Prestation vid ekvin astma

kolblakkur

Trådstartare
Ni som har hästar med astma, påverkar det er hästs prestation på något sätt? Tänker uthållighet, hur pigg hästen är vid arbete osv.
 
Ni som har hästar med astma, påverkar det er hästs prestation på något sätt? Tänker uthållighet, hur pigg hästen är vid arbete osv.
Ja, det påverkar enormt. Det är som en annan häst jämfört med för ett par år sedan. Då har han på papperet ändå bara måttlig astma.
 
Inga fler som vill berätta? Även jag är mycket intresserad av andras erfarenheter; det är högaktuellt för mig. TS, har du själv astmahäst?
 
Min har inte fått diagnosen astma men många verkar dra ett likhetstecken mellan hosthäst och astma?

Min är typisk miljöpåverkad och i stallet där han utvecklade hostan påverkade det honom, han blev tröttare. Idag i bättre stall upplever jag inte att han påverkas. Nu hostar han ett par gånger någon gång i månaden vid väderomslag etc. men jobbar som vanligt och har bättre kondition än många andra symtomfria hästkompisar.
 
Inga fler som vill berätta? Även jag är mycket intresserad av andras erfarenheter; det är högaktuellt för mig. TS, har du själv astmahäst?
Ja, han har ”tecken på astma”, konstaterat genom endoskopi. Hostar vid igångsättning och har slem i luftvägarna. Behöver dock ej medicineras i nuläget, vi får se hur det blir när det blir torrt ute.
 
I min ungdom red jag en bekants häst, som enligt ägaren hade astma. Av det jag minns, så kan det nog ha stämt. Det var inte enbart hosta utan den hade periodvis uppenbara andningsbesvär.
När den var symptomfri reds den som vanligt, tävlade lätta klasser i hoppning och dressyr, deltog i nån hubertusjakt osv.
 
Min har inte fått diagnosen astma men många verkar dra ett likhetstecken mellan hosthäst och astma?

Det verkar som om "ekvin astma" nu används som övergripande diagnos för t.ex. RAO, COPD, bronkit, kvickdrag m.m.