Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

Ajda

Trådstartare
Vad använder alla bukefalister för preventivmedel?

Fördelar och nackdelar?
 
Åt p-piller när jag var ung, funkade fint. Började när jag var 12 år tror jag p.g.a. svåra menssmärtor. Slutade dock när jag var 16-17 år för jag ville inte äta hormoner i onödan. Får numer inte äta p-piller p.g.a. blodproppar i släkten.

Testade mini-piller när jag var 26 år, gick åt fanders. Testade därefter p-stav, men den rök efter ett halvår då den inte funkade alls. Så därefter blev det kondomer, vilket funkade fint. Någon gång i våras började jag och sambon med säkra perioder och kondom under den osäkra perioden, gick fint så länge vi höll goda marginaler till ägglossning. Vid ett tillfälle gjorde vi inte det och resultatet kläcks i april. Vi var förstås medvetna om osäkerheten med säkra perioder, men vi hade tänkt börja försöka i år så en spontan en graviditet skulle bara vara välkommen.
 
Just nu inget alls och blir inte gravid trots försök.

Men när nästa mens startar så börjar jag med p-sprutor igen då jag inte får bli gravid förrän om ett år tidigast pga operation.

P-spruta håller min migrän i schack också och är därför mitt förstahandsval.
 
Kopparspiral, älskar det! Den sitter där den gör och jag märker inte av den alls. Kan tilläggas att man numera är mer positiv till att sätta in spiral även på kvinnor som inte varit gravida eller fött barn – vilket jag inte gjort :)
 
Jag har fött 2 barn.
Har använt p-piller tidigare, men är en stressad småbarnsförälder som inte får in en bra rutin att ta dom. Mao glömde dom ofta och småskvätte mitt i menscykeln både nu och då.
Både mormor och farmor har haft bröstcancer, därför är jag inte så förtjust i få i mig hormorner.

Har också kört med säkra perioder/avbrutet. Resultatet sitter här bredvid och han fyller snart 4 år.

Just nu använder vi kondom och ja det funkar men är väl inget varken jag eller sambon vill fortsätta med.

Funderar på kopparspiral, men vad är det som skiljer sig den från en hormonspiral?
 
Kopparspiral. Inga nackdelar alls för mig. Mår strålande, normal mens, behöver aldrig tänka på att komma ihåg p-medel. Perfekt.
 
Jag åt p-piller i ett par år. Slutade eftersom jag inte ville äta hormoner + att jag inte alls mådde speciellt bra av det.
Just nu kör sambon och jag med kondom, men jag vill inte göra det långsiktigt eftersom det är så förbannat tråkigt!
Vill testa kopparspiral, men man har ju hört skräckhistorier om kopparförgiftning och själva insättningen!:nailbiting: Men det känns som att det skulle vara optimalt för mig!
 
Använder p-piller Qlaira.
Tycker om att det är mer naturliga hormoner än andra kombinerade piller. Har provat lite olika sorter men Qlaira är det enda pillret som jag verkligen inte känner av att jag äter. Det enda negativa är att jag egentligen inte gillar att stoppa i mig extra hormoner och att man måste komma ihåg att ta med sig tabletterna om man åker iväg. Positivt att kunna kontrollera blödningsmängden, det är därför jag äter dem.
 
Hormonspiral. Fördelarna är att det är en mycket säker metod samt att blödningarna minskas eller försvinner helt. Nackdelar har jag svårt att uttala mig om, då jag brottas med problem som hormonsiral kan ge, humörsvängningar osv, ändå.
 
Jag är i valet och kvalet om jag ska byta från p-stav till kopparspiral. Jag har ätit tre olika sorters p-piller med varierande resultat tidigare i livet. Nu har jag en p-stav som fungerar rätt bra tror jag, nästan obefintligt med mens och har inga märkbara hormonsvängningar eller liknande.
Jag har dock i hela mitt vuxna liv (är 26 nu) nästan alltid haft någon form av hormoner och vet knappt hur jag skulle må utan. Egentligen gillar jag inte tanken på hormoner och funderar därför på att byta till kopparspiral, även för att se hur jag påverkas av att ta bort hormonerna. Kanske upptäcker jag att jag visst påverkas mer än vad jag tror av p-staven, får mer sexlust eller blir gladare eller något? Jag är däremot lite rädd för nackdelarna med kopparspiral, mer mens lockas jag absolut inte av, mensvärk har jag aldrig lidit av och hoppas att det inte blir så farligt i så fall.
Hur har ni upplevt det som bytt från ett fungerande hormon-preparat till hormonfritt? :)
 
Jag är steriliserad.
Fördel är: känner mig säker o jag slipper hormonpreparat som jag inte tål.
Nackdel - inga nackdelar för mig, men passar ju inte alla av naturliga skäl :)
 
Jag är i valet och kvalet om jag ska byta från p-stav till kopparspiral. Jag har ätit tre olika sorters p-piller med varierande resultat tidigare i livet. Nu har jag en p-stav som fungerar rätt bra tror jag, nästan obefintligt med mens och har inga märkbara hormonsvängningar eller liknande.
Jag har dock i hela mitt vuxna liv (är 26 nu) nästan alltid haft någon form av hormoner och vet knappt hur jag skulle må utan. Egentligen gillar jag inte tanken på hormoner och funderar därför på att byta till kopparspiral, även för att se hur jag påverkas av att ta bort hormonerna. Kanske upptäcker jag att jag visst påverkas mer än vad jag tror av p-staven, får mer sexlust eller blir gladare eller något? Jag är däremot lite rädd för nackdelarna med kopparspiral, mer mens lockas jag absolut inte av, mensvärk har jag aldrig lidit av och hoppas att det inte blir så farligt i så fall.
Hur har ni upplevt det som bytt från ett fungerande hormon-preparat till hormonfritt? :)

Jag hade kopparspiral ett par månader men hade ont, mer blödningar osv. Fungerade inte för mig med andra ord.
 
P-ring. Har i "yngre" dagar ätit p-piller, även provat mini-piller. Vanliga piller funkade väl bra, mini inte alls (blödningar hela tiden).
Är nöjd med min ring, Behöver bara ha minnet med mig två gånger i månaden och mensen är regelbunden. Tar jag ut på söndagen kommer mensen som oftast på torsdagen, sen slutar den på måndag el tisdag. Men, den är kort och inte så riklig och kommer samtidigt varje månad så det är gött :D
 
Vad använder alla bukefalister för preventivmedel?

Fördelar och nackdelar?

Vi har använt "säkra perioder" och "avbrutet samlag" i 6 år, och blev inte gravida förrän "vi ville det". Typ. Ibland har vi använt kondom, men mest bara för att det är roligt :angel:

Men då kan jag ju villigt erkänna att det antagligen inte passar par som ligger med varandra varje dag.

(Hatar förresten att det heter avbrutet samlag bara för mannen inte får komma på insidan. HERREGUD vad stör mig på det.)

När jag var yngre åt jag p-piller och minipiller.
Blev tjock och olycklig av det.
 
Jag är i valet och kvalet om jag ska byta från p-stav till kopparspiral. Jag har ätit tre olika sorters p-piller med varierande resultat tidigare i livet. Nu har jag en p-stav som fungerar rätt bra tror jag, nästan obefintligt med mens och har inga märkbara hormonsvängningar eller liknande.
Jag har dock i hela mitt vuxna liv (är 26 nu) nästan alltid haft någon form av hormoner och vet knappt hur jag skulle må utan. Egentligen gillar jag inte tanken på hormoner och funderar därför på att byta till kopparspiral, även för att se hur jag påverkas av att ta bort hormonerna. Kanske upptäcker jag att jag visst påverkas mer än vad jag tror av p-staven, får mer sexlust eller blir gladare eller något? Jag är däremot lite rädd för nackdelarna med kopparspiral, mer mens lockas jag absolut inte av, mensvärk har jag aldrig lidit av och hoppas att det inte blir så farligt i så fall.
Hur har ni upplevt det som bytt från ett fungerande hormon-preparat till hormonfritt? :)

Jag gick från p-piller till kopparspiral. P-piller funkade för mig förutom att jag glömde att ta dem. Men jag hade mer mensvärk med p-piller än vad jag har med kopparspiral. Blött mycket har jag alltid gjort så där är det ingen skillnad.

Insättning av spiral gick inte första gången men då hade jag inte tagit några värktabletter heller. Andra gången hade jag tagit 800 mg Ipren innan och då kändes det inte.
 
Hade p-stav i nästan tre år. Sista tre månaderna gav den mig blödningar varannan till var tredje vecka, en vecka i taget. Innan dess var jag väldigt nöjd.
Bytte när den togs ur till mini-piller. Även mycket nöjd med det.
 
Hade p-stav i nästan tre år. Sista tre månaderna gav den mig blödningar varannan till var tredje vecka, en vecka i taget. Innan dess var jag väldigt nöjd.
Bytte när den togs ur till mini-piller. Även mycket nöjd med det.


Så var det för mig också med min förra p-stav, sista månaderna (eller kanske halvåret till och med) så fick jag mens betydligt oftare, men barnmorskan som bytte staven sa att det är vanligt att det blir så och att man då kan byta lite tidigare än planerat. Med den nya p-staven har jag knappt haft mens alls :)
 
P-spruta
Fördelar: slipper mens och behöver bara ta den var 3:e månad.
Nackdelar: kan ta ganska lång tid att bli gravid efteråt.
 
Inget, vi är försiktiga. Kör med mensapp, har koll på min cykel. Har lärt känna min kropp och vet nu när jag är fertil. Varghanen har lärt sig att dra sig ur när det är dags...
Lite risky men jag vill inte ha hormoner längre. Kondom är inget alternativ för oss, och gubben vill inte sterilisera sig, fast jag önskar att han skulle göra det. Vi har ingen lösning så vi kör på såhär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
1 024
Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 078
Senast: soom
·
Kropp & Själ Någon här som har erfarenhet av p-piller mot (hormonell) acne. Får alltid hemska hormonella finnar varje månad, några få men stora och...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Otherside
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 344
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp