Preventivmedel när man har migrän med aura (utbruten från Dejtingtråden 25!)

ekra

Trådstartare
Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills har jag och Kapet använt kondom som skydd.

Nu bor vi ju inte ihop, och jag räknar inte med att vi kommer att göra det på länge heller (eller alls? Jag vågar inte räkna med någonting på den fronten :)) Men jag räknar med att vi fortsätter att ha sex när vi väl ses. Och om vi bestämmer oss för att vara exklusiva så kan vi ju sluta med kondom.

Jag tycker att det verkar läskigt med spiral eller p-stav, har tidigare använt olika sorters p-piller utan att få biverkningar. Jag pratade med gynekologen häromdagen som rekommenderade mig Cerazette eftersom jag har migrän med aura ibland. När jag googlar Cerazette så kommer det ju upp en massa skräckhistorier. Men också många som inte har några besvär alls. (Bonus är att många helt slipper mens) Fick det utskrivet iallafall så att jag kan hämta ut om jag bestämmer mig för det.

Men det finns väl inte så många andra lämpliga alternativ än p-piller om man vill ha ett tryggt skydd mot graviditet utan att stoppa in något mekaniskt i kroppen? (Förutom sprutor och plåster?) Pessar verkar för osäkert och meckigt.

Vad använder ni andra som är ute i dejtingsvängen och inte har fasta förhållanden/ inte har sex så väldigt ofta? Kondom funkar ju, men det är mysigare utan tycker jag, plus att man slipper avbrott. Och med andra skydd har man ju möjlighet till spontansex även när man inte har kondom till hands. :)
 
@ekra Jag har haft kopparspiral i tio år (alltså bytt en gång däremellan) och igår bokade jag tid för att byta ut den, kommer göra det i slutet av januari.

Såg att du helst inte ville ha spiral, men jag är nöjd med min iaf (sen att det egentligen varit nästan 100% onödigt för mig att ha den hittills är väl en annan sak 🤣).
 
@ekra Jag har haft kopparspiral i tio år (att så bytt en gång däremellan) och igår bokade jag tid för att byta ut den, kommer göra det i slutet av januari.

Såg att du helst inte ville ha spiral, men jag är nöjd med min iaf (sen att det egentligen varit nästan 100% onödigt för mig att ha den hittills är väl en annan sak 🤣).
Jag tycker att det verkar lite störigt att ha en bit koppar i kroppen, stör den inte? (Och är det inte läskigt att sätta in den/ta ut den? Även om det är väldigt sällan?) Fördelen är ju att slippa äta hormoner och att komma ihåg att ta piller en viss tid varje dag.
 
Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills har jag och Kapet använt kondom som skydd.

Nu bor vi ju inte ihop, och jag räknar inte med att vi kommer att göra det på länge heller (eller alls? Jag vågar inte räkna med någonting på den fronten :)) Men jag räknar med att vi fortsätter att ha sex när vi väl ses. Och om vi bestämmer oss för att vara exklusiva så kan vi ju sluta med kondom.

Jag tycker att det verkar läskigt med spiral eller p-stav, har tidigare använt olika sorters p-piller utan att få biverkningar. Jag pratade med gynekologen häromdagen som rekommenderade mig Cerazette eftersom jag har migrän med aura ibland. När jag googlar Cerazette så kommer det ju upp en massa skräckhistorier. Men också många som inte har några besvär alls. (Bonus är att många helt slipper mens) Fick det utskrivet iallafall så att jag kan hämta ut om jag bestämmer mig för det.

Men det finns väl inte så många andra lämpliga alternativ än p-piller om man vill ha ett tryggt skydd mot graviditet utan att stoppa in något mekaniskt i kroppen? (Förutom sprutor och plåster?) Pessar verkar för osäkert och meckigt.

Vad använder ni andra som är ute i dejtingsvängen och inte har fasta förhållanden/ inte har sex så väldigt ofta? Kondom funkar ju, men det är mysigare utan tycker jag, plus att man slipper avbrott. Och med andra skydd har man ju möjlighet till spontansex även när man inte har kondom till hands. :)

Jag använder p-piller :) och gjort sen jag gjorde sexdebut.

Dock så frågar ju ofta killar efter de kommit i en om man har nåt skydd...med vissa undantag.
 
Jag tycker att det verkar lite störigt att ha en bit koppar i kroppen, stör den inte? (Och är det inte läskigt att sätta in den/ta ut den? Även om det är väldigt sällan? Fördelen är ju att slippa äta hormoner och att komma ihåg att ta piller en viss tid varje dag.

För mig märks den inte av alls, aldrig. Jag valde den för jag inte vill stoppa i mig hormoner.

Att sätta i och ta ur den har varit ganska smärtfritt för mig, fast efteråt har jag haft lite värk, men vila och typ en Alvedon eller Ipren har hjälpt. :) Vet att sist fick jag en på mottagningen och sen fick jag ta en till hemma till natten.

Vid senaste bytet fick jag ett blodtrycksfall och kände mig full och fick sätta mig och vila innan jag kunde fortsätta promenera hem. Fast då hade de glömt säga att jag gärna kunnat ta två alvedon eller en Ipren hemma innan i förebyggande syfte så det hade jag inte gjort.

Den här gången ska jag se till att ha skjuts hem så jag inte behöver gå eller cykla + ha kvällen ledig. :)

Men det där är ju som sagt en gång vart 5e år och resten av tiden märks den inte av, alls.
 
Jag tycker att det verkar lite störigt att ha en bit koppar i kroppen, stör den inte? (Och är det inte läskigt att sätta in den/ta ut den? Även om det är väldigt sällan?) Fördelen är ju att slippa äta hormoner och att komma ihåg att ta piller en viss tid varje dag.
Min kom ut efter ca 1,5 v med smärtor och ganska kraftiga blödningar. Tog nog nära 5-6 v innan smärtan och blödningarna upphörde. Never again :crazy:
 
@ekra jag använde p-ring tidigare. Inga biverkningar och ett lågt, jämt "flöde" av hormoner. Piller kan jag aldrig komma ihåg att ta, mitt liv är alldeles för oregelbundet.

En kompis blev gravid upprepade gånger med kopparspiral och har flera kompisar som är "spiralbarn" så det känns alldeles för osäkert.
 
Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills har jag och Kapet använt kondom som skydd.

Nu bor vi ju inte ihop, och jag räknar inte med att vi kommer att göra det på länge heller (eller alls? Jag vågar inte räkna med någonting på den fronten :)) Men jag räknar med att vi fortsätter att ha sex när vi väl ses. Och om vi bestämmer oss för att vara exklusiva så kan vi ju sluta med kondom.

Jag tycker att det verkar läskigt med spiral eller p-stav, har tidigare använt olika sorters p-piller utan att få biverkningar. Jag pratade med gynekologen häromdagen som rekommenderade mig Cerazette eftersom jag har migrän med aura ibland. När jag googlar Cerazette så kommer det ju upp en massa skräckhistorier. Men också många som inte har några besvär alls. (Bonus är att många helt slipper mens) Fick det utskrivet iallafall så att jag kan hämta ut om jag bestämmer mig för det.

Men det finns väl inte så många andra lämpliga alternativ än p-piller om man vill ha ett tryggt skydd mot graviditet utan att stoppa in något mekaniskt i kroppen? (Förutom sprutor och plåster?) Pessar verkar för osäkert och meckigt.

Vad använder ni andra som är ute i dejtingsvängen och inte har fasta förhållanden/ inte har sex så väldigt ofta? Kondom funkar ju, men det är mysigare utan tycker jag, plus att man slipper avbrott. Och med andra skydd har man ju möjlighet till spontansex även när man inte har kondom till hands. :)

Jag använder minipiller och det fungerar bra för mig. Får mindre mens och nästan ingen mensvärk alls, och pms besvären har sjunkit kopiöst, vilket är anledningen till att jag började med pillren från början. Helst hade jag kanske sluppit mens helt, men inser att det är ganska skönt att få det bekräftat att jag undvikit graviditet en månad till :p
 
Jag har provat allt, förutom kopparspiral, tänkte sätta in en men har för liten livmoder.. :meh: O_o
Kan inte äta något med hormoner alls, blir jag inte batshit crazy så stängs hela jag av. Så tråkigt, så blir kondom plus säkra perioder för mig :cautious:
 
Jag tycker att det verkar lite störigt att ha en bit koppar i kroppen, stör den inte? (Och är det inte läskigt att sätta in den/ta ut den? Även om det är väldigt sällan?) Fördelen är ju att slippa äta hormoner och att komma ihåg att ta piller en viss tid varje dag.
P-ring kan väl vara något? Går att ha penetrerande sex med den inne men det går också bra att ta ut den för sådant.
 
P-ring kan väl vara något? Går att ha penetrerande sex med den inne men det går också bra att ta ut den för sådant.
Jag tror inte att det är ett alternativ när man har migrän med aura (vilket jag har ibland). Tror att man då hellre skall använda preventivmedel med gestagen istället för östrogen om jag förstått riktigt.
 
Jag tror inte att det är ett alternativ när man har migrän med aura (vilket jag har ibland). Tror att man då hellre skall använda preventivmedel med gestagen istället för östrogen om jag förstått riktigt.
Jag har Nuvaring sen typ 5 år tillbaka och har migrän. Hade värre när jag åt piller (neovletta) men ibland nu också, tycker dock att fördelarna överväger så det är ändå värt det. Funkar kanon!
 
Jag tror inte att det är ett alternativ när man har migrän med aura. Tror att det har att göra med att man då hellre skall använda preventivmedel med gestagen istället för östrogen om jag förstått riktigt.
Ja det har jag också läst, tänkte inte på det!
Testa Cerazette och se hur det fungerar? Minst 3 månader har det varit sagt till mig vid en ny sort innan man kan utvärdera. Tycker du att du får oönskad biverkningar så är det ju bara att sluta igen :)
 
Ja det har jag också läst, tänkte inte på det!
Testa Cerazette och se hur det fungerar? Minst 3 månader har det varit sagt till mig vid en ny sort innan man kan utvärdera. Tycker du att du får oönskad biverkningar så är det ju bara att sluta igen :)
Ja jag tror det får bli så. :) Jag är nojig både för att bli gravid och för att få biverkningar av p-pillren, men nojan för att bli gravid är nog lite värre. :)
 
Jag har Nuvaring sen typ 5 år tillbaka och har migrän. Hade värre när jag åt piller (neovletta) men ibland nu också, tycker dock att fördelarna överväger så det är ändå värt det. Funkar kanon!
Har du migrän med aura? Det avråds från p-ring när man har det.
 
Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills har jag och Kapet använt kondom som skydd.

Nu bor vi ju inte ihop, och jag räknar inte med att vi kommer att göra det på länge heller (eller alls? Jag vågar inte räkna med någonting på den fronten :)) Men jag räknar med att vi fortsätter att ha sex när vi väl ses. Och om vi bestämmer oss för att vara exklusiva så kan vi ju sluta med kondom.

Jag tycker att det verkar läskigt med spiral eller p-stav, har tidigare använt olika sorters p-piller utan att få biverkningar. Jag pratade med gynekologen häromdagen som rekommenderade mig Cerazette eftersom jag har migrän med aura ibland. När jag googlar Cerazette så kommer det ju upp en massa skräckhistorier. Men också många som inte har några besvär alls. (Bonus är att många helt slipper mens) Fick det utskrivet iallafall så att jag kan hämta ut om jag bestämmer mig för det.

Men det finns väl inte så många andra lämpliga alternativ än p-piller om man vill ha ett tryggt skydd mot graviditet utan att stoppa in något mekaniskt i kroppen? (Förutom sprutor och plåster?) Pessar verkar för osäkert och meckigt.

Vad använder ni andra som är ute i dejtingsvängen och inte har fasta förhållanden/ inte har sex så väldigt ofta? Kondom funkar ju, men det är mysigare utan tycker jag, plus att man slipper avbrott. Och med andra skydd har man ju möjlighet till spontansex även när man inte har kondom till hands. :)
Jag hade cervixpessar ett tag, lite pyssligt att få på plats men man blir nog bättre på det med övning.
 
Ja jag tror det får bli så. :) Jag är nojig både för att bli gravid och för att få biverkningar av p-pillren, men nojan för att bli gravid är nog lite värre. :)
Inget skydd är ju 100% så risk att bli gravid finns tyvärr alltid så länge man har sex med en fertil man som kvinna. Håll koll på mensen!
 
Jag har ätit cerazette i flera år just pga migrän med aura, funkade superbra för mig! Det är ju dock såklart individuellt men jag upplevde inga biverkningar och hade knappt någon mens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 973
Senast: snorp
·
Övr. Barn För några månader sedan så hade vi en tråd där det diskuterades om amning fungerar som preventivmedel (om någon kommer ihåg den). Det...
2
Svar
23
· Visningar
3 083
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp