Bukefalos 28 år!

Presentationstråd!

domesticus

Trådstartare
Ni verkar ju ha ganska god koll på varandra här på fälttävlan, medan jag är nykomling (känner dock igen vissa av er från andra forum:)) Många verkar ju även finnas representerade i bild- och filmtråden, men det skulle ändå vara kul om ni kunde presentera er och era hästar här!

Jag har funnits här på forumet i många år, dock tidigare under ett annat nick. Jag är uppvuxen med hoppning och unghästar, har jobbat en sväng med galopphästar, ett par vändor med islandshästar och på förra valacken red jag mest dressyr (då det där med hoppning inte alls var hans grej).

Men, jag har alltid haft någon slags dröm om att få rida fälttävlan lite mer "på riktigt", varför jag nu när det var dags för ny häst, köpte mig en treåring som jag hoppas kunna uppfylla detta med! (Bättre sent än aldrig antar jag?!;))

Han är en mycket reaktiv herre med massa nerv, men klok och fantastiskt lättlärd. Han hoppar bra och rör sig trevligt med en stor galopp. Att rida in honom verkar dock bli lite mer av en utmaning än vad jag hade tänkt, då han är löjligt fånig för alla rörelser som går upp och ner (dvs den rörelse som krävs för att jag någon gång ska kunna kravla mig upp på djuret ;)) Blir han rädd så tar han till flykten och han är fruktansvärt kvick... Mitt lilla bryderi är således hur jag rent fysiskt ska lyckas förflytta mig från marken och upp, utan att han har försvunnit:angel: Vi har dock nu på ett par månader, med successiv invänjning (tålamodtålamodtålamod), gått från att inte ens kunna göra små tåhävningar brevid honom, till att jag nästan kan bli uppslängd på mage på honom. I övrigt är han inte det minsta brydd av ljud, maskiner, konstiga pryttlar etc - bådar gott! ...o har han väl accepterat något, så verkar det vara lugnt med det.

Så här ser han ut: (Nickelback f -08, e: Ronaldinho H (ee: Robin Z),
ue: Nebraska (uue: Gaspari))
nicko5.jpg


nicko1.jpg


nicko13.jpg


nicko12.jpg


nicko7.jpg


nicko2.jpg




/domesticus, en 31-årig tant som inte hoppat ordentligt på flera år, men som håller på att krypa ur skinnet av längtan efter den välbekanta adrenalinkicken
 
Sv: Presentationstråd!

Jag är också ny!
Jag har också nyligen bestämt mig för att satsa på fälttävlan, efter att ha spenderat 10 månader på en gård på Irland, och efter att jag köpt mina nya stjärna:
fiiiiinanelly_154562693.jpg

Hon är ett 4-årigt Irländsk sto som jag tog med mig hem till Sverige i slutet av juni. Förra veckan startade vi vår första tävling: 90cm felfria!
Just nu koncentrerar vi på markarbetet då galoppen är för stor för att få plats på en ridbana i nuläget (Ha ha...), och siktar på att rida vår första fälttävlan till våren, då hon blir fem!
Jag kan knappt vänta tills vi kan börja tävla på riktigt, har aldrig trott på en häst såhär mycket!
:banana:
 
Sv: Presentationstråd!

Är väl också ganska ny inom fälttävlan då jag red min första säsong förra året. Vi hann med 4-5 starter och även en del vanlig banhoppning såklart. Det gick väldigt bra och min häst älskar det vilket är himla kul eftersom jag också gör det :D

I år har vi dock inte kunnat rida någon alls för min häst har haft en längre vila och sedan igångsättning pga flertalet smågrejer som hovbölder, lårkakor, låsningar i ryggen etc. Vi är dock igång och tränar dressyr igen och ska börja hoppa också så nästa år hoppas jag på att kunna rida FT igen.
Har även två 3-åringar som ska tränas mot FT eftersom jag anser att alla hästar ska utbildas brett.

Bilder på min 8-åring Jolie
23462_412946985947_789510947_5062779_2149571_n.jpg


41304_455646055947_789510947_6174180_211005_n.jpg


36837_455646065947_789510947_6174181_2147758_n.jpg


Jobelle min 3-åring
227197_10150250378865948_789510947_8625520_4094660_n.jpg


285547_10150329936770948_789510947_9383701_4585939_n.jpg


Jac, 3 år
246681_10150267800070948_789510947_8797162_3251499_n.jpg
 
Sv: Presentationstråd!

Jag är också hyfsat ny här!

Efter att ha tagit upp ridningen igen efter ett låååångt uppehåll så gled jag som på ett banaskal in på FT, och GUD vad jag trivs! :)

Hästen jag ridit är C - han är numera bosatt på annan ort, men vad roligt vi har haft det! Vi tävlade i 3 säsonger och i år hann vi debutera enstjärnig (med den äran, bara ett skitstopp, alla svårigheter tog vi oss över). Jag tror att vi båda växte 1 meter efter målgång på den rundan. Hade jag haft kvar honom hade enstjärnig definitvt blivit vår nya klass, med sikte på placeringar. Den tävling vi genomförde fick vi en skitdressyr, ett pet i hoppingen och ett skitstopp som kunde förhindrats om jag tänkt till lite mer ang. färg på enkel låda innan. Dessutom hade vi ap-många tidsfel eftersom jag inte knackade på honom alls någonstans, han fick gå i sitt egna tempo för att vara så bekväm som möjligt.

Hursomhelst så har vi samlat på oss erfarenhet och placeringar och en massa roliga minnen! :heart

Här är vi:

http://www.facebook.com/media/set/?...0270559384858.339858.756859857&type=1&theater

http://www.facebook.com/media/set/?...0270559384858.339858.756859857&type=1&theater

Nu har jag införskaffat en ny, 6-åring som jag hoppas skall kunna bli lika duktig som gammelmannen. Vi ahr terrängtränat en gång och då gick han på allt, utan att ens stanna och titta på någonting. Dock kanske han hoppar något oekonomiskt ;)

http://www.facebook.com/media/set/?...0270559384858.339858.756859857&type=1&theater

Han är e. Cagliostro, ue. Pluspunkt (Pilot).

Vi väntar nog tills nästa år innan vi debuterar på banorna, och då sällar jag mig till klubben "vi med gigantiska hästar".

Nu till vintern blir det tävlingar i hoppning och markarbetes/dressyrträning för oss!

//Reborn hästnörd

Ps. Sorry att det är FB - men jag har inte tillgång till annat lagringsutrymme där jag sitter just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Presentationstråd!

Jag hänger här en del och smygläser, så jag kan väl också presentera mig. :angel:

Är egentligen mest distansryttare, men tycker att fälttävlan är så roligt då man får med tre ridgrenar i ett, så lite fälttävlan lär det bli för mig framöver. När jag väl vågar hoppa lite högre än 50 cm.

Jag har två hästar, varav den yngsta är mest aktuell som tävlingshäst.

Hampus har jag själv fött upp, sålde som sexåring och köpte tillbaka som trettonåring, för ganska precis ett år sedan.

110323-003_139297127.jpg


Han jobbar som ridskolehäst vilket begränsar hans tävlingskarriär ganska mycket, men 1 oktober skall vi debutera på distansbanorna i alla fall. :banana:

Han är e. Björkhems Fafner 152 - Sindarve Tulo 137.

Sedan har vi Ariel, som jag haft sedan hon var sex månader och nu har hon precis fyllt fyra år. Vi håller på för fullt med grundutbildningen och har hittills varit med på en liten terrängträning där vi hoppade två stockar på raken, en stock i uppförsbacke och en i nedförsbacke. :eek:

110807-003_160638769.jpg


110807-005_160638901.jpg


I övrigt är det mest distansridning som gäller, men även befästa hoppningen och lära sig göra roliga saker i dressyren.

110603-002_153790703.jpg


Ariel är e. Hugo 179 - Knast Halsnaes 173.

4-r_158382129.jpg


110806-003_160451344.jpg


Själv är jag ganska ringrostig, red en träning på debutantbana 2001 och sedan dess har jag mest lullat i skogen på medryttarhästar. :crazy: Men vi har ju tjugo år på oss att komma ut på tävlingsbanorna, så det blir nog bra i slutändan.
 
Sv: Presentationstråd!

Har ridit terräng på en valack e: Hugo 179 en gång faktiskt :D va rätt coolt att sitta på en så liten häst, jag e van vid mina fullblod:p Kändes som en stor häst med väldigt korta ben :D
 
Sv: Presentationstråd!

Kanske ska presentera mig :D

Har tidigare jobbat som träningsjockey på Irland, då på steeplehästar, så jag är lite för bekväm med att rida just på häckar. Rider hellre mot en häck på 140cm än ett foderbord på 90 :D
Har även jobbat hos en av våra internationella FT-ryttare, där jag lärt mig massor :bow:

2008 återvände jag till Sverige, med en steeple-häst i bagaget. Blackshaw heter han och är förr 1999 e: Naheez (samma som Sofarsogood) - Phardante. Han mäter 174cm över havet, och jag har själv skolat om honom. Vi har placeringar upp till 110cm hoppning, har aldrig startat honom i FT då dressyren är hans svaga sida, men har tränat en del och han är en klippa.

version-99b43a6b9044e52a64afeb56e1f306c5_83544407.jpg


2009 köpte jag min andra häst, Zamona, även hon steeple-häst från Irland. Hon är förr 2001 e: Zaffaran - Strong Gale och mäter 169cm. Har skolat om även henne, och vi har felfria rundor upp till 105cm, har inte hunnit debutera FT med henne då jag betäckte henne efter en hovledsinflamation 2010, men har tränat en hel del.

40153_437913552955_733602955_5193793_4985826_n_113533898.jpg


I december 2010 köpte jag min tredje häst, Linañina, som även hon är fullblod, men svensk och avlad för slätlöp. Hon är född 2003 e: Cajun Cadet - Bin Ajwaad, 164 cm över havet. Började introducera FT våren 2011 och nu har vi hunnit med 3 starter och har kvalat till lätt klass. Kommer dock fortsätta på debutantnivå ett tag till och befästa självförtroende och rutin.

231143_110792689004562_100002214950997_106255_3379817_n_145131791.jpg


Blackshaw är utlånad på foder sedan 2 år tillbaka, och Zamona har föl vid sidan e: Algot. Tanken är att fölet ska bli en bra FT-häst.

klass1_161608036.jpg
 
Sv: Presentationstråd!

Kul! Min valack är bara 139,6 cm, men så rejält byggd att man inte tänker på storleken förrän man sitter av. :p
 
Sv: Presentationstråd!

Vet inte hur hög han var... Ganska liten iaf, under ponny:D Sindarve Kalabalik hette han, tyvärr gick han bort i kolik i sommar :( Skithäftig häst! Hade vunnit SM för fjordhästar i dressyr om jag inte minns fel...
 
Senast ändrad:
Sv: Presentationstråd!

Vet inte rikigt om jag skall kalla mig FT ryttare? Jag hoppar mest banhoppning. Men i sommar har vi ridit vår första debutant, och fler kommer det nog att bli.

Jag köpte min häst, fullblodet Hisan, för 6 år sedan som fälttävlansämne. Men det har tagit mig fram till nu att ta mod till mig och starta FT.

Annars tävlar jag honom upp till 1.20 i banhoppning.

stora-oxern_162217932.jpg
 
Sv: Presentationstråd!

Off topic men hur stor är din Ronaldinhoavkomma?

Jag har ridit lite fälttävlan tidigare, gjorde min första start -97, men efter ett uppehåll på några år startar jag debutant nu snart igen. Hästen som ska gå är ett fullblod som tidigare bara gått banhoppning (och löp).
 
Sv: Presentationstråd!

OT, har dina fjordingar varit med i en Min Häst-serie? :angel:

Iaf, presentation då! Har inte varit så aktiv här på FT senaste tiden men det kommer kanske att ändras igen :D

Fram till förra året red jag min C-ponny, underbaraste hästen man kan tänka sig. Kommer aldrig hitta någon som honom igen :cry: Red honom med placeringar upp till Lätt klass enligt "gamla systemet" och sedan med vinster och placeringar upp till P80. Några mindre lyckade starter i P90 också, men vi krönte iaf karriären med att bli Skånska Mästare i fälttävlan :love:

DSC03218.jpg

PICT6111.jpg


Har ett halvblodssto också, en egen uppfödning som tävlat CNC*. e. Bernstein - Zinsky xx
Har aldrig tävlat henne själv men ridit henne under vissa perioder. Är nu dräktig, med dressyrhingst...

PICT8576-1.jpg


Har också hennes avkomma e. Jaguar Mail f. 08, tre år i år alltså. Tänkt att bli fälttävlanshäst, men verkar bli dressyrsprätt. Men någon fälttävlan ska vi nog lyckas ta oss igenom!

DSC04482.jpg


Vi har en egenuppfödd treårig till, e. Hip Hop - Bigstone xx - Be My Chief xx
Jag red in honom i vintras och visade på treårstest med ok poäng. Hoppar riktigt bra och är fin att rida även om han inte har någon supergång. Ganska fullblodsbetonad, blir säkert en jättebra fälttävlanshäst. Kommer nog rida honom i vinter också sedan kanske min syster tar över.

DSC03123.jpg
 
Sv: Presentationstråd!

Fina hästar du har! Gillar bernstein-stoet! Ponnyn är ju bara :love:! Jag har sluppit ponny-åldern, alltså sluppit "växa ur" mer än min shettis, och det är jag glad för, måste vara hemskt! :(
 
Sv: Presentationstråd!

Nu är vi jäkligt OT men men :D Den har jag inte läst, minns bara en serie om fjordisar. Handlade om nån tjeje som reddressyr på en fjording :D
 
Sv: Presentationstråd!

Haha, det har varit massor med serier om fjordhästar i Min Häst. På rak arm kommer jag ihåg Taffsnäs Katinka som fick tvillingarna Katja och Katanja samt hästen Timmy som rymde tillbaka till sin förra ägare. :love:

För att göra det lite mer on topic, vi planerar att ha en träning på Säfvas terrängbana (utanför Uppsala) men hur sjutton når jag ut till folk så de kommer på träningen? :confused:
 
Sv: Presentationstråd!

I nuläget är han väl strax över 160 (har inte mätt honom), dvs inte särskilt stor. Någon cm till lär han nog växa med tanke på att han bara är tre, men någon jätte lär han aldrig bli :) Han rör sig dock STORT, vilket kommer att bli spännande om jag någon gång kommer att lyckas förflytta mig upp på honom;)


kl
Himla kul att läsa om och se era hästar! Vansinnigt motiverande!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Senast: Karoliten
·
Träning Jag har en valack f -08, e: Ronaldinho H, ue: Nebraska (uue: Gaspari)) som verkar bli lite mer av en utmaning att rida in, än vad jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 379
Senast: axel
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett 4-årigt sto som jag så småning om kommer ta ett föl på. Hon saknar stam och hon är importerad, men jag tycker ju att hon har...
Svar
11
· Visningar
1 299
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp