Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i träning

Jonaz

Trådstartare
För några veckor sen visades en video på youtube på en ung tjej som ska träna en häst i ett ridhus någonstans på Island. Hästen är kraftigt inspänd och instängd i en rundcorall och kommer således ingenstans. Upprepade gånger slår tjejen hästen med en långpisk utan någon som helst uppenbar anledning. Det enda hästen kan försvara sig med är att sparka bakut och då får den bara mer pisk.
På youtube och facebook blev det nästan lynchstämning och enligt uppgift har tjejen ifråga förlorat sina träningshästar. Häromdagen kom så ett pressmeddelande från Félag Tamningamanna, träningsorganisationen på Island. Man hade ju kunnat vänta sig att de skulle fördöma videon och vad som sker här, men så är inte fallet. Istället säger de att de "inte ser något anmärkningsvärt" och att "videon har redigerats och tagits ur sitt sammanhang".

Jag är chockad men framför allt besviken på FT. Jag har alltid sett upp till FT och trott att de ser till det bästa för träning av islandshästar. Nu har det förtroendet vacklat rejält. Det är möjligt att det finns någon hemlig agenda hos någon att smutskasta denna tjej och att videon därför lades upp. Men som tränare och hästmänniska kan jag verkligen inte stå för detta!

Vad tycker ni?

Här följer pressmeddelandet via ishestnews.se (i original här):


“Med anledning av den video som nyligen publicerades föreställande en ung kvinnlig hästtränare som jobbade med en häst i longering under högst olämpliga träningsformer fördömer FT just de träningsmetoder som videon visade.

FT gör gällande att sina medlemmar ska visa professionellt och exemplariskt handlag vid träning och utbildning av hästar.
Enligt FT:s egna stadgar hänvisade styrelsen aktuell video till FT:s diciplinnämnd så att ärendet skulle få en professionell och lämplig diskussion och beslut.
Diciplinnämnden har behandlat ärendet och kommit fram till följande slutsats:

FT:s diciplinnämnd anordnade möte i Borganes den 29.11.2012 med anledning av tidigare omnämda video. Diciplinnämnden har tittat på orginalvideon, d v s den oklippta versionen, samt andra dokument som rör ärendet. Diciplinnämnden ser inget anmärkningsvärt och ser heller ingen anledning att vidta några särskilda åtgärder i ärendet. Den videon som publicerades på nätet och sociala medier är snedvriden. Videon har klippts till och redigerats ur sitt sammanhang för att skada och skapa en negativ bild av tränaren i fråga”.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag läste det imorse och blev besviken. Jag kan inte riktigt se hur det under några omständigheter skulle vara ett föredömligt sätt att träna en häst på. Hur mycket kan man modifiera en film för att få något som egentligen är "oskyldigt" till att se ut sådär? Hon gjorde ju de facto de sakerna som utspelades på filmen. Slog en häst med långpisk som var så hårt inspänd att den inte kunde röra sig. Jag förstår inte deras resonemang.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

har helt missat denna händelse men det låter ju absolut inte alls bra. kan man fortfarande se videon?
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag undrar också om videon finns att se, men det låter ju helt klart illa :(
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

+ Mósa
Enligt de artiklar jag läst på isländska nyhetssajter är videon borttagen. Jag har inte kollat själv, men så är det säkert. Jag såg videon när den fortfarande låg ute och det var inte roligt. Här är en bild:

f1c46394ca-380x230_o.png



Jag har varit arg hela dagen på att FT inte tar avstånd mot detta!! Det kan som sagt finnas fakta vi inte vet om, men nog fasiken måste man visa att man ALDRIG accepterar våld i hästträning??
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Om någon sitter på filmen får denne gärna skicka PM. Det hela låter mycket märkligt.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Hela filmen, alltså den som FT fått ta del av har aldrig legat på Youtube. Det var den scenen när hon har en skäck i corallen som fanns på nätet, plus en film när hon red en annan häst. Som sagt är de bortplockade nu.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Fruktansvärd film och fruktansvärt att man inte med skärpa tar avstånd från filmen, dess innehåll och personen som är aktiv i den.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Men HUR kan de bedöma filmen på det viset? Jag har sett den och den är fruktansvärd. Jag hade typ förväntat mig en avstängning och reprimander för en tränare som misshandlar sina hästar så.

Videon är ju väldigt tydlig - En mycket kraftigt inspänd skäck i en rundcorall som får ta emot slag efter slag efter slag över bakdelen med en lång pisk. Det är inte milda slag, det viner i luften och det ligger kraft bakom. Hästen slår, och då får den mer stryk. Man blir helt gråtfärdig av att se hjälplösheten hos denna häst.

Jag blir också mycket besviken över FTs uttalande.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Det här går inte att acceptera. Kan man kontakta FT och protestera?? Aldrig att jag låter det här passera!
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

*kl*

Skulle också gärna se filmen
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag har mejlat dem och uttryckt mitt misstycke. Vi får se om jag får något svar.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag har inte sett filmen men tycker givetvis att det är hemskt att bete sig såsom beskrivs.

Jag har också sett hur snedvridet och missvisande det kan bli om man klipper och klistrar i en film. Det går att förvanska händelser till det oigenkännliga så jag tycker man ska vara försiktig med att uttala sig utan att se originalet.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Videon som låg på Youtube var cirka 10 minuter lång. Det enda man inte får se är när hon faktiskt försöker lära hästen något.

Att hästen på bilden ovan sparkar bakut är för att hon har slagit hästen med en långpisk med kraft.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag såg båda videorna som låg på youtube. Det var framförallt den med hästen som var så kraftigt inspänd att den bet sig själv i bogen och som blev våldsamt piskad med långpisk som gav mig ont i magen. Hästen kunde inte gå framåt pga inspänningen men blev ändå piskad. Då sparkar den i försvar. Utanför round-pennen står det någon och uppmana "mera mera mera" till tjejen. Kan som tidigare nämnt i tråden inte förstå hur något övrigt på en längre film kan förmildra det?

Jag vet att det förekommer tuffa träningsmetoder och kan köpa att ibland kan de vara sista utvägen med en häst som är oerhört svår och tuff, men det här var inte en tuff träningsmetod, det var djurplågeri. Det fanns ingen logik i övningen och jag som åskådare hade oerhört svårt att förstå vad de ville åstadkomma. Vill man bryta ner en häst som är farlig för att få den att underkasta sig (sen kan man ju diskutera huruvida det är okej), så finns det betydligt skonsammare samt tydligare sätt. Den här övningen var bara grym.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag antar bara att FT har gjort ett korrekt beslut i detta fall, detta är folk som ska kunna sina saker OCH har sett hela videon.

Dock tycker jag man kan påpeka att tjejen slår mestadels i luften och bakom hästen, och slår PÅ hästen bara ett fåtal gånger. Det som jag tycker hon gör fel är att hon står fel många gånger i förhållande till hästen och låter honom inte få chansen att röra sig framåt när hon säger honom att göra det.


Det som också är anmärkningsbart är att kvinnan som lagt ut dom här videorna uttryckligen vill krossa tjejen och har hotat henne att hon tänker förstöra hennes liv?? :crazy:
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Videon som låg på Youtube var cirka 10 minuter lång. Det enda man inte får se är när hon faktiskt försöker lära hästen något.

Att hästen på bilden ovan sparkar bakut är för att hon har slagit hästen med en långpisk med kraft.

Jag försvarar inte henne, jag har som sagt inte sett videon alls, men jag har sett nog av redigering för att konstatera att ibland är det inte som det ser ut. Hur det är här vet jag inte. Om tjejen verkligen blivit utsatt för oschyst redigering borde hon själv publicera hela filmen för att rentvå sig själv. Vi får väl se om det sker.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Klokt.

Jag vet inte vad jag ska tro. Man undrar ju vad FT har fått ta del av för dokumentation som gör att de tar tränaren i försvar ....?!? Det låter helt oacceptabelt det som ni beskriver att tränaren har utsatt hästen för. Jag förstår ingenting. Någon borde göra en oberoende granskning.

FT gör ju ned sig själv totalt känns det som. Jag har svårt att se att man kan "ta saker ur sitt sammanhang" på det sätt som beskrivs..?
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Dock tycker jag man kan påpeka att tjejen slår mestadels i luften och bakom hästen, och slår PÅ hästen bara ett fåtal gånger. Det som jag tycker hon gör fel är att hon står fel många gånger i förhållande till hästen och låter honom inte få chansen att röra sig framåt när hon säger honom att göra det.

:

Kan det någonsin vara Ok att slå en häst med en longerpisk i en trångt utrymme och med kraftig inspänning? Om ens ett "fåtal" gånger?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp