Preventivmedel när man har migrän med aura (utbruten från Dejtingtråden 25!)

Jag har hormonspiral (Kyleena) och är superdupernöjd. Har inte heller sex så ofta, men bara att slippa mens gör det så värt det! För mig har hormonerna dessutom haft en positiv inverkan på mitt humör och känsloliv (inte jättestor skilnad dock). Ingen aning om denna är kompatibel med din migrän, men du kan ju fråga läkaren. Vad jag förstått är det en rätt låg dos hormoner.

Min blev satt in i samband med en operation, så jag var i narkos. Men skulle först göras hos gynekolog, då fick jag några tabletter som gav lite krampor, men inte värre än en normal mens. Jag tyckte inte det var läskigt, men det är säkert individuelt.
 
P-spruta? Jag har kört på det i många år och älskar den. Har ingen mens sen jag börja med den. Alla andra p-medel har det bara krånglat med. Minipiller blödde jag nästan konstant i ett halvår. Hade uppehåll på nån vecka hit och dit innan jag hitta piller där min mens blev som vanligt igen. Men jag avskyr allt vad mens heter och anser att det förstör mitt liv, särskilt då jag har oregelbunden och blöder i 10dagar så jag ville ha nått annat där jag slapp skiten. Provade p-stav, det funka bra tills några veckor innan jag skulle byta och då blödde jag som en gris i 3,5 vecka tills jag prova sprutan. Vilken befrielse. Aldrig att jag slutar med den. Inte förrän jag är säker på att jag inte kommer att blöda mer.
 
Jag har migrän med aura jag med och funkar utmärkt på kopparspiral. Varken gravid eller problem att byta ut den. En del får ökade blödningar/mer mensvärk dock. Jag har haft tur. Med första spiralen blödde jag ganska mycket men sen jag satte in för andra gången blöder jag knappt någonting längre. Två dagar varannan månad ungefär. Rätt överkomligt.
Visst, skoj är det inte att sätta in eller ta ut. Men hur mysigt är det att gå till gyn? Inget jag gillar i varje fall.
Senaste gången jag bytte var det en jätteskicklig barnmorska, jag märkte knappt att hon var där och grejade. Det var över på typ en halv minut eller så.
 
Jag har ätit Cerazette i ca 15 år (minus avbrott inför och under graviditet). Himla nöjd! Har ingen mens och märker inte av några negativa biverkningar.
 
Inget skydd är ju 100% så risk att bli gravid finns tyvärr alltid så länge man har sex med en fertil man som kvinna. Håll koll på mensen!
Ja det var just det. Med dessa piller är det risk för både oregelbunden mens och att den helt upphör. Då är det ju svårt att ha koll på den. :nailbiting:

Jag har ätit cerazette i flera år just pga migrän med aura, funkade superbra för mig! Det är ju dock såklart individuellt men jag upplevde inga biverkningar och hade knappt någon mens.
Att slippa mens låter superbra frånsett att det är en sak mindre som indikerar om man är gravid eller inte.

Hur noga behöver du vara i tid för att det skall funka för dig? Läste att några tycker sig behöva ta dem exakt samma tid för att inte få stänkblödningar.

Vilka aura räknas som aura? Domnade fingrar, tappa ord? Eller är det bara blixtarna som de menar?
Jag trodde att det bara är synstörningar generellt i samband med migrän som menas när man pratar om ”aura” i migränsammanhang. Inte andra relaterade migränsymptom.
 
Att slippa mens låter superbra frånsett att det är en sak mindre som indikerar om man är gravid eller inte.

Hur noga behöver du vara i tid för att det skall funka för dig? Läste att några tycker sig behöva ta dem exakt samma tid för att inte få stänkblödningar.

Jag har för mig att jag hade mens rätt regelbundet varje månad faktiskt, men mycket mindre och färre dagar än annars. Tyckte inte alls det var så känsligt, jag har verkligen inte tagit på samma tid utan bara haft som vana att ta dem när jag går och lägger mig, det kan ju skilja mycket mellan vardagar och helg men har inte varit nåt problem. Men det är väl säkert också individuellt.
 
Jag har för mig att jag hade mens rätt regelbundet varje månad faktiskt, men mycket mindre och färre dagar än annars. Tyckte inte alls det var så känsligt, jag har verkligen inte tagit på samma tid utan bara haft som vana att ta dem när jag går och lägger mig, det kan ju skilja mycket mellan vardagar och helg men har inte varit nåt problem. Men det är väl säkert också individuellt.
Jag blev rekommenderad att ta dem inom +- tre timmar, men så regelbundet som möjligt för bästa skydd.
 
Ja det var just det. Med dessa piller är det risk för både oregelbunden mens och att den helt upphör. Då är det ju svårt att ha koll på den. :nailbiting:


Att slippa mens låter superbra frånsett att det är en sak mindre som indikerar om man är gravid eller inte.

Hur noga behöver du vara i tid för att det skall funka för dig? Läste att några tycker sig behöva ta dem exakt samma tid för att inte få stänkblödningar.


Jag trodde att det bara är synstörningar generellt i samband med migrän som menas när man pratar om ”aura” i migränsammanhang. Inte andra relaterade migränsymptom.
Nej. Det är också aura.
migrän med aura där smärtan föregås av något annat symtom: synstörning (till exempel sicksackmönster eller synfältsbortfall), domningar i armar eller ben, muskelsvaghet, yrsel, talsvårigheter (svårighet att hitta ord eller de kommer i fel ordning).
 
Jag har väl fått de flesta biverkningarna man kan få av preventivmedel så jag är inte så objektiv..
Jag vill bara uppmärksamma kopparspiralen och biverkningar som flertalet har upplevt. Det finns en facebook-grupp som man kan hitta vid sökning på kopparöverskott / kopparförgiftning.
Går inte in på detaljer men utöver de långvariga biverningarna så gjorde insättningen lite ont, men det värsta var veckan efter. Hade ungefär som värkar, den smärtan var bedrövlig.
Dessutom kände jag av den hela tiden, trots att man inte ska kunna det, och trots att den satt där den skulle.
 
Jag har väl fått de flesta biverkningarna man kan få av preventivmedel så jag är inte så objektiv..
Jag vill bara uppmärksamma kopparspiralen och biverkningar som flertalet har upplevt. Det finns en facebook-grupp som man kan hitta vid sökning på kopparöverskott / kopparförgiftning.
Går inte in på detaljer men utöver de långvariga biverningarna så gjorde insättningen lite ont, men det värsta var veckan efter. Hade ungefär som värkar, den smärtan var bedrövlig.
Dessutom kände jag av den hela tiden, trots att man inte ska kunna det, och trots att den satt där den skulle.
Jag har bara haft hormonspiral, hade t.o.m den minsta på marknaden men kände ändå av den. Barnmorskan va dock inte förvånad då livmodern som sagt va så liten, hela 2 cm för kort för en kopparspiral dessutom. :crazy:
 
Jag har kronisk migrän som blir olidlig när kroppen sköter hormonerna själv och jag har också hudproblem.
Provat minipiller osv men inte mått bra på dem och blev rekommenderad av barnmorskan som undersökte mig att prova Rosal.
Ätit dem i 9 år och har bara uppehåll när det kommer genombrottsblödningar, ca varannan, var tredje månad.
Hittills har jag inte blivit gravid och de hjälper mig att slippa min fruktansvärda PMS.
Helst hade jag velat slippa mensen helt men det får funka såhär sålänge. Får väldig migrän under uppehållen.
 
Jag har väl fått de flesta biverkningarna man kan få av preventivmedel så jag är inte så objektiv..
Jag vill bara uppmärksamma kopparspiralen och biverkningar som flertalet har upplevt. Det finns en facebook-grupp som man kan hitta vid sökning på kopparöverskott / kopparförgiftning.
Går inte in på detaljer men utöver de långvariga biverningarna så gjorde insättningen lite ont, men det värsta var veckan efter. Hade ungefär som värkar, den smärtan var bedrövlig.
Dessutom kände jag av den hela tiden, trots att man inte ska kunna det, och trots att den satt där den skulle.

Jag googlade och det verkar vara lite omdiskuterat. Det behövs mer forskning (som alltid, och vem lägger forskningsanslag på något som bara rör kvinnor? :meh:).

Men jag är ändå inte orolig. Kanske har jag problem utan att veta om det, kanske är jag en av lyckliga få som klarar sig. Hur som tänker jag inte känna efter.
Det är ju tyvärr så med alla läkemedel (jag vet att just kopparspiralen inte räknas som läkemedel, men ni fattar vad jag menar) att de har biverkningar. Antingen för oss eller för miljön. Ofta för båda. Ingen vet i vilken utsträckning kopparspiralen ger biverkningar och vilka biverkningar den faktiskt ger. Självklart kommer det påverka kroppen att man tillför något som inte var där innan. Oavsett om det är hormoner eller om det är ett spårämne.

Hittade en engelsk sida som hävdade att de med störst risk för psykisk sjukdom var veganer, på grund av sin kopparrika kost. Jag vet inte hur seriöst jag tar just det påståendet ;)

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt egentligen. Vill nog bara föra fram att det är intressant, tål att tänkas på och att hormonella piller minsann inte är bättre (lite skämtsamt menat så klart).

Den säkraste preventivmetoden är avhållsamhet. Men hur kul är det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 971
Senast: snorp
·
Övr. Barn För några månader sedan så hade vi en tråd där det diskuterades om amning fungerar som preventivmedel (om någon kommer ihåg den). Det...
2
Svar
23
· Visningar
3 081
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp