Preventivmedel

sthu

Trådstartare
Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in, fruktansvärt lättretad och konstant irriterad. Dessutom småblödningar var och varannan vecka och nästan ingen sexlust.

Innan dess hade jag kopparspiral i flera år, säkert 7-8 år om inte ännu längre. Den gjorde inget till eller från på humöret, men jag blödde som en stucken gris i allt från 3 dagar till 3 veckor.

Ytterligare innan dess hade jag p-piller. Minns inte sort, men uj vilken ragata jag var då! Helt obstinat, gick knappt ha i möblerade rum (ok, jag överdriver, men jag tror ni fattar).

Innan dess, vad kan det vara, kanske 17 år sen, använde jag kondom. AJ säger jag bara! Tänk nässelutslag down town, helt galen klåda och kort sagt skitjobbigt.

Nu tänker jag, vad har jag för alternativ?
Latexfria kondomer blir lite väl dyrt i längden, till och med för mig. Jag gillar att ha sex, mycket och ofta. Men jag är också smålänning i själ och hjärta och vill helst komma undan så billigt som möjligt (;))

Våga testa p-piller igen? Det är ju bara att avbryta om det inte funkar i och för sig.
Sätta tillbaka kopparspiral? Inte jättelockande det heller.
Testa en annan hormonspiral? Jo kanske.

Hur hade ni gjort?
 
Om du har ett fast förhållande och inga planer på barn så kanske en sterilisering av partnern vara aktuell? Om han inte har nåt emot det. Mtp hur du mår av preventivmedel så är det kanske nåt ni kan fundera på.
 
Om du har ett fast förhållande och inga planer på barn så kanske en sterilisering av partnern vara aktuell? Om han inte har nåt emot det. Mtp hur du mår av preventivmedel så är det kanske nåt ni kan fundera på.

Vi har inte bestämt oss om barn än. Eller rättare sagt, jag har inte bestämt mig. Han vill ha men inte just nu.
 
Vi har inte bestämt oss om barn än. Eller rättare sagt, jag har inte bestämt mig. Han vill ha men inte just nu.

Ok, nä då är det inte ett alternativ. Jag åt minipiller ett tag. Jag upplevde att det funkade bra. Ingen mens. Men när jag slutade insåg jag at jag mår bättre utan hormoner.
 
Ok, nä då är det inte ett alternativ. Jag åt minipiller ett tag. Jag upplevde att det funkade bra. Ingen mens. Men när jag slutade insåg jag at jag mår bättre utan hormoner.

ja, det är det jag är "orolig" för. Att hormonerna stör mitt goda mående (som inte finns just nu, men hjärtligt välkommen tillbaka).
 
Jag har haft cervixpessar tidigare och var väldigt nöjd med det. Kräver ju framförhållning och en viss teknik för att få på plats, men att slippa både hormonella p-medel och kondom gjorde det värt det tyckte jag.
 
Jag har haft cervixpessar tidigare och var väldigt nöjd med det. Kräver ju framförhållning och en viss teknik för att få på plats, men att slippa både hormonella p-medel och kondom gjorde det värt det tyckte jag.
Värt att kolla upp det med! Jag är dock väldigt spontant när det kommer till sex, men det går säkert lösa.

Hur lätt/svårt är det att få på plats? Jämfört med typ menskopp (om det ens går att jämföra)
 
Jag gillar inte p medel, men av de jag testat tyckte jag bäst om p ring.
Kommer inte ihåg hur det särskiljer sig från p piller.
 
Jag gillade p-ring, tills dess att min bm blev stenhård att man inte fick ha bmi över 30 😑 men fram tills dess att jag inte fick ha den längre så tyckte jag det funkade kanon!
 
Jag gillade p-ring, tills dess att min bm blev stenhård att man inte fick ha bmi över 30 😑 men fram tills dess att jag inte fick ha den längre så tyckte jag det funkade kanon!
Va, varför det? Jag är precis på gränsen i så fall.

Läste att om man har migrän med aura ska man inte ha p-piller eller p-ring. Nu var det rätt länge sen jag hade med aura, men ändå. Kanske dumt att chansa..
 
Va, varför det? Jag är precis på gränsen i så fall.

Läste att om man har migrän med aura ska man inte ha p-piller eller p-ring. Nu var det rätt länge sen jag hade med aura, men ändå. Kanske dumt att chansa..
Bara för det är ett kombinerat preparat. Bmi över 30 anses tydligen vara riskzon för högt blodtryck osv. Att jag kunde påvisa att jag aldrig haft problem med det eller haft det i släkten så spelade det ingen roll.
 
både BMI och migrän med aura är lite olika hur de ser på det upplever jag.

Finns p-plåster fortfarande? O-ring vet jag många som varit nöjda med.

Hur är det med det dör nya p-medlet för män? Typ någon gel eller plåster eller vad det var?
 
Jag är inne på min tredje hormonspiral och för mig har det varit guld guld! Inga blödningar, inga biverkningar!

Innan jag satte i spiral hade jag p-stav. Det hade jag valt om jag av någon anledning inte kunnat ha spiral!
 
Jag är inne på min tredje hormonspiral och för mig har det varit guld guld! Inga blödningar, inga biverkningar!

Innan jag satte i spiral hade jag p-stav. Det hade jag valt om jag av någon anledning inte kunnat ha spiral!
Glömde att innan p-staven hade jag mini piller (cerazette) och det funkade också mycket bra, inga biverkningar (migrän med aura var anledningen till att det inte blev vanliga p piller).
 
Vet du hur du mår utan hormoner? Kanske värt att testa för att veta? Jag hade en hormonfri period och vet att jag mår inte så himla bra utan, dels otroligt mycket ont av brösten, typ halva cykeln kan man knappt nudda dem, mer mensvärk och jobbigare humör. Så jag vet jag vill ha någon typ av hormoner oavsett om jag behöver preventivmedel eller inte. Trivs bra med p-stav förutom att jag har typ mens (så himla kort, 2-3 dagar och väldigt lite) typ varannan vecka och att lite av de dåliga sakerna utan hormoner börjar titta fram igen nu efter 2 år med senaste. Var hos BM och pratade om alternativ men landade ändå i att istället byta staven inom 2.5 år till en ny. Vill jag ha mer kontroll på blödningar rekommenderade hon en typ av p-piller som hette Slinda som skulle vara likt staven men med 4 dagars uppehåll. Jag är 37, har ok BMI men lite högre så det var väl inte förstahandsalternativet att byta till kombinerat preventivmedel direkt.
 
Vet du hur du mår utan hormoner? Kanske värt att testa för att veta? Jag hade en hormonfri period och vet att jag mår inte så himla bra utan, dels otroligt mycket ont av brösten, typ halva cykeln kan man knappt nudda dem, mer mensvärk och jobbigare humör. Så jag vet jag vill ha någon typ av hormoner oavsett om jag behöver preventivmedel eller inte. Trivs bra med p-stav förutom att jag har typ mens (så himla kort, 2-3 dagar och väldigt lite) typ varannan vecka och att lite av de dåliga sakerna utan hormoner börjar titta fram igen nu efter 2 år med senaste. Var hos BM och pratade om alternativ men landade ändå i att istället byta staven inom 2.5 år till en ny. Vill jag ha mer kontroll på blödningar rekommenderade hon en typ av p-piller som hette Slinda som skulle vara likt staven men med 4 dagars uppehåll. Jag är 37, har ok BMI men lite högre så det var väl inte förstahandsalternativet att byta till kombinerat preventivmedel direkt.
Ja, jag hade ju kopparspiral i flera år. Men på andra sidan hade jag stora problem med bipolär sjukdom då, innan vi hittade en medicinering som funkar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 007
Senast: snorp
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 991
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 273
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har börjat gå i tankarna att överge mina P-piller till förmån för ett hormonfritt alternativ, eftersom jag insett att jag helt...
Svar
3
· Visningar
4 699
Senast: WaterLily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp