Prestige- Versailles/Paris/Meredith??

Ariba02

Trådstartare
Söker efter en hoppsadel med mjukt säte och smal midja, och där man lätt hamnar i god balans samt som har lite stöd/klossar. Är 1.67 cm lång med normal-långa ben. Alltså är jag inte jättelång och behöver inte kåpor som är framskurna så mycket...
Hästen har manke och rak rygg, är ganska högrest och har inte jättelångt sadelläge.
(sadeln måste naturligtvis kontrolleras/provas ut av sadelutprovare)

Har tidigare bla provat en Passier hoppsadel 17,5" med ganska stora stöd, men jag hamnade konstant i bakvikt och fick värsta stolsitsen:yuck:
Kändes som om avståndet mellan säte/stigläderkrampan och stöden inte stämde för mig. Däremot en annan ryttare (1.85 cm lång) som provade sadeln, funkade den jättebra och den låg bra på hästen.

Tycker att Prestige modeller- Versailles, Paris och Meredith verkar vara trevliga,
Vad tror ni om modellerna utifrån det jag har beskrivit om mig och hästen?:)

Ni hoppryttare och sadelnördar därute- HJÄLP:bow:
 
Sv: Prestige- Versailles/Paris/Meredith??

Kan inte säga så mycket om hur den skulle passa o så, men min Paris D är det skönaste jag någonsin har ridit i :love: ;)

Har även ridit i Versialles och Meredith, inte så förtjust i någon av dom...spec inte meredithen då jag antagligen är lite för lång för den, jag är 1,70 lång med rätt normal längd på benen :)

Men något jag har insett efter några års sadelstrulande är att sadeln ska passa både häst och ryttare för att den ska vara riktigt skön att rida i, ligger den dåligt på hästen så blir det riktigt svårt att sitta bra. Samma gäller om sadeln är för stor/för liten/har för stora kåpor/för framskuren osv, då spelar det ingen roll hur bra den ligger på hästen för man kommer ändå aldrig kunna slappna av och hamna i en bra sits naturligt :)
Det är i stort sätt omöjligt att lista ut vad som kommer passa dig och din häst över internet, ta hjälp på hemmaplan av någon du litar på och pröva, pröva, pröva sadlar tills du hittar en som både du och hästen trivs med :)
 
Senast ändrad:
Sv: Prestige- Versailles/Paris/Meredith??

Tack för kommentaren!
Kommer att behöva prova och säkert prova lite till! Puh:)
Tycker att det är intressant och lärorikt att höra andras erfarenheter av sadeldjungeln:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
829
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 796
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Jag har två hästar, den ena har en prestige versaille och den andra har en prestige Roma. Har även provat ut prestige Paris på dem o den...
Svar
11
· Visningar
9 954
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp