärflig och tidigare mycket vanlig på perser/exotic. Numera krävs det testintyg för att få stamtavla på sina ungar, och man DNA-testar ofta sina avelsdjur för att se om de är bärare av sjukdomen.
 
Sv: Presentation om min katt!

Jag bara måste fråga, vad är "lovande" när man avlar huskatter?

Otroligt söt kisse, men som sagt.. Kolla njurarna. DNA är mitt tips, då vet du direkt om katten har det eller ej. Scanna ser jag som något osäkert, man vet ju aldrig när eventuella cystor dyker upp.
 
Sv: Presentation om min katt!

Tack för all info om PKD! :bow:

Om man gör ett dna test, behöver man besöka klinik då eller räcker det om vi skickar in typ päls till veterinären? (:angel:)


Om vi kollar henne med DNA test och hon inte har något sånt, kan hennes ungar ändå få det sedan?
Hur mycket ungefär kan det kosta?
Måste hon blivit "en viss ålder" för att det ska visa sig?

Och om vi inte testar henne utan bestämmer oss för att inte ta ungar på henne, kan hon bli sjuk av detta ändå?

Många frågor,, hoppas nån kan svara:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp