Prestation vid ekvin astma

kolblakkur

Trådstartare
Ni som har hästar med astma, påverkar det er hästs prestation på något sätt? Tänker uthållighet, hur pigg hästen är vid arbete osv.
 
Ni som har hästar med astma, påverkar det er hästs prestation på något sätt? Tänker uthållighet, hur pigg hästen är vid arbete osv.
Ja, det påverkar enormt. Det är som en annan häst jämfört med för ett par år sedan. Då har han på papperet ändå bara måttlig astma.
 
Inga fler som vill berätta? Även jag är mycket intresserad av andras erfarenheter; det är högaktuellt för mig. TS, har du själv astmahäst?
 
Min har inte fått diagnosen astma men många verkar dra ett likhetstecken mellan hosthäst och astma?

Min är typisk miljöpåverkad och i stallet där han utvecklade hostan påverkade det honom, han blev tröttare. Idag i bättre stall upplever jag inte att han påverkas. Nu hostar han ett par gånger någon gång i månaden vid väderomslag etc. men jobbar som vanligt och har bättre kondition än många andra symtomfria hästkompisar.
 
Inga fler som vill berätta? Även jag är mycket intresserad av andras erfarenheter; det är högaktuellt för mig. TS, har du själv astmahäst?
Ja, han har ”tecken på astma”, konstaterat genom endoskopi. Hostar vid igångsättning och har slem i luftvägarna. Behöver dock ej medicineras i nuläget, vi får se hur det blir när det blir torrt ute.
 
I min ungdom red jag en bekants häst, som enligt ägaren hade astma. Av det jag minns, så kan det nog ha stämt. Det var inte enbart hosta utan den hade periodvis uppenbara andningsbesvär.
När den var symptomfri reds den som vanligt, tävlade lätta klasser i hoppning och dressyr, deltog i nån hubertusjakt osv.
 
Min har inte fått diagnosen astma men många verkar dra ett likhetstecken mellan hosthäst och astma?

Det verkar som om "ekvin astma" nu används som övergripande diagnos för t.ex. RAO, COPD, bronkit, kvickdrag m.m.

Själv har jag en "hosthäst" som inte hostar utan som har andra symtom. Diagnosen är mild till måttlig ekvin astma men han är ändå så prestationsnedsatt att han inte fungerar ens som ridhäst på hobbynivå. Det verkar som om det slår jätteolika, för vissa hästar fungerar ju bra ändå, åtminstone i perioder.
 
Min vackra vita <-- hade hosta. Vet satte aldrig någon diagnos på henne så om det räknads som astma eller inte låter jag vara osagt. Vi testade med slemlösande som inte fungerade och sedan hittade jag ett bättre stall och en fungerande alternativbehandling. Hon gick upp till 80km distans efter att problemen startade.
 
Det verkar som om "ekvin astma" nu används som övergripande diagnos för t.ex. RAO, COPD, bronkit, kvickdrag m.m.

Själv har jag en "hosthäst" som inte hostar utan som har andra symtom. Diagnosen är mild till måttlig ekvin astma men han är ändå så prestationsnedsatt att han inte fungerar ens som ridhäst på hobbynivå. Det verkar som om det slår jätteolika, för vissa hästar fungerar ju bra ändå, åtminstone i perioder.
Det blir väl så när man klumpar ihop flera olika tillstånd i samma diagnos att det skiljer mycket mellan olika individer. Bara av nyfikenhet, vilka är de andra symtomen och på vilket sätt fungerar han inte, är det trötthet eller något annat?
 
Min vackra vita <-- hade hosta. Vet satte aldrig någon diagnos på henne så om det räknads som astma eller inte låter jag vara osagt. Vi testade med slemlösande som inte fungerade och sedan hittade jag ett bättre stall och en fungerande alternativbehandling. Hon gick upp till 80km distans efter att problemen startade.
Vilken typ av stallmiljö fungerade för din? Och vilken alternativ behandling?
 
Det blir väl så när man klumpar ihop flera olika tillstånd i samma diagnos att det skiljer mycket mellan olika individer. Bara av nyfikenhet, vilka är de andra symtomen och på vilket sätt fungerar han inte, är det trötthet eller något annat?
Ja, trötthet. Att rida känns som att cykla i motvind. Utöver det frustar och fnyser han, och ruskar på huvudet överdrivet mycket. Men just hostar gör han inte.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Hästvård Mina medryttar hästar har precis diagnostiseras med Astma. Någon som har häst med astma? Kan dem leva med det? Fungera till ridning...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: lillamy73
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp