Presentera ny katt?!

Vi har låtit den nya katten bo i gästrummet, med kompostgaller (dubbel höjd) för dörren. När katterna odramatiskt hälsar på varandra genom gallret tar vi bort det.
Jag som är själv tänker att då blir ju nån katt själv hela tiden 🤔
 
Fast ingen av katterna behöver ju mänskligt sällskap precis hela tiden? Och iom gallret är de ju delaktiga i vad som händer på andra sidan, om de vill?
Min planlösning är att sovrummet är längst bort i en korridor/hall. I andra änden är vardagsrum/kök/uteplats. Den instängda katten blir då helt själv. Min nuvarande katt är där jag är. Går jag nånstans skuttar han efter.
 
Jag tar hem kattungen och släpper ut den ur buren. Min äldsta (15 år) brukar vänta till de slutat fräsa på honom och sen blir han bonuspappa med allt vad det innebär. De yngre brukar cirkulera runt lite men efter ett par dagar är det bus som gäller.
Jag är mest i vardagsrummet så jag ser till att det finns låda, mat och vatten till bebis där. Efter ett tag lär den sig av de äldre var mat och stor låda finns.
 
Jag tar hem kattungen och släpper ut den ur buren. Min äldsta (15 år) brukar vänta till de slutat fräsa på honom och sen blir han bonuspappa med allt vad det innebär. De yngre brukar cirkulera runt lite men efter ett par dagar är det bus som gäller.
Jag är mest i vardagsrummet så jag ser till att det finns låda, mat och vatten till bebis där. Efter ett tag lär den sig av de äldre var mat och stor låda finns.
Är väl lite så jag mer tänker, den nuvarande är ju endast 7 mån också så lekkompis borde vara skoj att få..
 
Är väl lite så jag mer tänker, den nuvarande är ju endast 7 mån också så lekkompis borde vara skoj att få..
Den lilla tycker säkert det, inte säkert att den äldre håller med :) Men oavsett handlar det ju om väldigt kort tid - och precis som @Marita73 skriver ovan går det ju oftast väldigt bra att bara släppa ut den nya också. Min erfarenhet är att det bästa är om den äldre katten är bra på att sätta gränser, den yngre brukar kunna ta det bra. Det är värre om den äldre tycker den lilla är jobbig men är för "snäll" för att markera.
 
Vi har ny vuxen katt sen ett par månader tillbaka. Mina 2 innekatter honor är inte så glada i honom, utekatt.
Han bodde i början omväxlande i uterummet/ inhägnad altan och inne, de fick turas om.
Sen koppel ute och inne för att bekanta sig.
Går sedan en månad ute själv dagtid.
Sen förra veckan så får han gå inne med de andra 2 under bevakning.
Det går bra, är mest rädd att någon av fjollhonorna skall bli rädd och springa inne så att han jaktinstinkt triggas.
Inte för att han vill slåss men kanske brotta ned någon av dom, det skulle inte uppskattas.
 
Jag tar hem kattungen och släpper ut den ur buren. Min äldsta (15 år) brukar vänta till de slutat fräsa på honom och sen blir han bonuspappa med allt vad det innebär. De yngre brukar cirkulera runt lite men efter ett par dagar är det bus som gäller.
Jag är mest i vardagsrummet så jag ser till att det finns låda, mat och vatten till bebis där. Efter ett tag lär den sig av de äldre var mat och stor låda finns.
Jag kör samma linje som Marita73- öppnar buren och släpper ut det nya djuret! Förutsatt att det inte finns något karantänsbehov eller annan försvårande faktor.

Har kört alla möjliga "invänjningsmetoder" genom åren, men kommit fram till att det enklaste för alla parter är att djuren får lära känna varandra på det sätt som de sedan förväntas leva. Naturligtvis får man hålla uppsikt och gå in och bryta om det blir för våldsamma eller destruktiva konflikter, och man måste se till att det finns flyktvägar och trygga platser för alla, både nya och gamla djur, och man får räkna med att det kan ta lite tid innan alla är vänner, men i de allra flesta fall går det strålande bra att introducera nya katter.

Jag har haft uppfödning av siames i +20 år och den svåraste introduktionen jag har haft var när jag tog hem en ung strykarkatt som kommit till stallet. Mina siameser tyckte han var otroligt suspekt, de hade svårt att fatta hans bonnakattaläggning och skrek och fräste, inte elakt egentligen, bara siamesiskt, men han blev rädd och tog sin tillflykt till kylskåpet, där han sedan höll till i några månader. Så småningom lärde han&siameserna sig att fatta varandras olikheter och då blev han flockens självklara medelpunkt och allas favoritmyskompis med fluffiga pälsen:p!
 
Jag har 1 oriental och en Thai hona och att introducera kattunge eller samma rastyp har aldrig varit svårt.
Men en vuxen stor katt som är van att ta för sig även om han är snäll är lite mer lurigt.
I går ville han leka med tjejerna och drog ett rally genom huset, inte uppskattat. så vi skyndar på långsamt tills de litar på honom. Vill inte ha ett bakslag nu.
 
Jag har bara släppt ihop. Både vuxna och ungar.

Provade kompostgaller (dubbla) med Maggan. Hon kamikaze-hoppade rakt igenom dem, så stolar och galler flög åt alla håll. Hon blev mer stressad av att vara "isolerad" än av att vara med de andra två trots att de inte kände varandra.
 
Har försökt introducera en vuxen katt till min vuxna katt(som bott med andra katter tidigare och älskat dom) och det visade sig att min är en hatisk bitch mot främlingar 🙃 var väldigt glad att ha ett nät emellan då för det hade kunnat sluta illa. Det var alltså omedelbart mord i sinnet, inget att avvakta och hålla koll på i hopp om att dom löser det så småningom.

Kattungar har dom vuxna fått sniffa på i transportburen först så dom uppfattar att den öht finns(läxa från verkligheten 🙈), men sen har jag bara släppt ihop dom. Inga bekymmer.
 
Har alltid bara släppt ihop dom. Får känslan av att det bara byggs upp spänningar annars. Har även rekommenderat alla kattungeköpare som har katt/katter innan samma sak och det har aldrig varit några problem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 610
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Fungerar det? Kattlucka som läser av kattens chip i nacken? Vi måste göra nåt åt grannens katt som vägrar bo hos dem och kommer in till...
Svar
8
· Visningar
738
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
522
  • Artikel
Hästnyheter Både Patrik Kittel och Therese Nilshagen har tagit kliv uppåt när den nya världsrankningen i dressyr presenterades. Utanför den absolut...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp