Bukefalos 28 år!

prestige sadlar? modeller?

Buck

Trådstartare
Letar sadel för fullt fortfarande och hade en prestige arrezo på hästen idag, släpper lite tidigt men låg bra i övrigt på gången. Glappande lite i ridningen men hästen hade inga klagomål på sadeln som hon annars brukar ha.

Då arrezon är så förbaskat dyr så ser jag väldigt gärna sadlar som liknar arrezon, men i billigare prisklass :angel:.

Finns det text en annan prestige med liknande bom? Den väldigt breda kanalen som finns på arrezon är inget nödvändigt egentligen, och hästen har mycket plats för sadeln.

Egna preferenser är ju en sadel med mer framvälvda kåpor, och gärna sits i stil med Bates ;) (nog den bekvämaste sadel jag suttit i).

Övriga tips på spikraka sadlar som inte är för takformade och går går att få i xxvid mottages varmt, sålänge de inte ligger över 10000 beg dvs :bump:
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Funderar också på global ezpanosa, teckna, och albion k2,
Provade tecknas dressyr för ngt år sedan och den släppte tidigt, men har för mig att den låg bra i övrigt. Blev bara avskräckt från dressyr sadlar då hästen satte av i en vild bock serie :p.
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Teknasadlarna har takformade bommar, stoppningen luras. Så ha det i åtanke när du testar!
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Finns ingen annan hoppsadel som är byggd på samma bom som Arezzon eftersom den är byggd på en av dressyrbomarna. Det är dock i ärlighetens namn rätt liten skillnad mellan Prestiges bommar och jag hade nog testat en Golden Star.
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Men finns det ngn av prestige som är rakare än arezzon? Ytterligare pytte rakare så hade arezzon legat perfekt.
Ska kolla runt efter Sydney och Golden star i närheten så man kan prova, lite jobbigt bara då hästen behöver xvid bom :/.

Förresten, vilken är den vidaste graden i prestige?
 
Senast ändrad:
Sv: prestige sadlar? modeller?

Är det verkligen bommen som inte är tillräckligt rak?
Så det inte handlar om justering av stoppningen efter din häst, antar att stoppningen är anpassad till någon annans häst?
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Hur bred är din häst?

Alla Prestigesadlar är mer eller mindre svängda, men jag tror Arezzon är rakast. Jag upplever den iaf rakare än ex. Versailles pga Arezzons ganska uppbyggda ullstoppade bossor. Som Fiorano påpekade skiljer det väl inte så mycket på själva bommarna egentligen.

Bates hopp (iaf de nyare) är ju spikraka sadlar, så jag har svårt att tänka mig att både Prestige och Bates skulle ligga bra på samma rygg?

Tips på andra raka, breda sadlar är (som du själv nämnde) Albion K2, Crown/Ideal, Globus Esperanza, Morris & Nolan

Lycka till i sadeldjungeln! :)
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Hade Bates elevation hemma, den glappande vid ridning också och hästen gick lite emot skänken med den, var helt annat driv i arezzon även om den också glappande.

Men så global esperanza är rak ? Har bara sett den på hastnet och tyckt att den ser rätt bra ut,
 
Senast ändrad:
Sv: prestige sadlar? modeller?

Arezzon jag lånade är så vid den kan bli, i Bates var hon på gränsen mellan vid och extra vid(provade xvid med padd under så den blev ok.) Jackson Celine hade jag xvid men den var på tok för smal, låg ordentligt i bakvikt samt släppte bak.
Provade en vid äldre passier också men den var också för smal och för svängd.
Så det är en bred häst jag har, även om hon inte ser ut som det. förstår inte hur vissa hästar behöver smal bom, måste vara pinn smala ju :rofl:
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Jag har en globus ezperanza (bomvidd 36) och golden star (bomvidd 37). Rekomenderar båda! Kpte båda nya och under 10.000kr.

De utbytbara bomjärnen som går att köpa på tex hööks så är tillomed den största för smal.....
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Nja, enligt Prestige ska bommen som Arezzon är byggd på vara den vara ganska svängd. I praktiken vet jag inte om jag missuppfattade italienaren som sa det eftersom den är byggd på samma bom som Doge och Lucky Dressage tex, som jag uppfattar var de rakare av Prestiges dressyrsadlar. Rakare kan man alltså inte få dom i bomutförande-men det kan fixas med stoppning:p.
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Tipsar också om Sidney. När jag snackade med den svenska grossisten sa dom att Arezzon är den nya förbättrade Sidney.
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Vad motsvarar 36 i globus? Är det lika brett som prestige 37? Var tydligen en 37a jag provade, och såg att det fanns en globus es i st 36 närheten.
Ska iväg på sadelprovning om nån vecka och han hade tydligen mycket olika märken, där ibland prestige så väntar lite med att rota runt efter prestige sadlar ett litet tag till.
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Golden star är inte rak, så den kommer bli försvängd. Otroligt skillnad mellan Bates (om du hade den på hästen) och GS.. Tyvärr!

Finns Prestige ens i x-vid? Kan man bredda mer än 37? :)
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

prestige 37 var lagom vid, lite svängd bara. men då hästen är omusklad hade det varit trevligt att få plats med en padd under.

det är ju stor skillnad mellan vida sadlar och vida sadlar, men hellre en lite för vid sadeln än en lite för smal.
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Kl

Kollade runt lite nu och fick reda på att trainers är ungefär likadan i bomform som Olympic sadlarna, har en Olympic elit hemma sen innan som är lite för smal men annars är bommen och bossorna perfekta för min häst. Dvs raka och platta :p.
Vet ni om det är så?
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Om Sidney är lik så tipsar jag om Eventing, som skulle vara lik Sidney när jag letade :p

Min hade först Wintec cc, sen Eventing nu Bates Momentum. Jag upplevde dock Eventingen som lite takformad.
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Letar sadel för fullt fortfarande och hade en prestige arrezo på hästen idag, släpper lite tidigt men låg bra i övrigt på gången. Glappande lite i ridningen men hästen hade inga klagomål på sadeln som hon annars brukar ha.

Då arrezon är så förbaskat dyr så ser jag väldigt gärna sadlar som liknar arrezon, men i billigare prisklass :angel:.

Finns det text en annan prestige med liknande bom? Den väldigt breda kanalen som finns på arrezon är inget nödvändigt egentligen, och hästen har mycket plats för sadeln.

Egna preferenser är ju en sadel med mer framvälvda kåpor, och gärna sits i stil med Bates ;) (nog den bekvämaste sadel jag suttit i).

Övriga tips på spikraka sadlar som inte är för takformade och går går att få i xxvid mottages varmt, sålänge de inte ligger över 10000 beg dvs :bump:

Prova Esperanzan den finns i rätt rejäla vidder oxå! Annars vet jag även att Crown Impalan är väldigt rak - är inte säker på om den finns i de vidderna och den ligger på runt 16500 ny så under 10 borde den finnas så småningom ;)
 
Sv: prestige sadlar? modeller?

Har hittat en esperanza i vid i närheten som jag ska ta på öppet köp. Hoppas den är tillräckligt vid bara, de är inte omvärmningsbara eller?

Nästa vecka ska jag dock till sadelprovaren, hoppas han har ngt som passar i rätt prisklass...
 

Liknande trådar

Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 227
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 799
Senast: Linda_A
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 210
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp