Prestationsångest ohanterad häst

Blackshadow

Trådstartare
Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt.

Vi tar det från början.

Jag började rida ett nordsvenskt brukssto när jag va ca 14 år. Hon hade aldrig gått igenom någon större inridning utan var bara helt genom snäll - stark å envis. Vi red ihop i ca 7-8 år tills dess vi fick ta bort henne pga sjukdom. sen strö red jag dom andra hästarna som fanns på gården bl.a en arab å ett varmblod. Även ridit andra hästar där på gården (med gården menar jag privat familj med ett par hästar, inget avancerat) arab och fullblod. Ridit barbacka i alla år.. Ridit med sadel max 5-6 gånger i hela mitt liv. Tagit en enda ridlektion på ridskola men det var inget avancerat då det var nybörjare med i gruppen.

Det var lite bakgrund om mig.

Nu till nutid. Jag har ett nytt nordsvenskt bruksto ca 10 år. Hon har inte varit riden mer än 2-3 gånger i typ 10-15 min vardera innan jag fick henne i mina händer. Hon har varit iväg skickad på horsemanship i typ 5-6 veckor (vet inte exakt) när hon var ca 3 år eller liknande.. Iaf för ett par årsedan. Så hon är rättså ohanterad... Det är väl egentligen där problemet kommer in. Jag. Jag tvivlar på mig själv. Känner att jag kan inte.. Även fast jag har ca 10 års erfarenhet av ridning men inte den typ av ridning. Vet inte vad halt är.. Gå på volten, vänd snett igenom.. Ja ni vet.. Tidigare när jag var 14 år så brydde jag mig inte så mycket om det, det var kul å sitta på en häst liksom. Vi höll aldrig på med någon longering eller liknande. Vi var i ett ridhus en gång, hästarna tröttnade efter 30 min när dom sprungit runt dom små hindren som fanns istället för över.


Så nu när jag behöver forma hästen från grunden så vet jag inte hur jag ska göra. Har böcker som jag försöker plöja igenom och filmer för å se hur man ska göra. Men blir så tjock i huvudet av alltihop. Har förstått nu att om man läser av hästen så kan man lära mycket utav den. Detta är ett exempel på min okunskap, att om hästen stannar i longeringen å vänd mot mig, då kan den tänka " Ha! nu har jag fritt fram att springa över dig" eller typ att den står i en position hotande mot mig. Jag tar det mer som att hon vill komma fram till mig bara.


Jag försöker svälja all information jag får om hur jag ska göra eller tips på bra grejor.

Så om nu kommer en kort beskrivning om min envisa häst som haft ca 10 år på sig att sätta upp sina egna regler och olater.
Hon har väldigt svårt att vara utan sina två hästkompisar, hon ränner runt i lösdriften när dom är borta. Hon är alltså helt ensam kvar, det är väl kanske inte så konstigt isig. Vill inte stå still inne i stallet på spolspiltan, är helt omöjlig å ta hovarna på när hon står där, går fram och tillbaka i sidled å hit och dit. Medan om jag står ute i lösdriften å lyfter fötterna på henne så går det för det mesta bra. Gissar att hon känner trygghet i dom andra då. Att ställa henne i en box nu skulle resultera i att snurra runt runt runt i stress. När jag försöker göra vissa övningar ute då jag säger till henne att nu ska du respektera mig, då kan hon bli sur och fälla öron och demonstrativt sparka lite grand.


Får man lov att bli arg på en häst? Vad gör ni när ni blir arga på er häst isf?

Sen finns det olika typer av hantering typ Nh, akademisk ridkonst (?) och jag vill hålla mig till en men vet inte riktigt vilket som är vad osv.


Bör jag lämna bort min häst till någon som är kunnigare? Eller ska jag fortsätta tragla?


Tacksam för alla typer av svar då jag känner mig rätt strandad och deppig över att min kunskap kanske inte räcker till.. För tålamod det har jag.

Mvh
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Tjaa rent krasst är det ju ingen häst som passar dig, du har ju inte grundkunskaperna.

Jag hade sålt hästen och köpt en som passar dig bättre, don efter person.

Men vill du ha hästen kvar så leta upp en grymt bra tränare på nära håll och plöj ned enorma mängder pengar på att utbilda både dig själv och hästen, helst flera träningar i veckan.
Det spelar liksom ingen roll om du skickar hästen på uppfostringsanstalt om du ändå inte vet hur du ska hantera den när den kommer hem, då är ni snart tillbaka på ruta 1 och du har kastat pengar i sjön.
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Jag skulle säga såhär att antingen så börjar du träna för en tränare regelbundet eller så säljer du hästen för din egen skull. Man tappar väldigt lätt motivationen och orken i din situation. Har själv varit i en liknande situation med min första foderhäst, nu var denna hästen extremt snäll och hade en bra grund från marken men ridmässigt var hon väldigt outbildad.

Det ska vara kul att ha häst och vill du behålla henne har ni en härlig resa framför er :)
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Hon behöver tränas på en hel del....

Att stå inne kan ju bli nödvändigt vid t ex skada, då bör hon vara trygg med det. Mycket hantering från marken, ledarskapsträning helt enkelt, så att hon blir lugn och trygg att hantera, SEN uppsittning.

Jag skulle råda dig att kontakta en duktig NH-tränare, som kan ta sig an hästen OCH dig.

Risken om du fortsätter själv är att du kommer att skada dig och/eller bli rädd! Det ska vara roligt att hålla på med hästar! ;)

Finns ju nu till sommaren en del kurser över några dagar, kanske det kan vara något?

Lycka till!!!
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Jag har ridit på henne i snart ett års tid och det fungerar helt okej. Har haft ute tränare en gång å det var jätte roligt.. Men jag är tyvärr inte gjord av pengar..
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Hur tänkte du att du ska lära dig då?

Visst du kan läsa dig till en del, men aldrig få känsla och tajming om du inte har ngn som lär dig det.
Å typ allt sitter i känsla och tajming, sålänge du inte har det kommer du inte komma någon vart med hästen varken i hantering eller ridning.
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Får säga att jag får väldigt bra och peppande svar..-inte. Men på sätt och vis har ni peppar mig ändå :-). Duschade henne två gånger förra veckan. Gick över förväntan! För en häst som troligen aldrig sett en vattenslang tidigare..
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Men vad är det du vill göra? Om du vill rida barbacka i skogen så gör det, det är din häst! Man behöver inte rida volter eller halter om man inte ser ett syfte med det.
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Vad är det för peppande svar du vill ha? Du säger ju själv att du inte har kunskaper och får till svar att du ska anlita en tränare för att du ska kunna lära dig. Och har du inte pengar till tränare så är det väl bättre att du säljer hästen och kostar på dig att utbilda dig (ridskola, träningsläger m.m.) för de pengarna så kanske du kan skaffa en häst att praktisera dina kunskaper på sedan? Att utan kunskaper fortsätta traggla med en häst som börjar få olater kan bli farligt i längden.
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Får säga att jag får väldigt bra och peppande svar..-inte. Men på sätt och vis har ni peppar mig ändå :-). Duschade henne två gånger förra veckan. Gick över förväntan! För en häst som troligen aldrig sett en vattenslang tidigare..

Vad vill du ha för svar då?
Du lär dig ingenting på att rida en lektion om året vare sig ridmässigt eller i hanteringen.
Du måste ju träna för att lära dig och det går ju inte utan en lärare vilket du själv borde förstå, för i sånt fall kan vi ju avskaffa allt vad skolor och lärare heter om dem ändå inte behövs.

Om du inte har råd att att ta hjälp av en tränare regelbundet har du helt enkelt inte råd att ha häst, det är ju för fasiken småpengar i sammanhanget.

Men visst om du vill ha en odräglig häst både i ridning och i vardaglig hantering så behöver du ju inte ta hjälp av ngn, men då hade du ju inte startat denna tråden heller.
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Vad vill du ha för svar då?
Du lär dig ingenting på att rida en lektion om året vare sig ridmässigt eller i hanteringen.
Du måste ju träna för att lära dig och det går ju inte utan en lärare vilket du själv borde förstå, för i sånt fall kan vi ju avskaffa allt vad skolor och lärare heter om dem ändå inte behövs.

Om du inte har råd att att ta hjälp av en tränare regelbundet har du helt enkelt inte råd att ha häst, det är ju för fasiken småpengar i sammanhanget.

Men visst om du vill ha en odräglig häst både i ridning och i vardaglig hantering så behöver du ju inte ta hjälp av ngn, men då hade du ju inte startat denna tråden heller.

Dessutom ett urstarkt tungt sto med egna ideer :banghead:
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Hejsan! Svaren du fått har väl inte direkt minskat din prestationsångest kan jag tro ;) Jag skulle som du sätta mig ner med penna och papper och stolpa upp. Vad vill jag med min ridning om ett år, om 5 år. Vad kräver jag att min häst ska kunna för att jag ska känna mig trygg? Sen när du själv har ställt upp ett antal frågor gå in och jobba med att lösa de specifika problemen genom att ta hjälp av någon kunnig hästmänniska (behöver inte vara en dyr tränare) eller prova dig fram. (utsätt dig inte för för stora risker dock, ta då hjälp ist).På så vis sätter du själv nivån utan att bry dig om vad andra tänker.
En sak. Du har en häst som sparkar åt dig i protest. -Det måste du ta i tu med illa kvickt, jag säger inte att du ska spöa upp din häst. Det kan räcka att göra något helt oväntat. Ryt till ordentligt och veva med armar. Så hästen vaknar ordentligt, skyggar och tänker- hu det där blev konstigt och obehagligt när jag gjorde så. Hon måste reagera på en tillsägelse annars får du säga till ännu mer. Berömm när ofta och mkt när hon gör rätt.
när hon dansar runt i spolspiltan: Sätt handsken på spöt och smek henne över hela kroppen (med spöt)tills hon står still. (spö+handsken för att hon inte ska sparka dig när du är på ben och hovar.)
Hon skriker efter de andra för att hon är ett flockdjur och just nu har hon ingen trygg ledare i dig. Tills hon accepterat dig som trygg ledare kommer detta finnas kvar tyvärr.
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

När jag försöker göra vissa övningar ute då jag säger till henne att nu ska du respektera mig, då kan hon bli sur och fälla öron och demonstrativt sparka lite grand.
Det här får det att ringa varningsklockor hos mig, försöker du med någon sorts hemmagjord NH som du läst om i böckerna och hon blir grinig? Sluta genast med det! Normal hantering och respekt från båda sidor är en sak, men om du själv börjar med dumheterna att försöka flytta runt henne så förstår jag att hon tröttnar på dig.

Håll dig till vad du vet fungerar mellan er, fortsätt vänja henne med att vara själv ute och inne och bygg upp ert ömsesidiga fortsatta förtroende. Ge dig inte på mer än vad du känner dig trygg med, longering är överreklamerat och inget som jag öht sysslar med annat än korta stunder ett fåtal ggr/år. Ser ingen som helst nytta i det annat än om det är något veterinärt. Jag föredrar att tömköra istället.

ha inte så bråttom, om du kan så rid för instruktör en gång i månaden och få tips på vad du kan öva på själv till nästa gång. Ha inte bråttom och viktigast av allt, se till att ni har roligt tillsammans!
 
Sv: Prestationsångest ohanterad häst

Vilka svar skulle ge TS mer prestationsångest?

Alla har ju svarat precis som du att ta hjälp av någon, å jag har då aldrig stött på någon som faktiskt kan som inte tar betalt.
De som gör saker gratis eller tar lite betalt gör dåliga eller halvdanna jobb och det är inget jag rekommenderar till en häst där det redan är ganska stora problem och precis som Korven säger, det är en stor tung och urstark häst!
En sån får bara inte lära sig dumheter! Det är faktiskt rent av farligt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
495
Senast: Mia_R
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 471
Senast: Ramona
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp