Bukefalos 28 år!

Prestige? jacson? Annan?

boccia

Trådstartare
Har nyligen köpt ny häst, och nu funderar jag på att skaffa dressyrsadel till honom också.

Hos förra ägaren hade han en Jacson (vet inte modell) medium i bommen, och som hoppsadel en Prestige Golden Star, 34 i bommen (använde pad under).

Nu rider jag honom med en Prestige Marco Polo, 32 i bommen, som ligger jättebra på honom.

Funderar på vad det finns för dressyrsadlar som kan tänkas passa honom (baserat på bilderna och de sadlar han tidigare haft). Har mätt honom till ca 80 grader, och han har ganska hög manke...

Är det stor skillnad i bommens svängdhet mellan de olika modellerna Jacson har? Bommens form om man jämför Prestige vs Jacson? (Skulle t.ex en Jacson Celine hopp kunna passa hans rygg?)

Förslag på modeller/märken mottas tacksamt (och gärna med bilder också)

Bilder på herrns rygg:

Står i lite nedförslut
IMG_2475.jpg


IMG_2480.jpg


IMG_2482.jpg


IMG_2473.jpg
 
Sv: Prestige? jacson? Annan?

utifrån sista bilden sett så upplever jag den sadel du ridit med för rak i bommen. eller möjligen för smal.

Prestige har flertal dressyrsadlar. du kanske kan låna hem och prova?
 
Sv: Prestige? jacson? Annan?

Funderar på ifall sadeln kan vara något för smal, precis som du skrev. Den borde egentligen inte vara det, har mätt sadeln till ca 85-90 grader, och hästen till 80-83 grader. För rak tror jag inte att den är, men kanske kan vara värt att testa snäppet mer svängd bom kanske, för att se ifall det blir någon skillnad....... Jag får ta och kolla lite i sadellistan-tråden för att se vilka märken det kan vara man borde kika på, som är snäppet mer svängda än prestige i bommen. (jag var lite sugen på att testa en kieffer på honom, men då borde ju den vara för rak, eller?)

Förresten.... Går alla prestige-sadlar att värma om bommen i? Eller är det bara nyare modeller (min är ca 7 år gammal)

Jag har testat min wintec 500 cc på honom, och den är för rak (och för vid, har just nu vita järnet i), och den blir väl rakare med smalare järn, eller har jag helt fel där?

Skulle till ridsportsbutiken och se ifall jag kunde hitta någon passande sadel idag, men när jag kom dit var det stängt.... Typiskt! :cool: Hade jag varit smart så hade jag ju ringt först för att kolla så att de hade öppet, men, men... det är lätt att vara efterklok
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 342
Senast: Oknytt
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 873
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 524
Senast: domesticus
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 443
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp