Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sezziyanen

Trådstartare
Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet.

2016 var första gången jag följde ett amerikanske val noggrant från primärval till slut, lyssnade på alla debatter, läste så mycket jag hann med, osv. Det gjorde att jag fick upp mer intresse för amerikansk politik, och har sen följt allt jag kunnat sen dess relativt mycket i detalj.

Det är löjligt nära nu, men känns ändå så långt borta. Det är inte alls samma ruljans som det var förra gången, av delvis givna anledningar förstås.

Undrar om nån annan här följer utvecklingen seriöst? Jag pratar inte nu om pajkastning eller enkla återberättade anekdoter från nån svensk journalist som inte riktigt följer situationen på allvar. Är inte intresserad av blablabla Trump (finns väl en tråd om att diskutera trump som person redan?), utan situationen inför/i valet och vad som händer med kandidaterna, deras framträdanden, osv.

Mina personliga åsikter om kandidaterna är inte så särskilt viktiga, jag kan se för- och nackdelar hos de flesta människor, och tycker inte att endera är en passande person att vara POTUS. Båda kandidater samt deras vicekandidater är totalt fruktansvärda rörande, för mig, absolut viktigaste frågorna.

Situationen just nu:

Vi kan även tippa/sia om vad vi tror kommer hända. Jag tror just nu följande saker:
  • Sannolikt vinner Trump igen, pga anledningar vi kan gå in på. Men främst för att demokraterna spenderat 4 år med att försöka avsätta Trump istället för att få fram ett par bra kandidater. Att de inte lyckades med det förstnämnda har bara stärkt Trump. Covid-effekter har försvårat det betydligt för republikanerna dock.
  • Om Biden vinner kommer han inte vara president i 4 år, jag skulle gissa på att han drar sig tillbaka pga hälsoskäl och Kamala tar över efter en viss period.
  • Det bästa för den allmänna situationen i amerikanska städer med våld, kriminalitet och förstörelse just nu är om Biden vinner. Vinner Trump kommer våldet eskalera och nationalgarde eller dyl kommer behöva gå in. Detta kommer i sig förstås leda till fler motsättningar.
  • Demokraterna kommer göra nån slags försök att undvika de traditionella presidentvalsdebatterna. Pelosi har redan sått fröet, hon gör inte såna uttalanden utan demokraternas godkännande. Möjliga skäl som anges kommer vara COVID, felaktigheter i Trump som person. Kanske kommer detta leda till ett anpassat format som tex onlinedebatt eller statements om olika ämnen.
  • Det kommer bli väldans rabalder om poströstning, oavsett vem som först vinner valet så kommer detta bli en issue och antagligen omräkningar och diskussioner om det inte blir en väldigt överväldigande vinst för endera sida.
  • Om republikanerna lyckas pressa demokraterna in i traditionella, vanliga debatter så kommer det vara katastrof för demokraterna. Biden har inte en chans att hänga med i ett sånt format. I en livedebatt ser jag det som Trump har i princip allt att vinna och Biden allt att förlora i nuläget. Det hade varit mycket annorlunda med Bernie, där hade Trump kunnat få det riktigt svårt.
 
Trump valdes i mycket som en protest mot den politiska korruptionen och Clinton sågs som en representant för den. Att demokraterna nu återigen väljer en kandidat som Biden som i allra högsta grad står för samma som Clinton visar hur stort problemet är.
 
Jag tycker framförallt det är obegripligt att demokraterna, på 4 år, inte lyckats skaka fram en bättre kandidat än Biden. Fullständigt obegripligt.

Jag tror Trump kommer att vinna igen, ganska säkert.

Jag orkar inte följa dem i nyheterna, framförallt inte TV-sändningarna. Jag släcker ner eller lämnar rummet. Det är bara så bedrövligt alltsammans.
 
Trump valdes i mycket som en protest mot den politiska korruptionen och Clinton sågs som en representant för den. Att demokraterna nu återigen väljer en kandidat som Biden som i allra högsta grad står för samma som Clinton visar hur stort problemet är.

Jo, mycket så är det. Och det spelar ingen roll hur korrupt Trump är, eller vilka andra personliga fel nån anser han har; han är inte en karriärpolitiker och det räckte alldeles väl.
 
Jo, mycket så är det. Och det spelar ingen roll hur korrupt Trump är, eller vilka andra personliga fel nån anser han har; han är inte en karriärpolitiker och det räckte alldeles väl.
Det är ju svårt att veta men jag har inte fått bilden av Trump som en korrupt politiker, han skrävlar och överdriver och han spelar säkert inte alltid helt efter reglerna men inte att han styrs av andra intressen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är inte alls säker på att Trump kommer att vinna, och om han gör det beror det helt på demokraternas Biden, han är Trumps starkaste kort att bli återvald.
 
Det är ju svårt att veta men jag har inte fått bilden av Trump som en korrupt politiker, han skrävlar och överdriver och han spelar säkert inte alltid helt efter reglerna men inte att han styrs av andra intressen.
Nej han styrs bara av sina egna intressen och det är där hans korruption kommer in. Jag tror inte att han säljer sig till några intressen däremot är jag fullständigt övertygad om att han köper det han vill genom antingen mutor eller utpressning.
 
Vad det galler att demokraterna inte "kunde hitta nagon battre kandidat an Biden" sa var det 24 demokrater som stallde upp i primaries men de fick mycket daligt gensvar och droppade ut tills det bara var Biden, som fick flest positiva roster och basta gensvaret, kvar.
Varfor Biden ar en bra kandidat just nu ar for att han ar mycket omtyckt av bada partier och hans politiska synpunkt ar mycket mer i "mitten" an de andra i primaries.
 
Vad det galler att demokraterna inte "kunde hitta nagon battre kandidat an Biden" sa var det 24 demokrater som stallde upp i primaries men de fick mycket daligt gensvar och droppade ut tills det bara var Biden, som fick flest positiva roster och basta gensvaret, kvar.
Varfor Biden ar en bra kandidat just nu ar for att han ar mycket omtyckt av bada partier och hans politiska synpunkt ar mycket mer i "mitten" an de andra i primaries.

Det är inte riktigt hela sanningen. Demokraterna pushar den de vill pusha, Biden blev till sist utvald av DNC. Den som tror att det är en öppen och ärlig debatt och tävling inom DNC om kandidatposten följde inte primärvalet 2016 heller. Biden är gammal i spelet. Han är inte kandidat pga att han på nått sätt har stödet hos folket. Men han har flera decennier i politiken och förstås relativt starka kontakter.

Det är väldigt avslöjande NÄR Obama till slut gick in och "gav sitt stöd" för Biden, hans vicepresident.

I början av primärvalet var det Kamala som pushades starkt, tillsammans med vissa andra. Bernie hade sin egna rörelse och skara supporters, men han har ingen stark ställning inom DNC, varför han inte kunde bli kandidat varken i år eller 2016. Han ger upp alldeles för lätt också, ska jag vara ärlig tror jag inte han vill vara president, egentligen. Han är nöjd som det är.

Biden håller på att falla itu. Det finns inte en chans att han kan vara president i fyra år om han nu inte ska vara nån slags marionettfigur som ler och vinkar.

Valet av Kamala som vicepresident var också väldigt svagt, men de kör med kvinnlig minoritets-kortet och hoppas det ska ge en effekt. Det är lite skrattretande när man kommer ihåg hur Kamala attackerade Biden under primärvalet, men en möjlig presidentpost trumfar förstås det.
 
Det är inte riktigt hela sanningen. Demokraterna pushar den de vill pusha, Biden blev till sist utvald av DNC. Den som tror att det är en öppen och ärlig debatt och tävling inom DNC om kandidatposten följde inte primärvalet 2016 heller. Biden är gammal i spelet. Han är inte kandidat pga att han på nått sätt har stödet hos folket. Men han har flera decennier i politiken och förstås relativt starka kontakter.

Det är väldigt avslöjande NÄR Obama till slut gick in och "gav sitt stöd" för Biden, hans vicepresident.

I början av primärvalet var det Kamala som pushades starkt, tillsammans med vissa andra. Bernie hade sin egna rörelse och skara supporters, men han har ingen stark ställning inom DNC, varför han inte kunde bli kandidat varken i år eller 2016. Han ger upp alldeles för lätt också, ska jag vara ärlig tror jag inte han vill vara president, egentligen. Han är nöjd som det är.

Biden håller på att falla itu. Det finns inte en chans att han kan vara president i fyra år om han nu inte ska vara nån slags marionettfigur som ler och vinkar.

Valet av Kamala som vicepresident var också väldigt svagt, men de kör med kvinnlig minoritets-kortet och hoppas det ska ge en effekt. Det är lite skrattretande när man kommer ihåg hur Kamala attackerade Biden under primärvalet, men en möjlig presidentpost trumfar förstås det.

Lat oss bara saga att jag som bor i USA ... i en Demokratisk stat ... inte alls haller med dig. Det ar dock lite lustigt att se hur "Svenska ogon" ser pa var politik.
 
Lat oss bara saga att jag som bor i USA ... i en Demokratisk stat ... inte alls haller med dig. Det ar dock lite lustigt att se hur "Svenska ogon" ser pa var politik.

Jag skulle nog inte vilja säga att den där kassa analysen är representativ för ”Svenska ögon”. Full av förakt för ett annat lands valprocess och förakt mot kvinnliga politiker.

Jag tycker också det är synd att inte en annan kandidat kunde väljas, eftersom jag tycker det är synd att valet ska behöva stå mellan två riktigt gamla gubbar som sedan länge passerat pensionsåldern, varav en visat sig sakna respekt för både ämbetet och det amerikanska folket. Men bakom Biden var stödet för de andra kandidaterna alldeles för splittrat och svagt, både i Demokraterna och hos folket. Så det är ett val av den kandidat med störst chans, att på denna korta tid, kunna utmana Trump. Vilket är lite av en ödesfråga, samtidigt som 4 år till av kaos också kommer att kunna passera, precis som de senaste 4.
 
Lat oss bara saga att jag som bor i USA ... i en Demokratisk stat ... inte alls haller med dig. Det ar dock lite lustigt att se hur "Svenska ogon" ser pa var politik.

Jag ser väl på amerikansk politik som väldigt märklig. Ett politiskt system som knappt är demokratiskt ens. Svårt för folk att registrera sig och gå och rösta. Den som får flest faktiska röster behöver inte vara den som vinner (Clinton fick ju fler röster än Trump och ändå vann Trump). Bara det att man måste registrera sig för att få rösta är otroligt märkligt tycker jag! Här i Sverige får man sitt röstkort om man är berättigad att rösta och man kan rösta under flera dagar så att alla har möjlighet att rösta oavsett ens arbetstider. Tröskeln för att få rösta verkar vara högre i USA än i Sverige. Men främst är det det faktum att det inte är den som får flest röster som vinner utan den som får flest elektorsröster (heter det så?). Mindre demokratiskt.

Sen att det amerikanska folket verkar ha ett stort politikerförakt och föredrar politiker som inte är politiker är väldigt märkligt tycker jag.

Det framstår helt enkelt som ett väldigt märkligt system som inte alltid är så demokratiskt.
 
Bara det att man måste registrera sig för att få rösta är otroligt märkligt tycker jag!
Det där tror jag hänger ihop med att få länder inte har så pålitlig folkbokföring som Sverige.

Och speciellt inte haft det när valsystemets rutiner utvecklades. Som jag förstår det är meningen att ge en tidsram för att utreda om de aktuella personerna har rösträtt eller ej? Sen kanske inte alla har fungerande adresser för att ta emot röstkort? Så att bara printa ur befintligt register är inte ett så självklart alternativ som det framstår för oss.
Sen kan väl olika varianter av registreringssystem vara bättre eller sämre upplagda. Utan att vara direkt insatt så har jag känslan att USAs inte hör till de mer användarvänliga?

Jag är mer förundrad över att det verkar vara så svårt att ordna praktiska möjligheter för folk att kunna genomföra röstningen. Med fungerande system för förtidsröstning och att vallokalerna har tillräcklig kapacitet.
 
Det där tror jag hänger ihop med att få länder inte har så pålitlig folkbokföring som Sverige.

Och speciellt inte haft det när valsystemets rutiner utvecklades. Som jag förstår det är meningen att ge en tidsram för att utreda om de aktuella personerna har rösträtt eller ej? Sen kanske inte alla har fungerande adresser för att ta emot röstkort? Så att bara printa ur befintligt register är inte ett så självklart alternativ som det framstår för oss.
Sen kan väl olika varianter av registreringssystem vara bättre eller sämre upplagda. Utan att vara direkt insatt så har jag känslan att USAs inte hör till de mer användarvänliga?

Jag är mer förundrad över att det verkar vara så svårt att ordna praktiska möjligheter för folk att kunna genomföra röstningen. Med fungerande system för förtidsröstning och att vallokalerna har tillräcklig kapacitet.

Hela systemet verkar vara upplagt för att göra tröskeln så hög som möjligt för folk att faktiskt kunna rösta. Jag tror att man förlorar väldigt många människors röster på det sättet.
 
Det är inte riktigt hela sanningen. Demokraterna pushar den de vill pusha, Biden blev till sist utvald av DNC. Den som tror att det är en öppen och ärlig debatt och tävling inom DNC om kandidatposten följde inte primärvalet 2016 heller. Biden är gammal i spelet. Han är inte kandidat pga att han på nått sätt har stödet hos folket. Men han har flera decennier i politiken och förstås relativt starka kontakter.

Det är väldigt avslöjande NÄR Obama till slut gick in och "gav sitt stöd" för Biden, hans vicepresident.

I början av primärvalet var det Kamala som pushades starkt, tillsammans med vissa andra. Bernie hade sin egna rörelse och skara supporters, men han har ingen stark ställning inom DNC, varför han inte kunde bli kandidat varken i år eller 2016. Han ger upp alldeles för lätt också, ska jag vara ärlig tror jag inte han vill vara president, egentligen. Han är nöjd som det är.

Biden håller på att falla itu. Det finns inte en chans att han kan vara president i fyra år om han nu inte ska vara nån slags marionettfigur som ler och vinkar.

Valet av Kamala som vicepresident var också väldigt svagt, men de kör med kvinnlig minoritets-kortet och hoppas det ska ge en effekt. Det är lite skrattretande när man kommer ihåg hur Kamala attackerade Biden under primärvalet, men en möjlig presidentpost trumfar förstås det.
Hur menar du att det var avslöjande när Obama gick in och gav sitt stöd?

Och alltså, Sanders gav ju helt rimligt upp när det blev tydligt att han inte skulle kunna få tillräckligt många röster för att ha en rimlig chans i primärvalet. Tyvärr.

Sedan är väl valet av Kamala som vicepresidentkandidat rimlig ur det perspektivet, men tråkigt att det innebär att partiet inte drar åt vänster så sett.
 
Hur menar du att det var avslöjande när Obama gick in och gav sitt stöd?

Och alltså, Sanders gav ju helt rimligt upp när det blev tydligt att han inte skulle kunna få tillräckligt många röster för att ha en rimlig chans i primärvalet. Tyvärr.

Sedan är väl valet av Kamala som vicepresidentkandidat rimlig ur det perspektivet, men tråkigt att det innebär att partiet inte drar åt vänster så sett.

Det var avslöjande att han gjorde det extremt sent och motvilligt. För mig är det tydligt att han egentligen inte har någon särskild respekt eller tillit för Biden, vilket jag förstår då Obama trots sina fel är en mycket intelligent person. Han ser förstås statusen på Biden.

Nja, det var inte bara det jag pratade om (dvs att Sanders "gav upp"). Han gav upp tidigare än så, han var vek i primärdebatterna och stog inte på sig. Dessutom gör han nu samma sak som 2016 och stödjer öppet en kandidat som inte står alls för det (han påstår sig) stå för. Efter att ha blivit direkt saboterad av DNC.

DNC är inte särskilt "vänster" så det är rätt väntat IMO. De spelar dock på de tongångarna när de kan. Bernie var till exempel ett bra verktyg för att försöka samla in så många progressiva i fållan man kunde och sen försöka fösa dem till en kandidat som lyder etablissemanget till punkt och pricka.
 
Lat oss bara saga att jag som bor i USA ... i en Demokratisk stat ... inte alls haller med dig. Det ar dock lite lustigt att se hur "Svenska ogon" ser pa var politik.

Det förvånar mig inte kanske extremt mycket att du inte håller med mig om du är demokrat och bor i en demokratisk stat, vilket jag då gissar är kalifornien eller new york?

Ibland är det bra att försöka se på en situation från ett perpektiv som inte är inne i situationen, så att säga.

Men jag blir nyfiken om du vill säga vad du inte håller med mig om?
 
Under sommarens renoveringsprojekt så har jag lyssnat på USApodden eller ja, valpodden från första avsnittet. Man blir ju helt matt hur det fungerar över pölen. Man kan ju ha sina åsikter om svensk politik, men systemet vi har ska vi nog värna över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp