Pressrelease!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

miss black

Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA


I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s nya plan och riktlinjer. Detta innebär att Sverige återigen har en förening för painthästar som är godkänd såväl av moderföreningen för rasen APHA som av Jordbruksverket.



Bakgrunden är följande. Någon utanför SPHA:s styrelse synes ha fått den ansvariga handläggaren att tro att SPHA inte följer svensk djurskyddslagstiftning vilket naturligtvis var direkt felaktigt.



SPHA arbetar med stöd av EU-kommissionen, Kommerskollegiet och andra tunga in-stanser för att få till stånd en ändring av det svenska regelverket så att i vart fall avel med bärare av letala anlag skall vara tillåten när den paras med en individ som inte bär anlaget Vidare har föreningen arbetat för att få bort det importförbud som enligt Djurskyddsmyndigheten och numera Jordbruksverket har gällt avseende dräktiga ston.



Den senare frågan är redan löst då regeringen i sitt svar till EU-kommissionen har meddelat att den bestämmelsen omedelbart kommer att tas bort.



Att utnyttja sin grundlagsskyddade rättighet att ha en åsikt och arbeta för ett förändringsarbete är naturligtvis inte detsamma som att man inte följer svensk djurskyddslagstiftning.



I samband med att Jordbruksverket fick in det överklagande som undertecknad på SPHA:s begäran gav in insåg verkets ledning snabbt att beslutet måste rättas till.



Ledningen på djuravdelningen på verket kallade därför till ett sammanträde där alla missförstånd och eventuella oklarheter reddes ut varför föreningen efter en rekordsnabb handläggning kunde återfå sitt godkännande.



Ledningen för Jordbruksverket skall ha en eloge för den snabba handläggningen och för att man på detta sätt har hjälpt till att lösa ett problem för de svenska painthästägarna.



Scandinavian Reining Horse Association och Lucky Rider har på sina respektive hemsidor skrivit att SPHA arbetar aktivt för att man skall få avla med hästar som är bärare av letala anlag vilket gör att man inte följer svensk djurskyddslagstiftning. Detta är alltså direkt felaktigt. Det SPHA gör är att föreningen med stöd från bl a EU-kommissionen arbetar för att få till stånd en förändring av det svenska regelverket.



Uppsala den 1 oktober 2007


Eva Kornhall
Advokat
Advokatfirman
Wijk & Nordström AB :banana: :bump::smirk: Grattis till alla ni som har jobbat med detta!
 
Sv: Pressrelease!!!

Jag kan bara hålla med.... GRATTIS nu e ni ett steg närmare!!!!!
 
Sv: Pressrelease!!!

Ja visst är det härligt!!! Jag har i och för sig inte varit särskilt orolig, det hela var ju så sanslöst dumt. En 10-åring har ju kunnat tala om att det inte är olagligt i en demokrati att jobba för en lagändring. De skulle ju t.ex. fått bura in hela regeringen i så fall....
 
Sv: Pressrelease!!!

Kan du inte berätta för oss ,som inte är så insatta i frågan,vad den nya avelsplanen innebär? Och hur den skiljer sig från den gamla?
 
Sv: Pressrelease!!!

Öhhhh:confused: Är detta en pressrelase från en privat anlitad advokat eller är det något från våra myndigheter....:confused:
Och som sagt hur ser planer och riktlinjer ut nu i förhållande till vad dom gjorde innan?

Och Cowsense det är väl ingen som sagt att det är olagligt att jobba för en lagändring:
Men låt säga att du vill jobba för att det skall vara 90 som fartgräns överallt så kan du väl inte börja köra 90 overallt bara för att du jobbar på att få till en förändring eller?

Monke:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pressrelease!!!

Öhhhh:confused: Är detta en pressrelase från en privat anlitad advokat eller är det något från våra myndigheter....:confused:
Och som sagt hur ser planer och riktlinjer ut nu i förhållande till vad dom gjorde innan?

Och Cowsense det är väl ingen som sagt att det är olagligt att jobba för en lagändring:
Men låt säga att du vill jobba för att det skall vara 90 som fartgräns överallt så kan du väl inte börja köra 90 overallt bara för att du jobbar på att få till en förändring eller?

Monke:)

Ursäkta mig men det där var en kass jämförelse och du om någon borde veta det.... :angel:
 
Sv: Pressrelease!!!

Öhhhh:confused: Är detta en pressrelase från en privat anlitad advokat eller är det något från våra myndigheter....:confused:
Och som sagt hur ser planer och riktlinjer ut nu i förhållande till vad dom gjorde innan?

Och Cowsense det är väl ingen som sagt att det är olagligt att jobba för en lagändring:
Men låt säga att du vill jobba för att det skall vara 90 som fartgräns överallt så kan du väl inte börja köra 90 overallt bara för att du jobbar på att få till en förändring eller?

Monke:)



Öhhh:crazy: Vänta nu lite..... I beslut av den 28 september har Jordbruksverket, står det ju att läsa. Så det e ju ett pressrealse, av advokaten utifrån dokumentet från denna myndighet ...
Har senast ikväll varit inne på de sidor som nämns här ovan för att kolla vad där står... På dessa sidor står det "att spha inte följer lagen". Rätta mig om jag har fel.....
Att de vill ha en lagförändring är ju långt ifrån "att bryta mot lagen" och jag kan tycka det är beklämmande att två stycken hemsidor tar in dokument,publicerar dessa på sina hemsidor utan att kolla bakgrunden till "beslutet" Detta tycker inte jag är att kolla upp "båda" sidor utan de har bara lyssnat till den ena. Och vad jag förstår så är detta, till den sidan som inte vill ha det som spha´s nya styrelse. Samma sida som de fått dokumentet ifrån, ändrat och klart..... Inte så fin journalistik.....

Varför inte leva som man lär??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pressrelease!!!

Direkt kopierat på en av hemsidornar

Svenska Paintföreningen får avslag.
05/09/2007
För första gången har en officiell rasförening ej fått fortsatt godkännande av Jordbruksverket. Detta innebär att Sverige för tillfället ej har någon godkänd avelsorganisation för Amerikanska Painthästar.
SPHA arbetar aktivt för att man skall få avla med hästar som är bärare av letala anlag vilket gör att man inte följer Svensk djurskyddslagstiftning. Läs mer under info.
 
Sv: Pressrelease!!!

Öhhhh:confused: Är detta en pressrelase från en privat anlitad advokat eller är det något från våra myndigheter....:confused:
Och som sagt hur ser planer och riktlinjer ut nu i förhållande till vad dom gjorde innan?

Och Cowsense det är väl ingen som sagt att det är olagligt att jobba för en lagändring:
Men låt säga att du vill jobba för att det skall vara 90 som fartgräns överallt så kan du väl inte börja köra 90 overallt bara för att du jobbar på att få till en förändring eller?

Monke:)

Men snälla du, så svårt är det ju inte. Pressreleasen är undertecknad med ett namn, titel och företag/arbetsställe! Man behöver bara vara läskunnig för att begripa vem som skickat ut det.

Och på ditt andra påstående, att ingen sagt att det är olagligt att jobba för en lagändring så har jag bara en kommentar: läser du inte igenom saker du får dig mejlat innan du publicerar det på hemsidan?!?!?!?!?
 
Sv: Pressrelease!!!

Jag uppfattar det som att monke är ute efter en länk till källan, vilket även jag saknar.
Var finns denna pressrelease att läsa?
 
Sv: Pressrelease!!!

Ursäkta mig men det där var en kass jämförelse och du om någon borde veta det.... :angel:

Jag tyckte det var en väldigt bra jämförelse. Alltså att man inte kan börja kör 90 överallt bara för att man arbetar för att få igenom en sån ändring.
Tydligt och bra.
 
Sv: Pressrelease!!!

SPHA arbetar aktivt för att man skall få avla med hästar som är bärare av letala anlag vilket gör att man inte följer Svensk djurskyddslagstiftning. Läs mer under info.

Kan vara ett formuleringsfel/att man inte haft koll på grammatiken.
 
Sv: Pressrelease!!!

Kan vara ett formuleringsfel/att man inte haft koll på grammatiken.

Har lite svårt att tänka mig att 2 hemsidor kan ha samma grammatiska fel el formulerar sig fel.....Däremot kan jag tänka mig att den som skrivit texten verkligen har menat det så.. Vore konstigt annars tycker jag att det skrivs på detta sätt.
Kanske är det jag, som vanligt, som märker ord el uppfattar det fel. Men det verkar vara fler än mig som uppfattar det på detta sättet
 
Sv: Pressrelease!!!

Jag uppfattar det som att monke är ute efter en länk till källan, vilket även jag saknar.
Var finns denna pressrelease att läsa?

Varför inte kontakta samma personen som skickade förra dokumentet till srha & LR då???
Den verkar ju kunna få papper från Jordbruksverket å kan inte se att det skulle vara annorlunda denna gången.
Jag, däremot har svårt att tänka mig att spha å Stallmagasinet skulle gå ut med osann uppgifter. Så jag kan bara uppfattade det som att dessa uppgifter är sannings enliga....
Detta inlägg är även riktat till monke!!!!
 
Sv: Pressrelease!!!

Varför inte kontakta samma personen som skickade förra dokumentet till srha & LR då???
Den verkar ju kunna få papper från Jordbruksverket å kan inte se att det skulle vara annorlunda denna gången.
Jag, däremot har svårt att tänka mig att spha å Stallmagasinet skulle gå ut med osann uppgifter. Så jag kan bara uppfattade det som att dessa uppgifter är sannings enliga....
Detta inlägg är även riktat till monke!!!!

Jag är alltså ute efter en länk till texten i trådens första inlägg. Tycker den borde funnits där från början.
 
Sv: Pressrelease!!!

Om det är samma text på båda sidor, så lär de ju bara ha kopierat samma text. Det är fortfarande författaren till texten som, jag antar, missat grammatiken. Eller så har h*n inte fattat vad det hela handlar om.

Det var det jag menade.
 
Sv: Pressrelease!!!

I så¨na fall ett ganska allvarligt fel som man borde hunnit rätta till de senaste veckorna, men så har ju inte skett. Texterna harju legat kvar. De verkar ju ha gått ut med syftet att skrämma folk från SPHA. Fast alla fattar ju var det kommerifrån. Namnet harju till och med stått ute på hemsidan fast det var nog aldrig meningen, men det var många som han att se. Vi får väl se om de lägger ut advokatens brev i isin helhet också. Hahaha.
Skönt att allt är i sin ordning igen. Vore skönt om SPHA kunde få lägga allt bråket bakom sig någon gång.Lustigt att SRHA är så engagerad i detta, trodde det var en reiningförening.
Jackpot
 
Sv: Pressrelease!!!

Jag är alltså ute efter en länk till texten i trådens första inlägg. Tycker den borde funnits där från början.

Jag förstår och håller med. Detta finns publicerat på flera ställen, bl.a. spha.se
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 200
Senast: Joice
·
Avel Detta är saxat från ridsport. Vad anser ni om det?? Själv anser jag att det är för j-vligt... finns ju redan nu folk som skiter i...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 783
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp