Presenter på jobb?

Helga

Trådstartare
På mitt nya jobb lägger kollegorna på avdelningen ca 30 personer, ihop till presenter jämt. Det känns som att det är varje vecka men ett par gånger i månaden iaf. Det är till folk som fyller jämt, gifter sig, får barn mm
Det kommer ut mail att man kan lämna eller swicha pengar. Jag har frågat hur mycket folk brukar ge men det är frivilligt...

Är det vanligt att man samlar in såhär mkt till presenter på jobbet?
Vissa av de här personerna känner jag knappt, en dag kom det in en tjej som är mammaledig som det samlats in pengar till, henne hade jag inte ens träffat..

Måste man vara med på allt sånt här?
Jag känner att jag kan ha roligare för mina pengar och jag skulle helst slippa få presenter då det brukar vara ganska tråkiga saker..
Hur mycket måste man ge?

Gör andra arbetsplatser såhär?
 
Det är vanligt att det finns en presentkassa.
Det är vanligt att presenter ges när någon fyller jämnt (som jag antar att du menar men stavat fel?) eller vid bröllop födslar och liknande, ja.
Här lägger alla 100kr och så räcker de pengarna så länge de räcker, sedan kommer en ny lapp om insamling.
Alla lägger lika mycket.

Jag avböjde present när jag fyllde 40, fick en omtänksam gest av arbetskamraterna i stället (jag är en gottegris och alla hade bakat eller skaffat sötsaker).
 
Vi gör bara sådant när någon fyller jämnt samt avtackning pension. Det blir alltså ett par gånger per år max. vilket känns som en lagom nivå.
Få barn och giftermål har vi nog aldrig firat tror jag.
Det går ut ett mail att den som vill får lämna pengar till X. Och ingen har några problem med om någon inte vill lämna.
De flesta brukar lämna runt 20-50 kr vid dessa tillfällen.
 
Det är vanligt att det finns en presentkassa.
Det är vanligt att presenter ges när någon fyller jämnt (som jag antar att du menar men stavat fel?) eller vid bröllop födslar och liknande, ja.
Här lägger alla 100kr och så räcker de pengarna så länge de räcker, sedan kommer en ny lapp om insamling.
Alla lägger lika mycket.

Jag avböjde present när jag fyllde 40, fick en omtänksam gest av arbetskamraterna i stället (jag är en gottegris och alla hade bakat eller skaffat sötsaker).
Presentkassa har jag nog aldrig hört om. Det tråkiga blir ju då om någon inte vill vara med? Att det alltså inte är frivilligt för dem som inte gillar sånt?
 
Vi hade presentkassa förut men nu har vi i stället ett annat system vid födelsedagar. Vi lottar så att alla får en person som den är ansvarig för att köpa födelsedagspresent till. Mycket roligare och mycket personligare. Om det sedan skulle vara något annat under året, som t.ex att någon slutar, så lägger vi ihop till det.
 
Vi gör bara sådant när någon fyller jämnt samt avtackning pension. Det blir alltså ett par gånger per år max. vilket känns som en lagom nivå.
Få barn och giftermål har vi nog aldrig firat tror jag.
Det går ut ett mail att den som vill får lämna pengar till X. Och ingen har några problem med om någon inte vill lämna.
De flesta brukar lämna runt 20-50 kr vid dessa tillfällen.
Så hade vi också på en ganska stor arbetsplats. Smidigt
 
Vi har en trivselkassa/blomsterkassa att ta ur om någon ska uppvaktas. När det är slut i kassan uppmanas alla att betala en femtilapp eller en hundring som påfyllning. Funkar jättebra tycker jag.
 
Vi har så att man lägger 100kr när någon fyller jämnt eller slutar/går i pension. Även vid bröllop och när folk får barn, men personligen anser jag dock att det räcker med födelsedagar och avtackningar. Det är dock helt frivilligt och det blir inga sura miner om någon står över.
 
Jag ger inte om det är till personer jag inte ens träffat förut.

Annars ger vi 20 kr när någon fyller jämt, har fått barn eller ska sluta
 
Vid insamlingar ger de som är nära personen i jobb eller i annan relation. Samlas det till nån som jag inte har så mycket kontakt med så ger jag inget. Samma med andra. Ibland kommer nån som inte räknats med och vill bidra ändå.

Absolut inte någon insamling som alla ska vara med på. Det har jag faktiskt aldrig varit med om på nån av de oändligt många arbetsplatser jag varit på.
 
Jag är anställd i en personalgrupp på ca 25 pers, 3 olika professioner (alltså, tre olika professioner men vi har samma chef och gemensamma APTer). Vi brukar samla om det är någon i våra egna lilla grupp på 10 pers (eller chefen) som fyller jämnt eller tex ska sluta. Då lägger vi mellan 20-50kr. Våra respektive professionsgrupper är tighta så det känns inte konstigt att köpa nåt om det är något som sker -och vi är inte så många så det blir inte så mycket/så ofta.
 
På mitt första jobb hade vi insamling, tror det var 10 eller 20kr när någon fyllde år, men vi var kanske 10-12 i arbetsgruppen så det blev inte så ofta och en hanterbar summa. Annars har jag inte jobbat någonstans där detta gjorts (dock fick jag när jag var chef en present av min ena arbetsgrupp som de samlat in till - snacka om att jag blev rörd!), om någon fyller år eller slutar så har chefen/företaget köpt något om det ska ges något. Eftersom jag jobbar i den bransch jag gör så har tårta varit kutym på senaste åren, på arbetsplatsens bekostnad.
 
Hos oss samlas det bara om ngn ska avtackas, och då bara bland de som arbetat på samma avdelning alt varit nära vän. Alttså högst frivilligt!

Jämna födelsedagar etc hanteras av ledningen/företaget, likadå blommir vid födsel etc.
 
Vi har också många insamlingar. Vad det gäller födelsedagar firar vi nog bara 50 år tror jag, men sen är det avtackningar, bröllop och nyfödda barn. Alla insamlingar är frivilliga, liksom storleken på bidraget. De flesta brukar ge 20 kr. Jag ger inget till insamlingar för personer jag inte jobbat med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 050
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Chefen skickar ut mail till alla o samlar in pengar till presenter när folk slutar. Men nu ska hen samla in pengar för en kollega har...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 054
Senast: IzeUnicorn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 171
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp