Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta stämmer för många nevertrumpers. Många är neocons av den gamla Bush-skolan också. Det är ganska allmänt känt att klubben i washington inte direkt älskar att en dryg Trump kommit in som president.
Det är väl i så fall snarast något som borde ge pluspoäng för Trump?
 
Jag gillar Bernie. Men han är nog den mest karismatiska politiken de hade på startfältet, vilket är lite illa. För visst Bernie har karisma och är vältalig, men inte SÅ.

Men samtidigt så börjar jag undra över hur mycket karisma är tillräckligt, man röstade ju på Trump för att man var trött på politiker och för att han var karismatisk (på sitt sätt). Börjar man förvänta sig för mycket av en politiker?

Nä, karisma är inte allt. Men det betyder mycket!
Att Trump blev vald har IMO förändrat situationen helt och hållet. Det är nu en annorlunda värld rent politiskt.

Hade Bernie stått på sig och vågat ta striden med Biden så hade han vunnit, tror jag. men han hade stött sig med hela etablissemanget, vilket jag tror han trots allt inte ville. Han påstår sig vara ideologiskt styrd, har gjort det länge. Men när tiden kom för att ta striden mot personer som är direkt motställda hans ideologiska position så gjorde han inte det, utan gav sig. Det är inte nått bara jag säger, det delar en hel del av hans starkaste anhängare.
 
Ska jag också hitta på nått du int sagt och sen säga "nä, så är det inte alls" ? Nej, så gör jag inte..

Oj, är hon en människorättskämpe nu ?:)

Hon är en barsk åklagare som profilerat sig som "tough on crime". Fine, det får hon absolut vara.

Hon är väldigt svag i debatter, och inte karismatisk alls. Hon är inte på samma planet som riktigt karismatiska, vältaliga politiker som kan sälja sig som sympatiska personer som arbetar för folkets bästa.

Fast du påstod att det jag angav som spekulationer var partiets valbudskap och då svarade jag på det, eftersom det var käpprätt fel.

Ja, tänk att du och jag kan tycka så olika om politiker. Du är lite för noga med att låtsas som att saker och ting ”är” på ett visst vis, snarare än att du presenterar din åsikt. Det blir lite tråkig debatt-teknik att fel slags åsikter alltid slås ned med att man inte skulle vara påläst - och det här är inte en ur gruppen 100 första trådarna du kör den tekniken.

Kan vi inte debattera åsikter på ett lite mer ”vuxet” sätt?
 
Det är väl i så fall snarast något som borde ge pluspoäng för Trump?
På ett sätt, ja. Jag är inget fan av alla gamla krigsälskare, dvs klubben som Bush, Clinton, Obama och de delarna av etablissemanget som går på den linjen. Så att nån är hatad av dem ger dem ett slags pluspoäng i min bok. Men det innebär ju dock inte att de därmed är "bra".
 
Fast du påstod att det jag angav som spekulationer var partiets valbudskap och då svarade jag på det, eftersom det var käpprätt fel.

Ja, tänk att du och jag kan tycka så olika om politiker. Du är lite för noga med att låtsas som att saker och ting ”är” på ett visst vis, snarare än att du presenterar din åsikt. Det blir lite tråkig debatt-teknik att fel slags åsikter alltid slås ned med att man inte skulle vara påläst - och det här är inte en ur gruppen 100 första trådarna du kör den tekniken.

Kan vi inte debattera åsikter på ett lite mer ”vuxet” sätt?

Vad menar du att jag påstått om valbudskap? Citera så blir det lättare att förstå dig.

Jag ger mina åsikter, jag får anta att du ger dina. Ändå envisas du med att skapa halmgubbar och påstå vad jag "tycker saker och ting är". Varför, är min fråga? Varför inte bara agera utifrån att jag tycker som jag gör, du som du gör, och diskutera ärligt utifrån det?

När har jag sagt att du tycker fel pga att du inte är påläst? Eftersom jag gjort det i 100 trådar bör du kunna hitta många exempel väldigt enkelt.

Jag har frågat dig om en vuxen debatt, väntar på svaret.
 
Nyfiken, kan du berätta vad du tänker på när du pratar om hans kommunikation med Putin? Och vilka andra länders ledare tänker du på, och vad specifikt menar du är korrupt med den konversationen med dem?

Vad är tydligt motsatt till amerikanska folkets (dvs de som röstade på honom, inte demokraternas) intressen i hur han kommunicerat med dessa andra länder?

Undrar även om exempel på när han vände kappan efter vinden pga nått nån rik vän sagt?

...

Det finns riktiga saker att kritisera Trump för. Tom att sätta honom i fängelse för. Men det är inte ovanstående, och detta är en stor anledning att jag tror demokraterna kommer förlora valet.
Nordkorea och Kina tänkte jag på, anmärkningsvärt mest diktatoriska ledare.
Det som är korrupt i grunden är att de är diktatoriska ledare, medan Trump ska vara en demokratiskt vald ledare. Jag tycker att en demokratisk ledare bör ha ett motstånd mot diktaturerna bara i det faktumet, men istället tycker Trump att de är rätt hyvens. Ryssland tyckte han ju skulle få vara med i en grupp med de största länderna (jag ber om ursäkt att jag inte kommer på just nu vad gruppen hette, sitter på mobilen). Plus alla dessa diskussioner om hjälp till hans valkampanj från Ryssland/Putin.

Och tydligt motsatt det amerikanska folkets intressen skulle jag vilja påstå att Rysslands försök att missinformera dem i sociala medier är, vilket Trump får nytta av. Eller vad sägs om dessa belöningar från Ryssland om dödade amerikanska soldater, det sa Trump inget om.

Hans rika vänner: https://www.newsweek.com/president-donald-trump-rich-friends-lot-richer-tax-bill-758234
https://www.politifact.com/truth-o-...ise/1429/eliminate-carried-interest-loophole/

Jag ber om ursäkt med påståendet om vända kappan, just det angick snarare nazister och de extrema grupperna (bra och dåliga personer på båda sidor) - men jag känner inte att det direkt förbättrar min åsikt om honom, snarare tvärtom.

Det är så mycket kring honom att jag kan inte ta upp allt. En gång är en olycka, två gånger en coincidence men tre gånger... eller ca 55 gånger är inte en olycka.
Alltihop gör honom otroligt korrupt.
 
Du kanske inte har hört tongångarna i USA de senaste fyra åren eller nu inför valet? Eller inom partiet när Biden blev frontrunner? Om man inte supportar Biden så innebär det att man älskar Trump och därmed rasism, sexism och alla andra ismer. Vare sig du nu var diehard berniebro eller älskade Yang så MÅSTE du nu rösta Biden, annars är undergången här.

Jag förstår verkligen inte en sak men du kanske kan förklara det för mig:

Om person A älskade Bernie Sanders över allt annat och tror att han är mänsklighetens räddare så borde detta betyda att perosn A samtidigt anser att Trump är rätt kass på att vara president då Sanders och Trumps politik skiljer sig väsentligt. Varför skulle då person A (om person A är taktisk) låta bli att rösta på Biden när han nu ställs mot Trump? När Sanders inte längre är ett alternativ borde Biden vara i minsta fall the least of two evils. Då Bidens politik borde ligga betydligt närmre Sanders än vad Trump gör? Det logiska är att rösta på den kandidat som ligger närmst ens egna ideal även om kandidanten inte är perfekt. Jag har svårt att tro att Trumps politik är närmre Sanders än vad Bidens är.
 
Det finns en hel massa fler demokratiska stater an New York och California. Jag bor i Oregon dar vi alla postrostat sedan 1998.

Har i USA ar det inte problemet att "folk rostar pa Trump om de gillade Sanders", det storsta problemet ar att de inte rostar alls.
 
Nä, karisma är inte allt. Men det betyder mycket!
Att Trump blev vald har IMO förändrat situationen helt och hållet. Det är nu en annorlunda värld rent politiskt.

Hade Bernie stått på sig och vågat ta striden med Biden så hade han vunnit, tror jag. men han hade stött sig med hela etablissemanget, vilket jag tror han trots allt inte ville. Han påstår sig vara ideologiskt styrd, har gjort det länge. Men när tiden kom för att ta striden mot personer som är direkt motställda hans ideologiska position så gjorde han inte det, utan gav sig. Det är inte nått bara jag säger, det delar en hel del av hans starkaste anhängare.
Jag undrar lite iom Trump om man börjat fokusera för mycket på karisma. Jag har läst/hört flera gånger folk som sagt att de saknar de gamla tråkiga politikerna nu med Trump, sagt med humor men jag undrar om det ligger något i det också. Kanske väl optimistiskt men kanske detta leder till att man just inte röstar in "kändisar" bara för att de har karisma, som en läxa.
Jag hoppas det iallafall! För jag tror också att risken finns att det leder till tvärtom också, mera fokus på karisma än politiken i sig, som du säger. Det kan gå åt två olika håll.

Jag är tveksam till det du skriver om Bernie ovan. För jag tycker att han försökte ta striden med Biden, han var ju den sista att dra sig ur och försökte ända till i våras (väl?). Men problemet är att två olika läger bland demokraterna skulle kunna leda till att rösterna fördelades mellan dem och sämre kraftsamling mot Trump. Så prioriteringen blev att försöka få bort Trump i första hand och samla demokraternas röster på en kandidat.
Jag tror dock som du att etablissemanget inom demokraterna inte är så glada i Bernie och hade kunnat göra mera för att stötta honom om de velat, men de ville hellre ha Biden. De är ju mera liberaler på politikskalan till skillnad från Bernie som är lite mera socialdemokrat.
Men de unga har förändrats, vi får se hur det kan komma påverka politiken i framtiden när de blir en större grupp.
 
Jag förstår verkligen inte en sak men du kanske kan förklara det för mig:

Om person A älskade Bernie Sanders över allt annat och tror att han är mänsklighetens räddare så borde detta betyda att perosn A samtidigt anser att Trump är rätt kass på att vara president då Sanders och Trumps politik skiljer sig väsentligt. Varför skulle då person A (om person A är taktisk) låta bli att rösta på Biden när han nu ställs mot Trump? När Sanders inte längre är ett alternativ borde Biden vara i minsta fall the least of two evils. Då Bidens politik borde ligga betydligt närmre Sanders än vad Trump gör? Det logiska är att rösta på den kandidat som ligger närmst ens egna ideal även om kandidanten inte är perfekt. Jag har svårt att tro att Trumps politik är närmre Sanders än vad Bidens är.
Jag tror att man är mera orolig över risken att de låter bli att rösta alls nu.
Det var ju det som hände vid förra valet. En del demokrater gillade inte Clinton, och valde att hellre låta bli att rösta överhuvudtaget. Så man försöker istället välja en mera mellanmjölk kandidat för att locka så många demokrater som möjligt.

(Och hoppas på att Bernies röstare är så anti-Trump (vilket de flesta är tror jag) att de röster på demokraternas kandidat ändå för de har inget annat val om de vill få bort Trump.)
 
Jag tror inte att ni forstar hur langt till vanster Bernie ar. Har i USA ar det inte manga som anser att han ar 'charismatic" har ser de flesta kommunismen komma in i vardagsrummet nar de hor och ser honom.
 
I Sverige sänktes nyligen inkomstskatten för de med högst inkomst med hela 10 procent på ett bräde apropå din första länk. De med allra högst inkomst i Sverige betalar i flera fall nästan ingen skatt alls.

Apropå den andra länken, varför gjorde den tidigare administrationen i USA, Obama och Clinton inga ansträngningar för att stoppa möjlighet att slippa betala skatt som beskrivs i länken?
 
Jag tror inte att ni forstar hur langt till vanster Bernie ar. Har i USA ar det inte manga som anser att han ar 'charismatic" har ser de flesta kommunismen komma in i vardagsrummet nar de hor och ser honom.
Jag ser det som så att Bernie och de som anses vara vänster i USA egentligen är snäppet mer höger än vänstern i andra länder. Men jag har också i åtanke det som du säger, uppfattningen ser litet annorlunda ut i USA. Eller försöker ha det i åtanke iaf. :)
 
Om man inte forstar kulturen och hur folk tanker kan man ju knappast forsta nagot sa kanslofyllt som politiken. Jag ar mycket langt fran Trump, men jag hor vad de som rostat fram honom sager ... och i manga fall forstar jag vad de vill.
Att bara lyssna pa de politiker man sjalv rostar pa, att lyssna pa de man haller med, gor att man inte alls forstar varfor och hur man kunde forlora.

Jag var overtygad om att Trump hade en ordentlig chance att vinna forra valet ... Mycket for att jag horde hur oerhort illa omtykt Hillary var och som ar tradition "over here" ... gillar man inte sitt parti's representant sa rostar man inte alls.
 
I Sverige sänktes nyligen inkomstskatten för de med högst inkomst med hela 10 procent på ett bräde apropå din första länk. De med allra högst inkomst i Sverige betalar i flera fall nästan ingen skatt alls.

Apropå den andra länken, varför gjorde den tidigare administrationen i USA, Obama och Clinton inga ansträngningar för att stoppa möjlighet att slippa betala skatt som beskrivs i länken?
What about-ism är inget som jag gillar. Att något är dåligt utesluter inte annat som är dåligt, bägge sakerna är fortfarande dåliga.
 
Jag tror inte att ni forstar hur langt till vanster Bernie ar. Har i USA ar det inte manga som anser att han ar 'charismatic" har ser de flesta kommunismen komma in i vardagsrummet nar de hor och ser honom.
Och ändå ser de inte kommunismen i typ vita huset när Trump talar sig varm om Putin.
Det är underligt.
 
Jag ser det som så att Bernie och de som anses vara vänster i USA egentligen är snäppet mer höger än vänstern i andra länder. Men jag har också i åtanke det som du säger, uppfattningen ser litet annorlunda ut i USA. Eller försöker ha det i åtanke iaf. :)
Jag tycker att Bernie är faktiskt så nära socialdemokrat som man kan vara i USA, iallafall i jämförelse med Sveriges parti.
Men själva demokraterna som parti i USA så håller jag med dig.
 
Om man inte forstar kulturen och hur folk tanker kan man ju knappast forsta nagot sa kanslofyllt som politiken. Jag ar mycket langt fran Trump, men jag hor vad de som rostat fram honom sager ... och i manga fall forstar jag vad de vill.
Att bara lyssna pa de politiker man sjalv rostar pa, att lyssna pa de man haller med, gor att man inte alls forstar varfor och hur man kunde forlora.

Jag var overtygad om att Trump hade en ordentlig chance att vinna forra valet ... Mycket for att jag horde hur oerhort illa omtykt Hillary var och som ar tradition "over here" ... gillar man inte sitt parti's representant sa rostar man inte alls.
Det där sista hoppas jag är något som kan förändras nu när man sett vad som kan hända när man gör så. Vad tror du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp