Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar hur mycket avslöjandena Bob Woodward återger i Rage (eller kanske framförallt de inspelade samtalen med Trump) kommer att påverka... Normalt sett hade det väl varit något som fått folk att reagera, men det har varit så många avslöjanden som inte gett någon effekt överhuvudtaget.
 
Undrar hur mycket avslöjandena Bob Woodward återger i Rage (eller kanske framförallt de inspelade samtalen med Trump) kommer att påverka... Normalt sett hade det väl varit något som fått folk att reagera, men det har varit så många avslöjanden som inte gett någon effekt överhuvudtaget.

Inte mycket, Trump anhängare skiter ju fullständigt vad som än kommit fram. Däremot kanske det kan påverka de som inte bestämt sig ännu, förhoppningsvis. Vet att jag iaf kommer sitta klistrad vid datorn den 3 november även om det antagligen kommer ta flera dagar innan alla rösterna är räknade och sedan är frågan vad Trump kommer göra, han har redan mer eller mindre sagt att han inte kommer acceptera valresultatet. Så han kan säkert dra ut på processen. Men om inte det sker en lagändring så vid midnatt 20 januari ska han vara ute ur WH. Som sagt tror inte GOP kommer stödja honom om han vägrar att överlämna till Biden.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/elections/election-states-biden-trump.html

Och sedan är det minst lika viktigt att Dems tar tillräckligt många delstater för att få majoritet i kongressen liksom de har det i huset.
 
Inte mycket, Trump anhängare skiter ju fullständigt vad som än kommit fram. Däremot kanske det kan påverka de som inte bestämt sig ännu, förhoppningsvis. Vet att jag iaf kommer sitta klistrad vid datorn den 3 november även om det antagligen kommer ta flera dagar innan alla rösterna är räknade och sedan är frågan vad Trump kommer göra, han har redan mer eller mindre sagt att han inte kommer acceptera valresultatet. Så han kan säkert dra ut på processen. Men om inte det sker en lagändring så vid midnatt 20 januari ska han vara ute ur WH. Som sagt tror inte GOP kommer stödja honom om han vägrar att överlämna till Biden.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/elections/election-states-biden-trump.html

Och sedan är det minst lika viktigt att Dems tar tillräckligt många delstater för att få majoritet i kongressen liksom de har det i huset.
Funderar på om biten att han var medveten om riskerna med Covid-19 i större utsträckning än han gett sken av kan påverka. Eftersom att det påverkat befolkningen i stor utsträckning men samtidigt så trängs ju hans supporters när han ska tala... och jag kommer också sitta spikad 3 november, precis som förra valet. När det blev började märkas att Trump skulle ta hem det så fick jag massa skovkänningar, hoppas på mindre MS-symtom denna gång (även om jag inte vågar tro på det). :D
 
Funderar på om biten att han var medveten om riskerna med Covid-19 i större utsträckning än han gett sken av kan påverka. Eftersom att det påverkat befolkningen i stor utsträckning men samtidigt så trängs ju hans supporters när han ska tala... och jag kommer också sitta spikad 3 november, precis som förra valet. När det blev började märkas att Trump skulle ta hem det så fick jag massa skovkänningar, hoppas på mindre MS-symtom denna gång (även om jag inte vågar tro på det). :D
Ja herrejösses, jag minns när Trump valdes. Tidigare på kvällen/natten hade jag roat mig med tanken på "Tänk om han blir vald, undra vad som händer då :idea::laugh:" Och ju senare det blev så blev jag mera chockad.
Mamma klev upp då muttrande över att jag (och pappa) var fortfarande vaken men jag sa bara "Trump vann!" Med den här uppsynen: :eek:

Hade inte förväntat mig det minst sagt.
 
Har den försäkringen ett tak? Dvs om ni (mot förmodan hoppas jag) skulle drabbas av något extremt dyrbart, täcker försäkringen även detta? Det finns ju skador/sjukdomar där kostnaderna blir astronomiska.

(När tror du förresten att USA öppnar sina gränser för besökare igen...? En avancerad gissning? Off topic men jag får passa på när jag har dig på tråden ;-) )

Yes, var forsakring har inget tak och vi behover inte vanta pa dyra och langa operationer. Maken's ryggoperation (han fick 4 discar utbytta i ryggen) tog 5 eller 6 veckor att planera. Operationen tog over 9 timmar att utfora ... allt ingick.
Nar Trump oppnar granserna igen har jag absolut ingen aning om ... inte ens en vild gissning sa har i Trump tider.

Att det redovisas vart skatten går är väl knappast något unikt för USA? Däremot skickas det kanske inte ut en fysisk skattesedel varje månad (?) om det är det du menar :)

Inte varje manad, nej. Men det star pa min skattsedel exact pa oret vad jag betalat for tex skolorna i min stad och hur mycket som gatt till "ovriga" skolor innom staten, och manga liknande poster inte nagot jag sett pa en Svensk skattsedel, men det kanske har andrats.

Men man får skilja mellan individer och struktur. Det är fantastiskt att du och din make har så bra pensioner och försäkringar. Men det betyder inte att merparten av amerikaner har det. Och att det finns trevliga och sympatiska trumpväljare och majoriteten som stödjer Trumps rasistiska och katastrofala politik, inrikes och utrikes. Och du bor som du påpekat i en demokratisk stat med generösare system, medan många av de röda staterna får betydligt mindre för pengarna och dessutom har sämre inkomst. Just nu tömmer många sina 401k och lever på krediter. Särskilt efter att Washington inte kunnat komma överens om ett nytt stödpaket och moratorium på att förbjuda att hyresgäster inte kan vräkas inte gäller längre.

Det har var sa manga olika inriktningar att jag inte kan svara utan en roman ... som jag inte tanker skriva. Mycket av det du tar upp ar klart kulturellt.

Jag tanker bara lagga till att jag bott i 7 (or maybe 8? it's early) olika stater, bade med djupt republikanskt styre (som South Carolina) och Demokratiskt och swing stater och det jag lart mig mest genom att bo pa sa manga olika platser ar att man inte kan bedomma "hur det ar i Amerika" ... man maste titta pa varje stat forsig.
Hur manga i Sverige vet, foresten, att California (40 millioner innevanare) har en egen "Obama Care" och att det finns fler stater som ocksa har det?

Nagon fragade om vara skattesatser har i Oregon. Var Federala (till Amerika i stort) skatt har brackets
fran 0 ($0- 15000 inkomst) - 37% ($600000 + inkomst. (tjanar man motsvarande en million Svenska kronor blir skatten nagonstans mellan 12 -15%)
Oregon's hogsta tax bracket ar 9.90% Det ar bara Hawaii, California, och New Jersey som har hogre inkomstskatt an Oregon. De flesta ligger mellan 4-6%.
 
Appropa skatt i USA ... Har i Oregon har vi ingen moms, liksom i 4-5 till stater.
I Florida har de ingen inkomstskatt, Liksom i 9-10 fler stater.
New Hampshire har ingen inkomstskatt och ingen moms, inte heller nagon arvsskatt eller "estate" skatt. New Hampshire anses ha en dyr fastighets skatt pa 2.3% av taxeringsvardet pa fastigheten.
New Hampshire har mycket bra ekonomi med bra fungerande och billig sjukvard.
Google talade om att mest skattevanliga stater ar:
Wyoming, Nevada, Tennessee, Florida, and Alaska.
De stater som ar minst skattevanliga ar:
Illinois, Connecticut, New York (what a surprise:cautious: :angel:), Wisconsin, New Jersey, och till min forvaning Nebraska.

Och nu har jag fatt nog av skatter for i kvall och ska titta pa film med Maken.
 
Appropa skatt i USA ... Har i Oregon har vi ingen moms, liksom i 4-5 till stater.
I Florida har de ingen inkomstskatt, Liksom i 9-10 fler stater.
New Hampshire har ingen inkomstskatt och ingen moms, inte heller nagon arvsskatt eller "estate" skatt. New Hampshire anses ha en dyr fastighets skatt pa 2.3% av taxeringsvardet pa fastigheten.
New Hampshire har mycket bra ekonomi med bra fungerande och billig sjukvard.
Google talade om att mest skattevanliga stater ar:
Wyoming, Nevada, Tennessee, Florida, and Alaska.
De stater som ar minst skattevanliga ar:
Illinois, Connecticut, New York (what a surprise:cautious: :angel:), Wisconsin, New Jersey, och till min forvaning Nebraska.
Mycket intressant. Svårt att förstå och greppa, när man levt i Sverige, men mycket intressant.
 
Appropa skatt i USA ... Har i Oregon har vi ingen moms, liksom i 4-5 till stater.
I Florida har de ingen inkomstskatt, Liksom i 9-10 fler stater.
New Hampshire har ingen inkomstskatt och ingen moms, inte heller nagon arvsskatt eller "estate" skatt. New Hampshire anses ha en dyr fastighets skatt pa 2.3% av taxeringsvardet pa fastigheten.
New Hampshire har mycket bra ekonomi med bra fungerande och billig sjukvard.
Google talade om att mest skattevanliga stater ar:
Wyoming, Nevada, Tennessee, Florida, and Alaska.
De stater som ar minst skattevanliga ar:
Illinois, Connecticut, New York (what a surprise:cautious: :angel:), Wisconsin, New Jersey, och till min forvaning Nebraska.

Och nu har jag fatt nog av skatter for i kvall och ska titta pa film med Maken.
Förmodligen en korkad fråga, men... Om där inte finns inkomstskatt, moms etc - hur finansieras exempelvis vägbyggen? Och liknande, som inte ägs av företag och inte inbringar inkomst i sig.
 
Förmodligen en korkad fråga, men... Om där inte finns inkomstskatt, moms etc - hur finansieras exempelvis vägbyggen? Och liknande, som inte ägs av företag och inte inbringar inkomst i sig.

USA är experter på att ha ett enormt budgetunderskott och helt enkelt låna in pengarna från medborgarna istället för att beskatta dem. Oavsett styrande parti har det pågått länge.
 
Tillexempel New Hampshire (som ju ofta ses som ett skatte paradis) har en (for USA) hog skatt for foretag.
De beskattar bade kopare och saljare med runt $7 per $1000 nar fastigheter saljs/kops.
NH har ocksa en (i forhallande till ovriga USA) mycket hog skatt pa tobak och har typ "systembolag" dar staten skoter all forsaljning av alkohol som beskattas. (Vilket ocksa ar kontroversiellt da vissa funderar pa om det ar "bootlegging" pa grund av att de inte har nagon sales tax 😶)
NH har, atminstone fore pandemic, en mycket halsosam och blommande ekonomi.

Florida har en relativt lag "property" skatt och en relativt hog moms da de lever pa turism, att pensionarer flyttar in, och foretag etablerar sig innom turismen. avsaknad av Inkomst skatt ar for att locka in folk att jobba i turistnaringen.
 
Tillexempel New Hampshire (som ju ofta ses som ett skatte paradis) har en (for USA) hog skatt for foretag.
De beskattar bade kopare och saljare med runt $7 per $1000 nar fastigheter saljs/kops.
NH har ocksa en (i forhallande till ovriga USA) mycket hog skatt pa tobak och har typ "systembolag" dar staten skoter all forsaljning av alkohol som beskattas. (Vilket ocksa ar kontroversiellt da vissa funderar pa om det ar "bootlegging" pa grund av att de inte har nagon sales tax 😶)
NH har, atminstone fore pandemic, en mycket halsosam och blommande ekonomi.

Florida har en relativt lag "property" skatt och en relativt hog moms da de lever pa turism, att pensionarer flyttar in, och foretag etablerar sig innom turismen. avsaknad av Inkomst skatt ar for att locka in folk att jobba i turistnaringen.
Kan jag tolka dig som att olika stater skattar olika saker för att få de pengar de behöver för tex vägbyggen? Det är inte så att man slipper undan all sorts skatt även i skatteparadis.
 
Ja ... NAGONTING ar skattat men varje stat far ocksa federala pengar och i vissa fall ytterligare federala medel att halla igang vissa delar av ekonomin ... som vagar runt militar baser, etc.

Det enda jag kan tanka mig att de "lanar" av medborgarna ar federala staten (med Trump i spetsen) som vill anvanda medicare/madicade pengar till annat an sjukvard, pensioner, och annat det ar till for.
Har i Oregon far man till och med tillbaka om staten har raknat fel pa hur mycket som skatt som ska ga till ett visst project ... Ibland kostar det aldeles for mycket att skicka tillbaka, men enligt vara lagar maste det goras.


Har i Oregon har vi sa manga vagbyggen sedan pandemiken gjorde att vi stangde ner en stor del av staten. Varenda bro och vag runt staten haller pa att "fixas" och det ar ett elande att komma fram ... MEN, precis som pa Eisenhower's tid har manga sysselsattning (som annars skulle vara arbetslosa) och vi hoppas att det gar fortare att komma ur lagkonjungturen ... precis som efter andra varldskriget.
 
Som jämförelse så är skulden per capita i USA 70000 dollar och stigande. I Sverige är skulden per capita 18000 dollar och har gått ned från 26000 dollar 2014.

(Men med det senaste årets ofinansierade åtgärder kommer vi gå uppåt igen)
Vilket är precis varför det är bra att amortera när man kan. Men samtidigt kanske vi haft en bättre sjukvård och övrig offentlig sektor om vi inte amorterat så mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp