Preventivmedel efter 40

snorp

Trådstartare
Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i år.

Jag har tidigare i livet haft kopparspiral men kände av den och hade ont emellanåt och var därmed inte riktigt nöjd.

P-piller testade jag flera sorter som yngre och jag tål dem inte, får huvudvärk och massa andra konstiga biverkningar.

Minipiller testade jag för ca 20 år sedan och blödde då varannan vecka.

Lever i ett förhållande sedan många år och kondom känns ju inte så himla kul då.

Funderar på att testa minipiller igen men ett annat märke.

Säkra perioder känns inte som ett alternativ för mig och avbrutet samlag är alltid en risk och vi vill verkligen inte ha barn.

Är det nån som har tips på nått preventivmedel jag missat?
 
Är det vården som har sagt ifrån? Annars brukar det handla om att man inte ska börja med sådant preventivmedel efter 35. Har man det redan och det fungerar bra brukar man få fortsätta. Ni har ju också en plan med sterilisering så det lär ju inte vara för evigt heller.
 
Är det vården som har sagt ifrån? Annars brukar det handla om att man inte ska börja med sådant preventivmedel efter 35. Har man det redan och det fungerar bra brukar man få fortsätta. Ni har ju också en plan med sterilisering så det lär ju inte vara för evigt heller.

Nej vården har inte sagt ifrån utan det är jag själv som läst det och gjort valet. Frågade min vanliga läkare sist jag var där och hon tyckte jag skulle prata med en gynekolog om det, har inte gjorde det än.
 
Trodde faktiskt att det var samma sak med hormonspiral som med p-ring och åldern men läste på lite nu och såg att jag trodde fel. Kan vara ett alternativ.
Jag har hormonspiral och är jättenöjd. BM som satte in den sa också att den kan vara till hjälp under klimakteriet och att jag nog bara behöver sätta in en till (blir när jag är 44) för sen borde den inte behövas.
Jag slipper menstruation med den och känner inga biverkningar. Har testat p-stav vilket inte funkade alls för mig och hade p-piller som yngre.
 
Jag har hormonspiral och är jättenöjd. BM som satte in den sa också att den kan vara till hjälp under klimakteriet och att jag nog bara behöver sätta in en till (blir när jag är 44) för sen borde den inte behövas.
Jag slipper menstruation med den och känner inga biverkningar. Har testat p-stav vilket inte funkade alls för mig och hade p-piller som yngre.

Låter bra. Vet du vilken sort du har? Verkar finnas 3 olika.
 
Är inte pessar dessutom nått som måste sättas in en stund i förväg?
Jo, så man får planera sexet lite. :D
Utan att veta gissar jag dock att man med lite vana kan göra det relativt smidigt sen så det inte blir mycket mer avbrott än om man skulle sätta på en kondom, typ? Men jag kan ha fel.

Vad gäller minipiller kan det absolut vara värt att testa andra sorter om du inte hittar nåt bättre alternativ, jag har fått andra biverkningar av ”utbytbara alternativ”-piller som ska vara ”samma” (=samma verksamma ämne...) än av mina ordinarie, så man kan absolut reagera olika på olika sorter.
 
Är inte pessar dessutom nått som måste sättas in en stund i förväg?
Jo, men man kan sätta in det flera timmar i förväg om man anar att det vankas samlag. Det behöver ju dock kompletteras med spermiedödande gel. Så det är lite klydd. Men jag gillar det ändå bättre än de biverkningar jag får av hormonella p-medel (jag är extremt hormonkänslig tydligen).
 
Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i år.

Jag har tidigare i livet haft kopparspiral men kände av den och hade ont emellanåt och var därmed inte riktigt nöjd.

P-piller testade jag flera sorter som yngre och jag tål dem inte, får huvudvärk och massa andra konstiga biverkningar.

Minipiller testade jag för ca 20 år sedan och blödde då varannan vecka.

Lever i ett förhållande sedan många år och kondom känns ju inte så himla kul då.

Funderar på att testa minipiller igen men ett annat märke.

Säkra perioder känns inte som ett alternativ för mig och avbrutet samlag är alltid en risk och vi vill verkligen inte ha barn.

Är det nån som har tips på nått preventivmedel jag missat?
Sterilisering?
 
Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i år.

Har helt missat detta, och BM har inte heller sagt nåt trots att hon ifrågasatte mig att jag funderade på p-stav "trots min ålder". Nej hon kunde verkligen inte acceptera att jag vid 32 års ålder var säker på att jag inte ville ha barn varken nu eller om 5 år eller om 10 eller igår...

Ska fråga nästa gång jag måste dit och förnya recept. Jag är 36 och har haft p-ring sen jag var 22...
 
Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i år.

Jag har tidigare i livet haft kopparspiral men kände av den och hade ont emellanåt och var därmed inte riktigt nöjd.

P-piller testade jag flera sorter som yngre och jag tål dem inte, får huvudvärk och massa andra konstiga biverkningar.

Minipiller testade jag för ca 20 år sedan och blödde då varannan vecka.

Lever i ett förhållande sedan många år och kondom känns ju inte så himla kul då.

Funderar på att testa minipiller igen men ett annat märke.

Säkra perioder känns inte som ett alternativ för mig och avbrutet samlag är alltid en risk och vi vill verkligen inte ha barn.

Är det nån som har tips på nått preventivmedel jag missat?
P-stav? Jag har varit supernöjd med min, jag är inne på min tredje nu. :) Jag har inte känt av några biverkningar alls och är i stort sett helt blödningsfri, mot slutet av p-stavs livsålder brukar mensen hoppa igång igen. :)
 
Funderar på det också. Sambon har som sagt fått remiss för vasektomi men det kommer dröja pga Corona. Misstänker att en kvinnlig sterilisering kan ha ännu längre väntetid men jag vet inte om det är så.
Det är lång väntetid på sterilisering sa barnmorskan till mig i somras.

Jag var och tog min p-spruta i veckan och då sa barnmorskan att jag kommer få sluta med den om några år :( alternativen för mej som inte vill blöda var då spiral eller p-stav. Det kommer bli stav då jag vägrar allt vad spiral heter. Har haft flera bekanta som blivit riktigt dåliga av sina spiraler. Stav har jag haft förut och det funkar i alla fall.
 
P-stav? Jag har varit supernöjd med min, jag är inne på min tredje nu. :) Jag har inte känt av några biverkningar alls och är i stort sett helt blödningsfri, mot slutet av p-stavs livsålder brukar mensen hoppa igång igen. :)

Tror du är den första som jag hör varit nöjd med sin p-stav, har bara hört folk som har dåliga erfarenheter tidigare. Ska läsa på lite mer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 429
Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 534
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 956
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp