Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i träning

Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Du har alltså sett filmen? Och försvarar människan?
Inte konstigt att man blir less på mänskligheten med alldeles för jämna mellanrum.

Problemet är att hon inte ens hade en plan för vad hon ville att hästen skulle göra. Därmed kan den inte ens göra rätt.


Var har jag sagt att jag tycker människan gör rätt?


Jag bara antar att man gjort ett korrekt beslut i detta fallet då dom till skillnad mot mig, dig och alla andra har sett hela filmen.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Men som sagt, det finns erfarna HÄSTmanniskor som är antagligen tyckte först som som resten av majoriteten, som nu har sett hela filmen, och har efter det fattat ett beslut.

Erfarna HÄSTmänniskor - eller svågerpolitik? Islandshästvärlden är LITEN. :devil:
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Det är filmat med (antagligen) en mobilkamera och det är en tagning och samma vinkel hela tiden. Ögonblicksminuter ja, men mer än så kan den inte förvanska sanningen. Tyvärr.

Det går att förvanska, jag lovar. Om det sen är gjort vet jag inte.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Men nu driver du ju det där in absurdum. Ja, självklart går allt att förvanska, titta på t ex Sagan om ringen.

Men hur sannolikt verkar det att någon, på motsvarande vis, skulle fejka en film där någon jagar runt en hårt inspänd, desperat häst i en rundpaddock? Hur sannolikt är det att just den här filmen är fejkad på det sättet?

Undrar också vad tycker att den oredigerade filmen skulle kunna visa som motiverar den behandling av hästen som syns på filmen som faktiskt lagts ut.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Det enda jag säger att utan att ha sett filmen som FT tagit ställning till så vet jag inte, som jag skrev någonstans tidigare så kan den utsatta i så fall publicera hela underlaget och få saken ur värden. Jag försvarar inte någon men håller möjligheten öppen att det faktiskt är som FT säger.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin


Tillräckligt liten för att hålla kompisens systers kusinbarn om ryggen i en sån här situation.

Jag kan inte se något som helst försvarsbart i att bete sig så mot en häst, oavsett vilket kynne den har.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

är det samma
198396_512884688730710_723694184_n.jpg

643884_512884492064063_1629476465_n.jpg
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Nä det är inte samma (omgivningarna är i alla fall inte de samma).
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Är du säker? Jag har också sett filmerna och jag minns att väggarna var vita. Däremot vet jag inte om det var någon brun sarg. Blond smal tjej stämmer ju också.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin


Den övning gör nog många (one rein stopp), bilder är alltid svart, bättre med film. Det ser väldigt grov ut på bilderna men hade man sett det på film kanske man inte hade reagerat.

Film på den omtalade tränaren var hemsk. Hur den en var klippt så sätter man aldrig hästar i en sådan situation, hur tuff hästen en må vara. :cry:
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Så glad jag blir att du säger det. Det finns inget, någonsin, som kan rättfärdiga att man beter sig så mot en häst som hon gjorde på filmen. Efter min tid bland hästhantering som inte alltid var så bra så har jag blivit extremt noggrann med vad som är OK och vad som INTE ÄR OK här på vår anläggning. Och det gäller inte bara mig, utan också de eventuella inackorderingarna och även mina elever.
Jag är verkligen inte rädd för att säga till, längre.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Och att piska en häst till lydnad så hårt inspänd som skäcken va, är inte rätt nånstans! Hon står dessutom och skrattar i videon, och den andra videon där hon rider va inte vidare trevlig heller. Efter så många upprörda människor på Facebook b la borde FT gå ut med en bättre förklaring!
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Håller med dig. Det handlar inte bara om den utförda, fysiska händelsen utan också hennes reaktioner. Det värsta jag vet är folk som uppfostrar med slag och skrattar åt det.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Det är definitivt inte samma ridhus. Jag tror inte att det är samma tjej heller, men det är svårare att säga.
De bilderna är nog inte tagna på Island heller med tanke på den öppna dörren.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Nästa synd att det inte är samma ... :crazy:
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Dette her er absolutt ikke samme tjej eller samme bilder/hendelse.
Disse bildene har nemlig jeg tatt under er trening her på stallen.Dette er som nevnt en one reinstop på en hest som tar tak i tyglen og løper.

Dette viser med all tydelighet hvordan bilder kan fortelle en helt annen sanning enn hva som faktisk hender.
Det som foregikk på filmen av tjejen som "longerer" hesten kan jeg og vil jeg absolutt ikke forsvare.men det som er på disse bildene er noe helt annet og de er av en helt annen rytter.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Måste bara fråga....menar du att hästen på bilden du tog skenar?
Tas det bara i en tygel för att få hästen in i en liten volt så den stannar eller finns det en annan effekt av tygeltaget?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp