Bukefalos 28 år!

Prestanda - behov?

Maran

Trådstartare
Jag har bestämt mig till 99% nu att köpa en ny stationär dator. Funderade på Macmini ett tag, men har kommit fram till att fortsätta med PC, förmodligen en "egenbyggd" hos Dell. Jag har siktat in mig på Inspiron 560s som huvudspår för tillfället. Jag har nollkoll på prestandakrav etc. och skulle verkligen uppskatta råd kring detta.

Behov:
- Surfning
- Office
- World of Warcraft, kanske något mera krävande spel senare.
- Spotify
- ev Photoshop. Använder det inte idag, men kanske vill senare.
- När jag skaffar en platt-TV och fast bredband igen vill jag kunna koppla datorn till TV:n och se t.ex. SVT Play eller film med bra bildkvalitet.

Vad är en lämplig prestandanivå? Mina kunskaper om hårdvara är minimala, tänk gärna på det när ni svarar.:) Jag begriper att ju mera kräm man stoppar in desto häftigare burk får man, men det känns onödigt att betala för sådant som jag inte tror mig ha något som helst behov av inom de närmaste 3-5 åren. Samtidigt vill jag ha en dator som inte hänger sig om jag försöker växla mellan t.ex. WoW och webläsare.

Processor?
Intel® Pentium® Dual Core E5500(2.80GHz,800MHz,2MB)
Intel® Core™ 2 Duo E7500 (2,93 GHz, 1 066 MHz, 3 MB)
Intel® Core™ 2 Q8200s processor med fyra kärnor (2,33 GHz, 4 MB cache, 1 333 MHz FSB)

Grafikkort?
Intel® Graphics Media Accelerator X4500HD grafikkort
512 MB NVIDIA® GeForce G310-grafikkort
ATI Radeon™ HD 5450 1GB DDR3 graphics

Arbetsminne?
2048MB Dual Channel DDR3 [2x1024] Memory
4096MB Dual Channel DDR3 [4x1024] Memory
6144MB Dual Channel DDR3 [2x2048 + 2x1024] Memory

Operativsystem?
Windows 7 Home
Windows 7 Professional - pålitligare och stabilare?
 
Senast ändrad:
Sv: Prestanda - behov?

jag har inte spelat 'wow' men följ det som rekommenderas, och gärna med lite marginal. jag skulle direkt avråda från quadcoren med de användningsområden du nämnt, inget behov av det. bättre med en rappare dual core isf.

Grafikkort skulle jag välja nvidia eller ati.. intel chippet är antikt och inget att spela på öht.

jag skulle även välja 4gb ram.

win7 home eller pro.. pålitligare och stabilare.. njae, kanske.. beror på hur man ser på det.. se nedan om backup. förövrigt är de likvärdiga vad det gäller 'stabilitet'.. däremot så är home versionen smalare och har inte alla funktioner pro har.

exempelvis har home inget 'xp-mode' simulering som kan vara bra om man har kompatibiltetsprogram med gama program/spel.

pro har även bättre stöd och säkerhet för nätverkshantering, samt att pro kan göra systembackups mot nätverksenheter, vilket home INTE kan..

det är de skillnader jag vet om.. kan finnas fler.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag inser att jag förmodligen är "tvungen" att köpa en surfplatta, men jag behöver få några svar på mina frågor.:) (jag försökte fråga i...
Svar
14
· Visningar
11 338
Senast: sussisus
·
IT & mobiler Jag köpte en dator för ca 4 månader sedan. Det är inga problem med den förutom att på senaste tid (ca 1-2 veckor) så har den typ hackat...
Svar
2
· Visningar
991
IT & mobiler Jag köpte en bärbar dator nu på mellandagsrean, men nu är jag väldigt osäker på om jag ska behålla den eller inte. Jag vet inte om den...
Svar
6
· Visningar
2 704
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp