Preventivmedel

NagelacksBeroende

Trådstartare
Ja, att leva i avhållsamhet har jag hört är väldigt effektivt, men... 😂 Någon som har något som verkligen fungerat toppenbra för er och där det är en hög säkerhet? Jag får inte ha något som innehåller östrogen.

Just hög säkerhet är något som är väldigt viktigt för mig, därför jag valde p-stav från början då den skulle vara högt upp i den trappan. MEN, den fungerar katastrofdåligt för mig. Jag har gett den tiiiid, jag har diskuterat allvarligt med den och ställt ultimatum, men har haft mens i snart ett år ungefär, och uttagning av den är bokad! Har försökt att googla mig blå kring alternativ, men antingen så låter insättning och eventuella risker rätt obehagligt (typ spiral) eller så låter det alldeles för osäkert, där det känns som om minst varannan istället blir gravid (typ minipiller).

Jag orkar inte med denna ständiga mens som jag har med p-stav, och är rädd att det ska fortsätta om jag testar något annat med hormoner med, så om ni har erfarenheter som går åt det motsatta så tar jag gärna del av det med. :bow:
 
Ja, att leva i avhållsamhet har jag hört är väldigt effektivt, men... 😂 Någon som har något som verkligen fungerat toppenbra för er och där det är en hög säkerhet? Jag får inte ha något som innehåller östrogen.

Just hög säkerhet är något som är väldigt viktigt för mig, därför jag valde p-stav från början då den skulle vara högt upp i den trappan. MEN, den fungerar katastrofdåligt för mig. Jag har gett den tiiiid, jag har diskuterat allvarligt med den och ställt ultimatum, men har haft mens i snart ett år ungefär, och uttagning av den är bokad! Har försökt att googla mig blå kring alternativ, men antingen så låter insättning och eventuella risker rätt obehagligt (typ spiral) eller så låter det alldeles för osäkert, där det känns som om minst varannan istället blir gravid (typ minipiller).

Jag orkar inte med denna ständiga mens som jag har med p-stav, och är rädd att det ska fortsätta om jag testar något annat med hormoner med, så om ni har erfarenheter som går åt det motsatta så tar jag gärna del av det med. :bow:
jag hade första generationens p-stav, funkade skitbra för mig. Den skulle räcka i 5 år, blev kvar i ytterligare 5 år och det var först när den plockades ut som jag blev gravid.
Satte in andra generationens p-stav några år senare, blödde oavbrutet i flera månader. Tror det gav dig sen, men den togs ändå ut för att se om det var den som gjort mina migränbesvär värre.
(sen föddes sista barnet och i samband med kejsarsnittet lät jag sterilisera mig...)
 
Jag äter Cerazette och har gjort det i sisådär 15 år. (Med undantag för inför och under graviditet.) Jag slipper ha mens och mår i övrigt bra. Inga ofrivilliga graviditeter.
Innan dess hade jag i ca tre år p-spruta. Väldigt nöjd även med den. Bytte eftersom jag flyttade och därmed blev tvungen att boka tid för att ta sprutan. När jag bodde hemma hos mina föräldrar så var det vår granne som gav mig sprutan :D
 
Ja, att leva i avhållsamhet har jag hört är väldigt effektivt, men... 😂 Någon som har något som verkligen fungerat toppenbra för er och där det är en hög säkerhet? Jag får inte ha något som innehåller östrogen.

Just hög säkerhet är något som är väldigt viktigt för mig, därför jag valde p-stav från början då den skulle vara högt upp i den trappan. MEN, den fungerar katastrofdåligt för mig. Jag har gett den tiiiid, jag har diskuterat allvarligt med den och ställt ultimatum, men har haft mens i snart ett år ungefär, och uttagning av den är bokad! Har försökt att googla mig blå kring alternativ, men antingen så låter insättning och eventuella risker rätt obehagligt (typ spiral) eller så låter det alldeles för osäkert, där det känns som om minst varannan istället blir gravid (typ minipiller).

Jag orkar inte med denna ständiga mens som jag har med p-stav, och är rädd att det ska fortsätta om jag testar något annat med hormoner med, så om ni har erfarenheter som går åt det motsatta så tar jag gärna del av det med. :bow:

Håller med dig om p-staven. Jobbigt. Är ändå inne på min andra, efter 15+ år med hormonspiralen, som jag fann underbar (fungerade inte av andra skäl på senaste tiden).

Jag kommer att montera ut p-staven, sviktande sexlust gör ju att den ändå är onödig (och jag deppig). Har också märkt av migrän och ryggsmärta vid mens.
 
Åt minipiller under många år, fungerade bra för mig. Mensen förändrades inte i intervall men blev mindre. Dock gällde det att vara konsekvent och noggrann med när de skulle tas. Efter det använde jag p-spruta, vilket var snäppet bättre då mensen försvann helt och jag kunde enkelt ta den själv var 3:e månad.
Sedan blev jag less på att behöva stoppa i mig hormoner, träffade en kille där vi körde konsekvent avbrutet samlag i flera år. Fungerade för oss, men är ju uppenbart ingen metod med dokumenterad säkerhet..
Nu innehåller väl både p-stav och p-spruta gestagen, så om det skulle fungera med p-spruta för dig låter jag vara osagt (hör med din ansvariga bm/läkare).
 
Har tagit Zyrona/Diane i ca 10-12 år. Har inget behov av p-piller per se, men tar dom pga huden och pga huvudvärk/migrän. Inga biverkningar och skönt att slippa mensen.
Innehåller dock östrogen.
 
Minipiller fungerade utmärkt, så länge jag tog dom inom samma timme varje dygn. Annars fick jag mellanblödningar.

Nu har jag hormonspiral, blödde lite första månaden efter insättning men inte sen dess (ammar dock så ev därför dock). Kändes inget vid insättning alls. Blev glatt överraskad.
 
P-spruta. Det bästa jag har haft. Helt blödningsfri. Med minipiller så blödde jag konstant. Uppehåll på nån vecka för att blöda flera veckor i sträck. P-stav funkade åxå bra men när det började närma sig byte så började jag blöda igen.
 
Lite OT, men vet du hur det fungerar med kontroller av det i dessa tider? Är på väg att återinvandra i Sverige så därav undran

Jag har inte fått någon kallelse, det är heller int emin tid att kallas. Men jag var senast idag på en rutinkontroll hos annan instans inom samma funktion, inga problem. Munskydd rekommenderas vid vårdkontakter IRL. Annars inga förändringar som jag kan märka.
 
Kopparspiral (utöver kondom och pessar) är väl de enda preventivmedelen utan hormoner (alltså utan progestogen och östrogen)?

Själv använder jag p-ring och tycker det verkligen funkar bra (innehåller dock progestogen och östrogen). Men vill/behöver man preventivmedel utan hormoner så skulle jag kolla på kopparspiral.
 
Skulle gärna sterilisera mig, men det kommer med vissa risker. Och kostar ett antal tusen i mitt län. Har ätit Cerazette i typ 15 år, men precis slutat. Har torra slemhinnor och det skulle kunna bli bättre utan. Märker ingen jättestor skillnad. Barn kommer ALDRIG vara aktuellt.
 
Jag har inte fått någon kallelse, det är heller int emin tid att kallas. Men jag var senast idag på en rutinkontroll hos annan instans inom samma funktion, inga problem. Munskydd rekommenderas vid vårdkontakter IRL. Annars inga förändringar som jag kan märka.
Tack för svar! Har en tid för papa-prov nästa månad, i fel land. Då ska jag ta tag i att ringa närmsta ställe här istället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 341
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 170
Senast: sidensvans
·
Övr. Barn Eftersom vi inte är särskilt sugna på nåt mer litet på ett bra tag lär man ju ta tag i det här med preventivmedel (även om avhållsamhet...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp