Prestige S1 med dubbel bom, erfarenheter?

Linda_A

Trådstartare
Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den när hon går på ridskolan, både till hoppning och enklare dressyrlektioner med mindre kunniga ryttare. Sadeln som hon har fungerar bra för lättare ryttare (typ 30-40 kg) men hon är inte helt nöjd om de är lite tyngre (typ 55-65, hon har en maxvikt på ca 70). Sadelprovaren kunde också konstatera att nuvarande hoppsadel är lite rörlig i sidled i bommen och det är nog där problemet sitter.

Av de sadlar vi provade fastnade hon så klart för den dyraste. Det tar emot lite då jag knappt ska använda den själv, men samtidigt måste hon ju vara nöjd. Vi ville dock inte chansa på denna sadel utan lite mer kött på benen. Det är en Prestige S1 Lux med dubbla bommar och den ska vara ändringsbar i vidden. I dagsläget är den aning smal till henne över bogarna, så det är bara aktuell om det kan göras lite bredare. Men det vi funderar över (jag och sadelprovaren alltså) är om en breddning framtill påverkar passformen i övrigt. Är det någon som har erfarenhet av den här modellen och av att ändra den? Känns ju sådär att skicka iväg den för ändring utan att personen som ändrar har nån koll på hur hästen ser ut.
 
Vissa sadlar kan ändras lite i bomformen när man breddar, men jag vet inte om det gäller alla eller bara vissa.
Hade inte sadelprovaren något ex i rätt storlek som ni kunde testa?

Om du tycker att det landade i en för dyr sadel kan du ju alltid ta ut någon annan, de har ju lite olika utbud. Känns ju sådär att lägga pengar på dyr sadel som ridskoleeleverna ska använda men inte du? Hade jag aldrig gjort.

Edit. Jag googlade på modellen och såg nypriset. Möjligen om den är gammal och kostar väldigt lite i förhållande till nypris, men annars hade jag ALDRIG köpt en sån sadel som andra ska använda.
 
Vissa sadlar kan ändras lite i bomformen när man breddar, men jag vet inte om det gäller alla eller bara vissa.
Hade inte sadelprovaren något ex i rätt storlek som ni kunde testa?

Om du tycker att det landade i en för dyr sadel kan du ju alltid ta ut någon annan, de har ju lite olika utbud. Känns ju sådär att lägga pengar på dyr sadel som ridskoleeleverna ska använda men inte du? Hade jag aldrig gjort.

Edit. Jag googlade på modellen och såg nypriset. Möjligen om den är gammal och kostar väldigt lite i förhållande till nypris, men annars hade jag ALDRIG köpt en sån sadel som andra ska använda.

Sadelprovaren har inget eget lager utan lånar in från affärer i närområdet som för begagnat, så det fanns bara den här storleken av den sadeln, tyvärr. Så den är begagnad och betydligt billigare än nypriset, men ändå mer än den tänkta budgeten. Begagnat är ju absolut tanken, så då blir man ju lite mer beroende av vad som finns inne för tillfället.
 
Jag hade nog inte velat lägga så mycket pengar på en sadel som jag själv knappt ska använda, faktiskt. Även om det är viktigt att hästen är nöjd och har en passande sadel. Vad säger ridskolan, borde det inte ligga i deras intresse att hästen har en passande sadel när hon går lektion? Finns det andra sadlar du kan prova/andra sadelutprovare du kan ta ut? Jag skulle nog försöka att hitta en annan innan jag hoppade på tåget med en sådan sadel faktiskt, speciellt om den behöver justeras och man inte vet hur det blir i slutändan. Känns jobbigt att behöva riskera så mycket pengar för en sak som man själv inte utnyttjar till fullo, om du förstår vad jag menar. Det finns ju också en risk att någon råkar repa den och så är den helt plötsligt värd väldigt mycket mindre pengar, så därför hade jag tyckt att det vore skönt om det fanns en billigare sadel som funkade.
 
Jag hade nog inte velat lägga så mycket pengar på en sadel som jag själv knappt ska använda, faktiskt. Även om det är viktigt att hästen är nöjd och har en passande sadel. Vad säger ridskolan, borde det inte ligga i deras intresse att hästen har en passande sadel när hon går lektion? Finns det andra sadlar du kan prova/andra sadelutprovare du kan ta ut? Jag skulle nog försöka att hitta en annan innan jag hoppade på tåget med en sådan sadel faktiskt, speciellt om den behöver justeras och man inte vet hur det blir i slutändan. Känns jobbigt att behöva riskera så mycket pengar för en sak som man själv inte utnyttjar till fullo, om du förstår vad jag menar. Det finns ju också en risk att någon råkar repa den och så är den helt plötsligt värd väldigt mycket mindre pengar, så därför hade jag tyckt att det vore skönt om det fanns en billigare sadel som funkade.

Just nu var det dåligt med begagnade sadlar som sadelutprovaren trodde skulle fungera. Hon hjälpte mig tidigare med min dressyrsadel och vet att det är en väldigt känslig häst som protesterar snabbt och dessutom har kissing spines och en historik av rygginflammation efter felaktig sadelanvändning. Ridskolan vill så klart att hon fungerar, men huvudansvaret blir ju mitt som ägare. Vi testade även en del av ridskolans sadlar och de fungerade inte heller.

Men, det är just justeringen som får mig att tveka mest. Jag la mer än jag hade önskat på en dressyrsadel åt henne förra året och den används också en del i verksamheten med de risker som det innebär för värdet, men där passade den perfekt och jag behövde inte fundera över en justering. Har nu dessutom fått veta att man måste skicka sadeln till Italien för att justera den, så tror nog jag kan avskriva den.

Frågan blir kanske istället om nån är bekant med den sadeln/bommen och kan rekommendera alternativ? Vi provade en 17" medium idag.
 
S1 finns väl bara i mediumvidd. Det känns som att den hade varit tillgänglig i olika vidder om tillverkaren ansåg att det var möjligt.
 
S1 finns väl bara i mediumvidd. Det känns som att den hade varit tillgänglig i olika vidder om tillverkaren ansåg att det var möjligt.

Mer än jag visste, tack. Enligt affären som har den inne ska den vara ändringsbar i vidden, men de visste inte hur mycket eller riktigt hur det görs.
 
Sadelprovaren har inget eget lager utan lånar in från affärer i närområdet som för begagnat, så det fanns bara den här storleken av den sadeln, tyvärr. Så den är begagnad och betydligt billigare än nypriset, men ändå mer än den tänkta budgeten. Begagnat är ju absolut tanken, så då blir man ju lite mer beroende av vad som finns inne för tillfället.
Låter bättre att testa fler sadelprovare isf, värt att vänta ut det lite för att hitta rätt. Det är ju väldigt sällan bara en sadelmodell passar..
 
Låter bättre att testa fler sadelprovare isf, värt att vänta ut det lite för att hitta rätt. Det är ju väldigt sällan bara en sadelmodell passar..

Så är det säkert, men det var verkligen inte lätt att hitta en dressyrsadel. Behöver kortanläggningsyta, bra bredd i bommen och en väldigt styv bom. Byta sadelprovare undviker jag in i det längsta, hon har så himla bra öga för vad som fungerar på den här hästen, men kan ju absolut vänta på att affärerna som hon lånar in sadlar från får in lite nytt material. :)
 
Prestige med dubbelbom blev ingen direkt succé. Har sett dom rätt billigt begagnat.

Det kanske bara är min häst som är så förtjust då. ;) Den här ville de ha 12 900 för, men den har hängt i affären sen början av året. Hade den inte varit aningen smal hade jag direkt försökt få ner priset.
 
Har sett ett par hästar som slutade hoppa när de fick den. Bytt tillbaka till normal bom och de började hoppa igen.
Tack, bra att veta. Nu testade vi inte att hoppa, min häst hoppas i väldigt lite utsträckning (sadeln ska i huvudsak användas som en allroundsadel, men såna finns ju knappt idag), så vet faktiskt inte hur hon reagerar där. Dock ovanligt bra för att vara henne i galoppen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju varit en inbiten VV-hatare i 10 år. Det jag inte gillat är de för VV 'klassiska' grejerna. Rangliga och skramliga, hästar som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 075
Senast: Ahi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp