Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det får väl ändå anses vedertaget att politiker i USA oftare än i Sverige representerar olika etniska/kulturella grupperingar. I detta fall behövs en VP som tilltalar andra väljare än just vit, äldre man eftersom denna redan är presidentkandidat.

Och såklart så blev Biden presidentkandidat framför Kamala just för att han är vit, äldre man. Och därmed tilltalar en större andel av väljarna.

Men ändå känns det viktigt att peka ut det tydligt i ena fallet men inte i det andra?
 
Uppdateras antalet elektorsröster varje stat får ibland eller är det ett antal som bestämdes för länge sen och ligger kvar oavsett hur en stats befolkningsantal förändras i förhållande till övriga staters?

I USA är det en s.k census (folkräkning) var 10:e år. Denna är politiskt mycket viktig då den ligger till grund bl.a. för elektorsröster men även t.ex. befolkningmässigt baserade ekonomiska stöd, etc. Denna census är absolut inte opolitisk dock. Ambitionen är att räkna alla människor som bor i landet, dvs inte bara amerikanska medborgare utan även personer som befinner sig permanent i landet av andra anledningar (legala eller illegala). Republikanerna ville att frågan om amerikanskt medborgarskap/legal status skulle inkluderas i census-formuläret, vilket demokraterna motsatt sig då man tror att många då skulle undvika folkräkningen helt.

Den notoriska folkbokföring som vi har i Sverige med personnummer är som någon redan skrivit mycket ovanlig internationellt sett, och många länder har likt USA census med jämna mellanrum för att kunna hålla koll på befolkninges storlek.
 
I USA är det en s.k census (folkräkning) var 10:e år. Denna är politiskt mycket viktig då den ligger till grund bl.a. för elektorsröster men även t.ex. befolkningmässigt baserade ekonomiska stöd, etc. Denna census är absolut inte opolitisk dock. Ambitionen är att räkna alla människor som bor i landet, dvs inte bara amerikanska medborgare utan även personer som befinner sig permanent i landet av andra anledningar (legala eller illegala). Republikanerna ville att frågan om amerikanskt medborgarskap/legal status skulle inkluderas i census-formuläret, vilket demokraterna motsatt sig då man tror att många då skulle undvika folkräkningen helt.

Den notoriska folkbokföring som vi har i Sverige med personnummer är som någon redan skrivit mycket ovanlig internationellt sett, och många länder har likt USA census med jämna mellanrum för att kunna hålla koll på befolkninges storlek.

Ok, så då uppdateras antalet elektorer var 10:e år? Det kan väl anses ok. Men jag är helt förbluffad över hur man kan ha ett samhälle utan folkbokföring... låter otroligt ineffektivt!
 
Ok, så då uppdateras antalet elektorer var 10:e år? Det kan väl anses ok. Men jag är helt förbluffad över hur man kan ha ett samhälle utan folkbokföring... låter otroligt ineffektivt!

Jag kan säga att vi svenskar är ett mycket bortskämt folk vad det gäller byråkratisk effektivitet - trots att vi ofta klagar på våra långsamma myndigheter :). Folkbokföringen underlättar inte bara valproceduren utan det mesta som har med myndighetsutövning att göra. Men ett folkbokföringssystem likt vårt har också sina utmaningar - t.ex. att folket litar på att staten inte missbrukar dina personuppgifter. Så är inte fallet för många amerikaner som ser det andra tillägget i konstitutionen, rätten att bära vapen, som ett skydd mot staten lika mycket som mot andra individer.
 
Men jag är helt förbluffad över hur man kan ha ett samhälle utan folkbokföring... låter otroligt ineffektivt!
Det är flera länder som på senare tid har börjat införa personnummer efter svensk modell.
Finns historisk och medicinsk forskning som nästan bara gör att göra här pga. kvaliteten på kyrkobokföringen och att den är så heltäckande så långt bakåt i tiden.
Fastighetsregistret är också något som har varit väldigt välorganiserat tidigt och som svensk personal har hjälpt andra länder att bygga upp hos dem.
Axel Oxenstierna var ett geni som lade grunden till ett välfungerande förvaltningssystem som vi drar nytta av varje dag ännu idag. :)

Traditionellt är svenska system väldigt pålitliga och heltäckande, vilket inte heller är självklart. Se bara på de problem som är aktuella nu med falsk folkbokföring. Sett till helheten är det ett litet antal fall så konsekvenserna på det sättet är inte omfattande, men det som snabbt blir ett samhällsproblem är om pålitligheten börjar vackla - eftersom det, i vår modell, förutsätts i en massa andra sammanhang.
 
Nej, det var reaktionen på ditt inlägg som kallade din analys för "svenska ögon", vilket jag vänder mig emot. Jag tycker inte din analys är representativ, om nu någon är det.

Det är fel att påstå att Biden inte har folkets stöd, när han är den kandidat som har det största folkliga stödet.

Och intressant att direkt peka ut anledningen till att välja en duktig politiker, är en annan än att den personen är en duktig politiker. Det pekas så sällan ut att man oftast tar default-kortet, en vit man med hyfsad ålder, just därför. Därför blir det intressant att det direkt påstås att kvinnan från minoritetsgruppen valts just därför och inte på andra meriter.

Jaha, det var att du minsann inte ville grupperas tillsammans med mig som svensk i det här avseendet :) Nej, jag tror inte heller mina tankar är representativa för det svenska folket i den här frågan, verkligen inte. Å andra sidan är den absoluta majoriteten av det svenska folket väldigt opålästa om amerikansk politik, så jag vet inte om det är nått att sikta på att vara som den gråa massan.

"Det är fel att påstå att Biden inte har folkets stöd, när han är den kandidat som har det största folkliga stödet."
Du har inget som helst bevis för detta påstående.

Angående Kamala Harris så undrar jag om du kan någonting alls om henne, förutom hennes kön och att hon tillhör en minoritetsgrupp? Förutom att du påstår att hon är "en duktig politiker" (vilket hon inte är), förstås.
 
Och såklart så blev Biden presidentkandidat framför Kamala just för att han är vit, äldre man. Och därmed tilltalar en större andel av väljarna.

Detta är ju dock inte sant överhuvudtaget. Kamala gjorde en väldigt dålig insats i primärvalet. Hon pushades ordentligt i media och av demokrater till en början, men hon presterade mycket dåligt i debatterna och föll bakom i opinionsundersökningar/popularitet och fick ge upp.
 
"Det är fel att påstå att Biden inte har folkets stöd, när han är den kandidat som har det största folkliga stödet."
Du har inget som helst bevis för detta påstående.

Ok, förstår jag dig rätt nu: Om du anser att de påståendet är felaktigt så anser du också att det amerikanska systemet inte lyckas välja den person som har det folkliga stödet? Biden är ju trots att vald av den delen av befolkningen som är demokrater och röstberättigade i primärvalet.

Vem anser du har det folkliga stödet bland de demokratiska kandidaterna i primärvalet om det inte är Biden och varför valdes inte denna person av demokraterna i USA till deras presidentkandidat?
 
Jaha, det var att du minsann inte ville grupperas tillsammans med mig som svensk i det här avseendet :) Nej, jag tror inte heller mina tankar är representativa för det svenska folket i den här frågan, verkligen inte. Å andra sidan är den absoluta majoriteten av det svenska folket väldigt opålästa om amerikansk politik, så jag vet inte om det är nått att sikta på att vara som den gråa massan.

"Det är fel att påstå att Biden inte har folkets stöd, när han är den kandidat som har det största folkliga stödet."
Du har inget som helst bevis för detta påstående.

Angående Kamala Harris så undrar jag om du kan någonting alls om henne, förutom hennes kön och att hon tillhör en minoritetsgrupp? Förutom att du påstår att hon är "en duktig politiker" (vilket hon inte är), förstås.
Men hörru, det är ett ganska trist grepp att anta att alla som inte är av din åsikt inte skulle vara pålästa.
 
Jag kan säga att vi svenskar är ett mycket bortskämt folk vad det gäller byråkratisk effektivitet - trots att vi ofta klagar på våra långsamma myndigheter :). Folkbokföringen underlättar inte bara valproceduren utan det mesta som har med myndighetsutövning att göra. Men ett folkbokföringssystem likt vårt har också sina utmaningar - t.ex. att folket litar på att staten inte missbrukar dina personuppgifter. Så är inte fallet för många amerikaner som ser det andra tillägget i konstitutionen, rätten att bära vapen, som ett skydd mot staten lika mycket som mot andra individer.

Tom mer skulle jag säga! Dvs att huvudorsaken för 2A är att skydda mot en förtryckande stat, och för att säkerställa rätten i 1A. Inte så konstigt eller ologiskt när man tänker på hur USA uppstod.
 
Ok, förstår jag dig rätt nu: Om du anser att de påståendet är felaktigt så anser du också att det amerikanska systemet inte lyckas välja den person som har det folkliga stödet? Biden är ju trots att vald av den delen av befolkningen som är demokrater och röstberättigade i primärvalet.

Vem anser du har det folkliga stödet bland de demokratiska kandidaterna i primärvalet om det inte är Biden och varför valdes inte denna person av demokraterna i USA till deras presidentkandidat?

Vi pratar om primärvalet, och ja, så är det absolut. Det folkliga stödet för en kandidat i ett demokratiskt primärval är inte det som bestämmer vem kandidaten blir. Det är det demokratiska partiet som bestämmer vem kandidaten ska bli, och i det beslutet kan de väga in fler saker än tex opinionsundersökningar. Tillsammans med hela grejen med superdelegater som vi kanske inte måste prata om just nu.

Eftersom primärvalet inte är = "det folkliga stödet bland demokrater" så är det lite svårt att säga, särskilt nu. Men, svaret är i princip Bernie. Biden vann pga att övriga kandidater (och till sluuuuuut Obama) när de lagt ner sina egna kampanjer slöt upp bakom Biden. Och därmed slussade sina "anhängare" till honom. Det gjorde förstås Bernie också, men som sagt, har insett mer och mer att jag tror att han inte vill bli president, egentligen.
 
Vi pratar om primärvalet, och ja, så är det absolut. Det folkliga stödet för en kandidat i ett demokratiskt primärval är inte det som bestämmer vem kandidaten blir. Det är det demokratiska partiet som bestämmer vem kandidaten ska bli, och i det beslutet kan de väga in fler saker än tex opinionsundersökningar. Tillsammans med hela grejen med superdelegater som vi kanske inte måste prata om just nu.

Eftersom primärvalet inte är = "det folkliga stödet bland demokrater" så är det lite svårt att säga, särskilt nu. Men, svaret är i princip Bernie. Biden vann pga att övriga kandidater (och till sluuuuuut Obama) när de lagt ner sina egna kampanjer slöt upp bakom Biden. Och därmed slussade sina "anhängare" till honom. Det gjorde förstås Bernie också, men som sagt, har insett mer och mer att jag tror att han inte vill bli president, egentligen.

Hade inte de andra kandidaternas väljare möjlighet att välja vem de vill?
 
Sedan inte att förglömma att Sverige inte varit i krig sedan 1800-talet än mindre blivit invaderad allvarligt (jag räknar inte ryssen 1790) vilket gjort att man kunnat bibehålla grundläggande orsaker till folkbokföring etc. Inga stora folkomflyttningar och dokumentering och byråkrati har kunnat bibehållas obrutna.

Det amerikanska systemet är väl till viss del byggt på det engelska med sk gerrymandering som ger partier stora fördelar valmässigt. Att Trump är en katastrof som president är det väl få som tvistar om, många framstående republikaner har redan gått ut med att de kommer att rösta på Biden (också en orsak till att han nominerades eftersom han har lockat till sig republikaner). Kolla Lincoln Project som gör attackadds på Trump. Riktigt vassa och bra sådana.

Det som är den stora osäkerhetsfaktorn är naturligtvis poströstningen och att Trump kommer att vägra erkänna valresultatet och utmana det juridiskt. Ett minus för honom är att militären som allmänt stött republikanerna nu i undersökningar i allt högre grad kommer att rösta på demokraterna.

Kan Biden ta en av de sk swing states så vinner han. Även om han inte vinner dem så tvingas Trump att lägga resurser som behövs i andra stater där. Texas börjar bli alltmer lila och kommer med demografiförändringen antagligen bli blått om inte 2020 så 2024. Då är demokraterna säkra i två presidentval, minst. Och eftersom Ruth Bader Ginsberg med all säkerhet kommer att dö eller iaf avgå (om hon håller sig vid liv till 20 januari) och senaten flippa så kommer Biden att kunna utnämna en liberal supreme. Man ska inte glömma SC betydelse.

Det här valet är det viktigaste på länge inte bara för US men globalt.
 
Detta är ju dock inte sant överhuvudtaget. Kamala gjorde en väldigt dålig insats i primärvalet. Hon pushades ordentligt i media och av demokrater till en början, men hon presterade mycket dåligt i debatterna och föll bakom i opinionsundersökningar/popularitet och fick ge upp.

Hon kommer att debattera Mike Pence och där kommer hon framstå som ett under av vältalighet, om man har sett Pence i en debatt.
 
Hade inte de andra kandidaternas väljare möjlighet att välja vem de vill?

Vet inte hur du menar. När en kandidat drar sig ur så lägger de sitt stöd ofta bakom en annan kandidat. Det medför att väljarna flockar till den personen eftersom det blir "vår kandidat". Partipiskan viner.
 
Hon kommer att debattera Mike Pence och där kommer hon framstå som ett under av vältalighet, om man har sett Pence i en debatt.

Möjligt! Vicepresidentdebatterna är dock inte så viktiga. Jag tror det blir lite pajkastning och intetsägande. Ingen bryr sig särskilt mycket om Pence.

Det intressanta är om demokraterna lyckas ta sig ur en riktig debattserie mellan Biden och Trump eller inte. De har redan starkt hintat om att de kommer försöka komma undan det.
 
Möjligt! Vicepresidentdebatterna är dock inte så viktiga. Jag tror det blir lite pajkastning och intetsägande. Ingen bryr sig särskilt mycket om Pence.

Det intressanta är om demokraterna lyckas ta sig ur en riktig debattserie mellan Biden och Trump eller inte. De har redan starkt hintat om att de kommer försöka komma undan det.

Det har de inte, även om Joe Biden inte är en bra talare och känd för sina grodor kan han iaf hålla sig till ämnet och inte sväva ut i oväsentligheter som Trump. Sedan kommer få att bry sig om debatterna eftersom väljarna redan vet vem de ska rösta på. Vi pratar inte Kennedy-Nixon här.
 
Jaha, det var att du minsann inte ville grupperas tillsammans med mig som svensk i det här avseendet :) Nej, jag tror inte heller mina tankar är representativa för det svenska folket i den här frågan, verkligen inte. Å andra sidan är den absoluta majoriteten av det svenska folket väldigt opålästa om amerikansk politik, så jag vet inte om det är nått att sikta på att vara som den gråa massan.

"Det är fel att påstå att Biden inte har folkets stöd, när han är den kandidat som har det största folkliga stödet."
Du har inget som helst bevis för detta påstående.

Angående Kamala Harris så undrar jag om du kan någonting alls om henne, förutom hennes kön och att hon tillhör en minoritetsgrupp? Förutom att du påstår att hon är "en duktig politiker" (vilket hon inte är), förstås.

Joe Biden ledde opinionsmätningarna av de demokratiska kandidaterna, både bland demokratiska primärvalsväljare och i andra mätningar med andra urval. Sedan blev han vald enligt den ordning som gäller. Det är svårt att påstå att en annan kandidat skulle ha ett större folkligt stöd med den bakgrunden - tycker jag. Sedan spekuleras det en del i de demokratiska lägren i USA, om att anledningen att Biden har ett så starkt stöd snarare är en tro på att han är den som har störst chans att vinna än att hans politiska program är det bästa.

På det sista skiljer sig våra åsikter. Och ja, jag tycker att Kamala Harris är en duktig politiker som gjort ett bra jobb i sin hemdelstat under lång tid.
 
Vet inte hur du menar. När en kandidat drar sig ur så lägger de sitt stöd ofta bakom en annan kandidat. Det medför att väljarna flockar till den personen eftersom det blir "vår kandidat". Partipiskan viner.

Hur viner partipiskan över vanligt folk?

Självklart har den kandidat som deras egen kandidat stödjer en fördel men folk är ju faktiskt fria att rösta på vem de vill även i USA, hoppas jag iaf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp