"Pricktest" på hästar?

E

EnYoy

\"Pricktest\" på hästar?

Kan man göra nån utredning på hästar som man gör på människor, för att se vad hästen är allergisk mot? Det är himla svårt att undvika allergi annars nämligen :confused: Har aldrig hört nån som har gjort det, men man vet aldrig...
 
Re: \"Pricktest\" på hästar?

Ingen aning faktiskt hur det är på hästar,men på katter går det.Det är inte så vanligt och det är inte så många djursjukhus som gör det,men jag fick en remiss från "min" vet. till en klinik som gör pricktster.
Ring och hör med din veterinär, han/hon borde ju veta?
 
Re: \"Pricktest\" på hästar?

Det finns vissa veterinärer som gör det, tyvärr har jag upplevt dem som väldigt fullbokade, har inte hittills lyckats få en tid! (Detta i Sthlm).
 
Re: \"Pricktest\" på hästar?

jag jag har varit med om pricktest på hästar. De kollade våra eksemhästar (isisar) på gråbo, timotej, mygg och några grejer till! Det var jätteintressant att se!!

/Malin
 
Re: \"Pricktest\" på hästar?

Jag diskuterade detta med veterinär, expert på hudsjukdomar och dessutom den som utvecklat pricktesten. Vi funderade på att göra pricktest på min unghäst.

MEN...alla (även den som utvecklat testen) sa att de TYVÄRR Inte fungerar lika bra på häst som på hund och människa t ex.

I blindtester hade man fått positiv reaktion (dvs allergi) på nästan alla hästar för de vanliga allergenerna, t ex knott. Detta betyder i praktiken inte ett smack eftersom även hästar som aldrig upplevt problem av mygg/knott t ex testade positivt för knottallergi. Dvs, de reagerade i en klinisk miljö etc, men inte ute i verkligheten.

Så provsvaren säger inte så himla mycket, du kan få tillbaka ett provsvar som talar om att din häst är allergisk mot specifikt pollen samt knott, men du vet ändå inte om det är det som är problemet om inte hästen har mycket tydliga besvär. Och de kan testa positivt för flera olika sorters insekter, men i realiteten är den bara EN av de sorterna som ger synliga besvär.

Så, för att bekräfta något man redan tror sig veta har det ett visst värde, men inte om man börjar i andra ändan sas..

(Min unghäst reagerade FRUKTANSVÄRT kraftigt på ALLA insektsbett. Fick stora varbölder, stora ödem och fick verkligen extrema reaktioner. Får en riktigt exksemdrabbad isis att framstå som knappt påverkad =/ Hon visade sig ha en autoimmun sjukdom och nödslaktades några veckor senare)
 
Re: \"Pricktest\" på hästar?

Ja, det går! Jag hade jätteproblem med att diagnosticera min headshaker men fick till sist napp i Tyskland, provsvaren visade allergi mot massa olika växter bland annat björk, asp, gråbo, timotej mm. I samspråk med en veterinär kom vi fram till att försöka att vaccinera honom för att se om situationen förbättrades. Innan vaccination ville de dock veta mer exakt vad han reagerade mot så jag tog honom till Norsholms Djurklinik utanför Norrköping och gjorde ett pricktest. Denna klinik är visserligen en smådjursklinik men om man har en extremt lugn häst så kan de ta den också=)

Nåja, pricktestet gav inga som helst utslag på min häst, inte ens på de punkter där vi var säkra på att han skulle reagera. Veterinären (PM:ar hennes namn till dig) sa att det var ytterst ovanligt att testet gav någon vägledning på hästar då de har så mycket mörkare hud än hundar.

Jag provade i alla fall att vaccinera min häst och jag tyckte nog att han blev lite bättre, de absoluta topparna försvann i alla fall. Nu blev han tyvärr skadad och vilade de 2 sista somrarna jag hade honom så helt säker kan jag inte vara.

/S
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: maddie202
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp