Bukefalos 28 år!

Presentera ny kattunge

A

anjo_73

Jag skulle behöva lite tips av er som har flera katter och inte har skaffat katterna samtidigt. Själv har jag haft en ensam katt tidigare, eftersom hon vägrade acceptera någon mer katt här hemma. Att hon var så vansinnigt negativ till att acceptera en katt till, gör antagligen att jag är mer orolig nu än vad som egentligen behövs.

Nu när jag skulle skaffa ny katt, ville jag skaffa två så att de ska få sällskap av varandra. Jag kunde inte få tag på två kattungar som kunde hämtas exakt samtidigt (inte så lätt när det är en speciell ras man absolut vill ha). Jag har alltså redan en kattunge som nu är drygt fyra månader. Om två veckor får jag hämta nästa kattunge, som då är ca 13 veckor.

Vad jag hört så brukar det ju inte vara några problem för dem att acceptera varandras sällskap rätt snabbt när de är så unga. Men hur gör jag bäst när jag ska presentera den nya katten, för att det ska gå så smidigt som möjligt för alla inblandade? Jag har tagit semester, så att jag kan vara hemma första dagarna iaf. Kan ju vara skönt att se att allt går bra innan man lämnar dem ensamma.
 
kattungar brukar inte va nått problem att vänja till andra katter,dom andra kattene förstår vanligvis att det gäller en liten unge som är oerfaren.
men dom kommer ju fastställa vem som är sjef och vem som har första ordet rundt om.

min katt aksepterade aldrig nån annan katt,men då vi skaffade oss denne nya ( som nu är 8 månader )
gjorde vi som så att vi släppte in henne i hallen,der som min äldsta katt inte hadde så mycke egendomsrätt.
han kom in dit och kollade upp denna lilla nya hårbollen.
då hon gick in i vardagsrummet som var hans område blev han dock arg,och drelde till henne en gång,
men mer än så var det inte och dom vänjde sig snabbt till varann.
det är annolunda katter imellan,beroende på personlighet.
hoppas det går bra och lycka till :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 048
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 155
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp