Presentkostnader, vad tycker du?

detordnarsig

Trådstartare
Jag är singel, och varit det under större delen av livet. Alla i min familj och omgivning är par. Det innebär i mitt fall att jag får köpa presenter två gånger till varje hushåll vid födelsedagar. Jag får en från varje hushåll när jag fyller år. När det ska köpas gemensam present så delas kostnaden per hushåll, fast alla andra är par. Hur gör ni andra? Delar ni med på kostnaden per hushåll, oavsett antal i hushållet?

(Jag räknar inte barn här utan det är vuxna med jobb)
 
Jag är singel, och varit det under större delen av livet. Alla i min familj och omgivning är par. Det innebär i mitt fall att jag får köpa presenter två gånger till varje hushåll vid födelsedagar. Jag får en från varje hushåll när jag fyller år. När det ska köpas gemensam present så delas kostnaden per hushåll, fast alla andra är par. Hur gör ni andra? Delar ni med på kostnaden per hushåll, oavsett antal i hushållet?

(Jag räknar inte barn här utan det är vuxna med jobb)
Bra fråga, som jag också har funderat över när jag var singel. Vi köper iofs inte presenter till oss vuxna i någon större utsträckning och absolut inte till respektive. Men när man går ihop om en bröllopspresent eller liknande så kan det bli rätt kännbart. Men jag har inget bra svar.
 
Om vi går ihop och köper present gemensamt så delas kostnaden per vuxen. Det blir ju jättekonstigt om man ska få betala dubbelt så mycket bara för att man är singel.

Vi köper inte heller presenter i särskilt stor utsträckning så det är mest bröllopspresent, person som fyller jämnt osv. som får present.
 
Jag försöker undvika presenter. Men jag skulle inte köpa en present till syrrans man tex. Syskon och föräldrar får räcka. Nu har jag övergått till "speciella tillfällen enbart". Men det är speciella grejer hela tiden, min släkt gillar verkligen att köpa presenter. De flesta är dessutom höginkomsttagare, när jag var student så meddelade jag vad jag hade råd med. De andra fick lägga mer pengar om de ville, men jag var bestämd med den summan jag kunde avvara. Jag är ganska hård fortfarande, jag kan tycka att 200-250kr för en present kan räcka. Som student ville jag inte lägga mer än 100-150 även om mina släktingar la 500/familj.
 
Förutom till allra närmaste familjen så köper vi nog mest presenter när vi är bjudna på kalas och då tycker jag att det faller sig naturligt att blir jag så att säga bjuden på två kalas hos ett par under ett år så blir det ju två presenter, medan någon som är singel bara har ett kalas och får en present liksom. Sen blir det sällan några stora grejer till vuxna oavsett, om det inte är något speciellt.

Går vi ihop hela familjen och köper något större, typ till ett bröllop eller jämt firande tycker jag helt klart att det är rimligt att jag och min partner lägger en större summa än min bror som är själv.
 
Förutom till allra närmaste familjen så köper vi nog mest presenter när vi är bjudna på kalas och då tycker jag väl att det är fullt rimligt att blir jag så att säga bjuden på två kalas hos ett par under ett år så blir det ju två presenter, medan någon som är singel bara har ett kalas och får en present liksom. Sen blir det sällan några stora grejer till vuxna oavsett, om det inte är något speciellt.

Går vi ihop hela familjen och köper något större, typ till ett bröllop eller jämt firande tycker jag helt klart att det är rimligt att jag och min partner lägger en större summa än min bror som är själv.

Jag instämmer helt!
 
Jag köper i princip bara presenter till min dotter. Vi som är (äldre) vuxna har i princip slutat ge varandra presenter, kan möjligtvis vara att man har med sig en vinflaska eller chokladkartong när man blir bjuden på middag eller liknande. OM jag är med på födelsedagskalas för syskonbarnen så får givetvis den som fyller år en present, och där kan det möjligtvis bli "orättvist" eftersom brorsan har tre barn och jag ett, men tycker inte det spelar någon större roll faktiskt!
 
Det låter tokigt att dela kostnad per hushåll, då hade jag nog dragit mig ur och giviet en egen present mer av princip, singlar har normalt mindre ekonomiskt utrymme än par då man inte kan dela kostnader för vissa fasta kostnader. Presenter ger jag annars bara om jag är bjuden och det är mer symboliskt och så till barnen.
 
Köper inte jättemycket presenter. När vi gör det så delar vi på antalet vuxna.

Exempelvis om min pappa fyller år. Han har tre barn, varav ett är singel, ett är gift utan barn och ett är gift med två barn. Köper vi gemensam present delar vi kostnaden på fem.

När det gäller att det blir fler presenttillfällen tycker jag är rimligt att om man går på två firanden så köper man två presenter. Däremot fullt rimligt att en person som är singel lägger mindre pengar på present än ett par. Men det har egentligen inte med antalet personer att göra utan att det är fullt rimligt att folk anpassar sina presenter efter förutsättningar.
 
Köper inte jättemycket presenter. När vi gör det så delar vi på antalet vuxna.

Exempelvis om min pappa fyller år. Han har tre barn, varav ett är singel, ett är gift utan barn och ett är gift med två barn. Köper vi gemensam present delar vi kostnaden på fem.

När det gäller att det blir fler presenttillfällen tycker jag är rimligt att om man går på två firanden så köper man två presenter. Däremot fullt rimligt att en person som är singel lägger mindre pengar på present än ett par. Men det har egentligen inte med antalet personer att göra utan att det är fullt rimligt att folk anpassar sina presenter efter förutsättningar.

Precis, man får ju anpassa presenten efter sin egna förutsättningar. Oavsett om man är singel eller inte. Jag har då aldrig varit med om att någon som fyller år satt en minimikostnad presenten måste kosta.
 
Jag är singel, och varit det under större delen av livet. Alla i min familj och omgivning är par. Det innebär i mitt fall att jag får köpa presenter två gånger till varje hushåll vid födelsedagar. Jag får en från varje hushåll när jag fyller år. När det ska köpas gemensam present så delas kostnaden per hushåll, fast alla andra är par. Hur gör ni andra? Delar ni med på kostnaden per hushåll, oavsett antal i hushållet?

(Jag räknar inte barn här utan det är vuxna med jobb)
Självklart är kostnaden per (vuxen)person inte per par när man delar på presenter.

Och håller med någon ovanstående om att det är ju en present per kalas. Så då får man ju äta kakor oftare och bjuda på kakor mer sällan :). (även om kretsens kalas brukar vara väldigt små så man hamnar ofta inte på partnerns kalas, eller så är det så att herrarna helt enkelt mer sällan omakar sig med födelsedagsfika. Och helt ärligt en påse te blir uppskattad som present.)
 
Senast ändrad:
Ibland har jag funderat på julklappar. Min bror och hans familj (2 vuxna och 3 tonåringar/unga vuxna) köper jag oftast varsin julklapp till medan jag får oftast 1-2 julklappar från hela familjen.

Jag inser hur sniket det låter dock så jag försöker låta bli :o speciellt när jag vet hur besvärlig jag är att köpa julklappar till, jag har ofta svårt att komma på saker att önska mig. Så jag tänker att så länge jag inte har några saker som jag uttryckligen talar om att jag önskar mig så får jag "skylla mig själv" lite.
 
Men om jag går ihop med mina syskon för att köpa en present till mamma så vänder jag mig bara till min bror och jag antar att det är bara han som betalar sin del (som vi delar jämnt på). Men självklart har han det då lite lättare med hushållet i jämförelse med oss andra två som är singlar.
 
Jag är singel, och varit det under större delen av livet. Alla i min familj och omgivning är par. Det innebär i mitt fall att jag får köpa presenter två gånger till varje hushåll vid födelsedagar. Jag får en från varje hushåll när jag fyller år. När det ska köpas gemensam present så delas kostnaden per hushåll, fast alla andra är par. Hur gör ni andra? Delar ni med på kostnaden per hushåll, oavsett antal i hushållet?

(Jag räknar inte barn här utan det är vuxna med jobb)
Säg bort alla presenter vid födelsedagar. Både för dig att ge och att få.
Då slipper du bekymret.
Du kan i stället köpa dig en fin grej/upplevelse åt dig själv. Det blir nog billigare och bättre.
Födelsedagarna kan ni ju fira ändå.
 
Jag är singel, och varit det under större delen av livet. Alla i min familj och omgivning är par. Det innebär i mitt fall att jag får köpa presenter två gånger till varje hushåll vid födelsedagar. Jag får en från varje hushåll när jag fyller år. När det ska köpas gemensam present så delas kostnaden per hushåll, fast alla andra är par. Hur gör ni andra? Delar ni med på kostnaden per hushåll, oavsett antal i hushållet?

(Jag räknar inte barn här utan det är vuxna med jobb)

Jag ger present som tack för inbjudan, lite värdinnegåva ungefär. Syskonbarnen har tvärtom, jag tar med mig present och får tårta, det är ju barn.

Annars tycker jag det är trevligt att ta med något som tack för maten. Inget dyrt eller flådigt, oftast något basic (vilket kan vara att ta med fikabrödet till kaffet om jag är bjuden på eftermiddagskaffe).

Vid något tillfälle har vi skramlat till något speciellt som behövs men är för dyrt att köpa ensam. Känner jag mig obekväm med summan på skramlandet så avböjer jag och köper något eget.
 
Numera köper inte vi syskon presenter till varandra om det inte är jämn födelsedag. Det är så jäkla skönt! Har aldrig köpt present till deras respektive om de inte fyller jämnt.

Har liksom lite svårt för det där att går man på två kalas ger man två presenter, som om kalas och present blir någon slags motprestationer. Men det kanske är jag som är udda/obildad som glatt gått på mina syskons partnerns födelsedagsfikan utan present :D Samma i universitetsstudents-sammanhangen, gärna fika ihop men aldrig/sällan presenter. Ni som ger present per kalas, räcker det med att ha blivit inbjuden för att köpa något, eller vad gäller om jag ex blir bjuden men inte kan komma? Present eller icke?
 
I vår släkt så ger de som är ensamhushåll 1 del medans de som har partner ger 2 delar vid gemensamma presenter, nått annat känns ologiskt känner jag. Ett tag hade jag ingen inkomst så då gav vi mindre än vad vi gör nu, vi har rätt många syskon med flera barn båda två, så det blir gärna många kalas & mkt presenter på ett år 😅 dom vuxna har vi slutat ge till förutom vid jämna födelsedagar, kanske en blomma lr nått om det blir kalas/fika och inte är jämnt kom jag på men inte så mkt mer. Samma "regler" gäller till julen. Hittar jag nått som jag känner skulle passa jättebra till någon i släkten köper jag det som en kul present oavsett tid på året, men då mest för att jag vet personen vill ha det och kommer bli glad. Som vuxen har man ju inte samma behov av presenter, man har egna pengar och oftast köper man det man vill ha själv. Att leta presenter till andra tycker jag också är svårt, jag kommer inte på nått bra, tycker det är jobbigt att trängas i butiker och köper jag från en hemsida blir det krångligt om det ska bytas och ja,.. jag tycker nog mest det blir rörigt 😅 tror dom flesta andra i familjen känner samma, det är bra så som vi gör nu känner jag ☺️🥳
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 095
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 384
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp