Primitiva egenskaper/primitive traits

Blyger

Trådstartare
Jag har för första gången snubblat över primitive traits och primitive breeds/primitiva egenskaper/raser på häst och undrar om någon annan kan något om det?

Primitive breeds/traits är egenskaper som bevarats kvar sedan en arts ursprung och som exempel gavs följande;

IMG_20240109_194520~2.jpg
 
Spontant känns det som att om konik och islandshäst är med, så borde fjordhäst och shettis också vara med på listan. Men jag vet tyvärr inte svaret på din fråga. :( Får hoppas att nån annan kan svara, annars kanske det går att maila nån etolog?
 
Åh, vad spännande! Det verkar finnas en del vetenskapliga artiklar när jag söker på Google Scholar. Rasnamnen dök upp på de flesta ställen i sökningsresultatet. Mycket handlar förstås om genetik och ett sätt att se ”primitive traits” tycks vara fysiska egenskaper (typ längden på någon skelettdel osv) men man kan nog hitta en del beskrivningar också. Speciellt i artiklarnas inledande kapitel, där man lär behöva beskriva vad man menar med primitive.

(Men obs att jag bara scholar-googlade och överblickade resultatet + ett par slumpmässigt valda artiklar så jag vet inte säkert!)
 
Spontant känns det som att om konik och islandshäst är med, så borde fjordhäst och shettis också vara med på listan. Men jag vet tyvärr inte svaret på din fråga. :( Får hoppas att nån annan kan svara, annars kanske det går att maila nån etolog?
Såklart, det var ju bara exempel i listan. Även Polsk Hucul hör dit liksom konik. Alla raser med vilttecken bör ju höra dit och de speciella egenskaperna som islandshästars tjocka skinn och shetlandsponnyns avsaknad av virvel i ljumsken.
 
Spontant känns det som att om konik och islandshäst är med, så borde fjordhäst och shettis också vara med på listan. Men jag vet tyvärr inte svaret på din fråga. :( Får hoppas att nån annan kan svara, annars kanske det går att maila nån etolog?

Åh, vad spännande! Det verkar finnas en del vetenskapliga artiklar när jag söker på Google Scholar. Rasnamnen dök upp på de flesta ställen i sökningsresultatet. Mycket handlar förstås om genetik och ett sätt att se ”primitive traits” tycks vara fysiska egenskaper (typ längden på någon skelettdel osv) men man kan nog hitta en del beskrivningar också. Speciellt i artiklarnas inledande kapitel, där man lär behöva beskriva vad man menar med primitive.

(Men obs att jag bara scholar-googlade och överblickade resultatet + ett par slumpmässigt valda artiklar så jag vet inte säkert!)

Såklart, det var ju bara exempel i listan. Även Polsk Hucul hör dit liksom konik. Alla raser med vilttecken bör ju höra dit och de speciella egenskaperna som islandshästars tjocka skinn och shetlandsponnyns avsaknad av virvel i ljumsken.
Min bild kommer från en föreläsning av en tjej som dissekerat massor av hästar, "the Dutch bone lady".
Vi fick se bilder från en av hennes dissektioner och jag hade helt ärligt ingen aning om att muskler och organ kunde skilja sig så mycket åt - bara hört talas om arabernas färre kotor innan typ.
 
Min bild kommer från en föreläsning av en tjej som dissekerat massor av hästar, "the Dutch bone lady".
Vi fick se bilder från en av hennes dissektioner och jag hade helt ärligt ingen aning om att muskler och organ kunde skilja sig så mycket åt - bara hört talas om arabernas färre kotor innan typ.
Otroligt intressant!
 
Min bild kommer från en föreläsning av en tjej som dissekerat massor av hästar, "the Dutch bone lady".
Vi fick se bilder från en av hennes dissektioner och jag hade helt ärligt ingen aning om att muskler och organ kunde skilja sig så mycket åt - bara hört talas om arabernas färre kotor innan typ.
Som ingen verkar kunna visa röntgenbilder eller liknande på :angel: De jag har röntgat har haft normalt antal kotor.
 
Tillägg; en teori är att det är en anpassning för ökenklimatet.

Ett annat organ, blindtarm? Grovtarm? Hann inte anteckna 😅
Lilla bilden en vanlig häst.
Screenshot_20240109-205938.png
 
Min bild kommer från en föreläsning av en tjej som dissekerat massor av hästar, "the Dutch bone lady".
Vi fick se bilder från en av hennes dissektioner och jag hade helt ärligt ingen aning om att muskler och organ kunde skilja sig så mycket åt - bara hört talas om arabernas färre kotor innan typ.
Det har ganska länge varit en "sanning" bland islandshästfolk att islandshästar skulle ha längre grovtarm än de flesta andra raser, och därmed bättre på att ta upp näring i grovfoder. Vet inte om det stämmer, men låter fullt rimligt i mina öron och stämmer ju då väl också med det du säger att organ faktiskt kan se olika ut på olika raser.
 
Det har ganska länge varit en "sanning" bland islandshästfolk att islandshästar skulle ha längre grovtarm än de flesta andra raser, och därmed bättre på att ta upp näring i grovfoder. Vet inte om det stämmer, men låter fullt rimligt i mina öron och stämmer ju då väl också med det du säger att organ faktiskt kan se olika ut på olika raser.
Ja jag blev väldigt förvånad (och även Zefanja, som hittade nya saker hos tekén jämfört med andra raser) på att det kunde vara så stor skillnad inuti. Och jättenyfiken! Tror föreläsningen spelades in så ska försöka lyssna igen och anteckna mera.
 
Sjukt intressant! Jag har ju alltid varit svag för achal tekiner, men får väl inse att jag är för tung för att rida dem och just nu är det tillräckligt dyrt med två inackorderade hagprydnader. ;)
 
Verkligen! Typ som akhal tekén (vet inte hur det var med andra primitiva raser, på just detta) lagrar extremt lite kroppsfett i underhuden och mer kring organen. Lägger bild som spoiler.

Blodkärlen på en vanlig häst är alltså täckta av fett. Hela kröset typ är täckt på akhal tekén.
Visa bifogad fil 136983
Oj, måste vara extra dåligt för dem att inte vara så tunna som i filmer från dem i sitt ursprungsland i så fall. Fett runt organen är ju mycket sämre än underhudsfett för människor i alla fall.
 
Oj, måste vara extra dåligt för dem att inte vara så tunna som i filmer från dem i sitt ursprungsland i så fall. Fett runt organen är ju mycket sämre än underhudsfett för människor i alla fall.
Nu hänger jag inte med, kan du förklara igen?
 
Spontant känns det som att om konik och islandshäst är med, så borde fjordhäst och shettis också vara med på listan. Men jag vet tyvärr inte svaret på din fråga. :( Får hoppas att nån annan kan svara, annars kanske det går att maila nån etolog?
Känner för att lägga till nordlandshest/lyngshest och dølahest på den norska listan :)
 

Liknande trådar

Tjatter För ett tag sedan så pratade kidsen på internet mycket om ens så kallade ”toxic trait” - från början handlade det om genuint osunda...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 956
Senast: Flixon
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 979
Senast: Karro-Lina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp