Preventivmedel om man haft proppar

pepp

Trådstartare
Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ typ:
P-stav
Kopparspiral
Ev minipiller?
Kondom (ej aktuellt pga avskyr det)

Åt tidigare p-piller problemfritt i 19 år innan jag fick lungemboli. Som ingen vet orsaken på.
 
Hormonspiral är också ok.

Eller pessar om du inte vill äta artimoner men det är inte alla barnmorskor som provar ut och det kan vara lite meckigt (fast jag tyckte det funkade ok)
 
Hormonspiral är också ok.

Eller pessar om du inte vill äta artimoner men det är inte alla barnmorskor som provar ut och det kan vara lite meckigt (fast jag tyckte det funkade ok)

Är lite nojjig för detta med spiraler då jag hört att det kan göra pisseont att sätta in (verkar ju vara väldigt individuellt)

Pessar känns inte aktuellt då det förtar det spontana, hade nog aldrig börjat orka mecka med det 😁
 
Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ typ:
P-stav
Kopparspiral
Ev minipiller?
Kondom (ej aktuellt pga avskyr det)

Åt tidigare p-piller problemfritt i 19 år innan jag fick lungemboli. Som ingen vet orsaken på.

Jag åkte på en rejäl omgång lungemboli 2021, enorma proppar som orsakade förstorat hjärta mm (men frisk nu). Den enda utlösande faktorn man hittade hos mig var just mina p-ringar, och där och då på sjukhuset byttes de ut mot minipiller. Under min sjukhusvistelse sa kvinnohälsan på det sjukhuset jag låg inlagd på att det jag hade att välja på var minipiller eller spiral (hormon eller koppar, men jag vägrar spiral). Testade minipiller och blev asdålig på andra sätt av det. Om jag inte hade velat ha barn hade jag steriliserat mig istället, jag verkar tyvärr må skit av alla former av preventivmedel.
 
Jag åkte på en rejäl omgång lungemboli 2021, enorma proppar som orsakade förstorat hjärta mm (men frisk nu). Den enda utlösande faktorn man hittade hos mig var just mina p-ringar, och där och då på sjukhuset byttes de ut mot minipiller. Under min sjukhusvistelse sa kvinnohälsan på det sjukhuset jag låg inlagd på att det jag hade att välja på var minipiller eller spiral (hormon eller koppar, men jag vägrar spiral). Testade minipiller och blev asdålig på andra sätt av det. Om jag inte hade velat ha barn hade jag steriliserat mig istället, jag verkar tyvärr må skit av alla former av preventivmedel.

Men fy! Mina proppar var visst väldigt små, men det är bland det värsta jag varit med om.

Preventivmedel är ju verkligen en djungel, helst skulle jag vilja sterilisera mig, men vill inte punga ut flera tusen för det just nu. Sen känns det som en lång process. Men ska nog ta upp det hos bm också.
 
Är lite nojjig för detta med spiraler då jag hört att det kan göra pisseont att sätta in (verkar ju vara väldigt individuellt)

Pessar känns inte aktuellt då det förtar det spontana, hade nog aldrig börjat orka mecka med det 😁
Rent tekniskt borde man kunna kräva smärtlindring för den biten. Så sjukt egentligen att man inte bara erbjuds det direkt.

Jag tycker att det gör så ont att jag slutar andas tills jag tuppar av.
I Uppsala kostar sterilisering 2500 kr, men en spiral får man också betala för, så... Men jo, det är nog en lång process. Jag ska dit och diskutera sterilisering på torsdag. Får väl se när det blir dags för operation.
 
Men typ 😂 fattar inte hur det kan skilja sig så från olika regioner. Här kostar det nästan 5 papp.
Rent tekniskt så är det ju fritt vårdval, och är det verkligen demokratiskt att det kostar olika beroende på vart man bor? Kan man skicka remiss till en annan region och kringgå det där kanske?
 
Är lite nojjig för detta med spiraler då jag hört att det kan göra pisseont att sätta in (verkar ju vara väldigt individuellt)
Jag är en av de som haft smärtsamma i/uttag men tycker ändå spiral är värt det! Det går ändå snabbt och det är en kort stunds smärta som sedan ger många års bekymmersfrihet. Och det är ju inte ens säkert att det kommer göra ont för dig😊
 
Rent tekniskt borde man kunna kräva smärtlindring för den biten. Så sjukt egentligen att man inte bara erbjuds det direkt.

Jag tycker att det gör så ont att jag slutar andas tills jag tuppar av.
I Uppsala kostar sterilisering 2500 kr, men en spiral får man också betala för, så... Men jo, det är nog en lång process. Jag ska dit och diskutera sterilisering på torsdag. Får väl se när det blir dags för operation.

Får ta upp att jag är livrädd för smärtan så får vi se vad hen säger..
Låter helt fruktansvärt att det ska göra så ont :crazy:

Ja man tjänar ju säkert in pengarna genom att inte behöva lägga dom på preventivmedel..
Håller tummarna för att din process går snabbt!
 
Rent tekniskt så är det ju fritt vårdval, och är det verkligen demokratiskt att det kostar olika beroende på vart man bor? Kan man skicka remiss till en annan region och kringgå det där kanske?
Det är väl bara fritt vårdval inom ens region?
 
Jag är en av de som haft smärtsamma i/uttag men tycker ändå spiral är värt det! Det går ändå snabbt och det är en kort stunds smärta som sedan ger många års bekymmersfrihet. Och det är ju inte ens säkert att det kommer göra ont för dig😊

Ja det är ju sant. Det är just det där att man inte vet innan, jag gillar att ha kontroll. Men kommer ta upp det som ett alternativ 🙏
 
Det är väl bara fritt vårdval inom ens region?
Nej det tror jag inte? Jag skickar remisser dit jag vill, ibland direkt till berörd läkare. Det fungerar och jag betalar samma taxa som vanligt. Min favoritläkare finns i en annan region än den jag bor i, och när jag skickade min första remiss till henne så bodde jag 30 mil från den regionen.
 
Nej det tror jag inte? Jag skickar remisser dit jag vill, ibland direkt till berörd läkare. Det fungerar och jag betalar samma taxa som vanligt. Min favoritläkare finns i en annan region än den jag bor i, och när jag skickade min första remiss till henne så bodde jag 30 mil från den regionen.
Aha, jag trodde det bara var inom regionen eller om regionerna har avtal. Där ser man👍
 
Aha, jag trodde det bara var inom regionen eller om regionerna har avtal. Där ser man👍
Extremt bra. Har man lite unika problem så kan man ganska enkelt läsa vetenskapliga artiklar skrivna i Sverige och se vilka läkare som forskar på just exakt det problemet just nu och sedan via universitetets hemsida bara skicka mail till dem.

Jag ska göra samma sak åt min mor snart, då hon är helt immun mot opioder och ingen läkare hon någonsin har haft har trott henne, och hon behöver hjälp med smärthantering. Det finns givetvis forskning på detta i Sverige - men det är ju inte så många läkare som ens verkar tro att det existerar.
 
Aha, jag trodde det bara var inom regionen eller om regionerna har avtal. Där ser man👍
Det finns lite begränsningar kring remisskrav på etc. (typ om det är remisskrav inom egna regionen behöver du även ha remiss för att andra regioner/deras avtalsparter ska ta emot) men det mesta är fritt för de flesta. Det ska finnas någon lista på det där på 1177 vad som kräver remiss mellan vilka regioner osv.
Och så är det väl bara öppenvård det är vårdval på?

Skillnaden på vårdval inom resp. utom regionen är att du har kvar möjligheten till sjukresa inom regionen även om du inte väljer det närmsta alternativet. Mot om du blir remitterad utomläns så betalar du inte resan själv.
 
Extremt bra. Har man lite unika problem så kan man ganska enkelt läsa vetenskapliga artiklar skrivna i Sverige och se vilka läkare som forskar på just exakt det problemet just nu och sedan via universitetets hemsida bara skicka mail till dem.

Jag ska göra samma sak åt min mor snart, då hon är helt immun mot opioder och ingen läkare hon någonsin har haft har trott henne, och hon behöver hjälp med smärthantering. Det finns givetvis forskning på detta i Sverige - men det är ju inte så många läkare som ens verkar tro att det existerar.

Alltså, hur kan läkare ha undgått att det finns de som inte metaboliserar kodein pga av enzymen CYP2D6, eller andra varianter av uttryck av CYP2D6, med ultrasnabba metaboliserare och de där även morfin inte funkar för alls?

Det är ändå runt 10% av befolkningen som har antingen avvikelser åt ena eller andra hållet. Så himla ovanligt är det ju inte.

Jag jobbar inte ens i närheten av sjukvård och vet.
 
Alltså, hur kan läkare ha undgått att det finns de som inte metaboliserar kodein pga av enzymen CYP2D6, eller andra varianter av uttryck av CYP2D6, med ultrasnabba metaboliserare och de där även morfin inte funkar för alls?

Det är ändå runt 10% av befolkningen som har antingen avvikelser åt ena eller andra hållet. Så himla ovanligt är det ju inte.

Jag jobbar inte ens i närheten av sjukvård och vet.
Vet du att det undrar jag med. Men när jag krossade ryggkotorna så skulle de behålla mig "till de hittade advekat smärtstillning". Jag upplyste dem om att jag hade varit inskriven på smärtkliniken och att de inte hittade något som fungerade, och att opioder inte gav mig smärtlindring alls. Svaret jag fick var "Ditt nervsystem fungerar precis likadant som alla andras, och vi ska hitta något som fungerar". Ja, jo, det kanske det gör, men min lever - där är det andra saker som händer. Jag måste också dricka enorma mängder alkohol för att känna något, trots att jag bara dricker typ 4 gånger/år.
Det hela slutade med att jag rymde. För inte kunde jag ligga kvar där när de inte ens trodde på mig.

Min mor genomgick en stor bukoperation nyligen - och efteråt lyckades de inte smärtstilla alls. De ville bara ge henne mer och mer opioder, men för henne är det verkligen som sockerpiller. Hon känner INGET. Jag kan ändå börja kräkas om jag äter retardmodeller av vissa mediciner i höga doser. Och säga vad man vill om det, men när man kräks så känner man inte hur ont saker gör iaf :rofl: Men det är givetvis ingen jättebra lösning.

Lite orolig över detta om jag ska sterlisera mig. Men. Det får bli ett senare problem.
För att inte tala om när man blir gammal och ligger på dödsbädden. Tänk om jag fortfarande inte blir trodd då? Det är en av mina mardrömmar.
 
Är lite nojjig för detta med spiraler då jag hört att det kan göra pisseont att sätta in (verkar ju vara väldigt individuellt)

Pessar känns inte aktuellt då det förtar det spontana, hade nog aldrig börjat orka mecka med det 😁

Jag hade också hört att det skulle göra ont att sätta in en spiral. BM hade talat om att jag skulle ta smärtlindrande innan. Så jag tog maxdos Ipren och Alvedon innan jag gick till BM.
Det gick ändå okej, ont gjorde det ju. Men det tog udden av det hela.
Jag valde att byta ut den mot en likadan efter tre år, då det var en sort med mindre mängd hormon. Det är värt det för mig att byta lite oftare för att få mindre hormonkoncentration i kroppen. Jag har passat på att ta cellprov när man ändå är där. Men nu har de visst ändrat intervallerna för provtagning till fem år, typiskt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 526
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 990
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 514
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 360
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp