Presenter till kollegor (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Det är fullt möjligt att många arbetsplatser har en policy som säger att det ska uppmärksammas av AG när anställda fyller tex 50 och det är helt okej, men jag kan tycka att man som AG/chef då borde se den lite större bilden och tänka ett varv extra. Troligen är det så att denna policy inte tillåter AG att för företagets pengar köpa blommor/tårta till någon som fyller 40 istället för 50, men som chef har man alla möjligheter att ändå uppmärksamma personens födelsedag. Det handlar inte om att få materiella presenter utan det handlar om att arbetstagaren ska känna sig inkluderad och känna att h*n är lika mycket sedd som sina kollegor. Det är inget speciellt med att fylla 50 eller 60, precis som med alla andra födelsedagar är man lite närmare döden bara, that's it.

Jag tycker det känns rimligt med organiserad uppvaktning från AG till pensionsavgång/avslutad anställning, dödsfall och när någon jobbat där en ansenlig tid, tex 25 år. Men när det kommer till födelsedagar, giftemål, barnafödande osv anser jag personligen att AG ska hålla sig utanför och inte uppmana anställda att lägga pengar. Ska AG uppvakta på födelsedagar ska det vara lika för alla och ska det uppvaktas på jämna födelsedagar ska det uppvaktas oavsett om den anställda fyller 20, 30, 40, 50, 60 eller 70.
Jag tycker nog faktiskt att om det ska uppmärksammas och firas på jobbet så ska det vara lika för alla, inte att om du är poppis i gruppen får du ett jättefirande med dyra presenter och om du är mer osynlig är det inte ens någon som kommer ihåg att du fyller år. Annars får de uppmärksamma sina vänner privat, lite som i skolan att man inte fick dela ut inbjudningskort i skolan om inte alla var bjudna.
 
Jag har en kollega som gifter sig i sommar. Vi är bara två som är bjudna på bröllopen från firman och jag har redan fixat present från mig. Jag tror inte att företaget kommer ordna något gemensamt, men man vet ju aldrig
 
På mitt jobb firar AG när man fyller 50. Tror att man också ger något till den som slutar. Jag har tre veckor kvar så då får jag se :)

Annars tänker jag att detta firande av barn och bröllop kan riva upp sår i kollegor som inte lyckas komma dit själva trots försök på försök. Vet de som fått missfall efter missfall och känt sig tvungna att klistra på en glad min när kollegornas barn firats. Och den som just blivit lämnad av den man trott man skulle hänga med resten av livet som känt sig tvingad att fira kollegans bröllop.

Fylla år gör vi alla, sen vill inte alla fira men det är då ett eget val. Alla som är utan barn och/eller partner har inte valt det själva.
 
På mitt jobb firar AG när man fyller 50. Tror att man också ger något till den som slutar. Jag har tre veckor kvar så då får jag se :)

Annars tänker jag att detta firande av barn och bröllop kan riva upp sår i kollegor som inte lyckas komma dit själva trots försök på försök. Vet de som fått missfall efter missfall och känt sig tvungna att klistra på en glad min när kollegornas barn firats. Och den som just blivit lämnad av den man trott man skulle hänga med resten av livet som känt sig tvingad att fira kollegans bröllop.

Fylla år gör vi alla, sen vill inte alla fira men det är då ett eget val. Alla som är utan barn och/eller partner har inte valt det själva.

Hos oss brukar bröllopspresenten skickas till bröllopet så att brudparet får den på bröllopsdagen. Så det brukar aldrig vara nåt firande på jobbet. Bara en insamling för de som vill vara med. Jag har inte med på varje insamling. Bara de jag känner att jag vill vara med på.
 
Hos oss brukar bröllopspresenten skickas till bröllopet så att brudparet får den på bröllopsdagen. Så det brukar aldrig vara nåt firande på jobbet. Bara en insamling för de som vill vara med. Jag har inte med på varje insamling. Bara de jag känner att jag vill vara med på.
Jag har varit med om stort firande med tårtor, foton och berättelser från bröllopet där alla förväntades vara lika glada och intresserade som bruden som var kollega i en annan arbetsgrupp.
 
På mitt jobb firar AG när man fyller 50. Tror att man också ger något till den som slutar. Jag har tre veckor kvar så då får jag se :)

Annars tänker jag att detta firande av barn och bröllop kan riva upp sår i kollegor som inte lyckas komma dit själva trots försök på försök. Vet de som fått missfall efter missfall och känt sig tvungna att klistra på en glad min när kollegornas barn firats. Och den som just blivit lämnad av den man trott man skulle hänga med resten av livet som känt sig tvingad att fira kollegans bröllop.

Fylla år gör vi alla, sen vill inte alla fira men det är då ett eget val. Alla som är utan barn och/eller partner har inte valt det själva.
Det är lite så jag tänker också? Och eftersom min grupp är dels väldigt barnkära och dels att de allihop är kompisar och umgås privat utom jag och ett fåtal personer till (som dessutom är betydligt äldre och har vuxna barn) så blir det väldigt... extremt? Det har liksom först varit stort fika med presenter för att hylla den blivande mamman innan hon går hem på föräldraledighet och sen blir det samma jippo igen några månader senare när ungen poppat ut och den ska visas upp och nu ska bebisen få presenter istället. Det blir liksom först som en stor babyshower som alla måste delta i och sen någon form av firande av barnet när den väl kommit. Det känner jag väl egentligen inte har med jobbet att göra, vill de fira sin vän så stort får de väl lite göra det på sin fritid?
 
Har aldrig varit med om att jagas för bidrag, det hade jag ogillat skarpt.

Däremot vet jag att jag reagerade när jag jobbade som konsult (på en relativt låg position) på marknadsavdelningen för ett globalt företag fick ett mejl där jag ombads swisha till en present till en hööög position som skulle sluta. Det skickades ut av en annan mycket hög chef till hela marknadsavdelningen och andra som jobbade "i anslutning" till den (alltså typ 100-150 pers).

Jag bidrog inte ;) Tyckte att det var helt sjukt att jag som ju alltså knappt pratat med människan skulle bidra till en avskedsgåva. Om en person har typ 5 gånger min lön tänker jag att hen kan köpa sig en egen present om hen vill ha det :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
14 235
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp