Presenter, julklappar m.m.

TheRedLightning

Trådstartare
Jag undrar om det är någon mer där ute som när man var yngre alltid kunde köpa presenter, men sen när man blir äldre blir det svårare och svårare.

I mitt eget fall har det blivit så att det är lättare att köpa presenter till yngre personer, där jag kanske vet vad de behöver (t ex syrran som snart ska flytta hemifrån för första gången). Däremot mamma, pappa osv tycker jag är svåra för de har redan det mesta. Upplevelser är bra men oftast kostar det för mycket om man ska ge själv.
Jag har förvisso en fördel att jag kan måla och ge bort tavlor, men det blir lite tråkigt det med om man gör det om och om igen.
Gillar inte att byta julklappar längre, har sagt att jag inte vill, men jag får alltid någon ändå och då känner jag mig lite snål som inte vill, men mest är det för att det är så svårt att veta vad man ska ge bort.

Hur har ni andra gjort? Känner jag skulle behöva lite nytänk, tips och idéer. :)
 
Både mamma och lillebror har värdelösa köksredskap. Mamma ska få en Anders Petter skärbräda i ek. Lillebror får knivar med samma märke. I somras när mamma fyllde fick hon ett halsband från barncancerfonden.

Får jag inga snilleblixtar skänker jag till välgörenhet rakt av, motsvarande summa jag hade köpt julklappar för.
 
Min mamma fick en kombinerad födelsedag/julklapp/födelsedagspresent i julas, ett fårskinn från bekanta som har gotlandsfår. Hon var mycket nöjd och väldigt glad för presenten! :D Men annars är det svårt, svårast är syrran... :nailbiting: :D
 
Tycker också det är jättesvårt och får ångest bara jag tänker på julklappar.

Numera försöker jag varje år minska ner mer och mer, och oftast köper jag bara någon liten symbolisk sak som ändå kan vara gott och fint.

Går man till någon "finare" butik ( alltså inte mataffär, lågprisvaruhus), så kan man kanske få tag i något fint doftljus till någon som gillar det, lyxigare te/kaffe med någon kul ny smak till någon, något lyxigare paket av tex knäckebröd/skorpor, någon lyxigare choklad/praliner eller annat man vet personen gillar. Lite cellofan ( stavas?) och en fin rosett och det ser lite finare ut, men ändå en ganska enkel sak.
 
I min familj ger vi i stort sett enbart pocketböcker och välgörenhet (tex poliovaccin).

Yngre personer som har ont om pengar får lite mer, såsom saker till hemmet, kanske vinterkängor och liknande.
 
Jag undrar om det är någon mer där ute som när man var yngre alltid kunde köpa presenter, men sen när man blir äldre blir det svårare och svårare.

I mitt eget fall har det blivit så att det är lättare att köpa presenter till yngre personer, där jag kanske vet vad de behöver (t ex syrran som snart ska flytta hemifrån för första gången). Däremot mamma, pappa osv tycker jag är svåra för de har redan det mesta. Upplevelser är bra men oftast kostar det för mycket om man ska ge själv.
Jag har förvisso en fördel att jag kan måla och ge bort tavlor, men det blir lite tråkigt det med om man gör det om och om igen.
Gillar inte att byta julklappar längre, har sagt att jag inte vill, men jag får alltid någon ändå och då känner jag mig lite snål som inte vill, men mest är det för att det är så svårt att veta vad man ska ge bort.

Hur har ni andra gjort? Känner jag skulle behöva lite nytänk, tips och idéer. :)
I min familj har vi istället bestämt att vi gör något ihop. Alla har redan det som de behöver.
Tex bestämmer vi att äta brunch ihop eller en båttur eller något sånt.
 
Jag undrar om det är någon mer där ute som när man var yngre alltid kunde köpa presenter, men sen när man blir äldre blir det svårare och svårare.

I mitt eget fall har det blivit så att det är lättare att köpa presenter till yngre personer, där jag kanske vet vad de behöver (t ex syrran som snart ska flytta hemifrån för första gången). Däremot mamma, pappa osv tycker jag är svåra för de har redan det mesta. Upplevelser är bra men oftast kostar det för mycket om man ska ge själv.
Jag har förvisso en fördel att jag kan måla och ge bort tavlor, men det blir lite tråkigt det med om man gör det om och om igen.
Gillar inte att byta julklappar längre, har sagt att jag inte vill, men jag får alltid någon ändå och då känner jag mig lite snål som inte vill, men mest är det för att det är så svårt att veta vad man ska ge bort.

Hur har ni andra gjort? Känner jag skulle behöva lite nytänk, tips och idéer. :)

I min krets är ingen otacksam så även om det bara blir något litet, inte så genomtänkt så uppskattas det. Ägnar ingen vidare tid åt julklappar numera. Blir nåt symboliskt om något alls faktiskt. Mest barnen som får klappar av naturliga själv, främst dom som vill ha!

Vissa i vår umgängeskrets uppskattar och önskar sig tjänster av oss. Typ att vi ska serva dens bil eller fixa nåt etc, så ibland blir det såna julklappar :).
 
I min familj köper vi nog främst till barnen i släkten och så köper jag och sambon till varandra. Det behöver inte vara nåt stort utan blir nog en bok eller nåt litet smycke eller så. Vi ska också köpa en resa till mina föräldrar som verkligen ställt upp nåt otroligt i år och förtjänar en resa + kattvakt i julklapp.

Jag skulle aldrig komma på tanken att gå ut julhandeln och köpa nåt baraföratt liksom. Känns så onödigt. Däremot uppskattar jag att umgås på julen, att äta gott och vara tillsammans. Det räcker bra tycker jag.
 
Vi kör julklappslotteri med pappas sida av släkten: alla köper en klapp var och så lottas de ut mellan alla vuxna, dit både jag och min bror räknas (dock verkar inte hela familjen har förstått detta så vi brukar få saker iallafall...). De mindre barnen i släkten får klappar som vanligt.

På mammas sida kör vi traditionsenligt. Jag har dock sen flera år tillbaka en regel om att inte ge saker som inte går att "förbruka" på något sätt. Där finns det inga småbarn och samtliga har god nog ekonomi att köpa det de behöver på egen hand. Har därför gett bort mycket choklad, ost, vin, te, upplevelser och annat som inte blir stående i en hylla någonstans.

Senaste åren har jag löst allt julklappsstök genom att göra en jättesats marmelad och fördelat den på lika många burkar som det finns vuxna. Med en fin liten bit ost till så blir det lite extra lyx.
 
Tipsar om presenter från we effect; snygga armband som tillverkas av massajkvinnor. Billiga och snygga presenter som gör gott. Sen kan man ju köpa t ex poliovaccin, malariaprofylax osv genom unicef - eller varför inte ge bort en get?
 
I min familj kör vi julklappsspel till oss vuxna. Alla köper en present var för en viss maxsumma, typ 300 och skriver ett rim till den. Sen läggs alla presenter på hög och så får någon läsa upp rimmen och efter det väljs eller lottas presenterna ut. Förra året låg det bra några inredningsprylar, en delikatesslåda och en pannlampa i potten.

Rätt skönt att slippa hela julklappshetsen och tvingas önska sig något som sen bara blir liggandes i en låda. Plus att det blir betydligt billigare för alla inblandade parter.

Småbarnen får egna presenter.
 
Jag undrar om det är någon mer där ute som när man var yngre alltid kunde köpa presenter, men sen när man blir äldre blir det svårare och svårare.

I mitt eget fall har det blivit så att det är lättare att köpa presenter till yngre personer, där jag kanske vet vad de behöver (t ex syrran som snart ska flytta hemifrån för första gången). Däremot mamma, pappa osv tycker jag är svåra för de har redan det mesta. Upplevelser är bra men oftast kostar det för mycket om man ska ge själv.
Jag har förvisso en fördel att jag kan måla och ge bort tavlor, men det blir lite tråkigt det med om man gör det om och om igen.
Gillar inte att byta julklappar längre, har sagt att jag inte vill, men jag får alltid någon ändå och då känner jag mig lite snål som inte vill, men mest är det för att det är så svårt att veta vad man ska ge bort.

Hur har ni andra gjort? Känner jag skulle behöva lite nytänk, tips och idéer. :)

Bra tips:
http://www.svd.se/guide-sa-kan-du-hjalpa-till
 
Jag tror det är lättare till yngre personer eftersom de (eller i alla fall barn) vet vad de vill ha och säger det. ;) Till äldre får man ju oftast gissa, klura och fundera ut mer... Och det är större chans att de blir besvikna om det är fel.

Och nej, det är inte artigt att inte svara på "vad önskar du dig i julklapp"-frågan. För jag tänker köpa en julklapp vare sig du berättar vad du vill ha eller inte. :devil::arghh::( (och innan någon tar det fel, det är ingen i min familj som absolut inte vill ha julklappar (skulle någon verkligen vara emot det skulle jag självklart respektera det). De alla vill ha något, även fast de låtsas att de inte vill :p)
 
Vi skickar postens S eller M-box till varandra med en jäkla massa ätbart gotte o annat smått o gott som man anser den andre ska ha. Lite kul för boxarna säger en hel del om vilka de andra är. ;)
Uppskattas.
 
Jag undrar om det är någon mer där ute som när man var yngre alltid kunde köpa presenter, men sen när man blir äldre blir det svårare och svårare.

I mitt eget fall har det blivit så att det är lättare att köpa presenter till yngre personer, där jag kanske vet vad de behöver (t ex syrran som snart ska flytta hemifrån för första gången). Däremot mamma, pappa osv tycker jag är svåra för de har redan det mesta. Upplevelser är bra men oftast kostar det för mycket om man ska ge själv.
Jag har förvisso en fördel att jag kan måla och ge bort tavlor, men det blir lite tråkigt det med om man gör det om och om igen.
Gillar inte att byta julklappar längre, har sagt att jag inte vill, men jag får alltid någon ändå och då känner jag mig lite snål som inte vill, men mest är det för att det är så svårt att veta vad man ska ge bort.

Hur har ni andra gjort? Känner jag skulle behöva lite nytänk, tips och idéer. :)
Vi har helt slutat med "köpepresenter" till jul, och även till födelsedagar till alla vuxna. Om nu inte julkort från t.ex. VI-skogen ska räknas som köpepresenter?

Hemgjord glögg i snygg flaska, hembakta (peppar)kakor, torkade trattkantareller, kanske en julblomma (av typen köpt hyacint i egendekorerad kruka), eller kanske ett trevligt foto, alltså huvudsakligen något som går att äta eller dricka och som är hyfsat hållbart är den nivån vi försöker hålla oss till. Och dessutom bara EN present per person.
De äldre i släkten, som inte riktigt orkar julbaka eller göra julgodis uppskattar hemgjorda juldelikatesser väldigt mycket. Och det är så enkelt att göra en lite större pepparkaksdeg när man ändå håller på...Och blir det pepparkakor från flera givare, så är det ju bara kul att jämföra.
I retur brukar det bli en trisslott eller presentkort på böcker.

Barn (små barnbarn) kan kanske få någon leksak, men det blir bara jobbigt för alla om julen ska handla om presenter hit och dit, långa önskelistor, barn som blir ledsna när deras förväntningar om prylar inte uppfylls.

Jag vill verkligen inte ha "köpeprylar" i paket på julafton. Jag vill umgås med familjen och äta god julmat.
 
Ja, jag tycker själva gemenskapen på jul är den viktigaste delen, samtidigt är det lite kul med julklapparna också. Har än inte riktigt nått upp till det stadiet där jag kan köpa precis det jag vill, sparar fortfarande och försöker ibland önska det jag skulle vilja ha, om inte t ex presentkort på hästbutiker eller liknande, där lär jag ändå handla förr eller senare.

Vet jag gett bort presentkort också, för då kan de själva välja vad de vill köpa, samt att paketen inte blir så stora.
Det där med te, tyckte jag var en bra idé. Nu vet jag vad mamma ska få i julklapp. :up:

Har slutat byta med några, typ mor- och farföräldrar. Nu är det bara familjen.
 
Jag undrar om det är någon mer där ute som när man var yngre alltid kunde köpa presenter, men sen när man blir äldre blir det svårare och svårare.

I mitt eget fall har det blivit så att det är lättare att köpa presenter till yngre personer, där jag kanske vet vad de behöver (t ex syrran som snart ska flytta hemifrån för första gången). Däremot mamma, pappa osv tycker jag är svåra för de har redan det mesta. Upplevelser är bra men oftast kostar det för mycket om man ska ge själv.
Jag har förvisso en fördel att jag kan måla och ge bort tavlor, men det blir lite tråkigt det med om man gör det om och om igen.
Gillar inte att byta julklappar längre, har sagt att jag inte vill, men jag får alltid någon ändå och då känner jag mig lite snål som inte vill, men mest är det för att det är så svårt att veta vad man ska ge bort.

Hur har ni andra gjort? Känner jag skulle behöva lite nytänk, tips och idéer. :)
Äldsta sonen lutar det åt att han får en ny ryggsäck och ev något mer. Mini vill ha en bondgård så ska se vad jag kan hitta. Pappa får en målning (tror jag) med Pettson och Findus :D Han bor själv med en katt så det skojas friskt om att de är precis som dem haha. Övriga familjen har jag ingen aning om ännu.

Men håller med om att det är mycket svårare nu är när man var yngre.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Halcyon
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 517
Senast: verser
·
Relationer Min syster har fyllt 50 och ska ha fest i helgen, så deadline för en riktigt uppskattad present närmar sig. :nailbiting: Är urusel på...
2
Svar
27
· Visningar
2 223
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp